Suk - endnu et pc er stået af! Hvor billi
Fra : Marianne

Dato : 30-03-10 19:28

Hej

Jeg sidder og river mig i håret, for endnu en computer er netop død - 3
uger efter den udvidede garanti er udløbet.

Problemet er, at jeg - så billigt som muligt - skal skaffe en stationær
maskine, man kan bruge til bl.a. WOW. Har kigget på deres 'technical
requerements', og der står blot 2 GB RAM, Dual core processor, ATI
Radeon X1600 128 MB VRAM og Intel processor.

Et kig på edbpriser.dk viser, at man faktisk kan få en sådan maskine til
1999.-, eller 2199.- Forskellen er at den første har GEFORCE 9400GT og
den anden har 9500GT ... jeg kan bare ikke gennemskue om det er lige så
godt som ATI Radeon kortet?

Ellers er der masser maskiner til omkring 3500.- og derunder.

Mine spørgsmål er:

Er så lav en pris som 1999.- realistisk, hvis pc'en skal være blot
rimelig til WOW? Der er tale om en Office Line PCN7301.

Alternativt har Føniks en Intel Game-Basic 3182 til lidt under 3500.- -
godt nok med Linux, men det kan jeg vel skifte?! Jeg har selv
styresystem og programmmer.

Ville det være en bedre ide at købe brugt? Jeg har ikke så mange kr. at
rutte med.

På forhånd tak for respons.

mvh
Marianne

Fra : Ivar

Dato : 30-03-10 21:19

Marianne skrev:

> Jeg har ikke så mange kr. at rutte med.

Det billigste vil være at finde ud af hvad der er gået i stykker,
og så udskifte den del. Måske har du delen i en anden gammel computer.
Hvis det ikke er er supercomputer du har, er der igen del der
koster over 1000 kr i den.
Det eneste problem er at du skal være sikker på hvad der er
gået i stykker.

Ivar Magnusson

Fra : Marianne

Dato : 30-03-10 22:56

Ivar skrev:

> [...]
> koster over 1000 kr i den.
> Det eneste problem er at du skal være sikker på hvad der er

Det er desværre en bærbar - en Dell XPS1530, som aldrig har voldt andet
end problemer. Den har endda fået skiftet 'noget' for godt et år siden -
den blev voldsomt varm nedenunder og endte med at slukke pludseligt.
Dengang var jeg igennem al mulig opdatering af div. software efter
anvisninger fra Dell, men ikke lige noget, der hjalp. Før altså en dims
blev skiftet. Jeg 'tror' ikke rigtigt på, at der er en vedvarende løsning.

Men jeg er helt sikker på, at jeg aldrig mere køber en Dell. Har ellers
deres stationære også, og den er egentligt OK.

mvh
Marianne

Fra : Kenneth

Dato : 30-03-10 23:46

Marianne wrote:
> Det er desværre en bærbar - en Dell XPS1530, som aldrig har
> voldt andet end problemer. Den har endda fået skiftet 'noget'
> for godt et år siden - den blev voldsomt varm nedenunder og
> endte med at slukke pludseligt.

Det er ikke unormalt at bærbare bliver meget varme i bunden.
Det er også derfor producenterne normalt anbefaler at man ikke
har den på skødet.

At den ender med at slukke helt har nok været pga.
overophednings-
problemer. Måske køleprofilerne har været lukket til med støv og
andet
skidt, og så har den ikke kunne komme af med varmen.

>Dengang var jeg igennem al
> mulig opdatering af div. software efter anvisninger fra Dell,
> men ikke lige noget, der hjalp.

Hvilket ikke vil være mærkeligt hvis det var et overophednings-
problem.

>Før altså en dims blev
> skiftet. Jeg 'tror' ikke rigtigt på, at der er en vedvarende
> løsning.

Delene til Dell's XPS er forholdsvis dyre, så med det beløb
du har til rådighed, så kan det nok ikke betale sig alligevel.

F. eks har jeg lige købt et brugt renoveret kort til min XPS M170
og det kostede 2200kr uden told/moms. Det var vel at mærke
på Ebay. I butikker koster det ca. det dobbelte, også selvom
det er brugt.

Mht. til 9400GT og 9500GT så er det lowend kort, som ikke er
videre gode til at spille med. Jeg ville ikke stille mig tilfreds
med
dem personligt, men det er så også individuelt hvad man kan leve
med. Jeg kan helt sikkert garenterer dig at det bliver med lav
opløsning og alt øjegejlet på de laveste indstillinger, hvis du
vil spille med et af de kort.

Selv min 4 år gamle XPS med 7800 kort vil kunne gøre det
mærkbart bedre.

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : Marianne

Dato : 31-03-10 08:07

OK - tak for dit input mht XPS'en

> [...]
> med. Jeg kan helt sikkert garenterer dig at det bliver med lav
> opløsning og alt øjegejlet på de laveste indstillinger, hvis du

Nå - det lyder så minimalistisk igen. Jeg er aldeles blank på
grafikkort. Kan det forklares, hvodan man vurderer dueligheden af et
sådant kort? Er modelnummeret eller hvad det nu betegner (9400) en
ledetråd - jo højere nr jo bedre. Eller hvilke parametre skal jeg gå
efter her?

> Selv min 4 år gamle XPS med 7800 kort vil kunne gøre det
> mærkbart bedre.

