Lille historie og spørgsmål
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 03-04-10 16:22

Jeg er stor kødspiser.

Tidligere var jeg ligeglad hvor kødet kom fra, bare det var kød og til at
betale (=billigt) Hvilket resulterede i at jeg et par gange har købt hakket
ko med en stor del lunge, i stedet for reelt kød.

De senere år er jeg så blevet lidt mere kræsen. Jeg køber ikke længere det
billigste af det billige, men jeg køber dog stadig i supermarkeder.

Skærtorsdag var jeg så inviteret ud til min veninde (Hvis bror opdrætter
kødkvæg)

Min veninde havde så fået fat i nogen bøffer af filet fra simmentaler
(Staves??)

Og nøj, hvor var det godt. Mørt, saftigt og fuld af smag.

Aldrig har jeg før smagt så lækkert kød.

At dyrene så oxo har haft det godt, er jo kun et plus (De går ude det meste
af året, og har navne) Jeg husker ikke navnet på den vi spiste igår, men jeg
fik 500 gram hakket kød med hjem. Det kom fra tyren Ali.

Jeg har nu bestilt nogen kilo kød til næste gang de slagter.

Sådan kød er ikke nemt at skaffe når man er bybo uden bil.

Nu til mit spørgsmål: Hvad gør jeg med de 500 gr hakket kød.
Det er frosset ned. Der er ikke ret meget fedt i.

Kan jeg stege det til hakkebøf? Eller er det synd?

Gryderet? A la bolognaise?

VH Pernille, der næsten har set lyset

--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : dufur

Dato : 03-04-10 19:52

On 03/04/10 17.21, Pernille Højgaard wrote:

> Nu til mit spørgsmål: Hvad gør jeg med de 500 gr hakket kød.
> Det er frosset ned. Der er ikke ret meget fedt i.
>
> Kan jeg stege det til hakkebøf? Eller er det synd?

Det er bestemt ikke synd. Bare vær opmærksom på ikke at stege det tørt
pga den lave fedtprocent.
Men efterfølgende skal du nok ikke regne med at gide sætte en discount
hakkedreng på gaflen.

Fra : Emil

Dato : 03-04-10 23:09

"Pernille Højgaard" <ph@praxis.invalid> wrote:

>Nu til mit spørgsmål: Hvad gør jeg med de 500 gr hakket kød.
>Det er frosset ned. Der er ikke ret meget fedt i.
>
>Kan jeg stege det til hakkebøf? Eller er det synd?

Det er vanskeligt at stege en saftig hakkebøf, hvis der ikke er mindst
10-12% fedt i kødet. Men det _kan_ blive superlækkert.
Det er her, at de små tricks kommer til deres ret.

Først opløser du en teske (5 ml) salt i 2 spsk (30 ml) vand - en
microovn gør det hurtigt. Afkøl, og rør det i det hakkede kød.
Form 4 små bøffer, 15 mm tykke.

Steg hurtigt 4 skiver bacon godt og vel lysebrune på panden, så den er
helt varm.
Det skal sikre, at panden er mindst 140, og gerne 150 grader varm.
Læg baconén på fedrsugende papir, og kom bøfferne på panden.

De skal kun steges (fra køleskabskolde) 2 min og 45 sekunder på hver
side, så de lige er blevet pænt brune. Lad dem hvile tildækket med
staniol indtil servering, mindst 6 min.

Overskrides stegetiden, bliver bøfferne tørre, men kan så bruges til
millionbøf el. lign. Så det er vigtigt med en høj stegetemperatur.

>Gryderet? A la bolognaise?

Det er da en mulighed, hvis hakkebøfferne blev tørre.

En helt overset detalje, er sovsen til hakkebøfferne.
Her skal der bruges masser af løg. 500 gram løg til 500 gram kød er
nok lige i underkanten; det dobbelte passer fint.

Løgene renses og skives, koges på pande i en smule (0,25 dl) vand med
1 teske sukker, så de falder sammen.

Når de første brunes, tages de fra til pynt på bøfferne.

Resten af løgene koges ind, indtil det bliver en brun grød (1 kg løg
bliver kun til 150 - 200 gr grød), som så kan tilsættes den opbagte
brune sovs, sammen med afkog fra panden fra stegning af bøfferne.
Blend sovsen, så den bliver jævn.

Man skal konstant skrabe bunden af panden, mens løgene bruner, så det
tager tid. Til gengæld kan det gøres dage før.
Hav en kop vand klar, så man nemt kan regulere temperaturen, hvis
løgene vil brænde fast/på.

OK, lidt kompliceret, men smagen bliver fantastisk til hakkebøffer.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 03-04-10 23:15

Hej Emil

> Overskrides stegetiden, bliver bøfferne tørre, men kan så bruges til
> millionbøf el. lign. Så det er vigtigt med en høj stegetemperatur.

Laver du millionbøf af stegte hakkedrenge ?

Max

Fra : Emil

Dato : 03-04-10 23:41

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Laver du millionbøf af stegte hakkedrenge ?

Hvis hakkedrengene ikke bliver perfekte, bliver de kvæstet til en
eller anden sammenkogt ret
Det sker nu sjældent, for den slags har jeg styr på.

Nu laver jeg ikke ret ofte millionbøf, da jeg finder det kedeligt.
Men har nogen (ungerne) bestilt denne menu, bruner jeg en colotte
eller lignende, varmebehandler den ved 58 grader i 12 timer, hakker
den og kommer det i den forberedte sovs.

Det giver et spiseligt resultat, som endda kan nydes.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 04-04-10 00:31

Hej Emil

> Men har nogen (ungerne) bestilt denne menu, bruner jeg en colotte
> eller lignende, varmebehandler den ved 58 grader i 12 timer, hakker
> den og kommer det i den forberedte sovs.

Ok, en anden måde at lave det på, måske man skulle prøve.

Max

Fra : Fred Thiesen

Dato : 05-04-10 09:20

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i melding
> [...]
> den og kommer det i den forberedte sovs.
>
> Det giver et spiseligt resultat, som endda kan nydes.

Hvad mener du tjenes ved at varmebehandle Colotten når den alligevel skal
hakkes bagefter?

mvh

Fred T.

Fra : Emil

Dato : 06-04-10 00:23

"Fred Thiesen" wrote:

>"Emil" skrev

>Hvad mener du tjenes ved at varmebehandle Colotten når den alligevel skal
>hakkes bagefter?

Ved at købe en hel culotte, eller lign., opnår jeg:

1) Jeg køber når de er på tilbud, hvilket de ofte er op til højtider,
eller når sidste salgsdato nærmer sig.
2) Jeg er sikker på, at der ikke er iblandet andet kød, sener,
saltvand m.v.
3) Kg-prisen er tæt på de daglige priser på hk. oksekød med lavt
fedtindhold (Kr. 60,-)
4) Bagkødet er meget smagsfyldt; men bov eller andet helt srykke kød
kan også bruges.
5) Ved at skære/rive fedtlaget fra, kan delene brunes hver for sig, så
den brunede smag er under kontrol.
6) jeg bestemmer den endelige fedtprocent.

Ved at varmebehandle culotten opnår jeg:

1) Optimalt mørt kød.
2) Ingen baktusser overlever.
3) Kødet forbliver rødt og saftigt i den færdige ret.
4) Ingen små kødstykker bliver hårde af for meget varme.
5) Det supermøre kød kan skives på en pålægsmaskine (ca. 2 mm.) og
hakkes med en kniv, eller blot rives i småstykker med 2 gafler.

Kødet kommes i den færdige sovs, sammen med saften fra kødet.
Retten kan stå i en riskoger på "holde varm"-funktionen, og vente på,
at den sidste mand ankommer til måltidet, også timer efter at alle
andre allerede har spist.

Forsøger man koge det op, bliver kødet hårdt ved omkring 80 grader, og
så skal det koges, til kødet er blever gråt og igen mørt.

m.v.h. Emil

Fra : Fred Thiesen

Dato : 06-04-10 09:48

> [...]
>
> Forsøger man koge det op, bliver kødet hårdt ved omkring 80 grader, og
> så skal det koges, til kødet er blever gråt og igen mørt.

Tak for udfyllende svar Emil.

mvh

Fred

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-04-10 17:17

On 06/04/2010 10:47, Fred Thiesen wrote:
> Tak for udfyllende svar Emil.

Han er bare så hardcore, ham Emil.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Aksel

Dato : 05-04-10 12:18

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Overskrides stegetiden, bliver bøfferne tørre, men kan så bruges til
> millionbøf el. lign. Så det er vigtigt med en høj stegetemperatur.

Kære Emil!
Hvis du steger 15 mm tykke hakkebøffer på en ret varm pande næsten 3 min. på
hver side, kan du ligeså godt lave dem til milionbøf med det samme!
Mvh
Aksel

Fra : Emil

Dato : 05-04-10 15:27

"Aksel" wrote:

>"Emil" skrev

>Hvis du steger 15 mm tykke hakkebøffer på en ret varm pande næsten 3 min. på
>hver side, kan du ligeså godt lave dem til milionbøf med det samme!

Hvorfor mener du det?

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 06-04-10 21:24

Emil wrote:

>Hvorfor mener du det?

Aksel er nok taget på ferie, så han er afskåret fra at svare.

Imens kan vi andre tage et kig på retningslinierne fra de
professionelle.
Men vær nu kritisk og seriøs overfor påstandende.
De holder nemlig ikke. Der er flere faktuelle fejl i oplysningerne på
siden.

<http://tinyurl.com/hakkebeef>

Hvem kan gætte de fem fejl?

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-10 14:52

Pernille Højgaard <ph@praxis.invalid> skrev i en meddelelse
4bb75d0c$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> At dyrene så oxo

Jeg ved godt, jeg er en halvgammel kværulant, og at vi har haft den oppe og
vende før, men hvorfor pokker skriver du "oxo" og ikke "også"?

Jeg gider ikke læse indlæg, skrevet af pubertsbørn, så du hægter mig helt
af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 05-04-10 18:34

> [...]
> og vende før, men hvorfor pokker skriver du "oxo" og ikke "også"?
>
> Jeg gider ikke læse indlæg, skrevet af pubertsbørn, så du hægter mig helt

Jeg er (desværre) langt fra puberteten.

Efter jeg begyndte, at skrive sms og chatte og skrive mange indlæg, opdagede
jeg, at jeg brugte ordet "også" meget mere end jeg havde regnet med.

Så som en slags overspringshandling bruger jeg "oxo" i stedet. Dum
forklaring, men jeg har svært ved at stoppe nu.

VH Pernille på 29 år og 160 mdr

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-10 17:08

Pernille Højgaard wrote:

> Kan jeg stege det til hakkebøf? Eller er det synd?

Først tillykke med det gode kød

Men nu bliver det sgu for højtravende. Selvf. kan du lave gode hakkebøffer
af dit gode kød.
Form nogle 15-20 mm bøffer. Husk at 'slå dem i hånden' så du får luften ud
af farsen. Drys med salt og lad dem ligge 10 min. Imens varmer du en
rygende varm pande med svinefedt eller en olie der kan tåle varme. f.eks
rapsolie/vindruekerneolie. Panden skal være så varm at fedtstoffet næsten
ryger. Giv bøfferne 30 sek. på hver side så der dannes en stegeskorpe.
Bøfferne af panden, skru ned for blusset , olien kastes ud og erstattes af
smør. Når smørret er bruset af steges bøfferne 2-3 min på hver side, Krydder
med beber før de vendes, tages af panden og hviler i 5 min.

Så har du saftige bøffer der ikke er rå indeni

Det er nemt

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Emil

Dato : 06-04-10 21:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote:

>Men nu bliver det sgu for højtravende. Selvf. kan du lave gode hakkebøffer
>af dit gode kød.

Naturligvis kan der laves gode bøffer af magert kød.

>Form nogle 15-20 mm bøffer.

Ja, gode hakkebøffer er mindst 20 mmm helst 25 mm høje.

>Husk at 'slå dem i hånden' så du får luften ud af farsen.

Nej, nej, nej. Det er ikke frikadeller.
Netop hakkebøffer skal være lette og luftige, hvorfor farsen blandes
v.h.a. et par gafler, så farsen ikke klapper sammen.

>Drys med salt og lad dem ligge 10 min.

Nej, nej, nej. Det er ikke en æggemad. Saltet skal trække fugt ud af
kødet, så det bliver fast, hvorfor saltet skal blandes med det rå kød,
gerne opløst i lidt væde, så processen fremskyndes. Den tager altså
mindst 30 min. og gerne flere timer.

> [...]
>rapsolie/vindruekerneolie. Panden skal være så varm at fedtstoffet næsten

Har du overhovedet tænkt på, hvilke temperaturer disse fedtstoffer
opnår ved rygepunktet? Næppe.
Den optimale temperatur ved bruning af kold fars er 140 grader C.

>Giv bøfferne 30 sek. på hver side så der dannes en stegeskorpe.

Der skal ikke dannes nogen skorpe, Kødet skal brunes, og ikke mere end
det. Det tager omkring 2 - 3 min. pr. side.

>Bøfferne af panden, skru ned for blusset , olien kastes ud og erstattes af
>smør. Når smørret er bruset af steges bøfferne 2-3 min på hver side, Krydder
>med beber før de vendes, tages af panden og hviler i 5 min.

Drop disse afledningsmanøvre. Peberet skal tilsættes allerede ved
røring af farsen, så smagen (fedtopløselig) fordeles i farsen.
Smørsmagen er bedst, hvis det tilsættes "smørklatter" af ghee.

>Så har du saftige bøffer der ikke er rå indeni

Med lidt held, som du siger i din signatur,

m.v.h. Emil