Kærlighed gør åbenbart helt blind..
Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:22

Hey

Så er det tid til et debatindlæg.

Jeg må sige at jeg finder det meget interessant men også lidt skræmmende
at der er så mange Apple brugere der er fuldstændige kritikløse når det
kommer til at vurdere Apples gøren og laden.

For mig er det ret facsinerende hvad Apple har formået. De har fået en
trofast fanskare, der finder sig i ALT bare de får noget fedt design.
Hver gang nogen kommer med et kritik punkt bliver de gladeligt skudt ned
selvom der faktisk ofte er noget om snakken.

Som jeg ser det er Apple en af værste aktører der er set på IT markedet
når det kommer til lukkede standarder og det at klemme så mange penge ud
af deres kunder som muligt. Alt dette er åbenbart muligt og ifølge mange
fans også OK når blot styresystemet er brugervenligt og designet
stilskabende. Det er da ret interessant.

Der har jo være masser af eksemper på dårlige produkter og ringe
service. Tastaturer hvor trykket forsvandt, harddiske som ikke
fungerede, kabinetter der knækker, musik som skulle genkøbes ved
formatændringer.

Og så de seneste eksempler med microSD der helt åbenlyst er betænkeligt.
Meget underligt at se at organisationer der ubestrideligt kæmper for
forbrugerne bliver latterliggjort fordi de kan finde på at kritisere
Apple......

Jeg er tosset med de produkter, men det undrer mig umådelig meget at
denne glæde ved Apple produkter er ensbetydende med at al kritisk
selvstændig tænkning forsvinder som dug for solen.

I mine øjne er Apple et af de absolut mest inovative IT firmaer, men de
er helt ubestrideligt også et af de mest lukkede og styrende. MS er da
helgener ved siden af, en stor del af deres profit går i det mindste til
velgørende formål.....

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 15:32

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> Hver gang nogen kommer med et kritik punkt bliver de gladeligt skudt ned
> selvom der faktisk ofte er noget om snakken.

hvad er der om snakken ? ... at de har valgt Micro SIM med det ene
formål at binde kunderne ? ... jeg synes det er tyndt argument ... især
når der endnu ingen detaljer er ude for hvordan dimsen bliver solgt i
danmark, af hvem, og under hvilke vilkår. Det er vel ikke for meget at
forlange at man venter med at råbe bål og brand før man har alle fakta ?

> [...]
> fans også OK når blot styresystemet er brugervenligt og designet
> stilskabende. Det er da ret interessant.

Apple er hverken værre eller bedre end så mange andre ... jeg har ingen
illusioner om at Apple er sat i verden med andet formål end tjene penge.
Det modsatte vil være selvbedrag.

> Der har jo være masser af eksemper på dårlige produkter og ringe
> service. Tastaturer hvor trykket forsvandt, harddiske som ikke
> fungerede, kabinetter der knækker,

Heller ikke her er Apple enestående ..

> musik som skulle genkøbes ved
> formatændringer.

Du har aldrig "skullet" købe noget igen ... det var et tilbud, en
mulighed ..

> [...]
> Meget underligt at se at organisationer der ubestrideligt kæmper for
> forbrugerne bliver latterliggjort fordi de kan finde på at kritisere

De kritiserer Apple fordi de ved at det giver hits på deres websites og
opmærksomhed for deres sag. Apple er et "nemt" mål fordi alt hvad der
bliver skrevet om dem får masser af opmærksomhed. Og det er også fair,
hvis der var noget "kød" på sagen.

> MS er da
> helgener ved siden af, en stor del af deres profit går i det mindste til
> velgørende formål.....

Gates foundation og Microsoft har meget lidt med hinanden at gøre ...
men stor respekt til Hr og Fru. Gates for det de gør ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:43

Jamen din respons bakker jo min pointe ret godt op. Der er INTET galt
med Apple og de gør bare som alle andre.

> Gates foundation og Microsoft har meget lidt med hinanden at gøre ...
> men stor respekt til Hr og Fru. Gates for det de gør ...

Øhhh og hvor tror du pengene kommer fra... Ehh og hvis firma var det
lige... ?? Hvordan er det lige du mener det er helt seperate ting ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 15:49

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jamen din respons bakker jo min pointe ret godt op. Der er INTET galt
> med Apple og de gør bare som alle andre.

nej, min pointe er at det er åndsvagt at gå efter Apple bare fordi de er
apple. Jeg vil hellere vente til jeg har alle facts inden jeg ringer til
P3 nyheder ...

> Øhhh og hvor tror du pengene kommer fra... Ehh og hvis firma var det
> lige... ?? Hvordan er det lige du mener det er helt seperate ting ?

De er helt seperate ting som i at det er Gates private formue der bliver
brugt på velgørende formål ... om han så havde arbjedet hos Wallmart
eller Boeing ville ikke gøre nogen forskel.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 16:47

Den 30/03/10 16.32, Thomas von Hassel skrev:

> Gates foundation og Microsoft har meget lidt med hinanden at gøre ...
> men stor respekt til Hr og Fru. Gates for det de gør ...

Man kan ikke tage pengene med sig, men man kan købe et eftermæle. Det
er meget typisk for folk med store formuer at de tænker lidt i de baner.

Fra : jesper

Dato : 31-03-10 13:59

Thom

> Gates foundation og Microsoft har meget lidt med hinanden at gøre ...
> men stor respekt til Hr og Fru. Gates for det de gør ...
>
> /thomas
Hvor er det lige Gates Foundation har sine penge fra
Jesper

--
fjern spam

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 14:32

jesper <jesperspam@hulfoto.dk> wrote:

> Thom

> Hvor er det lige Gates Foundation har sine penge fra

Fra Bill og Melinda Gates private formue .. som skrevet før så gør det
på nuværende tidspunkt ingen forskel -hvor- han har tjent de penge ...

Hvis du kan finde et sted hvor Microsoft som virksomhed donerer til
velgørende formål så vil jeg da gerne æde min ord igen ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 16:00

> [...]

> Meget underligt at se at organisationer der ubestrideligt kæmper for
> forbrugerne bliver latterliggjort fordi de kan finde på at kritisere

Jeg glemte en ting...

Det vi snakker om er at Apple bruger nyeste udgave af en standard i
deres produkt... nogen skal vel være den første ?

Du er vel heller ikke ked af mere at de skrottede ADB bussen .. eller
floppy drevet til fordel for USB ?

Jeg siger heller ikke Apple er perfekt ... Det handler bare om at
beholde et vist perspektiv inden man brokker sig ... og begynder at
blande politkere ind i en debat inden alle fakta overhovedet er
afklaret.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 16:11

Hej,

> Så er det tid til et debatindlæg.

Istedet for at gå efter bolden og gruppere folk som Apple-lovers eller
Apple-haters så diskutér substansen.

Det andet er så uendeligt ligegyldigt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Steen

Dato : 30-03-10 16:33

> [...]

> at der er så mange Apple brugere der er fuldstændige kritikløse når det
> kommer til at vurdere Apples gøren og laden.

Det er den gamle religionsdebat. Den har aldrig interesseret mig
synderligt - jeg vælger computer, bil og andet - alt efter hvad jeg
synes er lækkert. Jeg har flere computere. Linux har jeg opgivet - men
ellers har jeg faktisk to Windows pc'er. Jeg bruger dem kun når andet
ikke er ved hånden. Mudderkastning gider jeg heller ikke - for min skyld
kan andre bruge lige hvad de har lyst til. Jeg betaler gerne lidt
ekstra, for at få præcis det JEG gerne vil have.

