Skal du dele USB på flere maskiner?!
Fra : N Dude

Dato : 30-03-10 23:42

Det er der blevet spurgt om mange gange her i gruppen.

Aldi har denne dims:

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_14/OFF02.SHTML

Faktisk enorm smart. Jeg ved ikke, om den virker, men jeg køber selv een når
den tid kommer. De plejer nu aldrig at sælge noget som ikke virker.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 31-03-10 10:20

N Dude wrote:
> [...]
>
> Faktisk enorm smart. Jeg ved ikke, om den virker, men jeg køber selv
> een når den tid kommer. De plejer nu aldrig at sælge noget som ikke

Det er godt nok smart.

Jeg vil lige tilføje, at ALDI samtidig har 30 dages tilbageleveringsret, så
hvis den ikke skulle virke, er det nemt at få pengene tilbage.
Og jeg skal også ha'een

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Fynbo

Dato : 31-03-10 10:25

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Faktisk enorm smart. Jeg ved ikke, om den virker, men jeg køber selv een
> når den tid kommer. De plejer nu aldrig at sælge noget som ikke virker.

Det er godt nok smart, men nu har jeg 14 usb-porte i mine 2 maskiner,så jeg
løber nok ikke tør lige med det samme.

Fynbo

Fra : N Dude

Dato : 31-03-10 11:05

Fynbo wrote.:

> Det er godt nok smart, men nu har jeg 14 usb-porte i mine 2
> maskiner,så jeg løber nok ikke tør lige med det samme.

Det er ikke antal porte, det handler om. Det smarte er, at du kan DELE dine
USB enheder med flere maskiner. Det er der mange, som har spurgt om her i
gruppen gennem tiden.

Fra : Leif Neland

Dato : 31-03-10 11:22

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er ikke antal porte, det handler om. Det smarte er, at du kan DELE
> dine USB enheder med flere maskiner. Det er der mange, som har spurgt om
> her i gruppen gennem tiden.

Og trådløst. Dvs jeg vil kunne sætte et webcam til at overvåge yderdøren
uden at skulle trække kabler til pc'en.
Eller mine usb-styrede stikkontakter...

Leif

Fra : Fynbo

Dato : 31-03-10 12:07

> [...]
>
> Det er ikke antal porte, det handler om. Det smarte er, at du kan DELE
> dine USB enheder med flere maskiner. Det er der mange, som har spurgt om

Skulle nok ha skrevet at alt køre trådløst her i forvejen.

Fynbo

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-03-10 23:17

N Dude skrev:

> Det smarte er, at du kan DELE dine USB enheder
> med flere maskiner. Det er der mange, som har
> spurgt om her i gruppen gennem tiden.

Hvad så med sådan en usb-ejner til mobilt bredbånd,
kan den også dele sådan en forbindelse?

Jeg har før prøvet den slags LAN to USB i den billige
ende, men her viste der sig at det kørte USB 1.1, og
det er ikke hurtigt nok til mit webcam i højere opløsning
end 320 x 240 - det kan ikke bruges til ret meget

Jeg kan ikke lige se specifikationer på det nævnte
produkt.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 31-03-10 10:47

Hej N Dude

> Faktisk enorm smart. Jeg ved ikke, om den virker, men jeg køber selv
> een når den tid kommer. De plejer nu aldrig at sælge noget som ikke
> virker.

Jeg har sådanne porte i min NAS :)

--
Mvh Max

Fra : N Dude

Dato : 31-03-10 11:09

Max wrote.:

> Jeg har sådanne porte i min NAS :)

Yes, men det er ikke til 249,-

Men kan du dele fx. printer og scanner på alle maskiner på netværket?
Det er jo det denne her dims kan, når softwaren er installeret.

Fra : Max

Dato : 31-03-10 12:47

Hej N Dude

> Men kan du dele fx. printer og scanner på alle maskiner på netværket?

Ja, der er printerserver i, med scanner ved jeg ikke, de er
jo temlig problematiske at køre over netværk.

Max

Fra : Rado

Dato : 03-04-10 14:17

On Wed, 31 Mar 2010 00:42:13 +0200, "N Dude" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Faktisk enorm smart. Jeg ved ikke, om den virker, men jeg køber selv een når
>den tid kommer. De plejer nu aldrig at sælge noget som ikke virker.

