hellige dage på iCal ?
Fra : Spiller48

Dato : 02-04-10 03:06

Jeg mener jeg engang havde et lille program, hvormed man kunne føje
alle de hellige dage ind i iCal ..... men selvfølgelig er mr.
Altzheimer rendt med adressen. Hjælp at hente?
mvh Erling

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-10 10:17

Spiller48 skrev:
> Jeg mener jeg engang havde et lille program, hvormed man kunne føje
> alle de hellige dage ind i iCal ..... men selvfølgelig er mr.
> Altzheimer rendt med adressen. Hjælp at hente?

Jeg bruger ikke selv iCal, men Sunbird. Men jeg mener også at iCal
bruger ics-filer. Download http://farsinsen.dk/danskehelligdage.php og
indlæs den i iCal.

Denne kaldender indeholder alle officielle helligdage, palmesøndag, 1.
maj, grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag.

Der findes også en anden kaldender som også indeholder en masse
mærkedage og uoffielle helligdage.

Mvh. Lars

Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-04-10 00:31

On 2010-04-02 11:17:21 +0200, Lars Kongshøj said:

> [...]
>
> Denne kaldender indeholder alle officielle helligdage, palmesøndag, 1.
> maj, grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag.

Den ser faktisk bedre ud, end kalenderen fra avalonia. Alle
helligdagene er stavet rigtigt. Men hvordan får man dén ind i iCal?
Skal den bare gemmes, og omdøbes til .ics?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-04-10 00:40

Kurt Brixen skrev:

> Den ser faktisk bedre ud, end kalenderen fra avalonia. Alle helligdagene
> er stavet rigtigt. Men hvordan får man dén ind i iCal? Skal den bare
> gemmes, og omdøbes til .ics?

Hos mig bliver den gemt som .ics-fil af Seamonkey, og kan derefter
indlæses af Sunbird.

/Lars

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-04-10 09:01

Kurt Brixen wrote:

> Den ser faktisk bedre ud, end kalenderen fra avalonia. Alle helligdagene
> er stavet rigtigt. Men hvordan får man dén ind i iCal? Skal den bare
> gemmes, og omdøbes til .ics?

Klik på 'Calendar' og 'Subscribe...' i menuen i iCal.

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-04-10 11:12

On 2010-04-04 10:00:30 +0200, Peter Farsinsen said:

> Klik på 'Calendar' og 'Subscribe...' i menuen i iCal.

Tak. Det virkede også.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-04-10 10:29

On 2010-04-02 11:05:38 +0200, Spiller48 said:

> Jeg mener jeg engang havde et lille program, hvormed man kunne føje
> alle de hellige dage ind i iCal ..... men selvfølgelig er mr.
> Altzheimer rendt med adressen. Hjælp at hente?

Jeg abonnerer på denne her:
webcal://www.avalonia.dk/ical/Helligdage-DK.ics
--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-04-10 10:31

On 2010-04-02 11:29:12 +0200, Kurt Brixen said:

> Jeg abonnerer på denne her:
> webcal://www.avalonia.dk/ical/Helligdage-DK.ics

og jeg abonnerer også på ugenumrene samme sted:
http://www.avalonia.dk/html/mail/ical/default.php

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-10 10:35

Kurt Brixen skrev:

> Jeg abonnerer på denne her:
> webcal://www.avalonia.dk/ical/Helligdage-DK.ics

Den indeholder en del ikke-helligdage, men ikke alle
de-facto-helligdage.

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-10 10:33

Spiller48 <spiller48@hotmail.com> wrote:

> Jeg mener jeg engang havde et lille program, hvormed man kunne føje
> alle de hellige dage ind i iCal ..... men selvfølgelig er mr.
> Altzheimer rendt med adressen. Hjælp at hente?
> mvh Erling

Led hos
Avalonia.dk...<http://www.avalonia.dk/html/mail/ical/default.php>

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-10 23:24

Spiller48 <spiller48@hotmail.com> wrote:

> Jeg mener jeg engang havde et lille program, hvormed man kunne føje
> alle de hellige dage ind i iCal ..... men selvfølgelig er mr.
> Altzheimer rendt med adressen. Hjælp at hente?

Jeg er åbenbart den eneste, der abonnerer på nedennævnte. Den kan jeg
bedre lide end Avalonias, men det er så længe siden, at jeg dårligt kan
huske hvorfor.

<webcal://ical.mac.com/plj/DKM%C3%A6rkedage.ics>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-10 23:57

Henrik Münster skrev:
> [...]
> huske hvorfor.
>
> <webcal://ical.mac.com/plj/DKM%C3%A6rkedage.ics>

Lad mig gætte - kan jeg få tre gæt?
1) Du sender fødselsdagskort til hele kongefamilien inkl.
eksil-medlemmer som Prinzessin zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg Benedikte
Astrid Ingeborg Ingrid von Dänemark?
2) Du afholder mindehøjtideligheder for vigtige nationale dage som
Slaget ved Dybbøl, Stormen på København, Afstemningen i Sønderjylland?
3) Du pjækker fra arbejde på for længst afskaffede helligdage som Morten
Bisps dag, Helligtrekonger, Alle Sjæles Dag?

