blaese luft under skrog.. ide?
Fra : klaus nielsen

Dato : 01-04-10 02:47

saa kom jeg hjem fra varmen. for pokker der er koldt her i dk..

for mange aar siden laeste jeg i populaer mekanik. eller ligene blad.
om en der lavede et model-skib med en lille luftpumpe der blaeste luft
ned under skroget. dette nedsatte friktionen markant mellem vand og
skrog. mindre vaad flade.
her for nylig laeste jeg at man ville lave det samme paa tank og fragt
skibe. det synes jeg er smart. men bliver et enkeltskrogs baad ikke
mere ustabil i soeen ?
paa en katamaran kunne jeg se en fordel, da den ikke kraenger ret
meget. og luftblaeren under skrogene ville vaere laettere at holde paa
plads.
en anden ting er at denne katamaran kunne blive fladbundet. og ikke
stikke saa dybt som U eller V formet bund. og man kunne faa mere
indvendig plads i skrogene.
der behoeves kun at blive blaest luft under skrogene mens man har
baaden i bevaegelse. luften kunne skaffes fra en lille lavtryks skrue
eller tandhjuls kompressor. jeg har set nogen der ikke larmer eller
kraever meget effekt.
dette kunne bruges baade for sejl og motor. og farten kunne sikkert
foroeges en del med samme sejl areal eller motorkraft, pga den mindre
friktion mod vandet.
naa, men jeg har aldrig set det paa en katamaran eller hoert omtale af
det.
er der nogen der ligger inde med ideer og mere viden ?
jeg tror jeg skal igang med at lave en forsoegs model. hvis det virker
skal der laves en stoerre katamaran. skrog formen kunne maaske blive
simplere, nemmere og billigere. da man maaske kunne undgaa at lave
dobbelt-buede forme

hilsen klaus

Fra : Roderiet

Dato : 01-04-10 11:58

Hej der Den ide er skam anvendt med held. Jeg har set store motorbåde
med kraftige motorer, som når de planede benyttede det princip til at
mindske den " våde " overflade. Praktisk blev det gjort ved, at den
bageste meter af bunden var " hævet " ca 5 cm. så luft fra den nederste del
af fribordet kunne glide ind under bunden. Jeg har også set princippet ved
motorbåde til race. Derudover ved jeg ikke meget om det. mvh. Niels F.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 02-04-10 00:11

On Apr 1, 10:47 am, klaus nielsen <klaus...@gmail.com> wrote:
> [...]
> om en der lavede et model-skib med en lille luftpumpe der blaeste luft
> ned under skroget. dette nedsatte friktionen markant mellem vand og

Se: "Air Cavity System (ACS)"
http://dkgmt.com/Default.aspx?ID=64

Fra : BoA

Dato : 02-04-10 13:47

Det blev allerede anvendt af vikingerne.
Skroget på et klinkbygget langskib har
et karakteristisk langsgående "knæk" der
trækker en spiralformet hvirvel af luft
ind under skroget når båden tager fart.
Det opleves næsten som om der kommer
turbo på farten, og det giver en