PCI slots & IRQ
Fra : NIE

Dato : 04-08-01 19:56

Jeg leder efter lidt hints vedr. PCI slots og IRQ tildeling.
Kan det passe, at man skal rykke kort ud og sætte i indtil det hele
spiller ? Man bliver efterhånden verdensmester i denne disciplin

Problemet er, at efter jeg har sat et Surecom Ethernet kort i et ledigt
slot kommer der med jævne mellemrum en 1-3 sec pause (læs: alle
programmer fryser), hvor CDR & brænder kører. Endvidere kan CDR og
brænder kun læse TOC og ikke filerne (BSOD med rens CD m.m.).

Jeg har prøvet at flytte rundt på kortene. Eksempelvis vil SCSI
kontrolleren ikke scanne LUN's hvis kortet sidder i slot 4 eller 5 !!

NIE

Konfiguration:
Abit BH-6, celly 600@900, 192 MB, Lexmark Z52 på USB, Ultraplex 40 og
Plexwriter 12/10/32s

PCI slot - IRQ - enhed:
1- 10 - Surecom Ethernet
2- 5 - IEEE 1394 kort
3- 7 - Tekram DC-390F SCSI
4- tom
5- 11 - SB Live

Andre IRQ
-- 0 - Systemtimer
-- 1 - Keyboard
-- 2 - Programmerbar intrruptcontroller
-- 4 - COM1 & COM3
-- 6 - Diskette controller
-- 8 - System CMOS/realtidsur
-- 9 - SB 16 Emulation
-- 10 - GB Riva TNT
-- 11 - USB controller
-- 12 - PS/2 mouse
-- 13 - Numerisk dataprocessor
-- 14 - Primary IDE
-- 15 - Secondary IDE

Bios
LPT: er sløfte således der er en ekstra IRQ. Ligeledes med serial portene
som deler IRQ 4.

Fra : Alex

Dato : 04-08-01 21:55

Du kan disable alt det du ikke bruger i bios.
com ports / usb eller Ps2 , PTL port, IDE 1 & eller 2 etc..
læs manualen af bundkort og find ud af hvilket PCI slots deler IRQ.
hvis du kan , lad være med at bruge disse PCI slots.

Jeg bruger win2k og sådan ser min config.
System Information report written at: 08/04/2001 22:52:24
[IRQs]

IRQ Number Device
10 NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2 Pro
14 Primary IDE Channel
15 Secondary IDE Channel
3 VIA USB Universal Host Controller
3 D-Link DFE-538TX 10/100 Adapter
11 Adaptec SCSI Card 29160 Ultra160 SCSI
9 Creative SB Live! (WDM)
1 PC/AT Enhanced PS/2 Keyboard (101/102-Key)
6 Standard floppy disk controller
8 System CMOS/real time clock
13 Numeric data processor
12 Other Logitech Mouse PS/2 ( Logitech USB Optical mouse @ 200Hz )

/ ABIT KT7 - A / Thunderbird 1200 ( 266 ) / 512 PQI ram /

Som du kan se det er kun min netkort og USB ( printer ) som deler IRQ 3 .
men det fungere uden problemer .

Hilsen
Alex.
49871222 (flower)

Fra : Madsen

Dato : 04-08-01 22:21

"Alex" <Imaginere@hotmail.com> skrev:

> Som du kan se det er kun min netkort og USB ( printer ) som deler IRQ 3 .
> men det fungere uden problemer .

Win2000 har den fordel frem for f.eks. Win9x at den kan køre med
noget der hedder IRQ-sharing. Hvis din pc er fundet som en ACPI-
computer, så kører den med IRQ-sharing.

<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=IRQ%20Sharing&rnk=13&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WIN2000>

Hos mig med Win2000 ser det f.eks. sådan her ud:
<http://www.wol.dk/~hijklm/win2k/irq.gif>
Kører uden nogen form for problemer.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 05-08-01 11:13

Hej Madsen

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse news:RGZa7.1649$PZ4.153254@news000.worldonline.dk...

<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=IRQ%20Sharing&rnk=13&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&
SPR=WIN2000>

Du kunne have nøjes med følgende url:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP>

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Madsen

Dato : 05-08-01 12:20

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev:

> Du kunne have nøjes med følgende url:
> <http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP>

Den var også noget nemmere og ikke så lang. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : NIE

Dato : 06-08-01 13:42

Jeg siger tak for de gode forslag og vil kigge manualen samt nævnte links
efter.

NIE