Omdrejningsvillighed efter vinterpause
Fra : Begbie

Dato : 02-04-10 08:53

Jeg fik omsider startet min Hornet idag. Den har stået med en fyldt
tank i uopvarmet rum vinteren over.

Jeg satte batteriet på, tømte svømmehusene (eller de fik da lov at
løbe i ca. 5 sekunder hver) og startede den.

Men da den var helt koldt, ville den ikke rigtig tage omdrejninger -
til at starte med kunne den faktisk ikke klare mere end 2.000 (og det
lød ikke specielt godt da den ikke ville mere).
Der gik ca. 10 minutter hvor den stod i frigear og blev varm, og til
sidst kørte den omdrejninger op som den plejer - i starten gik det
iøvrigt markant bedre hvis jeg stille og roligt lod omdrejninger
stige, istedet for at køre for hurtigt op.

Kan det tyde på at der har været for meget "gamle benzin" i bunden af
tanken til at starte med?

Jeg regner med at den vil tage omdrejninger (selvfølgelige med omhu)
med det samme næste gang jeg starter den - den skal den skulle kunne,
selv om den er kold.

Er der andre der oplever lignende tilfælde ved sæsonstart?

Fra : Per

Dato : 02-04-10 17:21

Begbie wrote:
> [...]
> selv om den er kold.
>
> Er der andre der oplever lignende tilfælde ved sæsonstart?

Jeg synes, det lyder som om, den ikke har kørt på alle cylindre - kan det
have været tilfældet ?

Men jo, når det er koldt er maskinen ikke særlig omdrejningsvillig - men jeg
giver den nu heller ikke mange omdrejninger før den er blevet varm.
Jeg plejer at starte den op - og så¨kører jeg et par minutter senere - den
får ikke lov til at køre sig varm på choker/i tomgang.

Hvis din maskine har stået tørt og godt og med tanken helt fyldt op - så
tror jeg ikke der kan være kommet vand i benzinen.
Jeg har altid fyldt tanken op og aldrig tømt svømmerhuse ved sæsonstart - og
har Aldrig haft nogen startvanskeligheder.

Mvh. Per

Fra : Begbie

Dato : 02-04-10 10:44

> Jeg synes, det lyder som om, den ikke har k rt p alle cylindre - kan det
> have v ret tilf ldet ?

Det ved jeg ikke, og jeg kender ikke en gang diagnosen for dette,
udover manglende omdrjeninger.

Hvis det var tilfældet, så ved jeg heller ikke hvorfor den skulle
vælge at køre på alle fire nogle minutter senere...?

Fra : Armand

Dato : 02-04-10 18:08

Begbie skrev:

> [...]
>
> Hvis det var tilfældet, så ved jeg heller ikke hvorfor den skulle
> vælge at køre på alle fire nogle minutter senere...?

Måske at du ikke har været tålmodig nok til at få fyldt svømmerhusene
helt enden opstart :-/

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 02-04-10 18:08

Fra : Begbie

Dato : 02-04-10 12:28

> M ske at du ikke har v ret t lmodig nok til at f fyldt sv mmerhusene
> helt enden opstart :-/
>
> --
> Armand.

Ja, der gik ikke langt tid fra at jeg tændt benzinen til at jeg
startede mc'en.

Skal man afsætte flere minutter for fylde svømmehusnene igen?

Uanset hvad, så er sket sket, så er det vel bare om at huske det til
næste år.

Fra : Richard

Dato : 03-04-10 03:20

On 2 Apr., 16:52, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:

> Jeg satte batteriet på, tømte svømmehusene (eller de fik da lov at
> løbe i ca. 5 sekunder hver) og startede den.

Hvorfor gjorde du dog det? Du skal blot fylde dem helt op inden start
- du huskede vel at komme karburatorsprit i tanken, inden du
afsluttede din sidste tur, saa sprit-benzinblandingen naaede helt
gennem bemzinsystemet. Og du har holdt det fyldt nogenlunde vinteren
igennem?

Hvis ikke, saa proev det naeste aar; det virker for mne cykler efter
n op til 13' overvintring - det ene aar helt fremme i sewptember med
9 -10 mdr 'gammel' benzin. Udfordringen er at holde svoemmerhusene
fyldt vinteren igennem paa cykler med benzinpumpe uden at toerne
motoren unoedig; men det er der sikkert en mulighed for paa Hornet'en
ogsaa...

