Maultasche
Fra : Jørgen

Dato : 30-03-10 22:18

Hvad er det for en ret, tyskernre kalder for ">Maultasche"

Det er noget indbagt. Det er noget med dej. Der kan vist være meget
forskellige ting i. Men hvordan bruger man det? Hvordan serverer man det?

Halt's Maul betyder Hold kæft. En kæft er munden på en fisk. Men det giver
mig ingen mening. Tasche er jo den pose, man laver med dejen.

Er det en ret, vi kender hos os og serverer med sovs og kartofler? Eller
hvad?

Mvh Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-03-10 22:36

Jørgen skrev:

> Hvad er det for en ret, tyskernre kalder for ">Maultasche"

Det er nogle fyldte pasta-tingester, som jeg ikke ved
hvad hedder på dansk. Retten er fra Baden-Württemberg.

Her er en norsk Wikiside, med billede:
http://no.wikipedia.org/wiki/Maultaschen

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-03-10 22:53

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det er nogle fyldte pasta-tingester, som jeg ikke ved
> hvad hedder på dansk. Retten er fra Baden-Württemberg.
>
> Her er en norsk Wikiside, med billede:
> http://no.wikipedia.org/wiki/Maultaschen

På den italienske Wikipedia skriver de at det svarer til
"store ravioli" (Sono simili a dei grossi ravioli (ciascuno
di 8-12 centimetri).

Her er en opskrift på engelsk:
http://germanfood.about.com/od/meatbasedrecipesandmenu/r/maultaschen.htm

--
Herluf :·)

Fra : Alfred Bovin

Dato : 01-04-10 10:36

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Her er en opskrift på engelsk:

Gad vide hvordan engelsk smager.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 01-04-10 23:46

On 30 Mar., 23:17, "J rgen" <skj...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Halt's Maul betyder Hold k ft. En k ft er munden p en fisk. Men det giver
> mig ingen mening. Tasche er jo den pose, man laver med....

Nu er jeg ikke ret tysk-klog, kunne det ikke betyde mulepose. Det
giver da lidt mening.

Mvh
Malmberg

Fra : eljay

Dato : 03-04-10 00:20

Kasper Malmberg skrev:
> Nu er jeg ikke ret tysk-klog, kunne det ikke betyde mulepose. Det
> giver da lidt mening.

Iflg. ordbogen.com betyder det "kogt dej med fyld af kød eller
grøntsager". Altså det samme som ravioli.

Fra : eljay

Dato : 03-04-10 00:26

Wikipedia har denne forklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Maultasche

Fra : Max

Dato : 03-04-10 08:02

Hej eljay

> Wikipedia har denne forklaring:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Maultasche

Og læser man så dentyske udgave, ja så opdager
man at ordets oprindelige betydning er lussing.

Max

Fra : smileymax

Dato : 03-04-10 03:10

Jørgen wrote:
> [...]
> mig ingen mening. Tasche er jo den pose, man laver med dejen.
>
> Er det en ret, vi kender hos os og serverer med sovs og kartofler? Eller

Lidt på et sidespor - ligner det det Japanere kalder
Gyoza, mine kinesiske venner kalder det Jiaozi.
I himalaya området, Tibet, Nepal, nord Indien kalder
de det Momo. Formen kan være forskellig, halvmåne-
eller cirkelformet, indholdet enten ren vegetar,
mest kål, eller forskellige kødfarser. Momo serveres
med en klar bullion evt drysset med frisk koriander
og en dip af grønne chili og friske tomater, soya
sauce er også et must. Her ude i Thailand er Dim Sum
versionen rimelig populær, med fyld af rejer og krabbe-
kød, findes frosne og ofte som fast food i 7elleven.
Link til forskellige landes versioner:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dumpling

Mine hjemmelavede fylder jeg som regel med en frikadelle
fars, min datter er mere til vegetar, kål og andre fint
snittede grøntsager. Forskellige dips, men Soya med ingefær
og chili/tomat er favoritterne. Dejen er en blødere standart
pasta dej, mindre æg mere vand, de må godt være lidt al dente
når de er dampede. -max-