Jeg forventer ikke den store ophidsede debat herinde. De fleste er nok
ret sikre på sig selv, så en debat herinde kommer nok ikke til at lige
en tilsvarende debat i et forum på nettet (og så er folk herinde
generelt nogle meget venlige mennesker).
--
http://bit.ly/daWnEe

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 16:43

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> kan andre bruge lige hvad de har lyst til. Jeg betaler gerne lidt
> ekstra, for at få præcis det JEG gerne vil have.

bingo ... man kan altid finde noget at brokke sig over ... jeg kan
hurtigt lave en liste ... men det er slutsum der tæller ... virker
lortet til det man skal bruge det til .. hvis ja, fint, hvis nej, så er
der alternativer.*

/thomas

* jeg vil f.eks. aldrig bruge OS X maskiner som webservere ... der vil
jeg nok bruge ESXi og enten Ubuntu eller FreeBSD som guest maskiner ...
bare et eksempel på at jeg ikke vælger Apple bare fordi det er Apple ...

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-10 21:54

On 2010-03-30 17:43:20 +0200, Thomas von Hassel said:

> [...]
> jeg nok bruge ESXi og enten Ubuntu eller FreeBSD som guest maskiner ...
> bare et eksempel på at jeg ikke vælger Apple bare fordi det er Apple ...

Det undrer mig lidt at du ikke vil det. Det er jo Apache der ligger på,
hvilket svjv. også bruges på diverse *nix'er. Jeg har købt OSX Server
og bruger Apache 2 og i serverversionen er der faktisk mange open
source programmer der bruges (både DNS, Web, Mail, OD og windows
fildeling for lige at nævne nogle).
Jeg vil umiddelbart mene, at det kun er administrationen (GUI) der er
Apple og hvis man ikke kan lide det, så kan man jo selv rette i
systemfilerne.

/Joakim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 23:08

JHP <usenet_at-jhpb-i-danmark> wrote:

> [...]
> Jeg vil umiddelbart mene, at det kun er administrationen (GUI) der er
> Apple og hvis man ikke kan lide det, så kan man jo selv rette i

OS X server er også smart .. hvis du samtidig skal bruge fil, print,
vpn, mail, netbook/netinstall osv. osv. server .. og evt. skal have en
"lokal" it mand med begrænsede færdigehder til f.eks. at oprette en ny
bruger eller lign.

.... hvis jeg skal bruge en webserver så er det overkill at smide en OS X
server på bare for det ... især pga. prisen ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 16:46

Den 30/03/10 16.21, jagge skrev:
> [...]
> at der er så mange Apple brugere der er fuldstændige kritikløse når det
> kommer til at vurdere Apples gøren og laden.

Nå, er det nu agurketid igen?

Jeg finder det interessant og også lidt skræmmende at du gider blive ved
med at bruge krudt på dét emne

> [...]
> er helt ubestrideligt også et af de mest lukkede og styrende. MS er da
> helgener ved siden af, en stor del af deres profit går i det mindste til

Microsoft-apologet. Microsoft har brugt alle bissetrickene for at
bevare deres monopol for at holde de andre ude.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 19:28

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hey
>
> Så er det tid til et debatindlæg.

en af de bedste kilder til nuanceret "spin free" dækning af mac stof
kommer er ham her:

<http://macjournals.com/>

ja, det koster, men hvis man har den mindste interesse i hvordan Apple
og økosystemet omkring virker burde man tilmelde sig...

Jeg poster en lille blurb fra et af hans nyhedsbreve ang. Flash og som
måske også forklarer lidt om hvorfor apple ikke bare åbner for flash
support på deres mobile devices:

---

"Flash Player (on the Mac ONLY): New releases of Safari and Flash
Player will allow the plug-in access to some OpenGL features that will
give it access to some GPU hardware rendering. This is supposed to
speed everything up, and in some cases, it probably will.

What it can't do is solve the basic problem that Adobe has built an
entire "platform" out of something that is -- and there's no way around
this -- a plug-in that runs in several different applications, each of
which runs in a multiuser protected operating system. Flash doesn't
have access to the hardware? You're _damn right_ plug-ins for
applications generally don't have access to system-wide hardware
features. A contextual menu module is not supposed to take over the
hardware used by all applications, either.

[...]

This is not 1989, when your average PC game simply wiped out the
operating system and took over all the hardware regardless of what else
you might have wanted to do with the machine. (I still remember well an
early Apple IIgs game that, as it loaded, completely erased the OS in
memory because it needed every bit of RAM to do its work on a baseline
system.) The further down the food chain you find a given piece of
code, the less access it's going to have to system-wide resources.
Adobe built their platform as a Web browser plug-in. That has
consequences, and they're no one's fault but Adobe's."

---

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 19:31

> [...]
> Adobe built their platform as a Web browser plug-in. That has
> consequences, and they're no one's fault but Adobe's."

og der var lidt mere fakstisk:

--

Flash on the iPhone: Maybe when Adobe makes the whole thing an open
specification like it finally did for PDF by submitting that as an ISO

Flash is "open" in the same way Wal-Mart is "open" -- you can come in
and look around, but taking most things requires payment. The Flash
file format is a complex boondoggle of commands and opcodes stretching
back over a decade (there are, at last count, FOUR separate commands
just to render text, each one added because the last one didn't have
enough options). Any program can read the format if the developers have
managed to wade through the ream of confusing similarly-named
"specifications" from Adobe, but only Adobe can make _changes_ to the
file format. They do this with every release of Flash to add new
features, and as soon as they do, all the third-party Flash players are
now a year behind Adobe again.

You may recall that from 1998 until about 2005, QuickTime included Flash
compatibility -- it could open Flash files and turn them into movies
with Flash tracks and play them. This was eventually stopped for
exactly the above reason: Adobe's constantly-shifting specification
meant that QuickTime's playback was always a year behind, and it just
became stupid to spend so much resources on something that wouldn't play
new Flash files.

Next month, Adobe will announce when it will release Creative Suite 5,
undoubtedly including Flash CS5. For the sake of argument, let's
imagine that Flash CS5 includes the feature I am completely making up
right now that allows it to render 3D text if you're wearing glasses you
stole when you saw Avatar. Any developer who uses this feature in a
Flash presentation will have to save the file in Flash CS5 format,
viewable only when you use whatever the new version of Flash Player for
CS5 is (let's say 10.2, though I think it will probably be 10.1).
Anyone who works in Flash CS5 and doesn't remember to save work in
backwards-compatible format will also require users to have this Flash
Player 10.2 installed to see it. Anyone who uses another new feature in
Flash CS5 that relates to output or presentation (and not something
that's development-only, like better source code management or
integration with version control) will get movies that require the new
Flash Player 10.2 (or whatever version).

Even if Adobe releases all the technical specs for this on day one,
people who implement their own Flash players have to spend the months
upon months necessary to actually write their own code to render 3D
text. And it probably has to be pixel-perfect with Adobe's
implementation or else movies will look "wrong" or "break" in ways their
developers didn't expect. The same goes for any other feature that
makes it into user presentations. By the time the programmers have
caught up to CS5, Adobe will be halfway or more to CS6.

The only winning move is not to play. Apple is fond of winning moves.
Given the extreme memory requirements of the iPhone and its lower CPU
power, it's not at all surprising that the company would rule out ALL
Web browser plug-ins, including Flash. If the entire thing were an
international standard, Adobe couldn't simply keep rewriting the rules
every two years to sell more copies of Flash -- and it's also obvious
why that's not a winning move for Adobe.

On the political side, it's not like Apple's concerns are unwarranted.
Flash Player started out as a simple animation and interactive display
tool. A little over a decade ago, someone at Adobe or Macromedia
realized that since this little plug-in had 95%+ market penetration in
Web browsers on all platforms, they could add streaming video to it
(competing with QuickTime, Windows Media, and at the time, RealPlayer)
and within just a month or two they'd have similar market penetration
for Web video playback, and could rule the market. And that's exactly
what happened. Adobe took the toehold of having huge market penetration
in a small area and turned it into huge market penetration in a big area
by continually expanding Flash's capabilities.