Men der er jo også mange dage i kalderen, der ikke falder ind under en
af disse kategorier, så jeg har sikkert ikke gættet rigtigt

Spøg til side - jeg føler ikke selv behov for at importere en kalender,
der indeholder mere vrøvl end fakta. Der står rigeligt i min kalender i
forvejen.

Mvh. Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-10 08:34

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Spøg til side - jeg føler ikke selv behov for at importere en kalender,
> der indeholder mere vrøvl end fakta. Der står rigeligt i min kalender i

OK, men du skrev jo selv, at Avalonias kalender mangler nogle
helligdagde. Jeg ved så ikke, hvilke det drejer sig om, men jeg vil da
hellere have lidt for mange dage med end at mangle nogle helligdage. Så
meget står der nu heller ikke i den kalender, jeg bruger. Nogle gange
bliver man i tvivl om, hvorfor en dag er en helligdag, eller hvad man
mindes. Så er det smart, at man bare kan åbne helligdagen og få en
forklaring med kildeangivelse etc. Heldigvis er der jo så flere at vælge
mellem, så man kan tage den, der passer en bedst.
Og nej, jeg sender ikke fødselsdagskort til de kongelige. Da jeg
gik i børnehave plejede vi dog at tage ind til Amalienborg med flag, når
kongen havde fødselsdag. Det var nu en meget hyggelig tradition.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 10:10

Henrik Münster skrev:

> OK, men du skrev jo selv, at Avalonias kalender mangler nogle
> helligdagde.

Næ, jeg skrev om en anden kaldender på Avalonia at den ikke indeholdt
alle _de_ _facto_ helligdage. (Det drejede sig om enkelte dage med
særlig regler i lukkeloven eller overenskomster).

> Jeg ved så ikke, hvilke det drejer sig om, men jeg vil da
> hellere have lidt for mange dage med end at mangle nogle helligdage.

Mærkedagskalenderen indeholder ikke "lidt for mange" dage efter min
smag, jeg talte det til 37 overflødige dage i første halvår, altså mange
gange dem, jeg har brug for. Jeg ønsker en kalender med de dage, der har
arbejdsmæssig betydning, men hver deres behov.

> Så meget står der nu heller ikke i den kalender, jeg bruger. Nogle gange
> bliver man i tvivl om, hvorfor en dag er en helligdag, eller hvad man
> mindes.

Jeg har nu sjældent følt behov for at undersøge, hvorfor busserne nu
igen flager. Hvis det skulle ske, gætter jeg på at min ven Google ved
det.

Mvh. Lars

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-04-10 10:32

On 2010-04-03 11:10:19 +0200, Lars Kongshøj said:

> Næ, jeg skrev om en anden kaldender på Avalonia at den ikke indeholdt
> alle _de_ _facto_ helligdage. (Det drejede sig om enkelte dage med
> særlig regler i lukkeloven eller overenskomster).

Der mangler 1. maj og grundlovsdag - ellers kan jeg ikke se at der
mangler nogle.
--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 10:56

Kurt Brixen skrev:

> Der mangler 1. maj og grundlovsdag - ellers kan jeg ikke se at der
> mangler nogle.

Nytårsaftensdag er bankerne lukket og butikkerne lukker tidligt.

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 12:56

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Nytårsaftensdag er bankerne lukket og butikkerne lukker tidligt.

> /Lars

31. december er heller ikke en helligdag.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 13:05

Morten Lind skrev:
> 31. december er heller ikke en helligdag.

Næ, men vi var ved at snakke om dage med særlig regler i lukkeloven
eller overenskomster.

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 13:30

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Næ, men vi var ved at snakke om dage med særlig regler i lukkeloven
> eller overenskomster.
>
> /Lars

OK....alt forladt, men de skal vel ikke med i en kalender, da
forskellige mennesker arbejder på forskellige overenskomster...?

M.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 15:33

Morten Lind skrev:

> OK....alt forladt, men de skal vel ikke med i en kalender, da
> forskellige mennesker arbejder på forskellige overenskomster...?

Nej, og buschaffører, taxachauffører, hospitalspersonale ....

Jeg gætter på at mit behov er som de flestes: få et hurtigt overblik
over hvornår jeg kan forvente at have fri, og hvornår butikkerne er lukket.

OT: Folk arbejder på forskellige tidspunkter, men ovennævnte
"servicefag" arbejder altid. Gad vide hvad de butiksansatte ville sige,
hvis de skulle hjem fra arbejde og kunne læse ved busstoppested at
busserne kun kørte 9-17?

