Video - Kan man det?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-10 19:08

Som det vist er bekendt, er mit kendskab til videofremstilling stort set
lig ingenting... Men jeg skulle gerne have lavet følgende....

Jeg har en række film (.mov), der skal overføres til en DVD.
Konvertering til TS vil ske automatisk med Toast 10 Titanium, så det er
ikke her, problemet er.

Men jeg skal have lavet en dokumentationsfil, der også skal ligge på
DVD'en, så der er dokumentation for ophavsret m.m..

Indtil nu har jeg lavet en tekstfil, hvor der også er en del
still-billeder, men et forsøg med at lægge den på en video DVD sammen
med .mov/TS filer, vil automatisk slette tekstfilen, så kun selve
.mov/TS filen kommer med på DVD'en. - Jeg kan umiddelbart godt lave det
som en data DVD i ISO format, så DVD'en kan afspilles på computer, men
ikke på en alm. DVD afspiller.

Kan jeg på nogen måde lave en '.mov' fil ud af tekstfilen, så den
automatisk senere bliver konverteret til Video_TS sammen med de andre
.mov filer, når den færdige DVD skal laves, - hvis ja, - hvordan?

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 31-03-10 19:13

> [...]
> automatisk senere bliver konverteret til Video_TS sammen med de andre
> .mov filer, når den færdige DVD skal laves, - hvis ja, - hvordan?

Flik mov'erne sammen i iMovie og brug dens værktøjer til at sætte
copyrighttekster på, eksporter som DV og brænd i iDVD.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-10 22:47

Jesper wrote:

> Flik mov'erne sammen i iMovie og brug dens værktøjer til at sætte
> copyrighttekster på, eksporter som DV og brænd i iDVD.

Mja... Den metode har jeg fået at vide, men den kan ikke bruges her [fik
jeg også at vide.], da de enkelte .mov filer ikke skal sættes sammen
til én lang film, men stadig være tilgængelig som enkelt-film. Desuden
indeholder dokumentationsfilerne en hel del andet end blot copyright
info - fx. historiske opl., enkeltbilleder, henvisninger til både andet
videomateriale og til litteratur - altså en slags 'multimedie-DVD' ala
de nye 'vook'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:08

> [...]
> info - fx. historiske opl., enkeltbilleder, henvisninger til både andet
> videomateriale og til litteratur - altså en slags 'multimedie-DVD' ala

Det du leder efter er noget a la DVD Studio Pro .. hvor du kan samle en
dvd med menu'er, submenuer, diverse film etc. etc. ... ikke et projekt
jeg vil binde an med uden de rigtige værtøjer.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-10 23:33

Thomas von Hassel wrote:

> Det du leder efter er noget a la DVD Studio Pro .. hvor du kan samle en
> dvd med menu'er, submenuer, diverse film etc. etc. ... ikke et projekt
> jeg vil binde an med uden de rigtige værtøjer.

Faktisk ramt meget godt. - Nu du siger det, mindes jeg, at jeg har
læst noget om det i omtalen af DVD Studio... Og nej, med mit (lille)
behov for at kunne lave noget en sjælden gang imellem, vil jeg ikke ud
og købe dyrt software. - Så må det blive en 'data DVD' i ISO format,
selvom den så ikke normalt vil kunne afspilles på en alm. DVD afspiller...

Jeg var ellers lige ved at tro, jeg havde fundet ud af noget via iDVD
ved at lægge tekst og still-billedfiler ind i en mappe som 'diasshow' og
så lade iDVD eller Toast selv konvertere til brugbart format, men jeg
kan ikke få iDVD til at acceptere JPEG filer lavet i Photoshop CS2 -
desværre, for ellers kunne det have været en ihvertfald brugbar
løsning...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:38

> [...]
> så lade iDVD eller Toast selv konvertere til brugbart format, men jeg
> kan ikke få iDVD til at acceptere JPEG filer lavet i Photoshop CS2 -

Er de filer tilfældigvis i CMYK ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:41

> Er de filer tilfældigvis i CMYK ?

never mind .. min iDVD kan godt æde cmyk jpg filer ... v. 7.0.4

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 00:20

Thomas von Hassel wrote:

> never mind .. min iDVD kan godt æde cmyk jpg filer ... v. 7.0.4

Hm, samme ver. her...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 00:17

Thomas von Hassel wrote:

> Er de filer tilfældigvis i CMYK ?

Nej, det er de ikke, - har lige checket... Jeg har prøvet igen, som Jens
foreslår, men iDVD vil ikke genkende hverken JPEG/JPG, PSD eller PDF, -
alle er 'dimmed'... Det hele kan måske skyldes, at jeg kun har den iDVD,
der fulgte med min MacPro (10.4.11) - altså ingen iLife pakker... - Og
jeg kan heller ikke prøve det på min dual MDD, hvor der ligger en iLife
07, da jeg har lånt den ud til en kammerat, hvis computer fik et totalt
'nervesammenbrud' i form af en PMU, der er stået af...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 00:19

> [...]
> jeg har lånt den ud til en kammerat, hvis computer fik et totalt
> 'nervesammenbrud' i form af en PMU, der er stået af...

Dimmed ? .. har du prøvet bare at drag&droppe dem over i iDVD ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 00:24

> Dimmed ? .. har du prøvet bare at drag&droppe dem over i iDVD ...

lav et nyt projekt .. find et "+" vælg "add slideshow" .. drop filerne
over på menupunket i dvd'en

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 00:52

Thomas von Hassel wrote:
> lav et nyt projekt .. find et "+" vælg "add slideshow" .. drop filerne
> over på menupunket i dvd'en

Argh.! - Den kan/kunne ikke finde en alm. datostemplet mappe... Nå,
jeg lavede så et nyt projekt, valgte 'Tilføj lysbilledshow', arkiverede.
- Klikke på knappen '+' - øh...ingen '+' knapper. Prøvede så blot at
klikke på 'Mit lysbilledshow' i iDVD feltet - intenting. - I bar
arrigskab dobbeltklikkede jeg så..., og vips! åbnede den et
'lysbilledvindue', hvor jeg kunne trække mappen ind, og alle billeder
linede op i rækkefølge...

Så langt, så godt. - Men hvordan er det så bedst at lave tekstfilerne
- PDF? - EPS? - RTF? - Det skal vel så være i liggende A4 eller A5 for
at tilpasse størrelsen nogenlunde til billedstørrelse. - Billederne er i
16:9 format, så jeg oprettede projektet i det format... Og en liggende
A4 svarer også ca. til 16:9.

Nå, hvad teksten angår, må jeg til at eksperimentere lidt med, hvad der
er bedst. - Kunne forresten se, at man kan lægge tekst ind som 'rullende
tekst', men det er nok lidt /for/ avanceret for mig - endnu.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 09:17

> [...]
> er bedst. - Kunne forresten se, at man kan lægge tekst ind som 'rullende
> tekst', men det er nok lidt /for/ avanceret for mig - endnu.

jeg vil nok lave JPG'er i en tilpas opløsning med en tilpas stor skrift
størrelse ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 13:35

Thomas von Hassel wrote:

> jeg vil nok lave JPG'er i en tilpas opløsning med en tilpas stor skrift
> størrelse ...

Jeg har lavet nogle foreløbige dokumenter med en skriftstr. på 18p i
vertikalt A4 format, gemt som PDF og konverteret dem med Photoshop til
PSD filer. Princippet virker, men jeg kan se, jeg nok skal op i en 24p
for at det bliver læsbar på en rimelig betragtningsafstand. - Har prøvet
at 'simulere' forskellige skærmstr. ved at bruge ZoomView og så
sammenligne med tekststr. på fx. tekst TV på mit eget 32" TV og den
læseafstand, jeg selv bruger, - 18p er lige i underkanten....

Nå, men foreløbig tak for hjælp og idéer, - nu tror jeg nok, jeg selv
kan komme videre.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-04-10 13:51

On 2010-04-01 14:34:40 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> læseafstand, jeg selv bruger, - 18p er lige i underkanten....
>
> Nå, men foreløbig tak for hjælp og idéer, - nu tror jeg nok, jeg selv

Der er flere muligheder for at lave en pdf om til jpg. Du behøver ikke
gå omkring Photoshop. Enten kan du fra Acrobat Pro eksportere til jpg.
Eller du kan i udskriv menuen sende til iPhoto (Arkiver PDF til iPhoto).
--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 13:55

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Der er flere muligheder for at lave en pdf om til jpg. Du behøver ikke
> gå omkring Photoshop. Enten kan du fra Acrobat Pro eksportere til jpg.
> Eller du kan i udskriv menuen sende til iPhoto (Arkiver PDF til iPhoto).

Preview eller hvad den nu hedder på dansk kan også gemme direkte fra PDF
til JPG

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 17:16

Thomas von Hassel wrote:

> Preview eller hvad den nu hedder på dansk kan også gemme direkte fra PDF
> til JPG

Hm, det vidste jeg faktisk ikke, den kunne. - Jeg har aldrig brugt den
til andet end at vise billeder med og så lidt til at indsætte aktive
links i PDF filer...

Har lige prøvet med 'forsiden' til tekstfilerne og sat den til 300dpi,
men jeg synes ikke, hvaliteten er nær så god som i Photoshop+PSD. - Jeg
bruger Arial som skrift og en del er i kursiv, og det bliver faktisk ret
kantet ved konvertering i Preview... - Men det skal da siges, at de
fylder også væsentlig mindre end en 300dpi rasterized PSD fil..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 17:19

> [...]
> kantet ved konvertering i Preview... - Men det skal da siges, at de
> fylder også væsentlig mindre end en 300dpi rasterized PSD fil..-)

i 10.6 ihvertfald kan du vælge hvor stor opløsning din JPG fra Preview
skal være ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 02:58

Thomas von Hassel wrote:

> i 10.6 ihvertfald kan du vælge hvor stor opløsning din JPG fra Preview
> skal være ...

Det kan den også i 10.5.x... - Jeg har nu brugt et par timer på at
eksperimentere lidt frem og tilbage og har fundet, at en
'dobbelt-konvertering' fra de PSD filer, jeg opr. regnede med at bruge,
til PDF og derfra til JPEG/4800dpi giver det bedste resultat, så Arial
skriften ikke bliver kantet i hverken kursiv eller ved rundingerne på
bogstaverne. - Og så er der altså forskel på str. på 295-335mb pr fil i
PSD og til de ca. 9,8mb i JPEG.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 13:12

> [...]
> skriften ikke bliver kantet i hverken kursiv eller ved rundingerne på
> bogstaverne. - Og så er der altså forskel på str. på 295-335mb pr fil i

vi er enige om at det er til en dvd det her ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 13:54

Thomas von Hassel wrote:

> vi er enige om at det er til en dvd det her ?

Ja, og? - Som jeg allerede har forklaret, så er det ikke 'bare' en alm.
film DVD, men en DVD, der indeholder både tekst og film - altså mere i
retning af en 'vook'... - Og som du nok kan regne ud, så laver jeg også
tekst-delene ud fra, at de /skal/ være brugbare for selv ret svagtseende
- altså maksimalt mulig skarphed og kvalitet. Det er også derfor, jeg
har valgt Arial som skrifttype, da den er den mest læsbare for svagtseende.