Jeg rendte lige ind i et program der tilsyneladende kan det samme:

http://daily-deals.iconico.com/software/usbdeviceshare/

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-04-10 22:46

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> wrote:
>

> Jeg rendte lige ind i et program der tilsyneladende kan det samme:

Er du sikker? Det smarte ved aldi dimsen er, at man kan tilgå usbenhederne
via netværket. Man skal altså ikke via en anden tændt computer, hvor den er
tilsluttet.
I det program du henviser til, står der intet om, at man så kan undlade at
tænde den computer, hvor usb enheden er tilsluttet. Det vil også være noget
af et kunststykke at kunne bruge en usbenhed, som sidder på en anden pc,
hvor usb portene er slukkede, når computeren er det.
Som jeg læser det, er det kun opsætningen af at dele en usbenhed, som
programmet kan gøre nemmere.

Kurt

Fra : Max

Dato : 07-04-10 17:14

Hej N Dude

> Faktisk enorm smart. Jeg ved ikke, om den virker, men jeg køber selv
> een når den tid kommer. De plejer nu aldrig at sælge noget som ikke
> virker.

Har du købt en og har du fået en scanner til at virke på nettet ?

Max

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-04-10 22:46

> Har du købt en og har du fået en scanner til at virke på nettet ?

Jeg har købt sådan en fætter - og jeg har en Canon multifunktionsprinter -
MP600 - som jo både kan printe og scanne.
Og ja, det virker faktisk (efter lidt eksperimenter med driveren og
opsætningen af måden man connecter printeren til hubben med)
Så jeg kan både printe og scanne - hvordan det vil være med en stand-alone
scanner, ved jeg så ikke, for sådan en har jeg ikke.

Indtil nu har jeg prøvet den med multifunktionsprinteren, med en ekstern
harddisk og med en memory stick - og alt virker.
Den eksterne disk kører dog noget langsomt (ca. 5 Mb i sekundet)

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-10 22:01

Den 07/04/10 23.46, Andreas M. Hansen skrev:

> Den eksterne disk kører dog noget langsomt (ca. 5 Mb i sekundet)

Det er nok kombinationen af 100Mbit (max 10 Mb/s i praksis) og
USB-protokol så der skal meget småsnak frem og tilbage.

Kan den køre gigabit netværk?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-04-10 22:06

> Det er nok kombinationen af 100Mbit (max 10 Mb/s i praksis) og
> USB-protokol så der skal meget småsnak frem og tilbage.
>
> Kan den køre gigabit netværk?

Det tror jeg du har ret i - og den kan kun køre 10/100 Mb/s

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-10 14:17

Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det er nok kombinationen af 100Mbit (max 10 Mb/s i praksis) og
> USB-protokol så der skal meget småsnak frem og tilbage.
>
> Kan den køre gigabit netværk?

Som andre har fortalt, så er det 100 mbit.

Den kan (kun) benyttes med USB printer til Mac med BONJOUR. Iflg
manualen. Iøvrigt en fin manual på dansk.

Det skyldes, at der skal installeres noget driver halløj. Muligvis
kan man finde noget 3die parts software så f.eks en USB HDD kan
benyttes med OS X.

Jeg har prøvet at flytte en stor fil (2.667.182 KB) fra en noname USB
boks med PATA disk både tilsluttet Aldi's EnVivo Netværks Hub og
tilsluttet en kraftig server (AMD Athlon 64 3800+, 4 GB RAM og XP
Pro, 32 bit) på et 100 Mbit LAN.

Aldi's netværkshub klarede det på 8 min og 39 sek: 42,1 Mbps

Serveren klarede det på 5 min og 24 sek: 67,1 Mbps.

Der kan muligvis være forskel på læse og skrive hastigheder, men jeg
tvivler på en faktor 8.

Der var en lille forskel på LAN forbindelsen, idet data fra serveren
skulle over 2 stk 100 Mbit switches, hvor data fra Aldi's netværkshub
kun skulle passerer en enkelt 100 Mbit switch, men jeg tror ikke det
har betydet så meget.

Så det er ca 50 pct hurtigere at tilslutte en USB <-> PATA HDD til
serveren. Eller, sagt på en anden måde, så er hastigheden med Aldi's
netværkshub ca 2/3 sammenlignet med serveren.

Det er udemærket performance til prisen og når man tager hensyn til
hvor lidt den fylder. Den kan osse skilles fra stativet og vil så
kunne indbygges i f.eks en hjemmelavet medieserver - velegnet til
"modding".

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-10 16:18

Den 09/04/10 15.17, Axel Hammerschmidt skrev:

> Aldi's netværkshub klarede det på 8 min og 39 sek: 42,1 Mbps
>
> Serveren klarede det på 5 min og 24 sek: 67,1 Mbps.
>
> Der kan muligvis være forskel på læse og skrive hastigheder, men jeg
> tvivler på en faktor 8.

Det er min erfaring at USB-disk interfacet især i ældre diske kan være
af meget svingende kvalitet. Jeg har personligt konstateret at en given
harddisk satte farten op til omtrent det dobbelte blot ved at sætte den
i et andet kabinet.

Har du evt en ny USB-disk du kan teste med? De plejer godt at kunne
mætte USB2-forbindelsen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-10 18:13

Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
> ved at sætte den i et andet kabinet.
>
> Har du evt en ny USB-disk du kan teste med? De plejer godt at

En 500 GB (sandsynligvis SATA) Seagate Desktop External Drive fra 2009.

Overført 4.693.292.032 byte på 14 min 19 sek: 43,7 Mbps.

Det langsomste er enten disken i den lidt ældre stationære, en 2,4 GHz
Pentium 4, 2 GB RAM med en ret ny 250 GB PATA HDD fra 2009, eller
Aldi's netværkshub. Da den stationære ellers som vi så kunne modtage
med 67,4 Mbps fra serveren tror jeg det er Aldi's netværkshub der
bestemmer hastigheden.

Godt 40 Mbps er da ellers fint. Det er rigeligt hvis man f.eks vil
putter en 802.11g trådløs AP/Bridge i RJ45 stikket.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-10 19:20

Den 09/04/10 19.12, Axel Hammerschmidt skrev:

> En 500 GB (sandsynligvis SATA) Seagate Desktop External Drive fra 2009.
>
> Overført 4.693.292.032 byte på 14 min 19 sek: 43,7 Mbps.

4 Mb/s (cirka) er tænderskærende langsomt for en moderne harddisk.

Der er et eller andet galt med dit system. Du bør kunne hive cirka 30
Mb/s over en moderne disk sat til en moderne USB2 controller.

Fra : Max

Dato : 09-04-10 19:56

Hej Thorbjørn

> Der er et eller andet galt med dit system. Du bør kunne hive cirka 30
> Mb/s over en moderne disk sat til en moderne USB2 controller.

Også når det foregår via netværk ?

Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-10 20:59

Den 09/04/10 20.56, Max skrev:
> Hej Thorbjørn

> Også når det foregår via netværk ?

Sammenlignede vi ikke netværks-usb med lokalt tilkoblet til maskinen?

Fra : Max

Dato : 09-04-10 21:06

Hej Thorbjørn

> Sammenlignede vi ikke netværks-usb med lokalt tilkoblet til maskinen?

Jeg opfatter det som om det foregår således:

PC > USB disk

PC > Netværkshub > USB disk

Og der opfatter jeg det som om den første løsning er
noget hurtigere end den anden løsning

Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-10 21:11

Den 09/04/10 22.06, Max skrev:
> Hej Thorbjørn

> Jeg opfatter det som om det foregår således:

> Og der opfatter jeg det som om den første løsning er
> noget hurtigere end den anden løsning

Ja. Den burde være betydeligt hurtigere, hvilket er hvad jeg kommenterer.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-10 22:29

Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
>
> Der er et eller andet galt med dit system. Du bør kunne hive
> cirka 30 Mb/s over en moderne disk sat til en moderne USB2

Nej da. Det er dig, der har et problem med enheden. Og det er ikke
første gang.

Når man opnår ca 40 Mbps på et (nom) 100 Mbps LAN er det ikke et
stort problem. Jeg tror jeg maksimalt engang har opnået 80 Mbps på et
(nom) 100 Mbps LAN.

Og så er 40 Mbps ca 8 MB/s.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-10 23:59

> [...]
>
> Når man opnår ca 40 Mbps på et (nom) 100 Mbps LAN er det ikke et
> stort problem. Jeg tror jeg maksimalt engang har opnået 80 Mbps på et

Okey.

40 Mbps = 40.000.000/8*1024*1024 = 4,8 MB/s
100 Mbps = 100.000.000/8*1024*1024 = 11,9 MB/s

Så 40 Mbps er ikke 8 MB/s, men 4,8 MB/s. Hvor MB/s er Magabyte pr
sekund. En enhed der iøvrigt ikke benyttes til at måle hastigheder på
LAN.

Og 100 Mbps på et LAN er en nominel størrelse. Reelt ligger den på ca
det halve.

Hvad er "4 Mb/s" for en størrelse?

Hastigheden på et LAN måles i megabit pr sekund, hvor en megabit er
1.000.000 bit.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-10 07:36

Den 09/04/10 23.29, Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
>
> Når man opnår ca 40 Mbps på et (nom) 100 Mbps LAN er det ikke et
> stort problem. Jeg tror jeg maksimalt engang har opnået 80 Mbps på et

Må jeg være fri.

8 Mb/s er en acceptabel hastighed over 100 Mbit LAN. Det synes jeg ikke
4 Mb/s er.

Og min pointe var at en moderne disk kan løbe meget, meget hurtigere
over USB direkte til maskinen end via 100 Mbit net. Jeg troede i min
naivitet at der var disket op med en hastighed på en direkte tilkoblet
disk til sammenligning, men næh.

(og 1 Mb/s er en Mb per sekund, lidt som 1 m/s eller 10 km/t. At regne
med Mbps når man snakker om diskoverførsler er en anelse malplaceret
synes jeg).

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-04-10 10:53

On Sat, 10 Apr 2010 08:35:32 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

>(og 1 Mb/s er en Mb per sekund, lidt som 1 m/s eller 10 km/t. At regne
>med Mbps når man snakker om diskoverførsler er en anelse malplaceret
>synes jeg).

Hvad er så forskellen på "Mb/s" og "Mbps"?
--
OV1A Jens

Intel: We put the "backward" in "backward compatible"

Fra : Hauge

Dato : 10-04-10 12:29

Jens Petersen skrev:
> Hvad er så forskellen på "Mb/s" og "Mbps"?

Sikkert misforståelsen af b hhv. B, b = bit, B = Byte..

Du har ret i at Mb/s er det samme som Mbps, men er sikker på at det ene
m skulle have været M, for at det skal passe med kommentarene..

Mvh Hauge

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-04-10 15:52

Hauge:

> Sikkert misforståelsen af b hhv. B, b = bit, B = Byte..
>
> Du har ret i at Mb/s er det samme som Mbps, men er sikker på at
> det ene m skulle have været M, for at det skal passe med
> kommentarene.

Skulle det ikke være: "det ene b skulle have været B, for at det skal
passe med kommentarene."

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Hauge

Dato : 10-04-10 16:55

Axel Hammerschmidt skrev:
> Skulle det ikke være: "det ene b skulle have været B, for at det skal
> passe med kommentarene."

Joda, tastefejl. ;)

Mvh Hauge

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-04-10 12:40

Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> Hvad er så forskellen på "Mb/s" og "Mbps"?

Normalt er en "Mb" en megabit (1.000.000 bit) og "MB" en megabyte
(1024*1024 byte).

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=netspeed

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-04-10 12:40

> Må jeg være fri.
>
> 8 Mb/s er en acceptabel hastighed over 100 Mbit LAN. Det synes jeg ikke
> 4 Mb/s er.

Hastigheden 100 Mbps er en nominel størrelse. Der er overhead på et LAN.
Og endnu mer' overhead når der skiftes frem og tilbage mellem Ethernet
og USB.

> [...]
> over USB direkte til maskinen end via 100 Mbit net. Jeg troede i min
> naivitet at der var disket op med en hastighed på en direkte tilkoblet

Selvfølgelig vil hastighederne være større når der ikke skiftes
protokol.

> (og 1 Mb/s er en Mb per sekund, lidt som 1 m/s eller 10 km/t. At regne
> med Mbps når man snakker om diskoverførsler er en anelse malplaceret
> synes jeg).

1 Mb = 1.000.000 bit.

1 MB = 1024*1024 Byte.

1 MB = 1024*1024*8 bit