Mvh. Lars, der er irriteret over den ekstra lange spærretid her i
påsken, hvor de fleste har god tid til at lave ekstra god mad - hvis de
havde haft tid til at hamstre inden.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 17:24

Den 03/04/10 16.32, Lars Kongshøj skrev:

> Mvh. Lars, der er irriteret over den ekstra lange spærretid her i
> påsken, hvor de fleste har god tid til at lave ekstra god mad - hvis de
> havde haft tid til at hamstre inden.

Kig efter en Kiwi. Jeg ved ikke hvordan de har fået lov, men de har
vist aldrig lukket.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 17:35

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kig efter en Kiwi. Jeg ved ikke hvordan de har fået lov, men de har
> vist aldrig lukket.

Herovre i civilisationen har vi også småsupermarkeder så som Aldi, hvor
man kan købe lidt dåsemad uden for de rigtige supermarkeders åbningstid.
Det var bare ikke det jeg mente med at lave ekstra god mad på fridagene
- så vile det se sørgeligt ud til hverdag

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 17:44

Den 03/04/10 18.34, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> Det var bare ikke det jeg mente med at lave ekstra god mad på fridagene
> - så vile det se sørgeligt ud til hverdag

Nåh, jeg var ikke klar over du skulle bruge både slagter, grønthandler
og fiskebutik for at kunne lave aftensmad. Der er da fersk kød og den
slags, men det er åbenbart ikke nok til herren.

Så må du jo på restaurant - det er vel heller ikke et problem for sårn
en databasehaj som dig at flotte dig lidt?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 18:24

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Nåh, jeg var ikke klar over du skulle bruge både slagter, grønthandler
> og fiskebutik for at kunne lave aftensmad.

En nørd kan ikke leve af cola og pizza alene...

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 18:46

> [...]

> Det var bare ikke det jeg mente med at lave ekstra god mad på fridagene
> - så vile det se sørgeligt ud til hverdag

vi har en Kiwi og en Spar (ret stor spar faktisk) inden for 4 minutter
så vi har aldrig problemer med at få handlet selvom der er ferie og
højtider der forstyrrer samfundet ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 19:18

> vi har en Kiwi og en Spar (ret stor spar faktisk) inden for 4 minutter
> så vi har aldrig problemer med at få handlet selvom der er ferie og
> højtider der forstyrrer samfundet ..

> /thomas

På Sjælland har vi vist ikke fornøjelsen af Kiwi, til gengæld kan man i
det storkøbenhavnske område købe dagligvarer altid, året rundt.

Vores lokale Spar i Nansensgade sover kun mellem kl.: 21:00 & 09:00, og
de mange indvandrerbutikker sover vist slet ikke

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 19:24

Den 03/04/10 20.18, Morten Lind skrev:

> Vores lokale Spar i Nansensgade sover kun mellem kl.: 21:00& 09:00, og
> de mange indvandrerbutikker sover vist slet ikke

Men der handler du naturligvis ikke, da du støtter de butikker der byder
deres ansatte fornuftige arbejdstider, eller hur?

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 19:58

> Men der handler du naturligvis ikke, da du støtter de butikker der byder
> deres ansatte fornuftige arbejdstider, eller hur?

Puster vi til ild, eller hur? .....som du jo ved, har jeg hele mit
liv arbejdet i serviceorienterede fag, så jeg véd, at samfundet ikke
lukker.

Alle tider er arbejdstider - betalingen skal bare falde, når tiderne
bliver ubekvemme, og jeg går som en selvfølge ud fra, at en ansat i en
biks, der holder åbent kl.: 20:00 bliver aflønnet højere end den
ansatte, der er gået hjem kl.: 15:00.

Er der så mere hår på geden?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 20:32

Den 03/04/10 20.58, Morten Lind skrev:

> Puster vi til ild, eller hur? .....som du jo ved, har jeg hele mit
> liv arbejdet i serviceorienterede fag, så jeg véd, at samfundet ikke
> lukker.

Jeg tænkte bare du skulle have lov til at uddybe dine synspunkter lidt.
Jeg ved jo der banker et stort, varmt hjerte i dit bryst for samfundet
og dk.edb.mac's svage :)

> [...]
> bliver ubekvemme, og jeg går som en selvfølge ud fra, at en ansat i en
> biks, der holder åbent kl.: 20:00 bliver aflønnet højere end den

Det afhænger vel af overenskomsten. Hvad siger den om den slags i
butikserhvervet? Jeg var iøvrigt rystet over at se at Bilka holdt åbent
i onsdags til 24. Se, DER kan vi seriøst snakke om at holde længe åbent!

> Er der så mere hår på geden?