That leads to today's angst over sites developed nearly entirely in
Flash, because Adobe had long said "hey, only like 3% of Web users don't
have Flash installed. Make your sites as rich as you want, _everyone
can see them._" The success of any Web platform that excludes Flash --
especially one that targets the high-end freer-spending consumers that
Web publishers crave like a fat kid craves cupcakes -- is a direct
threat to the entire enterprise.

You know what would solve that? Making the thing an international open
standard. If that happened, Apple could write its own implementation
and not be behind the curve, tailoring it to fit the memory and CPU
requirements of its own devices. It could fix bugs when it found them,
rather than hoping Adobe would do so in the next year or two. And it
would leave Apple exempt from Adobe deciding to update Flash Players on
Windows first ("because that's where the market share is") and leaving
Apple platforms for later, or never. Adobe has never done this, but
that doesn't mean Adobe _can't_ do this. Giving another company the
option to control a key portion of your device's core experience is
generally a bad move. What was it Gruber said today, "Tell me why HP
doesn't have its own operating system again?"

Flash is closed and exists to serve Adobe's sales purposes. If it were
more like PDF, companies like Apple would treat it more like PDF. Until
then, don't expect major change.

--

og det det sidste jeg poster for free fra ham ... han sagde det bare så
meget mere klart end jeg kan formulere ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 19:56

Hej,

> Flash on the iPhone: Maybe when Adobe makes the whole thing an open
> specification like it finally did for PDF by submitting that as an ISO

Og så følger der ellers spaltevis af argumenter der jo kan siges om
stort set hvad som helst indenfor software. Det er da også synd for
Microsoft, at når de nu lige er ved at kunne understøtte HTML4
ordentligt i Internet Explorer, så kommer der en version 5 - og så er de
bagud igen. Sådan er software. Det bevæger sig.

> back over a decade (there are, at last count, FOUR separate commands
> just to render text, each one added because the last one didn't have

Hvor mange måder kan du vælge font i HTML på?

> standard. If that happened, Apple could write its own implementation
> and not be behind the curve

Indtil der kommer en ny version af standarden... eller indtil en af de
talrige konkurrenter finder på at hælde deres egne udvidelser af
standarden i deres programmer. Det sker jævnt tit.

> requirements of its own devices. It could fix bugs when it found them,
> rather than hoping Adobe would do so in the next year or two.

Eller også opdage at de slet ikke har resurser til at vedligeholde endnu
et system og så falde bag af dansen. Der er mange hypotetiske muligheder.

> generally a bad move. What was it Gruber said today, "Tell me why HP
> doesn't have its own operating system again?"

De har deres eget operativsystem.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 20:45

Den 30/03/10 20.31, Thomas von Hassel skrev:

> generally a bad move. What was it Gruber said today, "Tell me why HP
> doesn't have its own operating system again?"

Øh, det har de da. Det hedder HPUX.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 21:03

> Øh, det har de da. Det hedder HPUX.

heh ... ja.. fair nok .. men hvormange kender HPUX ... og har brugt det
fornyligt ? det er jo ikke hvad man vil kalde "mainstream"

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 21:18

Hej,

> heh ... ja.. fair nok .. men hvormange kender HPUX ... og har brugt det
> fornyligt ? det er jo ikke hvad man vil kalde "mainstream"

Man plejer godt nok at kalde det HP-UX... men ja, det er jo udelukkende
noget der bruges i virksomheder (medmindre man er yderst ambitiøs
hjemmebruger). Det er dog ikke mere esoterisk end at jeg har været
logget ind på HP-UX kværne flere gange.

Det kommer altså lidt an på din definition af "mainstream". Det er
naturligvis noget man ser meget sjældnere end Windows XP. Men omvendt er
det jo vildt populært set i forhold til Plan 9 fx.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 21:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> noget der bruges i virksomheder (medmindre man er yderst ambitiøs
> hjemmebruger). Det er dog ikke mere esoterisk end at jeg har været

IMF på AU brugte HP-UX da jeg læste biologi .. så jeg har også brugt det
;)

> Det kommer altså lidt an på din definition af "mainstream". Det er
> naturligvis noget man ser meget sjældnere end Windows XP. Men omvendt er
> det jo vildt populært set i forhold til Plan 9 fx.

Gruber snakker selvfølelig på nivueau med OS X, XP, Vista og diverse
linux distros ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 22:01

Den 30/03/10 22.03, Thomas von Hassel skrev:

> heh ... ja.. fair nok .. men hvormange kender HPUX ... og har brugt det
> fornyligt ? det er jo ikke hvad man vil kalde "mainstream"

Det var IKKE det der var kriteriet

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-03-10 21:10

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Øh, det har de da. Det hedder HPUX.

De har faktisk også OpenVMS...

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 22:02

Den 30/03/10 22.09, Thomas Bjorn Andersen skrev:

> De har faktisk også OpenVMS...

Så ham Gruber er TOTALT på vildspor og Thomas har helt misforstået
hvilke guruer han skal lytte til?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-03-10 23:55

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Så ham Gruber er TOTALT på vildspor og Thomas har helt misforstået
> hvilke guruer han skal lytte til?

Yes sir, og Jacob bør tilbede Sony, for DE får da Apple til at blegne,
når det drejer sig om at røvrende os elektronik-forbrugere.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 00:10

Den 31/03/10 00.54, Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Yes sir, og Jacob bør tilbede Sony, for DE får da Apple til at blegne,
> når det drejer sig om at røvrende os elektronik-forbrugere.

Sony har faktisk endda lavet Unix-computere engang :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_NEWS

Kender en der ejer en bærbar af slagsen. Oplagt emne til manden der vil
køre en RIGTIGT Unix ...

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-10 00:14

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Sony har faktisk endda lavet Unix-computere engang :)
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_NEWS
>
> Kender en der ejer en bærbar af slagsen. Oplagt emne til manden der vil
> køre en RIGTIGT Unix ...

Det ser da ud til at være en taber-computer optimeret for
windows-brugere. Har du nogen sinde set de maskiner vi skrev kerneopgave
på på DIKU?

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 00:16

Den 31/03/10 01.13, Lars Kongshøj skrev:

> Det ser da ud til at være en taber-computer optimeret for
> windows-brugere. Har du nogen sinde set de maskiner vi skrev kerneopgave
> på på DIKU?

Nej. Jeg læste i Odense (men til gengæld lavede vi allesammen en
projektopgave på sådan en Sony NEWS tingest. EEN (noget med en cpp
særhed og nogen stygge makroer).

Jeg har hørt noget om en DIKU maskine til de nye der gik i gulvet med
jævne mellemrum. Var det den?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-10 00:25

> [...]
> særhed og nogen stygge makroer).
>
> Jeg har hørt noget om en DIKU maskine til de nye der gik i gulvet med

Hvem kan ikke med lidt god vilje få en computer til at gå gulvet? Nej,
jeg tror at du taler om en senere emulator, da de opgav at holde liv i
den gamle hardware.

Maskinerne var vist af diku-fabrikat svjv. - bygget af
standard-industrikomponenter. Motorola 68020-baserede. En simpel
hjemmelavet bios brændt på EPROM, der kunne downloade og boote ens kerne
over netværket. Grøn skrift på tty-terminalen. Det var the good old
days, hvor en nørd var en nørd

Mvh. Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-10 00:26

Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> hjemmelavet bios brændt på EPROM, der kunne downloade og boote ens kerne
> over netværket. Grøn skrift på tty-terminalen. Det var the good old

PS. Havde I tilsvarende manddomsprøver i Odense?

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 01:02

Den 31/03/10 01.25, Lars Kongshøj skrev:

> [...]

Næh, det var en eller anden Unixmaskine som alle brugte.

> PS. Havde I tilsvarende manddomsprøver i Odense?

Mnjah, compilerkurset til Sparc code hvor alle konventionerne om brug af
registre og stak var udokumenterede var en af de sjove. Også der hvor vi
skrev en compiler i Miranda (det er ret bøvlet) var mindeværdigt.

Ellers var det nu ikke så slemt.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-10 01:11

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Næh, det var en eller anden Unixmaskine som alle brugte.

Nå, det må have været efter min tid - vi havde hver vores maskine at
køre på, der var vist 10-12 stk.

> Mnjah, compilerkurset til Sparc code hvor alle konventionerne om brug af
> registre og stak var udokumenterede var en af de sjove. Også der hvor vi
> skrev en compiler i Miranda (det er ret bøvlet) var mindeværdigt.

Nå, I har også haft det festligt

Jeg kunne godt lide Miranda, selv om jeg synes at det er noget skod med
sprog, hvor indrykning indgår i syntaksen.

Men jeg kan ikke forstå den med udokumenteret brug af registre og stak -
vi blev normalt stopfodret med dokumentation? I skulle vel ikke
reverse-engineere?

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 01:48

Den 31/03/10 02.10, Lars Kongshøj skrev:

> Nå, det må have været efter min tid - vi havde hver vores maskine at
> køre på, der var vist 10-12 stk.

> Nå, I har også haft det festligt

Naturligvis. Det er lidt som med soldaterkammerater - der skal også
være nogen fælles lidelser til at ryste folk sammen.

> Jeg kunne godt lide Miranda, selv om jeg synes at det er noget skod med
> sprog, hvor indrykning indgår i syntaksen.

Jeg er ret begejstret for Haskell - funktionel programmering med doven
evaluering passer godt til min tænkemåde - desværre er der ikke en AIX
binary, eller JVM-ditto.

Pyt, det kommer nok engang.

Indrykning er alt andet lige en god ting, da det tvinger en anden
skrivestil end "kyl det ind med en skovl og reformater bagefter". Lidt
som matematisk askese - de manglende tegn tilskynder elegance.

> Men jeg kan ikke forstå den med udokumenteret brug af registre og stak -
> vi blev normalt stopfodret med dokumentation? I skulle vel ikke
> reverse-engineere?

Som jeg husker det var situationen - HER er en SunOS maskine og HER er
gcc. HER er dokumentation af Sparc op-codes. Værsgo. Lav assemblerkode
og link med gcc. DEN dokumentation var ikke særlig god.

Næh, så var jeg meget gladere for mit hobbyprojekt. Jeg havde arvet en
RC702 Piccolo fra DIKU og morede mig med at disassemblere BIOS'en og
optimere den fra 8080-kode til z80-kode. Resultatet blev at der var
plads til at bygge en interruptdrevet tastaturbuffer (uuh), og en ekstra
linie på skærmen hvor der kunne være et ur. Meget, meget sjovere end
Sparc og gcc.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 09:47

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Indrykning er alt andet lige en god ting, da det tvinger en anden
> skrivestil end "kyl det ind med en skovl og reformater bagefter".

"Reformater"? Gå ud & vask din mund med sæbe!

Selvfølgeligt skal man skrive programkoden pænt, det kan man gøre meget
pænere end de såkaldte formateringsprogrammer.

De sprog jeg progammerer i (primært PL/SQL) ville i hvert fald ikke være
velegnede til faste indrykningsregler.

Og brugen af "tabs" har været bandlyst på de fleste
projekter/arbejdspladser, jeg har været på.

Gad vide om der er problem med at skrive LALR-parsere til
"indrykningssprog", men det er der vel ikke.

> [...]
> plads til at bygge en interruptdrevet tastaturbuffer (uuh), og en ekstra
> linie på skærmen hvor der kunne være et ur.

Ja, der var en gang man havde tid til at kaste sig over ligegyldige,
nørdede projekter. Det var dengang... Nu er det eneste ligegyldige man
har tid til at usenette lidt...

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-10 12:21

Den 01/04/10 10.46, Lars Kongshøj skrev:

> "Reformater"? Gå ud & vask din mund med sæbe!

Nej. Faktisk kører vi med "Reformater hver gang der gemmes" i Eclipse.

Grunden er enkel. Ting checkes ind hyppigt - ved at reformatere hver
gang vil reformateringsændringsudløsende ændringer i kildeteksten slå
igennem omgående OG ses i historikken på det rigtige tidspunkt. Det er
faktisk et ret vigtigt punkt når man ser på 117 år gammel kode. "Hmm,
sidst ændret i 1896..."

> Selvfølgeligt skal man skrive programkoden pænt, det kan man gøre meget
> pænere end de såkaldte formateringsprogrammer.

Jeg er efterhånden så gammel og grå at jeg ikke gider lave arbejde,
computeren kan gøre ligesågodt. Omformattering af Javakode er en af de
ting jeg definitivt ikke gider.

> De sprog jeg progammerer i (primært PL/SQL) ville i hvert fald ikke være
> velegnede til faste indrykningsregler.

Oracle? Du har vist ikke noget at lade nogen høre med hensyn til hvad
man går og laver til dagligt?

> Gad vide om der er problem med at skrive LALR-parsere til
> "indrykningssprog", men det er der vel ikke.

Det tror jeg såmænd ikke. Du skal bare huske at "luft" har betydning.

> Ja, der var en gang man havde tid til at kaste sig over ligegyldige,
> nørdede projekter. Det var dengang... Nu er det eneste ligegyldige man
> har tid til at usenette lidt...

Det har du da stadig. Du gider bare ikke (formentlig fordi de er
ligegyldige i forhold til hvad du har brug for, og du har fået andet at
lave der betyder mere)

Jeg er gået i gang med at sætte mig ind i JEE6. Det er fame en stor
elefant, men der er ting i vi kan have rigtig stor glæde af.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 14:27

> [...]
> igennem omgående OG ses i historikken på det rigtige tidspunkt. Det er
> faktisk et ret vigtigt punkt når man ser på 117 år gammel kode. "Hmm,

Det er ikke al kode, der kan formateres fornuftigt af et program.

Hvis man kører auto-formatering på kode, der ikke før rettelserne var
formateret af samme program med identisk opsætning, går det galt, når
man skal sammenligne versioner.

Så autoformatering er fornuftigt under følgende betingelser:
1) Det formaterer lige så godt som disciplinerede programmører.
2) Formatteringsprogrammet er indkøbt ved firmaets start og har kørt med
samme opsætning for samtlige medarbejdere siden.

Det er måske sat en anelse på spidsen, men illustrerer forhåbentligt min
pointe.

> Jeg er efterhånden så gammel og grå at jeg ikke gider lave arbejde,
> computeren kan gøre ligesågodt. Omformattering af Javakode er en af de
> ting jeg definitivt ikke gider.

Jeg har aldrig taget skade af at sætte et par mellemrum eller at lave et
linieskift. Så vidt jeg ved

> Oracle? Du har vist ikke noget at lade nogen høre med hensyn til hvad
> man går og laver til dagligt?

Ja, det er dejligt at arbejde med den førende databaseplatform.

> Det tror jeg såmænd ikke. Du skal bare huske at "luft" har betydning.

Du har nok ret. Det er bare det med at tælle tabs, der gør mig lidt urolig.

> [...]
>
> Jeg er gået i gang med at sætte mig ind i JEE6. Det er fame en stor
> elefant, men der er ting i vi kan have rigtig stor glæde af.

Jo, jo, men det er vel også mere fremadrettet end at disassemblere sin
bios (hvilket jeg også selv fandt fornøjelse i da jeg gik på DIKU).

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-10 16:02

Den 01/04/10 15.26, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> 2) Formatteringsprogrammet er indkøbt ved firmaets start og har kørt med
> samme opsætning for samtlige medarbejdere siden.

Jep, vi bruger standard opsætningen i Eclipse og alle bruger Eclipse.
Problem løst :D

> Jeg har aldrig taget skade af at sætte et par mellemrum eller at lave et
> linieskift. Så vidt jeg ved

Tjoh, men det bliver jo først rigtigt sjovt når man lavere mere
avanceret kode end basal nykodning. Flytte ting ind i if-er, flytte
kode rundt mellem metoder (nye som gamle), flytte kode over i andre
klasser, knække strenge der er for lange, osv osv osv, som altsammen
betyder at indrykningen for en given linie kode ændrer sig. Lad mig
blot konstatere at det er så smart at Eclipse-folkene har GIDET sætte
sig ned og kode at det kan gøres automatisk. _Hver_ gang man gemmer.

> Ja, det er dejligt at arbejde med den førende databaseplatform.

Godt du er glad. Oracle er desværre alt for autistisk til mig.

Ikke fordi DB2/400 er specielt meget bedre, men der skal man i det
mindste ikke selv have DBA-kasketten på hele tiden.

> Du har nok ret. Det er bare det med at tælle tabs, der gør mig lidt urolig.

Det ER altså ikke særligt svært. Men ellers har man vel nogen scripts i
ens kildetekstrepository som afviser filer med tabulatortegn i?

> Jo, jo, men det er vel også mere fremadrettet end at disassemblere sin
> bios (hvilket jeg også selv fandt fornøjelse i da jeg gik på DIKU).

Jeg gjorde det fordi det var min daværende computer og det irriterede
mig at der ikke var tastaturbuffer på, OG jeg så en på DIKU der godt
kunne få den til det. Du ved, scratch your own itch.

Nu er jeg blevet ældre og har lært at ens maskinkodeprogrammering ryger
ud med badevandet når man skifter computer, så det gider jeg heller ikke
mere :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 21:37

> [...]
> blot konstatere at det er så smart at Eclipse-folkene har GIDET sætte
> sig ned og kode at det kan gøres automatisk. _Hver_ gang man gemmer.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, da jeg ikke kender eclipse. Men i
andre udviklingsmiljøer kan man jo markere og indrykke den blok, man
sætter if omkring.

> Godt du er glad. Oracle er desværre alt for autistisk til mig.
>
> Ikke fordi DB2/400 er specielt meget bedre, men der skal man i det
> mindste ikke selv have DBA-kasketten på hele tiden.

Hvordan mener du at man hele tiden skal have DBA-kasket på?

> Det ER altså ikke særligt svært. Men ellers har man vel nogen scripts i
> ens kildetekstrepository som afviser filer med tabulatortegn i?

Vi taler vist forbi hinanden. Jeg taler om at man ved starten af linien
skal tælle, hvor langt der indrykkes, for at afgøre hvilken blok koden
hører til.

Jeg prøvede for nyligt at rode lidt med noget python, det var
irriterende at arbejde med de indrykningsregler, og det gik jævnligt
galt for mig, fordi jeg er vant til at bruge mellemrum i stedet for tab,
men det kan være lidt svært at se forskel på skærmen, hvis man huskede
at trykke nok gange på mellemrumstasten.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-10 22:52

Den 01/04/10 22.36, Lars Kongshøj skrev:

> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, da jeg ikke kender eclipse. Men i
> andre udviklingsmiljøer kan man jo markere og indrykke den blok, man
> sætter if omkring.

Det kan man også her, men hvorfor stoppe der? Det jeg prøver at sige,
er at alt det manuelle kan automatiseres så man slet ikke behøver
bekymre sig. Det er ret rart.

Jeg har ingen anelse om den taktik kan virke med mellemrumsbekymrede
sprog, men så er der da noget at stræbe efter at finde ud af.

Kan JDeveloper ikke lave noget sjovt med PL/SQL? Det kan så meget andet
sjov.

> Hvordan mener du at man hele tiden skal have DBA-kasket på?

Man skal installere (og det har tidligere været en skrøbelig procedure),
man skal se om det kører, man skal holde styr på hvor det ligger henne,
man skal holde styr på alle de der ting som får tingene til at flytte
sig (rollbackfiler ved bulk load?) og det blev jeg træt af da jeg
udviklede mod det.

Jeg synes Oracle er ekstremt sippet med mange ting, og hvis det ikke
lige er sådan bliver den sur og sætter sig hen i et hjørne. Når den er
glad går det til gengæld stærkt og alting.

> Vi taler vist forbi hinanden. Jeg taler om at man ved starten af linien
> skal tælle, hvor langt der indrykkes, for at afgøre hvilken blok koden
> hører til.

Jaja, og tabs tæller som X mellemrum. Hvis du taler om INDTASTNING og
jeg taler om FYSISKE TEGN, så taler vi forbi hinanden. Uanset hvad
burde en god editor da understøtte at TAB giver den ønskede indrykning
og at der kommer mellemrum i filen.

Det jeg foreslog var en måde at undgå FYSISKE TEGN i filen, ved at
afvise dem ved døren i fællesarkivet.

> [...]
> men det kan være lidt svært at se forskel på skærmen, hvis man huskede
> at trykke nok gange på mellemrumstasten.

Større bogstaver :) Fastbreddeskriftsnit :) Det kan godt lade sig gøre :D

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-10 10:30

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Kan JDeveloper ikke lave noget sjovt med PL/SQL? Det kan så meget andet
> sjov.

Jeg kender kun JDeveloper. De facto standarden for udviklingsmiljø til
PL/SQL hedder Toad. Oracle har ikke ry for at være lige så gode til at
lave udviklingsværktøjer som til at lave databasesystemet.

> [...]
> lige er sådan bliver den sur og sætter sig hen i et hjørne. Når den er
> glad går det til gengæld stærkt og alting.

Tror du ikke bare du har nogle tilfældige dårlige erfaringer med Oracle?
Dårlig opsætning, manglende erfaring?

Jeg kan ikke se at de problemer de nævner, ikke potentielt skulle findes
på alle databasesystemer.

> [...]
> og at der kommer mellemrum i filen.
>
> Det jeg foreslog var en måde at undgå FYSISKE TEGN i filen, ved at

Det dur ikke, hvis sproget krævet tab som indrykningstegn (hvilket jeg
oplevede med det python-program jeg rettede i).

> Større bogstaver :) Fastbreddeskriftsnit :) Det kan godt lade sig gøre :D

Problemet er bare hvis x mellemrum ikke for sproget er det samme som en
tab. Det er det samme på skærmen, når man rutinemæssigt har lavet
indrykning med mellemrum.

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-10 11:29

Den 02/04/10 11.30, Lars Kongshøj skrev:

> Jeg kender kun JDeveloper. De facto standarden for udviklingsmiljø til
> PL/SQL hedder Toad. Oracle har ikke ry for at være lige så gode til at
> lave udviklingsværktøjer som til at lave databasesystemet.

Toad har jeg puslet med engang men når SQL primært kommer fra kode, er
det ikke helt så praktisk.

Og iøvrigt du kender "kun" JDeveloper? Mener du ikke ikke?

> Tror du ikke bare du har nogle tilfældige dårlige erfaringer med Oracle?
> Dårlig opsætning, manglende erfaring?

Kan sagtens være. Det var i hvertfald min erfaring med
installationsprogrammet at man IKKE skulle eksperimentere med at skrive
ting i felterne som installationsprogrammet ikke selv havde hittet på.
Det var svjh 8i og 9, og det er længe siden.

Det går nok - det har jeg heldigvis fået lov at slippe for, og du gør
det gladeligt. ALle er glade :D

> Jeg kan ikke se at de problemer de nævner, ikke potentielt skulle findes
> på alle databasesystemer.

Jojo. Af en eller anden uransagelig grund er DB2/400 så indbygget i
systemet at man SLIPPER for den slags. Det er ret fikst, men som alt
andet på den platform, anderledes end alt andet man kender.

> Det dur ikke, hvis sproget krævet tab som indrykningstegn (hvilket jeg
> oplevede med det python-program jeg rettede i).

Hmm... Den var værre. Jeg har kun teoretisk kendskab til Python så det
vidste jeg ikke lige. Så må fællesarkivet kigge på filendelsen i
tilgift for at vide om reglen skal bruges.

> Problemet er bare hvis x mellemrum ikke for sproget er det samme som en
> tab. Det er det samme på skærmen, når man rutinemæssigt har lavet
> indrykning med mellemrum.

Tjah, hvert sprog sine særheder. Jeg kan godt høre at du ikke bliver
gode venner med Python førend du vedtager med dig selv at du godt kan
lide det og at de slags småting er ... småting. Sådan havde jeg det
med Java - jeg kom fra Perl og måtte bevidst BESLUTTE at jeg godt kunne
lide det. Det var ikke nemt :) Men det lykkedes!

Men brug en editor der understøtter Python direkte. Det vil gøre dig
glad i det lange løb.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-10 12:03

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Toad har jeg puslet med engang men når SQL primært kommer fra kode, er
> det ikke helt så praktisk.
>
> Og iøvrigt du kender "kun" JDeveloper? Mener du ikke ikke?

Det er en velkendt sammentrækning af "jeg kender ikke" og "jeg kender
kun af omtale". Nå jeg må hellere bryde hulkende sammen og tilstå at min
hjerne åbenbart ikke har været færdig-bootet endnu. Der skulle vist have
stået af omtale til sidst.

> [...]
> Det var svjh 8i og 9, og det er længe siden.
>
> Det går nok - det har jeg heldigvis fået lov at slippe for, og du gør

Jeg gør det normalt ikke, DBA'erne skal også have lov at arbejde lidt.

> Jojo. Af en eller anden uransagelig grund er DB2/400 så indbygget i
> systemet at man SLIPPER for den slags. Det er ret fikst, men som alt
> andet på den platform, anderledes end alt andet man kender.

Det har jeg så ikke haft fornøjelsen af at opleve.

> Hmm... Den var værre. Jeg har kun teoretisk kendskab til Python så det
> vidste jeg ikke lige. Så må fællesarkivet kigge på filendelsen i
> tilgift for at vide om reglen skal bruges.

Ja, selvfølgelig. Men det jeg brokker mig over er egentligt at sprog
lader indrykning indgå i syntaksen. Og specielt tabs som en del af
syntaksen, da man ikke kan se om der er brugt tabs eller mellemrum.

> Men brug en editor der understøtter Python direkte. Det vil gøre dig
> glad i det lange løb.

Jeg regner ikke med komme til at arbejde Python igen, så der er intet
problem. Men ellers vænner jeg mig vel til det.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-10 13:33

Den 02/04/10 13.02, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> kun af omtale". Nå jeg må hellere bryde hulkende sammen og tilstå at min
> hjerne åbenbart ikke har været færdig-bootet endnu. Der skulle vist have

Nåh, det forklarer sagen. Ikke noget kaffe ikke kan klare.

Men ellers er det så vidt jeg ved, der Oracle smider udviklingspengene
til nye ting til deres programmeringsmiljøer. Så er det en god ting
lige at have fingeren på pulsen.

> Det har jeg så ikke haft fornøjelsen af at opleve.

Det kommer nok heller ikke, for det er andre sprog end PL/SQL man bruger
der. Fristet af Cobol? Mange muligheder :D

Det er iøvrigt nogenlunde det samme uanset hvad. Man får en record man
kan arbejde på, og så bede om den næste/forrige når man er færdig med
den man har.

> Jeg regner ikke med komme til at arbejde Python igen, så der er intet
> problem. Men ellers vænner jeg mig vel til det.

Mon ikke. Kunsten er ikke at kunne programmere flydende i et sprog, men
at kunne flere, og vælge de/t bedste til den aktuelle opgave.

Jeg går stadig og lurer på at jeg burde få C# under bæltet, men det
kører ikke særlig godt på en Mac og så er fristelsen ikke særlig stor...
Den tid den glæde.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-10 22:07

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Mon ikke. Kunsten er ikke at kunne programmere flydende i et sprog, men
> at kunne flere, og vælge de/t bedste til den aktuelle opgave.

Selvfølgelig skal man vælge det rigtige værktøj til en given opgave. Om
man selv skal rode med alle værktøjer afhænger jo af om man ønsker at
udvikle sig til generalist eller specialist.

> Jeg går stadig og lurer på at jeg burde få C# under bæltet, men det
> kører ikke særlig godt på en Mac og så er fristelsen ikke særlig stor...
> Den tid den glæde.

Man pønser på at gå over til fjenden?

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-10 22:55

Den 02/04/10 23.07, Lars Kongshøj skrev:

> Selvfølgelig skal man vælge det rigtige værktøj til en given opgave. Om
> man selv skal rode med alle værktøjer afhænger jo af om man ønsker at
> udvikle sig til generalist eller specialist.

Mjnah, personligt er jeg nok til den med "man skal sgu vide hvad man
snakker om", og så er der ikke rigtigt tid til at gøre det generelt nok.

Men som udgangspunkt skal jeg selv løse mine opgaver. Det giver en del
anledning til at kigge i manualer og andet godt.

> Man pønser på at gå over til fjenden?

Fjenden? Nøh, men mad er alt andet lige meget rart.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 00:02

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Fjenden? Nøh, men mad er alt andet lige meget rart.

Så er jeg jo så heldig at Oracle-databaser som regel kører på Unix.

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 07:36

Den 03/04/10 01.01, Lars Kongshøj skrev:

> Så er jeg jo så heldig at Oracle-databaser som regel kører på Unix.

Du er da nem at gøre glad :)

Det ser ud til at Oracle er ved at køre Solaris i stilling som afløseren
til Linux som driftsplatform i den høje ende. Vær du glad for du ikke
skal rode med det som systemadministrator. Hest hedder cheval og sådan
er det hele vejen igennem.

Til gengæld er dtrace rigtigt smart.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 10:23

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du er da nem at gøre glad :)
>
> Det ser ud til at Oracle er ved at køre Solaris i stilling som afløseren
> til Linux som driftsplatform i den høje ende.

Solaris har vist altid været den primære Oracle-platform, selvom de også
har arbejdet en del med NT og Linux. Desuden er der et utal af Unix'er
(samt DOS og OS/2), der er eller har været understøttet. Men jeg har
ikke rigtigt følgt diskussionen så nøje de sidste år.

For at komme tilbage on-topic: Det ser ikke ud til at Oracle satser på
OS X mere?

> Vær du glad for du ikke
> skal rode med det som systemadministrator. Hest hedder cheval og sådan
> er det hele vejen igennem.

Ja, men sådan er det jo hver gang man skifter Unix-variant, selv mellem
forskellige Linux-distributioner.

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 10:32

Den 03/04/10 11.22, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> (samt DOS og OS/2), der er eller har været understøttet. Men jeg har
> ikke rigtigt følgt diskussionen så nøje de sidste år.

Linux kom ind i varmen da Oracle genre ville have kontrol over det hele
helt ned til hardwaren. Det skifter nok nu. Går ud fra Oracle vil
sælge Oracle-bokse med det hele, nu hvor de HAR det hele.

Linux har de jo ikke kontrol over.

> For at komme tilbage on-topic: Det ser ikke ud til at Oracle satser på
> OS X mere?

Ingen anelse. Det er Per Rønne der pusler med Oracle, da deres
understøttede platform var (er?) OS X Server og det er jeg for nærig til.

> Ja, men sådan er det jo hver gang man skifter Unix-variant, selv mellem
> forskellige Linux-distributioner.

Alt andet lige er der i dag i praktis kun to grundvarianter af
Linuxdistributioner - dem der bygger på Debian og dem der bygger på
Redhat. Bøvlet med at bygge pakkerepositories er så stort at det er
meget nemmere at bygge på andres arbejde. Det er også OpenSolaris helt
store akilleshæl.

Konsekvensen heraf er at Linux ikke er så fragmenteret igen når det
kommer til stykket, og de to varianter LIGNER hinanden (fordi
basissystemet bygger på de samme programstumper). Solaris ligner IKKE
Linux. sudo hedder pfexec fx.

The owls are not what they seem.

(og mht ontopic plejer det at være nok at SKRIVE på en mac, det gør jeg så)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 11:00

> [...]
> Redhat. Bøvlet med at bygge pakkerepositories er så stort at det er
> meget nemmere at bygge på andres arbejde. Det er også OpenSolaris helt

Sidst jeg så grundigt på Suse skilte den sig nu ud - men det er længe
siden...

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 17:30

Den 03/04/10 12.00, Lars Kongshøj skrev:

> Sidst jeg så grundigt på Suse skilte den sig nu ud - men det er længe
> siden...

Jeg tror de skiftede til RPM for nogen år siden. Jeg kender ikke mere
til det, men jeg brugte det i meget gamle dage. Jeg tror de opdagede at
deres måde at gøre tingene på (centrale konfiguraitonsfiler) ikke
skalerer så godt.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 18:36

> [...]
> til det, men jeg brugte det i meget gamle dage. Jeg tror de opdagede at
> deres måde at gøre tingene på (centrale konfiguraitonsfiler) ikke

Deres init-scripts fungerede ret forskelligt fra hvad jeg var vant til
fra Rathead-Linux.

Er unix-gruppen gået helt død og diskussionen flyttet herover?
Det kunne godt se sådan ud...

Mvh. Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-04-10 19:26

Den 03/04/10 19.35, Lars Kongshøj skrev:

> Deres init-scripts fungerede ret forskelligt fra hvad jeg var vant til
> fra Rathead-Linux.
>
> Er unix-gruppen gået helt død og diskussionen flyttet herover?
> Det kunne godt se sådan ud...

Du ved godt at OS X har en Unix nedenunder, ikke?

Unixgruppen har bare under kritisk masse. Der er en del hardcore gutter
derinde, men ikke mange nye - der er jo ingen gruppe der hedder noget
med linux, og så dukker de aldrig op.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-04-10 00:44

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Unixgruppen har bare under kritisk masse. Der er en del hardcore gutter
> derinde, men ikke mange nye - der er jo ingen gruppe der hedder noget
> med linux, og så dukker de aldrig op.

Tja, i gamle dage kunne linux-brugerne godt finde gruppen. Men det kan
være at folk søger mod mere specialiserede fora så som sslug. Eller at
"ungdommen nu til dags" foretrækker webfora

/Lars

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-03-10 00:39

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Sony har faktisk endda lavet Unix-computere engang :)
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_NEWS

Det var dog fascinerende. Så gik der lige 45 minutter af nattesøvnen
med at læse om det emne. Dual 68030, wow - det må havde været
tider. Den tekniske side af historien minder lidt om danske DDE og
deres Supermax serie.

> Kender en der ejer en bærbar af slagsen. Oplagt emne til manden der
> vil køre en RIGTIGT Unix ...

Heh, jow jow. Ellers kan han måske være heldig og finde en Tadpole
Sparcbook.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 00:58

Den 31/03/10 01.39, Thomas Bjorn Andersen skrev:

> [...]
> med at læse om det emne. Dual 68030, wow - det må havde været
> tider. Den tekniske side af historien minder lidt om danske DDE og

Tjoh. Der var en 68020 i den vi havde på IMADA. Den kunne køre Emacs
og alting.

> Heh, jow jow. Ellers kan han måske være heldig og finde en Tadpole
> Sparcbook.

Det kræver da bare dybe lommer.

http://www.gdc4s.com/content/detail.cfm?item=bdd7d8a9-7715-4dfc-93db-777f47fae352

Der er omhyggeligt ikke nævnt nogen pris, så den er sikkert dyr.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 19:43

Hej Thomas,

> system.) The further down the food chain you find a given piece of
> code, the less access it's going to have to system-wide resources.

Det virker noget uunderbygget det der.

Fakta er at web-browser plugins i Safari har akkurat samme adgang til
hardwaren som alle andre almindelige programmer på Mac OS X. Hvis
brugeren vælger at starte Safari med root-privilegier har plugin'et i
princippet ubegrænset adgang til hvad som helst.

Hvis man så vil bruge sin adgang til noget praktisk (og ikke bare til at
vise at adgangen er der), så bliver det en anelse mere kompliceret, hvis
man har programmeret sit plugin med det gammeldaws interface og kører
64-bit på Snow Leopard. I så tilfælde kører plugin'et i en anden process
end browseren, så man lige skal gøre sig lidt ekstra umage, hvis man vil
interagere med Safari-processen (fx hvis man vil lave sig en
Safari-keylogger).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 20:26

> [...]

> end browseren, så man lige skal gøre sig lidt ekstra umage, hvis man vil
> interagere med Safari-processen (fx hvis man vil lave sig en

jo .. men er det dokumenteret i API'erne ? så vidt jeg husker er det
ikke ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 20:54

Hej,

> jo .. men er det dokumenteret i API'erne ? så vidt jeg husker er det
> ikke ...

Du husker ret meget forkert så?

API'et definerer stort set kun hvorledes dette foregår.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 21:03

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Du husker ret meget forkert så?
>
> API'et definerer stort set kun hvorledes dette foregår.

jeg tænker på at plugin for adgang til mere end bare at fodre safari med
ting .. altså f.eks. Flash plugin til at rendere flash filer ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 21:14

Hej,

> jeg tænker på at plugin for adgang til mere end bare at fodre safari med
> ting .. altså f.eks. Flash plugin til at rendere flash filer ?

Jeg forstår ikke din sætning?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 21:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg forstår ikke din sætning?

Er det supporteret og dokumenteret at et browser plug-in får direkte
adgang til f.eks. filsystemet ... en USB enhed eller lign ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 21:27

Hej,

> Er det supporteret og dokumenteret at et browser plug-in får direkte
> adgang til f.eks. filsystemet ... en USB enhed eller lign ?

Ehm, ja.

Fra : Lyrik

Dato : 30-03-10 15:06

On 30 Mar., 16:21, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> [...]
> er helt ubestrideligt også et af de mest lukkede og styrende. MS er da
> helgener ved siden af, en stor del af deres profit går i det mindste til

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jakob forbigår sin fanstatus, men den skinner alligevel igennem!:

[...]

Om MS fabuleres så vildt at anprisningen omgående stinker:

"MS er da
> helgener ved siden af, en stor del af deres profit går i det mindste til
> velgørende formål....."

For mon ikke der bliver LIDT profit tilbage til "drengene?"

Lad mig genfortælle en typisk MS historie efter hukommelsen. MS havde
ingen browser. Så indgik de en aftale med et firma der havde en
browser om at implementere den i Windows styresystem og dele profitten
med det firma som leverede den.
Firmaet accepterede. Så implementerede MS browseren -nu -IE- men de
leverede den gratis med, således at der ikke blev nogen profit at
dele! Firmaet havde leveret en gratis browser til MS!
Historien om ASPI laget ligner den samme historie.
Det er ikke enkeltstående tilfælde, men en generel linie.

Jeg har jo to systemer på min iMac "Snowy" og "Win7". Jeg har prist
Win7 som det bedste system verden kan opdrive og det kan uendelig
meget. Men det kan stadig noget som man ikke regner med! I forgårs
forsvandt alle programmer og de fleste filer da jeg trykkede på en
"knap" i Videomappen hvor der stod "gendan standarder!"))-Alle
mapperne blev tomme uden filer i!
Da jeg trykkede "Gendard standarder" havde jeg jo ikke regnet med at
vi snakkede: "Windows Millenium-agtige standarder!"

Anyway systemet er stadig godt, hvis der ikke er flere "Tilsvarende
Påskeæg" indbygget!?

Men der er jo retfærdighed i verden takket være den "opstandne
Kriste", så det er da sjovt at MS rammes netop på pengepungen
vedrørende den "snuppede browser!"-ikke?))

hilsen
Jens

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-03-10 10:32

> Som jeg ser det er Apple en af værste aktører der er set på IT markedet
> når det kommer til lukkede standarder og det at klemme så mange penge ud
> af deres kunder som muligt.

Er der nogen der er bedre? Hvem?
Jeg synes Apple gør det fint, jeg kan tage et hvilket som helst fotokamera,
videokamera, musik/lyd-dims, harddisk osv. og tilslutte min Mac (med USB).
Jeg kan redigere og publicere og printe/gemme som pdf. Og skal aldrig læse
manualen.
Måske er jeg blind, men jeg synes ikke der er noget særligt lukket ved
Apple. Sony, JVC og især Microsoft er værre.

> [...]
> service. Tastaturer hvor trykket forsvandt, harddiske som ikke
> fungerede, kabinetter der knækker, musik som skulle genkøbes ved

Er der andre hardware producenter end Rolls Royce, der er fejlfri?

> Og så de seneste eksempler med microSD der helt åbenlyst er betænkeligt.

Det er operatørerne, der bestemmer evt. binding. Apple sælger iPad BÅDE med
og uden simkortplads. At en mobiloperatør benytter en teknologi til at lave
en bindene "aftale" med sine kunder, er ikke overraskende. Hvis det var
lovligt, ville de binde os i årevis.

Hvis der er nogen, som er gode til at snyde, binde og forvirre kunderne, er
det telefonselskaberne.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 11:34

> [...]

> er helt ubestrideligt også et af de mest lukkede og styrende. MS er da
> helgener ved siden af, en stor del af deres profit går i det mindste til

<http://www.comon.dk/nyheder/Mobilselskab-bryder-SIM-monopol-pa-iPad-1.3
39527.html>

""Vi undrer os over, at der overhovedet kan være så meget debat om
bindinger og manglende konkurrence for man skal ikke være unødvendig
bundet til en mobiloperatør, blot fordi man har en Ipad. Micro-SIM er et
standard format og hos Bibob har vi allerede bestilt denne type SIM kort
hos vores leverandør. Hvis konkurrencen skulle være begrænset må det
være fordi mobilselskaberne vælger ikke at bestille kortene hjem," siger
Lars Asger Petersen, adm. direktør for Bibob."

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 11:59

Thomas von Hassel skrev:
> [...]
> være fordi mobilselskaberne vælger ikke at bestille kortene hjem," siger
> Lars Asger Petersen, adm. direktør for Bibob."

Det er ikke pænt at forstyrre folks kværuleren med fakta

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 12:40

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det er ikke pænt at forstyrre folks kværuleren med fakta

det skal ikke ske igen ....

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-10 13:03

> det skal ikke ske igen ....

nå men så gør jeg det:

»Micro-SIM er en hyldevare på lige fod med mini-SIM, så vi så ikke noget
odiøst i også at skulle have dem liggende på hylderne,« siger Michael
Andersen, regnskabschef hos Bibob.

Teknikerne er nu i gang med at teste de små SIM-kort, så muligheden er helt
klar til brug, når iPad¹en kommer til Danmark på et tidspunkt. Og hos Bibob
regner de med, at konkurrenterne også bestiller micro-SIM-kort hjem.

»Når Apple kommer med noget, som vil sælge meget, så er det jo dumt ikke at
følge med. Hvis andre teleselskaber ikke gør det samme, så forstår jeg dem
ikke,« siger Michael Andersen.

Så kan John Strand, jagge, Politiken, DR og alle de andre, som løber med og
efter sladder godt sige undskyld og bebe!

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 13:12

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Så kan John Strand, jagge, Politiken, DR og alle de andre, som løber med og
> efter sladder godt sige undskyld og bebe!

not gonna happen ... John Strand og hans kumpaner klapper i som østers
hvis deres forudsigelser viser sig ikke at holde stik.

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-10 13:19

> not gonna happen ... John Strand og hans kumpaner klapper i som østers
> hvis deres forudsigelser viser sig ikke at holde stik.

Jamen JS snakker jo hele tiden?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 13:20

> Jamen JS snakker jo hele tiden?

ok, han skifter emne så ... ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-10 23:34

> ok, han skifter emne så ... ;)

Det er faktisk ikke ret længe siden, han blev interviewet i radioen om,
at Apple-kunder led af en form for sindssyge. Vi har åbenbart et helt
forvredet forhold til virkeligheden, når vi kan være så glade for f.eks.
en iPhone, der blev brugt som eksempel. Der er jo masser af ting, den
ikke kan. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om det ikke er ham,
der har et forvredet forhold til virkeligheden. I hvert fald må han lide
af kognitiv dissonans.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans>

Den er ærligt talt lidt kortfattet i forhold til den engelske:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance>

Thomas citerede en rigtig god artikel om det fra MacJournals i 2002, men
jeg tror ikke, den er på nettet. Den handler netop om alle de
"eksperter", der rakker ned på Apple og mener, produkterne ikke duer.
Når produkterne så alligevel bliver en succes, indrømmer de ikke deres
fejl. Tværtimod skifter de emne og bliver mere indædte i kritikken.
Det er det samme med John Strand, som jeg i øvrigt sjovt nok har
været på et par skiferier med i firserne. Han var noget slankere
dengang, men det var jeg vist også. I starten mente han ikke, at iPhone
var noget for forbrugerne. Den manglede alt for meget. Da den så blev en
tordnende succes, skiftede han til, at den var dårlig for
teleselskaberne, da de ikke tjente noget på den. Fair nok sådan set, for
han er jo rådgiver for bl.a. teleselskaberne. Han skal jo ikke bare se
sagen fra forbrugernes side. Sjovt nok er teleselskaberne bare vilde
efter at have iPhone på programmet. Nu er han så begyndt på, at brugerne
lider af en form for sindssyge, hvor deres virkelighedssans er
forvrænget, så de ikke ser alle fejl ved iPhone. Det er spændende, hvad
det næste bringer.
En sammenlignede ham med Rob Enderle. Det har jeg også altid
gjort. I et andet forum var en debattør imponeret over, at John Strand
er i et firma, der endda er opkaldt efter ham. Det samme gælder Rob
Enderle. Det kan lyde positivt, men det kan også betyde, at ingen vil
ansætte en, så man er nødt til at starte for sig selv. Et firmanavn og
en hjemmeside siger jo ikke noget om, hvor stort, solidt og godt et
firma er.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Rob_Enderle>

Jeg elsker citatet: "Enderle is criticized by informed technology
watchers because of his consistent errors of fact and poor record on
predictions."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 23:39

> [...]
>
> Jeg elsker citatet: "Enderle is criticized by informed technology
> watchers because of his consistent errors of fact and poor record on

Jeg tror du skal abonnere på en podcast kaldet "Angry Mac Bastards" ...

http://angrymacbastards.blogspot.com/

deres tag-line er:

"We Three Dicks on the Internet are,
Ranting at stupid from near and from far
Profanely screaming, ranting, screeching,
Get out of the way of our car.

AND GET OFF OUR LAWN, YOU ROTTEN KIDS!"

Enderle er et yndet mål .. og hans beskrivelse af sig selv som "the last
Inquiry Analysts"

/thomas