iPad, igen, igen
Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 06:06

Tjaeh, nu da rejseskrivemaskinen er genopfundet, er jeg på

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 08:46

> Tjaeh, nu da rejseskrivemaskinen er genopfundet, er jeg på
>
> M.

?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 09:51

> ?
>
> /thomas

Joh, som jeg efterhånden har set, læst og hørt mig til, vil en iPad
passe perfekt til mig.

Jeg er ofte referent i store forsamlinger....tillidsmandskollegier,
beboerforeninger, faglige organisationer m.v., og jeg har længe ønsket
mig at erstatte blok & blyant med noget.

Jeg har prøvet en bærbar, men den er ikke god nok.

Jeg har også brug for at notere ideer og udkast til mine artikler,
/skrive/ artiklerne, konvertere dem, maile dem, og jeg har brug for at
kunne styre en slags database over 31 bussers servicefrekvens,
skadesrapportering, chaufførregistrering m.v.

Alt det kan jeg på en iPad med Pages og Numbers, og måske senere(eller
allerede=Bento(?)) en /rigtig/ database.

Så i mit liv ser det ud som om, en appelsin er faldet ned i min
turban....ikke længere afhængig af forskellige pc´er, opstillet på
forskellige lokationer - ikke længere afhængig af at skulle hjem at
opdatere - ikke længere afhængig af, ikke at kunne se på iPhones
lillebitte skærm uden læsebriller....

Tjaeh, jeg kan kun se fordele ved iPad, så som sagt: "Jeg er på..."

Jeg håber, forklaringen var opklarende

M.

Fra : Jon

Dato : 03-04-10 14:35

> Joh, som jeg efterhånden har set, læst og hørt mig til, vil en iPad
> passe perfekt til mig.

De anmeldelsene jeg ser referert fra amerikanske medier, tyder nettopp
på at man der mener den ikke er spesielt velegnet til skriving av lengre
tekst.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 15:14

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> De anmeldelsene jeg ser referert fra amerikanske medier, tyder nettopp
> på at man der mener den ikke er spesielt velegnet til skriving av lengre
> tekst.

Nej, et touch keyboard vil aldrig kunne erstatte et rigtigt keyboard ..
men hvis man har brug for det kan man jo keyboard dock .. eller et
bluetooth keyboard ... men så er den selvfølgelig ikke så "bærbar" mere

Fra : Jon

Dato : 03-04-10 16:09

> Nej, et touch keyboard vil aldrig kunne erstatte et rigtigt keyboard ..
> men hvis man har brug for det kan man jo keyboard dock .. eller et
> bluetooth keyboard ... men så er den selvfølgelig ikke så "bærbar" mere

Selv om jeg er overrasket over hvor godt det efterhånden går å skrive
selv forholdsvis lange mailer på iPhone, må jeg si. Det burde gå enda
bedre på en iPad - kanskje?

Men en iPhone er også så liten at det er enkelt å holde den med fingrene
og skrive med begge tomlene (min teknikk). Det vil bli sværere å finne
en god skrivestilling på iPad uten å ha noe å legge den på. Til
gjengjeld kan man da benytte flere fingre. The proof of the pudding is
in the eating, så vi får avvente tilgang på et fysisk eksemplar!

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 16:32

> Selv om jeg er overrasket over hvor godt det efterhånden går å skrive
> selv forholdsvis lange mailer på iPhone, må jeg si. Det burde gå enda
> bedre på en iPad - kanskje?

/Netop/

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 16:20

> Nej, et touch keyboard vil aldrig kunne erstatte et rigtigt keyboard ..
> men hvis man har brug for det kan man jo keyboard dock .. eller et
> bluetooth keyboard ... men så er den selvfølgelig ikke så "bærbar" mere

Yep, men /betydeligt/ bedre end iPhones, og betydelig bedre end at bære
rundt på en bærbar

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-10 19:32

> Nej, et touch keyboard vil aldrig kunne erstatte et rigtigt keyboard ..
> men hvis man har brug for det kan man jo keyboard dock .. eller et
> bluetooth keyboard ... men så er den selvfølgelig ikke så "bærbar" mere

Og da man alligevel har brug for at sætte den til iTunes på en Mac eller
Windåse - så er det lidt svært ved at se meningen med netop den løsning.

Medmindre man vil anbringe tastatur-docken i sommerhuset, og kun tage
iPad'en med dér ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-10 00:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og da man alligevel har brug for at sætte den til iTunes på en Mac eller
> Windåse - så er det lidt svært ved at se meningen med netop den løsning.

Det er nu ikke så nødvendigt. Personligt lader jeg altid min iPhone op
ved at sætte den til min Mac, så den også bliver synkroniseret og
opdateret. Jeg kender nu flere, som stort set aldrig slutter deres
iPhone til computeren. De bruger bare opladeren, som de ville gøre med
enhver anden mobiltelefon. I praksis fungerer det faktisk fint, selv om
de naturligvis nogle gange ikke har de nyeste opdateringer til
programmerne med det samme. Det er nu også min erfaring, at den slags
mennesker stort set ikke bruger andre programmer end de medfølgende.

> Medmindre man vil anbringe tastatur-docken i sommerhuset, og kun tage
> iPad'en med dér ...

Det kommer jo an på ens behov. Jeg kunne da sagtens forestille mig en
situation, hvor man kan have iPad med på arbejde og så have en dock der.
Så kan iPad også bruges som billedramme på kontoret. Men det er nok
fordi jeg som læge ikke bruger computer på arbejdet helt på samme måde
som andre. Ens bærbare er mere til private formål. Det private kan bare
godt have noget med kurser, forskning eller faglige kontakter at gøre,
og dermed er det fagligt orienteret. Selv om det ikke har noget med
sygehusarbejde at gøre, er sygehuset kun interesseret i, at man har en
faglig kontaktflade, følger med og dygtiggør sig. Min kone har endda en
bærbar computer fra sit sygehus, som hun er nødt til at slæbe med rundt.
Samtidig har hun altid sin 15" MacBook Pro med til førnævnte formål. Hun
kunne måske få lyst til at nøjes en iPad med fremover, da det er lidt
tungt med to computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-10 04:16

> Min kone har endda en bærbar computer fra sit sygehus, som hun er nødt til
> at slæbe med rundt. Samtidig har hun altid sin 15" MacBook Pro med til
> førnævnte formål.

Kunne hun ikke få lov til at bruge sidstnævnte til også hospitalsformål?
Så slap hun da i det mindste for at slæbe rundt på to - og vel også for
den nye skat ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-10 10:16

> Kunne hun ikke få lov til at bruge sidstnævnte til også hospitalsformål?
> Så slap hun da i det mindste for at slæbe rundt på to - og vel også for
> den nye skat ...

Jeg tvivler. Hun har VPN-forbindelse til sygehuset, og der er en hel
masse med kodeord og den slags. Jeg tror også, sygehuset har en politik
om, at de ikke vi have fremmede computere på deres netværk. Endelig er
det jo en Mac, og det kan jo få IT-folk til at gå helt i baglås
Hvad skatten angår, så ser det ud til, at hun får et lille
løntillæg hver månede som kompensation. Det er jo lidt fjollet, for så
er der jo i princippet ikke en skat. Noget andet er, at det er helt
retfærdigt, for den computer bliver 100% brugt til arbejdet. Alt det
private og det med multimedie bliver jo lavet på hendes Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 09:05

Den 04/04/10 20.32, Per Rønne skrev:

> Og da man alligevel har brug for at sætte den til iTunes på en Mac eller
> Windåse - så er det lidt svært ved at se meningen med netop den løsning.