Viel schei, wenig wolle, men du skriver jo ikke så meget mere efter din
stakkels mac blev træt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-10 20:42

> Det afhænger vel af overenskomsten. Hvad siger den om den slags i
> butikserhvervet? Jeg var iøvrigt rystet over at se at Bilka holdt åbent
> i onsdags til 24. Se, DER kan vi seriøst snakke om at holde længe åbent!

Kun fordi de ved at i danskere går i panik og hamster alt fra gær til
alkohol hvis der er 2 på hinanden følgende helligdage ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 22:15

Thomas von Hassel skrev:

> Kun fordi de ved at i danskere går i panik og hamster alt fra gær til
> alkohol hvis der er 2 på hinanden følgende helligdage ...

Gær kan ikke bruges til noget uden sukker

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-10 03:30

> Jeg tænkte bare du skulle have lov til at uddybe dine synspunkter lidt.
> Jeg ved jo der banker et stort, varmt hjerte i dit bryst for samfundet
> og dk.edb.mac's svage :)

Du er nu venligheden selv, men det ved jeg jo

> Det afhænger vel af overenskomsten. Hvad siger den om den slags i
> butikserhvervet? Jeg var iøvrigt rystet over at se at Bilka holdt åbent
> i onsdags til 24. Se, DER kan vi seriøst snakke om at holde længe åbent!

Jeg kender ikke noget til butikserhvervets overenskomster, bortset fra
den gængse opfattelse, at de får alt for lidt i løn, men de har vel
forskudt tid, ubekvem arbejdstid, helligdagsbetaling, m.m., som vi
andre(?).

> Viel schei, wenig wolle, men du skriver jo ikke så meget mere efter din
> stakkels mac blev træt

Det er vist ikke, fordi Mac´en er træt

M.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-04-10 13:24

On 2010-04-03 11:56:15 +0200, Lars Kongshøj said:

> Nytårsaftensdag er bankerne lukket og butikkerne lukker tidligt.
>
> /Lars

Ja, den havde jeg glemt. Jeg havde selv lønnet fridag der.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-10 12:55

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Der mangler 1. maj og grundlovsdag - ellers kan jeg ikke se at der
> mangler nogle.

....som ikke er helligdage.

M.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-04-10 13:29

On 2010-04-03 13:54:33 +0200, Morten Lind said:

> ...som ikke er helligdage.
>
> M.

Nej, det er fridage, som mange har. Men så må vi so selv sætte dem ind,
de falder trods alt på samme dato hvert år.

Her er mine fridage ifølge overenskomsten:

§ 21 FRIDAGE
Juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag er lønnede fridage, når de
falder på almindelige arbejdsdage.

§ 23 1. MAJ
1. maj er ulønnet fridag fra kl. 12.00 til kl. 18.00, når flertallet af
medarbejdere
er enige herom, og når dette meddeles virksomheden senest 8 dage
(for dagblade 14 dage) forinden.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 15:23

Kurt Brixen skrev:

> [...]
> medarbejdere
> er enige herom, og når dette meddeles virksomheden senest 8 dage

Tjo, der er jo tale om dage, der er fridage for mange ansatte, og hvor
mange kunder vil skulle forvente anderledes åbningstider eller helt lukket.

Jeg mener ikke at man kan komme tættere på en god helligdagskalender end
at der er usikkerhed omkring enkelte dage. Det passer i hvert fald bedst
til mit behov - meget bedre end en kalender med måske 70 overflødige
mærkedage. Der kan man ikke se skoven for bar træer.

Mvh. Lars

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-04-10 23:50

On 2010-04-03 16:22:41 +0200, Lars Kongshøj said:

> [...]
> bedst til mit behov - meget bedre end en kalender med måske 70
> overflødige mærkedage. Der kan man ikke se skoven for bar træer.

Den passer også fint til mig. Vi kommer ikke tættere på en brugbar
helligdagskalender.
Så må vi hver især sætte de par dage ind, der mangler. Jeg har også
prøvet den anden kalender med masser af mærkedage. Det er uoverskueligt.
--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-04-10 00:41

Kurt Brixen skrev:

> [...]
> Så må vi hver især sætte de par dage ind, der mangler. Jeg har også
> prøvet den anden kalender med masser af mærkedage. Det er uoverskueligt.

Ja, som jeg vist skrev andetsteds i tråden: der står rigeligt i min
kaldender i forvejen

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-10 19:46

> [...]
> huske hvorfor.
>
> <webcal://ical.mac.com/plj/DKM%C3%A6rkedage.ics>

Dén bruger jeg også. Uheldigvis giver den gennem Google Calendar til
Pocket Informant på min iPhone problemer med æ, ø og å; jeg håber at de
snart tillader abonnemt direkte fra PI, eller at den får lov til at
bruge iCal på iPhones'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk