Udskiftning af stempelringe
Fra : Rasmus

Dato : 01-04-10 12:31

Hej alle
Min forreste cylinder starter/kører ikke så godt, er rimlig sikker på at
det er stempelringene der er slidte.

Så ville hører om nogen af jer havet erfaring i hvor man kan købe nye
stempelringe henne, som passer :)

Ring thickness:
Top and second rings: 1,2 mm (0,05 inch)
Oil ring (spacer and rails): 2,5 mm (0,10 inch)

Ring width:
Top ring: 3,2 mm (0,126 inch)
Second ring: 3,6 mm (0,142 inch)
Oil ring: 2,8 mm (0,110)

Motorcykel: Yamaha Virago XV 750

[Diagnosticering]
1. Har lavet en kompressionstest der viste at forreste cylinder tog 11
omgange for at få fuld kompression på ca. 130 psi.

Bagerste cylinder klaret det på 4 omgange og kom op på ca. 140.

Standard ifg. manualen skulle gerne være 156 psi, så der er plads til
forbedring på begge, minimum skal være 128 psi med en forskel imellem
cylinderne på maks. 14 psi, hvilket gør at den er lidt svær at starte om
morgnen :)

2. Har tjekket Value cleareances (kender ikke lige det danske ord) og
det så fint ud.

3. Mangler at hælde lidt olie i cylinderen for at se om
kompressionstesten bliver bedre, hvilket gerne skulle indikere at det er
ringene/stempel der er noget galt med.

Men før jeg splitter det hele helt ad og hiver motorblokken ud af
stellet ville det jo være dejligt at have stempelringene liggende klar.

M.v.h.
Rasmus

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-04-10 23:35

On Thu, 01 Apr 2010 13:30:46 +0200, Rasmus <test@mail.dk> wrote:

Hej Rasmus.

>Min forreste cylinder starter/kører ikke så godt, er rimlig sikker på at
>det er stempelringene der er slidte.

Hvorfor skulle den dog trænge til stempelringe fordi den ikke starter
optimalt?
Jeg tror jeg ville starte med at søge fejlen flere andre steder.

> [...]
>omgange for at få fuld kompression på ca. 130 psi.
>
>Bagerste cylinder klaret det på 4 omgange og kom op på ca. 140.

Hvilket instrument har du målt det med?
Hvis det er den type med en lang gummislange eller et langt rør, så
glem det.

> [...]
>forbedring på begge, minimum skal være 128 psi med en forskel imellem
>cylinderne på maks. 14 psi, hvilket gør at den er lidt svær at starte om

Du er stadig over grænsen selv om jeg tvivler på målingens lødighed.

>Men før jeg splitter det hele helt ad og hiver motorblokken ud af
>stellet ville det jo være dejligt at have stempelringene liggende klar.

Rør den ikke
De små forskelle i kompression kan skyldes en ventil der står for tæt,
eller en målefejl.
Rens dine karburatorer, synkroniser dem, skift tændrør, lad batteriet
og prøv så igen.

Og ja, vi skriver nu d. 2. april, ikke d. 1

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Rasmus

Dato : 02-04-10 21:59

Steen Gruby skrev:
> [...]
> optimalt?
> Jeg tror jeg ville starte med at søge fejlen flere andre steder.

Lyder som en god idé, skal bare lige have skaffet et søgerblad hjem der
har noget indenfor 0,07 - 0,12 mm hvis ventilerne skal justeres ordenligt.

> Hvilket instrument har du målt det med?
> Hvis det er den type med en lang gummislange eller et langt rør, så
> glem det.

Må være den type med lang gummislange :)
http://www.louis.de/_2002cc08f839e412288f4a49f6f0380a4f/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10034177&anzeige=0
Er der noget som er bedre at bruge, hvis man skal have "presise" målinger?

Fik hældt lidt olie i begge cylindere da jeg skulle have startet cyklen
op efter vinterhiet (Den kunne slet ikke danne tryk, men med lidt olie i
cylinderne startet den fint og dannet ordentligt tryk efter et minuts tid).

Så p.t. viser den 150 psi på forreste og 130 på bagerste hvilket virker
underligt, måske holder det olie i forreste cylinder bare længe og
bliver ikke brændt af :) eller jeg har fået ordnet en luft lægkage da
jeg tjekket ventiler.

> [...]
> og prøv så igen.
>
> Og ja, vi skriver nu d. 2. april, ikke d. 1

Hvad med udstyr til at synkronisere karburatorer, har kigget på carbtune
der bliver rost som noget af det gode http://www.carbtune.com/carbpric.html.

Skal have synkroniseret både en 4 cylinders GS500 Katana og en 2
cylinders Virago.

Kan man bruge en 4 cylinders karburator tester på en 2 cylinders mc?

M.v.h.
Rasmus

Fra : Hekto

Dato : 02-04-10 16:48

On 2 Apr., 22:59, Rasmus <t...@mail.dk> wrote:

> [...]
> cylinders Virago.
>
> Kan man bruge en 4 cylinders karburator tester på en 2 cylinders mc?

Af dem jeg har prøvet synes jeg Carbtune var bedst; men skal af og til
skildes ad og gøres ren så stængerne bevæger sig helt frit.

Ja, du forbinder da bare kun de to af 'metrene'.

--
/Hekto

Fra : Armand

Dato : 02-04-10 00:30

Rasmus skrev:
> [...]
>
> Men før jeg splitter det hele helt ad og hiver motorblokken ud af
> stellet ville det jo være dejligt at have stempelringene liggende klar.

Og hvad hvis du så står med behov for en opboring med matchende større
stempler og ringe?
Det er fristende at købe ind til quick-shift, men og så risikabelt :-|

Uden at bruge specifikke mål for nedslidning kan man isætte sine
stempelringe i cylinderen lige dér hvor ringenes toppunkt normalt er og
konstantere hvor tæt ringenes ender er på hinanden: Er der væsentligt
slid på ring eller cylinder vil det kunne ses med det blotte øje at der
er markant luft imlellem enderne. Fra ny af er der op til 0,35mm luft
imellem enderne og det dobbelte regnes for at være nedslidningstegn!

--
Armand

Fra : p.jarnbak

Dato : 02-04-10 07:38

"Rasmus" <test@mail.dk> wrote in message
> Hej alle
> Min forreste cylinder starter/kører ikke så godt, er rimlig sikker på at
> det er stempelringene der er slidte.

Det kan vist godt betale sig at checke knastakslen/vippearme for slid før
du hiver toppen af.Det er et kendt problem på den model.Havde en kollega
der 2 gange prøvede topfarten på sådan en xv750,og vært forsøg kostede
en knast + nye vippearme på en af cylinderne.
m.v.h.Palle.