- Og så har jeg lige gjort en 'grim' opdagelse... Selve film-delene er
ikke i .mov men i HD video format, hvilket betyder, at det færdige
projekt ikke kan være på en normal SL DVD, men skal være på en DL. - Og
at det skal laves sådan allerede i oprettelsen af projektet. - iDVD skal
i prefs sættes til DL og ikke SL. - Så det var en 'ommer' i
projektoprettelsen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 14:02

> [...]
> - altså maksimalt mulig skarphed og kvalitet. Det er også derfor, jeg
> har valgt Arial som skrifttype, da den er den mest læsbare for svagtseende.

ja det er klart .. men en dvd er jo max. 720x576px hvis det er 16:9 ...
så alt derover bliver jo bare nedsamplet når du samler dit materiel ?

Men nu siger du dpi .. dpi er meningsløst når du ikke siger hvad dine
pixelmål er ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 15:00

Thomas von Hassel wrote:

> ja det er klart .. men en dvd er jo max. 720x576px hvis det er 16:9 ...
> så alt derover bliver jo bare nedsamplet når du samler dit materiel ?

Øh...vil det sige, iDVD ikke kan arbejde med HD video 1080p? - Såvidt
jeg kan se på info om de film, jeg allerede har modtaget, er de i 1080p
HD format..., - så er jeg mere på den end med på den....

> Men nu siger du dpi .. dpi er meningsløst når du ikke siger hvad dine
> pixelmål er ?

Jeg er ikke helt med her... - dpi = dot per inch lig med std. bet. for
opl.. - Jeg har i de orig. PSD 'billeder' sat PhS til 300dpi pr. cm -
svarende til 1200dpi i maksimal udskrift på mange alm. laserprintere.
Det giver den tekst, der er 'omsat' til billedformat en meget, meget
skarp kontrast. Ved at konvertere/arkivere de opr. PSD filer til PDF,
kan jeg bibeholde alle layers, colorprofile og andre specifikke PhS
indstillinger. Og ved den sidste konvertering til JPEG er der mulighed
for at 'Include layers'.

Den indstilling har jeg bevaret, men sat 'Resolution' til 4800 = 4800dpi
= 4800 pixels pr. cm istedet for pr. inch. Det modsvarer det maksimale,
min egen laserprinter kan udskrive i 'high quality'. - Men det betyder
altså også, at kanter på bogstaverne står knivskarpe, og det er det, jeg
går efter på de her 'tekst' billeder.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 15:30

> Øh...vil det sige, iDVD ikke kan arbejde med HD video 1080p? - Såvidt
> jeg kan se på info om de film, jeg allerede har modtaget, er de i 1080p
> HD format..., - så er jeg mere på den end med på den....

nej ... de endelige resutat når du brænder en video dvd er i 720x576.

> [...]
> min egen laserprinter kan udskrive i 'high quality'. - Men det betyder
> altså også, at kanter på bogstaverne står knivskarpe, og det er det, jeg

dpi er en meningsløs betegnelse når du ikke skal printe. Du manger at
fortælle hvad dine pixelmål er .. eller hvad HxB er i cm. dpi i sig selv
siger kun noget om hvor stort det bliver printet på en given printer.

F.eks. et billede i 1000x2000 pixels kan jeg sætte til 72dpi eller
300dpi men det eneste jeg skruer på er hvor stort billedet kommer ud på
printeren ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 16:33

Thomas von Hassel wrote:

> nej ... de endelige resutat når du brænder en video dvd er i 720x576.

Hm, så er jeg godt nok på den. - Så /skal/ jeg på en eller anden måde
have lavet tekst-delen, så den kan konverteres til HD video, så jeg kan
bruge Toast 10's HD encoder til 1080p eller 720p....

> [...]
>
> F.eks. et billede i 1000x2000 pixels kan jeg sætte til 72dpi eller
> 300dpi men det eneste jeg skruer på er hvor stort billedet kommer ud på

Opr. billedstørrelse i PSD er 8911x6297 = 29,7x20,99cm = A4, reduceret i
JPEG til 4800x3392 antialiased JPEG.