> Men da den var helt koldt, ville den ikke rigtig tage omdrejninger -
> til at starte med kunne den faktisk ikke klare mere end 2.000 (og det
> lød ikke specielt godt da den ikke ville mere).

Som andre siger, sikkert fordi motoren ikke taendte paa alle cyl. Det
kan der vaere flere grunde til.

> [...]
> iøvrigt markant bedre hvis jeg stille og roligt lod omdrejninger
> stige, istedet for at køre for hurtigt op.

En anden gang, saa koer den stille og roligt i stedet for at lade den
koere i tomgang saa laenge. Den traekker sig hurtigere varm, og
tomgang er ingen god driftstilstand for nogen motor IMHO

> Kan det tyde på at der har været for meget "gamle benzin" i bunden af
> tanken til at starte med?

Efter saa kort tid ikke gammel, men for daarlig, maaske lige frem frit
vand, som du burde have undgaaet ved at fylde karburatorsprit i
forinden. Og goer det gerne et par gange i loebet af saesonen for at
binde evt. vand i benzinen. Om efteraaret hver gang, saa du er sikker
paa at have et spritblandet benzinsystem, hvis sidste weekends tur
ogsaa skulle blive aarets sidste

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 03-04-10 18:49

Richard skrev:

> [...]
> fyldt vinteren igennem paa cykler med benzinpumpe uden at toerne
> motoren unoedig; men det er der sikkert en mulighed for paa Hornet'en

Uanset hvad, så bliver slutproduktet noget af et opkog/inddampning
Et svømmerhus skal p.g.a. fysikken være åben ud til atmosfæren, men det
er uhyre individuelt hvor åben de forskellige modellers karbunader er,
og hvis den notoriske svømmerhus-afdamper: Yamaha SZR660, der kan mangle
bensin efter blot et par ugers tid, vedvarende inddamper hhv. genfyldes
gennem en vinter vil det vel nærmest være sirup der står tilbage ved
forårs-opstarten :-/

Så med mindre man kender sin motorcykel grundigt omkring dét problem, er
det en fornuftig handling at hhv. tømme og efterfylde svømmerhusene. I
den sidste ende er ens NGK-tændrør gidsler hver gang der
forårs-opstartes og de par minutters ekstra-arbejde er det vel værd hvis
man kan spare sig for indkøbet af et nyt sær tændrør!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 04-04-10 04:34

On 3 Apr., 11:19, Richard <rpaderich...@netscape.net> wrote:

> [...]
> afsluttede din sidste tur, saa sprit-benzinblandingen naaede helt
> gennem benzinsystemet. Og du har holdt det fyldt nogenlunde vinteren

Og den anvendte karburatorsprit er vel at maerke den lysegroenne fra
Statoil eller Biltema i forholdet 1:100, ikke den roede til forholdet
1:50 fra fx YX. Den roede er dyrere, men maaske ogsaa anvendelig til
dette formaal, det har jeg ikke forsoegt.

Blot for en god ordens skyld, ikke fordi det aendrer noget ved
forklaringen ellers Armands udmaerkede efterskrift

Ioevrigt bruger mc'er idag da Denso, ikke NGK, eller hva'

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ann-Rikka og Jon Søg~

Dato : 06-04-10 19:19

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> forklaringen ellers Armands udmaerkede efterskrift
>
> Ioevrigt bruger mc'er idag da Denso, ikke NGK, eller hva'

xxxxxxxxxxx

Desværre er der vist mange der vist mange der stadig bruger NGK.
Det sidder der også i GS'eren. Til gengæld var det i år den rene fornøjelse
at gå ud, sætte nøglen i bæstet og høre motorlyd efter 3 omgange på
startmotoren. Batteriet har jeg ikke engang ladet på i løbet af vinteren,
men der var stadig fuld power på.

Det er noget andet end den gamle GSX-R 250'er der åd 8 NGK'er hvert år, og
hvor man altid stod med sorte fingre og kold næse inden man fik den igang
efter vinterstilstand.

--
MVH
Ann-Rikka & Jon Søgaard