Stegetid for vildsvinekølle
Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-10 07:20

Jeg har vist haft en tråd om vildsvin før, men kan ikke finde den
igen. Når jeg/vi tidligere har tilberedt en kølle, har det været til
eget brug, men nu skal vi ramme et bestemt tidspunkt for en middag med
flere gæster. Sidst spiste vi bare da den var færdig.

Køllen er på 3,6 kg og vil på dagen været fuldt optøet.

Skal spidsen af stegetermometeret helt ind til benet, eller til midten
af kødet på det tykkeste sted og hvilken temperatur anbefales? Og ikke
mindst: et bud på en stegetid og efterfølgende hviletid?

Fra : Gamle

Dato : 01-04-10 11:04

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> af kødet på det tykkeste sted og hvilken temperatur anbefales? Og ikke
> mindst: et bud på en stegetid og efterfølgende hviletid?

Hej.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/index.php

her er mange opskrifter på vildsvinekølle.

Mvh.
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-04-10 20:56

Kurt Hansen <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse
bge8r5hiivhm41jrhp6kuipmdtnu60naa3@4ax.com

> Skal spidsen af stegetermometeret helt ind til benet, eller til midten
> af kødet på det tykkeste sted og hvilken temperatur anbefales? Og ikke
> mindst: et bud på en stegetid og efterfølgende hviletid?

Langtidssteg den ved f.eks. 100 grader, så spiller det ikke den helt store
rolle med den nøjagtige tid, når bare den får lang tid nok. Jeg ville satse
på mindst fem timer og forsøge at ramme en kernetemperatur på max. 75-78
grader.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-10 10:33

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
AK2dnX9FSIOpZynWnZ2dnUVZ8s2dnZ2d@giganews.com

> [...]
> store rolle med den nøjagtige tid, når bare den får lang tid nok. Jeg
> ville satse på mindst fem timer og forsøge at ramme en

Træk 10 grader fra ovennævnte kernetemperatur.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : jos

Dato : 02-04-10 15:05

Jens Bruun wrote:
> Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> AK2dnX9FSIOpZynWnZ2dnUVZ8s2dnZ2d@giganews.com

> Træk 10 grader fra ovennævnte kernetemperatur.
Nå du vil alligevel gerne have lidt saft tilbage i kødet

finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-04-10 15:29

On Fri, 2 Apr 2010 11:33:22 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>AK2dnX9FSIOpZynWnZ2dnUVZ8s2dnZ2d@giganews.com

>Træk 10 grader fra ovennævnte kernetemperatur.

Tak for korrektionen. Jeg overvejede faktisk at skrive et indlæg som
svar, da jeg synes det lød af temmelig meget, men da jeg også har set
en opskrift på Alle Tiders Kogebog med en anbefalet kærnetemperatur på
72 grader, afstod jeg fra det.

65-68 grader lyder mere rimeligt, så det vil jeg stile efter. Jeg
starter stegningen mandag morgen, så justeringer kan nåes endnu

Gæsterne er inviteret til 12:30 og vi skal først igennem en forret, så
jeg tror jeg vil starte tidligt og forsøge mig med langtidsstegning
(min. 5 timer ved 100 grader, forstår jeg?). Hvad sker der når de
65-68 grader er nået, hvis det nu opnåes for tidligt. Temperaturen
fortsætter vel ganske langsomt op mod de 100 grader?

Hviletid (i staniol?) før udskæring?

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-10 17:22

Kurt Hansen <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse
bevbr5l4cv21l5vnmrs1jc6794fiaf06vk@4ax.com

> 65-68 grader lyder mere rimeligt, så det vil jeg stile efter. Jeg
> starter stegningen mandag morgen, så justeringer kan nåes endnu

65-68 var det, jeg mente. Jeg må have fået en lille hjerneblødning, da jeg
foreslog næsten 80 grader.

> Gæsterne er inviteret til 12:30 og vi skal først igennem en forret, så
> jeg tror jeg vil starte tidligt og forsøge mig med langtidsstegning
> (min. 5 timer ved 100 grader, forstår jeg?).

Ja. Men hold nu lidt øje med kernetemperaturen undervejs.

> Hvad sker der når de
> 65-68 grader er nået, hvis det nu opnåes for tidligt. Temperaturen
> fortsætter vel ganske langsomt op mod de 100 grader?

Ja. Så skruer du bare ned for varmen. Skru f.eks. ned til 80 grader, og lad
den blive stående i ovnen. Selvom din ovn ikke er alt for nøjagtig, kan du
snildt have køllen stående i et par timer yderligere ved dét temperatur,
uden at kødet lider overlast. Det bliver tværtimod bare bedre.

> Hviletid (i staniol?) før udskæring?

Ingen, hvis du langtidssteger. Direkte fra ovn til udskæring til bord.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.