Det har man faktisk ikke. Jeg oplader bare min dagligt uden tilkobling
til iTunes - det kommer den kun ved festlige lejligheder. Den kan så
meget selv, at det ikke er _nødvendigt_ for at bruge den, men det er
_praktisk_ mht synkronisering.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-10 10:38

> [...]
> til iTunes - det kommer den kun ved festlige lejligheder. Den kan så
> meget selv, at det ikke er _nødvendigt_ for at bruge den, men det er

Men det er nødvendigt med iTunes når man skal opdaterer iPhone OS.

Jeg oplader min iPhone hver nat ved at have den siddende på toppen af en
lille DAB-radio, der står på mit natbord ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 10:49

Den 05/04/10 11.37, Per Rønne skrev:

> Men det er nødvendigt med iTunes når man skal opdaterer iPhone OS.

Jovist. Hvor tit gør du lige det, sårn i snit?

(og det ville jeg betragte som en af de festlige lejligheder ovenfor)

> Jeg oplader min iPhone hver nat ved at have den siddende på toppen af en
> lille DAB-radio, der står på mit natbord ...

God plan. Jeg har min stående i dock på pinden, til musik, og så får
den strøm imens.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 16:18

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> De anmeldelsene jeg ser referert fra amerikanske medier, tyder nettopp
> på at man der mener den ikke er spesielt velegnet til skriving av lengre
> tekst.

Det har jeg set, ja - men det er jo heller ikke lang og vedvarende
tekstskrivning - noter, stikord, henvisninger, husketing og mere.....jeg
bruger Notes, SMS, Mail m.v. på iPhone, og tænk at have en større skærm
og et større tastatur

M.

Fra : Jon

Dato : 03-04-10 18:12

> [...]
> tekstskrivning - noter, stikord, henvisninger, husketing og mere.....jeg
> bruger Notes, SMS, Mail m.v. på iPhone, og tænk at have en større skærm

Det kan jeg være med på.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 19:27

> Det kan jeg være med på.

<http://www.apple.com/ipad/features/pages.html>....watch video...

Jeg synes, det er sejt!

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 15:12

> [...]
> lillebitte skærm uden læsebriller....
>
> Tjaeh, jeg kan kun se fordele ved iPad, så som sagt: "Jeg er på..."

meget :)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-10 19:32

> [...]
> lillebitte skærm uden læsebriller....
>
> Tjaeh, jeg kan kun se fordele ved iPad, så som sagt: "Jeg er på..."

For at sige det kort: Til netop sådanne formål er en iPad ganske uegnet.

Her hører en MacBook hjemme. Medmindre man hører til dem der ikke kan
10-finger blindskrift er man fuldstændigt lost med en iPad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 03:45

> [...]

> Her hører en MacBook hjemme. Medmindre man hører til dem der ikke kan
> 10-finger blindskrift er man fuldstændigt lost med en iPad.

Ja, ingen af os /ved/ det jo endnu, vel? Men har du set videoerne med de
forskellige features?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-10 04:16

> Ja, ingen af os /ved/ det jo endnu, vel? Men har du set videoerne med de
> forskellige features?

Ja, og jeg har også lagt mærke til at ingen viser en person der skriver
10-finger blindskrift på en iPad. Der bruges højst tofinger-systemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 05:25

> Ja, og jeg har også lagt mærke til at ingen viser en person der skriver
> 10-finger blindskrift på en iPad. Der bruges højst tofinger-systemet.

Så mon ikke mit autodidakte seksfinger-system kan bruges?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-10 06:07

> Så mon ikke mit autodidakte seksfinger-system kan bruges?

Det finder du vel ud af - på sigt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 03-04-10 12:18

> Tjaeh, nu da rejseskrivemaskinen er genopfundet, er jeg på
>
> M.