Jeg prøvede at sætte den til 9600x6784 antialiased JPEG, men der er
ingen forskel i kvaliteten mellem 4800 og 9600, når jeg fx. kører
forstørrelse med ZoomView op på 64x forstr. - eller skalerer selve JPEG
billedet op til +16x. Omvendt prøvede jeg også at sætte den til 2400,
men her er der tydelig forskel i randskarphed på kanter og rundinger
allerede ved +16x med brug af ZoomView og 8x ved forstr. af selve
billedet, så de 4800 er et 'kompromis' i JPEG fremfor at bruge de opr.
Photoshop filer...

Uden at det skal tages som en fornærmelse, er det desværre noget,
normalt seende overhovedet ikke tager hensyn til, når de laver
multimedia CD/DVD. Men som svagtseende, der primært laver til andre
svagtseende, er jeg pisket til at tage hensyn, når jeg en gang imellem
laver den slags arbejde...

Det ville være rart, hvis iDVD eller iMovie/imovie HD kunne håndtere
ganske almindelige tekstfiler og konvertere til HD video, - så var alle
problemer ganske enkelt ikke eksisterende...

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-04-10 16:42

> [...]
> allerede ved +16x med brug af ZoomView og 8x ved forstr. af selve
> billedet, så de 4800 er et 'kompromis' i JPEG fremfor at bruge de opr.

Det ender på en TV skærm, så er 4800 temmelig meget for meget.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 17:09

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Det ender på en TV skærm, så er 4800 temmelig meget for meget.

Ikke for svagtseende. - Kommer jeg længere ned, bliver kanterne som
skrevet uskarpe - 'uldne' kan man også kalde det...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 17:27

> Ikke for svagtseende. - Kommer jeg længere ned, bliver kanterne som
> skrevet uskarpe - 'uldne' kan man også kalde det...

har du brændt en dvd og testet på en tv skærm med en dvd afspiller ?

mit gæt er at du ikke kan se forskel ... det bliver jo nedsamplet..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 18:16

Thomas von Hassel wrote:

> har du brændt en dvd og testet på en tv skærm med en dvd afspiller ?
>
> mit gæt er at du ikke kan se forskel ... det bliver jo nedsamplet..

Ja, det siger du jo, men jeg vil have et slutprodukt i HD Video format,
hvilket jeg som sagt også kan lave med Toast 10.

Og nej, jeg har endnu ikke brændt en skive, men jeg sidder med en
computerskærm med præcis den samme opløsing - 1680x1050 og præcis de
samme indstillings- og finjusteringsmuligheder, - som mit eget 32" Sharp
TV og min Lumatron multiformat DVD afspiller kan klare, så jeg mener,
jeg er kommet så tæt på 'real view', som det er muligt. - Desuden er min
beholdning af DVD skiver nede på et minimum for tiden, så jeg sparer,
hvor jeg kan...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 18:34

> Ja, det siger du jo, men jeg vil have et slutprodukt i HD Video format,
> hvilket jeg som sagt også kan lave med Toast 10.

ikke som dvd .. så skal du op i bluray ... eller filerne på en data dvd

> [...]
> TV og min Lumatron multiformat DVD afspiller kan klare, så jeg mener,
> jeg er kommet så tæt på 'real view', som det er muligt.

det er det så ikke ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 19:36

Thomas von Hassel wrote:

> ikke som dvd .. så skal du op i bluray ... eller filerne på en data
> dvd ...

Jo, Toast 10 (og 11) har indbygget High Definiton DV og DVD encoder og
decoder - også uden at skulle bruge BluRay.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 19:38

> Jo, Toast 10 (og 11) har indbygget High Definiton DV og DVD encoder og
> decoder - også uden at skulle bruge BluRay.

det er alt sammen flot .. men hvad har dine slutbrugere ? kan de finde
ud af at smide dvd'en i en computer og afspille dem der ?

Hvis ja, så kan man evt. lave en HTML frontend med tekster, info og link
til video filerne

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 20:34

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> ud af at smide dvd'en i en computer og afspille dem der ?
>
> Hvis ja, så kan man evt. lave en HTML frontend med tekster, info og link

Jeg vil tro, de fleste har computer, så det er da en idé, der er værd at
overveje. - Den skal jeg lige tygge lidt på...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 16:44

> Hm, så er jeg godt nok på den. - Så /skal/ jeg på en eller anden måde
> have lavet tekst-delen, så den kan konverteres til HD video, så jeg kan
> bruge Toast 10's HD encoder til 1080p eller 720p....

så bliver det i alle tilfælde ikke en dvd der kan afspilles i en alm.
dvd afspiller.

> [...]
> allerede ved +16x med brug af ZoomView og 8x ved forstr. af selve
> billedet, så de 4800 er et 'kompromis' i JPEG fremfor at bruge de opr.

prøv at downsample til dvd opløsning ... så kan du jo se hvad du ender
med i det færdige produkt ..

> [...]
> multimedia CD/DVD. Men som svagtseende, der primært laver til andre
> svagtseende, er jeg pisket til at tage hensyn, når jeg en gang imellem

Det er jo lidt svært når den tekniske begrænsning er den relativt lave
opløsning på en dvd ...

> Det ville være rart, hvis iDVD eller iMovie/imovie HD kunne håndtere
> ganske almindelige tekstfiler og konvertere til HD video, - så var alle
> problemer ganske enkelt ikke eksisterende...

du prøver at pløje en mark med en ske ... det lyder som en opgave for
Pro værktøjer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-10 17:57

Thomas von Hassel wrote:

> så bliver det i alle tilfælde ikke en dvd der kan afspilles i en alm.
> dvd afspiller.

Min nu godt 4 år gamle Lumatron DVD afspiller kan - udover alle alm.
formater - sagtens afspille HD video, HD DVD, MP4, MPEG2/3/4 + HD DVD
PhotoDisc...

>>> 300dpi men det eneste jeg skruer på er hvor stort billedet kommer ud på

> prøv at downsample til dvd opløsning ... så kan du jo se hvad du ender
> med i det færdige produkt ..

Det har jeg skam prøvet. - Det var faktisk det første, jeg prøvede
efter at være kommet igang. - Skriftkanterne bliver 'uldne' = uskarpe.

> Det er jo lidt svært når den tekniske begrænsning er den relativt lave
> opløsning på en dvd ...

Som skrevet, så kan Toast 10 - og den nye ver. 11 - sagtens klare
slutjobbet. - Deet er åbenbart i selve 'produktionsleddet', problemet
ligger...

> du prøver at pløje en mark med en ske ... det lyder som en opgave for
> Pro værktøjer ...

Som skrevet, så er jeg nødt til at lave det ud fra bestemte
forudsætninger - her, at det skal være optimalt for synshandicappede. -
Men det kan godt se ud til, der skal prof værktøj til, og så står jeg
af. Med det lidt video, jeg overhovedet har prøvet, vil jeg ikke til at
investere flere tusinde kroner, når jeg laver arbejdet på frivillig og
ulønnet basis. - Og så må det ende op med en data DVD i ISO format, som
så kan viderebearbejdes på en computer, men dermed også på slutbrugerens
eget ansvar og risiko. - Jeg synes ihvertfald, jeg har gjort det, det
med rimelighed kan forlanges af mig.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 17:00

Kurt Brixen wrote:

> Der er flere muligheder for at lave en pdf om til jpg. Du behøver ikke
> gå omkring Photoshop. Enten kan du fra Acrobat Pro eksportere til jpg.
> Eller du kan i udskriv menuen sende til iPhoto (Arkiver PDF til iPhoto).

Jeg er klar over, man kan lave en masse med Acrobat Pro, men det er for
mange år siden, jeg rigtig har brugt den - faktisk ikke siden den gamle
ver. 3.x til OS 8.x/9.x. - Jeg vidste dog ikke, man kunne køre omkring
iPhoto, men det er jeg så heller ikke så interesseret i, da jeg faktisk
ikke bruger den overhovedet. - Istedet bruger jeg enten GraphicConverter
eller OlympusMaster 2 til billedarkiver...

- I øvrigt har jeg nu færdiggjort det meste af selve teksterne -
dokumentation og videre omtale, henvisninger osv.. Det hele blev sat op0
i 26p og arkiveret som PSD. - Faktisk ret godt, hvis jeg selv skal sige
det.

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-10 13:56

> [...]
> sammenligne med tekststr. på fx. tekst TV på mit eget 32" TV og den
> læseafstand, jeg selv bruger, - 18p er lige i underkanten....

Jeg har med held brugt 44p til tekst med folks navne (bundt) og 30p til
deres titel. Tror ikke du skal under 30p. Med 30p er der plads til 10-12
linier på en side.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 17:26

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Jeg har med held brugt 44p til tekst med folks navne (bundt) og 30p til
> deres titel. Tror ikke du skal under 30p. Med 30p er der plads til 10-12
> linier på en side.

Som du kan se, har jeg valgt Arial 26p, og det står ret godt og klart.
Teksten er ikke navne, men beskrivende tekst, omtale, henvisninger til
anden tekst, nogle få links osv.. Selve kolofonen kommen i hver enkelt
filmdel, så den bliver der ikke rørt ved.

De 26p er valgt ud fra en sammenligning med mit eget 32" TV, der kører i
opl. 1680x1050, og min pt. eneste skærm - en 22" i samme opl. og så
skaleret op via ZoomView, så forstørrelsesgraden svarer til de ekstra
10" + min egen normale læseafstand på TV tekst...

Det svarer ca. til en normalt seendes læseafstand på TV på op til 5-7m
på en 37-50" TV i et større lokale og ca. 3-5m på 32-40" i en alm. stue.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 00:28

Thomas von Hassel wrote:

> Dimmed ? .. har du prøvet bare at drag&droppe dem over i iDVD ...

Ja, ved at navigere via 'Åbn'... Har også prøvet d&d, men der sker
absolut intet....

Faktisk er det første gang overhovedet, jeg har haft iDVD åbnet.-) Så
jeg startede med at oprette et nyt projekt, som den bad om, navngive og
gemme, inden jeg overhovedet forsøgte mig med andet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 00:34

> [...]
> jeg startede med at oprette et nyt projekt, som den bad om, navngive og
> gemme, inden jeg overhovedet forsøgte mig med andet.

<http://dl.dropbox.com/u/693028/idvd.mov>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-10 00:55

Thomas von Hassel wrote:

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/idvd.mov>

Som skrevet - et dobbeltklik var nok.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-10 16:33

On 31 Mar., 20:08, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]
> automatisk senere bliver konverteret til Video_TS sammen med de andre
> .mov filer, når den færdige DVD skal laves, - hvis ja, - hvordan?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg vil mene du kan lave projektet i iDVD, hvor tekst/billedfil kan
trækkes ind i projektet som en gemt pdf-fil. Du kan trække billeder og
tekst ind i TextEdit og gemme dem som Pdf.Man kan også vælge at have
en ekstra mappe på skiven. iDVD har mulighed for video med
lysbilledeindslag. Du kan endda vælge at dit tekst/billede spiller som
første valg som en slags "FBI-warning!"
På dens brugerflade kan du trykke forneden og få vist hele
mappestrukturen så du kan danne dig et overblik. du kan gemme som dmg
og afspille inden du brænder. Toast Titanium er kun en "abort" i
sammenligning med iDVD når det gælder avancerede muligheder på en
DVD..

Hilsen
Jens