Hvordan stopper man Spotlights sjatpisseri~
Fra : Lyrik

Dato : 31-03-10 06:58

Vi kender de irriterende "tags"-graffitti på diverse vægge. Nu har vi
en tilsvarende tag-sjatpisser på vores system, nemlig programmet
"Spotlight"
Alt hvad der tilsluttes bliver overpisset af programmet! Lad mig komme
med nogle eksempler:

Programmet laver nogle .-filer på eksterne harddisk, memorysticks, SD-
kort, Bootcamp partitioner. Det sidste gør at når man starter op i
Win7, så kan man se alt sjatpisseriet i diverse mapper.

Jeg har prøvet at slå Spotlight fra i systemindstillinger, men noget
af det forsvinder igen efter genstart tilsyneladende. Endvidere kan
man ikke nå at slå det fra, før man har sat,- for eksempel min Garmin
GPS til som skulle opdateres!
Her gik Spotlight igang med at indeksere indholdet af min garmin inden
jeg fik den slået fra, troede jeg i Systemindstillinger. det bevirkede
bare at Spotlight gik i selvsving med bemærkningen: "35%, 35 sekunder
tilbage"
Således optaget kunne den ikke finde opdateringsprogrammet og da jeg
fandt dette på nettet begyndte det at se sort ud for min Garmin!

Summa-summarum:"Hvordan stopper man den "sjatpisser til Spotlight"
inden man sætter noget til som den skal holde sig fra??

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 14:32

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> kort, Bootcamp partitioner. Det sidste gør at når man starter op i
> Win7, så kan man se alt sjatpisseriet i diverse mapper.

hvad hedder de filer ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 17:18

Den 31/03/10 14.58, Lyrik skrev:
> Summa-summarum:"Hvordan stopper man den "sjatpisser til Spotlight"
> inden man sætter noget til som den skal holde sig fra??

Har du prøvet at kigge i Spotlightindstillinger for at se hvad den må og
ikke må?

Fra : Jon

Dato : 31-03-10 19:01

> Har du prøvet at kigge i Spotlightindstillinger for at se hvad den må og
> ikke må?

Høflig, høflig...

Seriøst: Spotlight er genialt. Det er det som gjør at du lynraskt kan
søke opp alt mulig på en tilsluttet disk - den indekserer nemlig. Forsøk
et søk under forstørrelsesglasset opp til høyre på skjermen - det er
Spotlight.

Til det Thorbjørn skriver: Se System Preferencees - > Spotlight, velg
eksterne disker fra. På interndisken antar jeg at du ønsker å kunne
søke?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 19:07

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
>
> Til det Thorbjørn skriver: Se System Preferencees - > Spotlight, velg
> eksterne disker fra. På interndisken antar jeg at du ønsker å kunne

problemet er bare at de filer han ser under windows ikke har noget med
spotlight at gøre ....

/thomas

Fra : Pico

Dato : 31-03-10 21:54

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> problemet er bare at de filer han ser under windows ikke har noget med
> spotlight at gøre ....

Er det mapperne .fseventsd, .Spotlight-V100 og .Trashes samt filen
.._.Trashers der tales om ?
Efter jeg er begyndt at "rode" med Mac har de undret mig, de er da
irriterende som Lyrik skriver.
--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:11

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ._.Trashers der tales om ?
> Efter jeg er begyndt at "rode" med Mac har de undret mig, de er da

ja ok, men de er jo kun i roden .. og .Trashes har slet ikke noget med
spotlight at gøre. Og derudover smider den sikkert .DS_store filer rundt
omkring.

Sæt windows til at skjule filerne og lad være med at hidse sig op over
det ?

/thomas

Fra : Jon

Dato : 31-03-10 23:44

> problemet er bare at de filer han ser under windows ikke har noget med
> spotlight at gøre ....

Det er riktig. Litt for hurtig lest...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:47

> Det er riktig. Litt for hurtig lest...

og jeg retter til "... ikke alle de filer har noget med spotlight at
gøre"

bottom line er at hvis man vil have fuld funktionalitet på Mac må man
finde sig i lidt rod under windows (eller skjule filerne)

/thomas

Fra : Jon

Dato : 01-04-10 12:53

> bottom line er at hvis man vil have fuld funktionalitet på Mac må man
> finde sig i lidt rod under windows (eller skjule filerne)

Jepp. Enten det, eller investere i egnet programvare. Vi slet med det
samme på delte servere mellomm Mac og Windows i gamle dager, husker jeg
- med Helios' unix-baserte AFP-server, som også var en SMB-server, men
som ikke maktet å skjule de Mac-spesifikke filer for Windoze-brukerne.

På en PC/Mac som skal benyttes privat, og hvor disker og andre volumer
skal byttes med andre maskiner på ad hoc-basis, er det siste neppe
praktisk, så da blir det som du sier: Noe av dette må man bare leve med.

Fra : Jesper

Dato : 31-03-10 19:02

> [...]

> Summa-summarum:"Hvordan stopper man den "sjatpisser til Spotlight"
> inden man sætter noget til som den skal holde sig fra??

Åbn systemindstillingen Spotlight, klik på fanebladet Privat, Klik på
plustegnet og vælg de mapper/diske du ikke ønsker indekseret.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-10 15:02

On 31 Mar., 15:31, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvad hedder de filer ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja du kan se problematikken her, eller hvis du ikke gider, så kan de
andre se at der er noget om snakken!:
http://luen.dk/spotlight.mov

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:08

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Ja du kan se problematikken her, eller hvis du ikke gider, så kan de
> andre se at der er noget om snakken!:
> http://luen.dk/spotlight.mov

jeg gider ikke se på dine "tegnefilm" ... du kan forklare i ord hvad dit
problem er ..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-10 15:04

On 31 Mar., 20:02, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> Åbn systemindstillingen Spotlight, klik på fanebladet Privat, Klik på
> plustegnet og vælg de mapper/diske du ikke ønsker indekseret.

> Jesper
,,,,,,,,,,,,
Din verden er så enkel Jesper, ding! Dong! Dynamolygte, så er den
klaret! Dit forslag har jeg gennemprøvet, men den overholder ikke de
aftaler jeg gør ved hjælp af denne enkle kommando! Den tagger
videre!

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-10 15:11

On 31 Mar., 22:53, "Pico" <Selveste...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ._.Trashers der tales om ?
> Efter jeg er begyndt at "rode" med Mac har de undret mig, de er da

,,,,,,,,,,,
Yes Ib!

Bedste Windows løsning, er at stoppe med at lade den vise "skjulte
filer og mapper", så ser man dem ikke!
men man kan stoppe Spotlight ved hjælp af "Terminal"(Commandoprompt)
programmet:
http://solutions.unixsherpa.com/2009/10/01/disable-spotlight-in-mac-os-x-10-6-snow-leopard/

Og det vil jeg prøve lige nu!
God Påske Ib!

Hilsen
Jens

hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:11

> [...]

> 0-6-snow-leopard/
>
> Og det vil jeg prøve lige nu! God Påske Ib!

Borset fra du mister det meste af søgefunktionalteten ... ikke ret smart
i min bog ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-10 15:12

On 31 Mar., 20:07, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> problemet er bare at de filer han ser under windows ikke har noget med
> spotlight at g re ....

> /thomas
Hvis ikke lige fordi den underskrev filerne med .spotlight, så kunne
du måske slippe afsted med din kærlighedserklæring!,-)

Hilsen
Jens