Jeg har ikke fulgt med i iPad-debatten. Er der noget om de danske
priser? Jeg er nu stadig lidt lunken - jeg vil nu hellere have en
MacBook
--
http://bit.ly/daWnEe

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 15:12

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har ikke fulgt med i iPad-debatten. Er der noget om de danske
> priser? Jeg er nu stadig lidt lunken - jeg vil nu hellere have en
> MacBook

ingen danske priser og ingen dato på hvornår de kommer til .dk

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 16:27

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har ikke fulgt med i iPad-debatten. Er der noget om de danske
> priser? Jeg er nu stadig lidt lunken - jeg vil nu hellere have en
> MacBook

Og jeg vil hellere have en ny Mac Pro, og hver mand sine ønsker. Jeg er
blot imponeret over, at iPad meget præcist dækker mit mobile behov,
hvilket en klapsammencomputer /ikke/ gør, og det gør mig i lystigt humør

M.

Fra : Steen

Dato : 03-04-10 17:04

> [...]
> blot imponeret over, at iPad meget præcist dækker mit mobile behov,
> hvilket en klapsammencomputer /ikke/ gør, og det gør mig i lystigt humør

Jowjow - hvis prisen er rigtig, er det da heller ikke umuligt jeg skal
have sådan en fyr. Jeg er overrasket over hvor meget jeg bruger min
iPhone...og så kan jeg endda ringe fra den, hvis det en dag skulle blive
aktuelt
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 17:13

> [...]

> have sådan en fyr. Jeg er overrasket over hvor meget jeg bruger min
> iPhone...og så kan jeg endda ringe fra den, hvis det en dag skulle blive

He, he..

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-10 19:32

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har ikke fulgt med i iPad-debatten. Er der noget om de danske
> priser? Jeg er nu stadig lidt lunken - jeg vil nu hellere have en
> MacBook

Det har jeg skam i forvejen, og jeg vil have mig en iPad. Som supplement
til iPhone og MacBook.

De tre forskellige enheder har nemlig hver deres forskellige styrker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-04-10 13:46

Morten Lind wrote:
> Tjaeh, nu da rejseskrivemaskinen er genopfundet, er jeg på

Ha! - så må du vist væbne dig med lidt tålmodighed. For iflg. en tråd på
comp.sys.mac.apps er den allerede udsolgt, - før den overhovedet er
kommet i handlen.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 16:30

> Ha! - så må du vist væbne dig med lidt tålmodighed. For iflg. en tråd på
> comp.sys.mac.apps er den allerede udsolgt, - før den overhovedet er
> kommet i handlen.
>
> mvh. Erik Richard

He, he......jeg har jo ventet i årevis, så mon ikke, det går...?...

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 19:13

> Tjaeh, nu da rejseskrivemaskinen er genopfundet, er jeg på

og JP har åbenbart også set lyset:

<http://epn.dk/teknologi2/computer/article2028982.ece>

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 20:11

> og JP har åbenbart også set lyset:
>
> <http://epn.dk/teknologi2/computer/article2028982.ece>
>
> /thomas

Hæ, ja - de skal åbenbart have den i hånden først - skal vi samle ind
til et eksemplar til John Strand?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-04-10 21:00

Morten Lind wrote:

> Hæ, ja - de skal åbenbart have den i hånden først - skal vi samle ind
> til et eksemplar til John Strand?

Tror du, det vil få ham til at skifte mening? - Jeg er bange for, han
vil bruge den som frisbee og prøve, om han skulle være så¨'(u)heldig' at
ramme Steve Jobs i nakken.

- Skal jeg være ærlig, - og det er jeg jo normalt, - så synes jeg, at
den gode hr. Strand minder mere og mere om en møgforkælet unge, der har
mistet sin sut - eller sagt på en anden måde, - han er Danmarks svar på
Dvorak Jr., - Brok og atter brok over Apple og alt, hvad der kommer
dérfra, fordi de ikke gør, som han vil.

Men JPs anmeldelse stemmer meget overens med den, der var i TV2
Nyhederne her kl. 19, hvor deres korrespondent fra new York fortalte,
der nærmest var panik på 5th Avenue foran Apple Store. - I øvrigt købte
korrespondenten 4 stk.....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-10 00:20

> [...]
> mistet sin sut - eller sagt på en anden måde, - han er Danmarks svar på
> Dvorak Jr., - Brok og atter brok over Apple og alt, hvad der kommer

Tænk på, at staklen ikke har et fast job med en løncheck hver måned. Han
har sit eget konsulentbureau, som han naturligvis arbejder hårdt på at
få til at gå så godt som muligt. Ligesom f.eks. musikere og skuespillere
er han afhængig af, at der hele tiden er nogen, der engagerer ham. Hvis
telefonen pludselig holder op med at ringe, så er han virkelig på den.
Derfor forsøger han at komme med nogle interessante og overraskende
udmeldinger, som folk synes er spændende at høre på.
I tilfældene med iPhone og iPad er han kritisk overfor nogle
produkter, som resten af verden ellers er vildt imponerede over og
venter i spænding på. Det gør ham interessant for medierne, fordi han
siger det stik modsatte af de fleste andre. Man må jo også sige, at det
er lykkedes ham at blive et fast indslag i medierne. Journalisterne har
nogle lister med folk, de ringer til i forskellige situationer. De
lister bliver man kun på, hvis man siger noget interessant. Det er
naturligvis guld værd at være på de lister, hvis man er afhængig af, at
folk vil hyre en til forskellige opgaver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-10 01:46

Henrik Münster wrote:

> [...]
> naturligvis guld værd at være på de lister, hvis man er afhængig af, at
> folk vil hyre en til forskellige opgaver.

Det véd jeg. - Jeg har jo selv arbejdet som radioproducer i ca. 18 år,
og dér havde vi skam også ekspertlister. Men modsat de fleste dagblade
og især DR, så var det virkelige eksperter og ikke bare en bunke
fjolser. - Jeg fatter ganske enkelt ikke, at fx. DR ikke bruger deres
egne folk, når de har tre virkelig skrappe fyre på computer og gadget
området - d'herrer Høegh, Nissen og Sonne, - men de er måske /for/ Apple
venlige til, at de tør...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 20:00

> og JP har åbenbart også set lyset:
>
> <http://epn.dk/teknologi2/computer/article2028982.ece>

Det er da ringe journalistik. Han jer jo bare glad for at have fået en.
Han skriver den er en revolution, men underbygger det overhovedet ikke i
artiklen.

Men fred med det, han har fået noget gratis hardware på abonnenternes
regning så skal man jo være glad.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 20:12

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> artiklen.
>
> Men fred med det, han har fået noget gratis hardware på abonnenternes

så det er kun god journalistik hvis man slammer produktet ? .

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 20:21

> så det er kun god journalistik hvis man slammer produktet ? .

Næh tilstræbt objektivitet er som regel et godt udgangspunkt.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 20:29

> Næh tilstræbt objektivitet er som regel et godt udgangspunkt.

men du har jo allerede en mening om produktet ... så det er vel
ligemeget hvad andre skriver ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 22:23

> men du har jo allerede en mening om produktet ... så det er vel
> ligemeget hvad andre skriver ?

:0) jeg tror nu jeg er en af de mere objektive

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 22:23

> men du har jo allerede en mening om produktet ... så det er vel
> ligemeget hvad andre skriver ?

Jeg tror nu jeg er en af de mere objektive på det punkt :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 22:41

> Tjaeh, nu da rejseskrivemaskinen er genopfundet, er jeg på
>
> M.

macworld.com har en laaang anmeldelse klar:

<http://www.macworld.com/article/150330/2010/04/ipadreview.html?lsrc=twt
_jsnell>

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-10 04:16

> macworld.com har en laaang anmeldelse klar:
>
> <http://www.macworld.com/article/150330/2010/04/ipadreview.html?lsrc=twt
> _jsnell>
>

> /thomas

Tak , ja - den er lang, men rart, at den underbygger mine egne
konklusioner.

M.