Åh ... så er det ikke godt

mvh
marianne

Fra : Kenneth

Dato : 31-03-10 17:02

Marianne wrote:
> [...]
> af et sådant kort? Er modelnummeret eller hvad det nu betegner
> (9400) en ledetråd - jo højere nr jo bedre. Eller hvilke

1. tal = generationen
2. tal = hastigheden indenfor generationen. Højeste er bedst.

GS = lavest
GSO = lav
GT = semi-gaming.
GTS = gaming, lidt bedre end GT
GTX / Ultra = gaming, high end.

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : N Dude

Dato : 30-03-10 23:37

Marianne wrote.:

> [...]
> 9400GT og den anden har 9500GT ... jeg kan bare ikke gennemskue om
> det er lige så godt som ATI Radeon kortet?

Glem alle de discount maskiner, de holder ikke på sigt, det bliver bare
dyrere for dig.

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/index13.shtml

Køb den. Jeg har bl.a. fire medion maskiner kørende som bruges til
professionel videoproduktion. Desuden har jeg gennem årene solgt et hav af
medionmaskiner til venner og bekendte. Husk at der er tre års garanti.
Medion er en kvalitet, som er bygget og gennemtestet i tyskland, de testes
og konfigureres af tysklands største testcenter. Alle enheder er enten
mærkevare eller fra kendte hardwareproducenter, som er underlagt grundige
test i de konfigurationer, som de planlægger at sælge. Medion er et
handelshus som omsætter for næsten tyve milliarder om året, så de stiller
store krav til stumperne, fordi de yder den lange garanti. Så der er intet
galt med kvaliteten. Det er det bedste køb, du kan gøre, når man tager
hensyn til alt, hvad der bliver leveret med i prisen. Jeg skal selv ud og
købe to af disse maskiner i morgen til familien, som skal erstatte to ældre
medionmaskiner.

Så længe du altid køber det billigste mulige, så er du næsten osse sikker
på, at de kun holder et par år.

Har du ikke pengene, så sælg et eller andet eller lån dig frem,
discountmaskiner er en *meget* dårlig investering, fordi der er INGEN
planlægning eller omfattende test af de stumper, som klaskes sammen helt
tilfældigt. Der er kun een prioritering, og det er så lav pris som
overhovedet muligt.

Du skriver i emnelinjen:
Re: Suk - endnu et pc er stået af! Hvor billigt kan man...

Forstår du ikke, at jo billigere du køber jo større er chancen for at de
står af?

Man kan undre sig over, at du stadig køber billigt, når der tilsyneladende
er flere maskiner, som er døde for dig...

Fra : Marianne

Dato : 31-03-10 08:15

> Glem alle de discount maskiner, de holder ikke på sigt, det bliver bare
> dyrere for dig.

Ja - det vil jeg jo også være tilbøjelig til at mene. men jeg har haft
Dell (den netop døde maskine - og endnu en Dell stationær hoppede af
efter knap 3 år for en par år siden) og IBM som begge kun har holdt 3-4
år. Og bambusmaskiner som har holdt over 6 år (min gamle Jumbo XT holder
fx endnu!)

> [...]
> galt med kvaliteten. Det er det bedste køb, du kan gøre, når man tager
> hensyn til alt, hvad der bliver leveret med i prisen.

OK. Fint med en anbefaling!

> [...]
> medionmaskiner.
>
> Så længe du altid køber det billigste mulige, så er du næsten osse sikker

Nja - som sagt er min erfaring (omend det selvfølgelig er begrænset)
lidt blandet.

> [...]
>
> Man kan undre sig over, at du stadig køber billigt, når der tilsyneladende
> er flere maskiner, som er døde for dig...

He, he - du kender tilsyneladende det udmærkede råd: Hvis
argumentationen svigter, så hæv stemmen

Du kan vel - ud fra hvad jeg har skrevet - ikke gå ud fra, at jeg altid
har købt billigt?!

Men tak for anbefalingen mht Medion. Du kender dem åbenbart godt - kan
du sige mig: Støjer de meget eller lidt?

Jeg skal så også ud og lede efter en Aldi - har alle Aldi'er
tilbudsmaskiner og er det noget, man skal være meget hurtig for at få?

mvh
Marianne

Fra : Hagar

Dato : 31-03-10 08:26

> [...]
>
> Jeg skal så også ud og lede efter en Aldi - har alle Aldi'er
> tilbudsmaskiner og er det noget, man skal være meget hurtig for at få?

Du kan prøve at kigge hos TopData også, jeg kender mange der har handlet
der, og ingen har haft en finger at sætte på de maskiner. Den billigeste
spil-maskine de har, koster ca. 3000.-
http://www.topdata.dk/group.asp?group=299

Hagar

Fra : J

Dato : 31-03-10 09:45

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan prøve at kigge hos TopData også, jeg kender mange der har handlet
> der, og ingen har haft en finger at sætte på de maskiner. Den billigeste
> [...]

Er det særlige spillemaskiner, der kan fungere uden et operativsystem?

Fra : N Dude

Dato : 31-03-10 11:02

Hagar wrote.:

> [...]
> handlet der, og ingen har haft en finger at sætte på de maskiner. Den
> billigeste spil-maskine de har, koster ca. 3000.-

Og så skal man selv lægge operativsystem og drivere ind. Man køber altså
noget hardware som er klasket tilfældigt sammen, og som ikke er gennemtestet
med et styresystem. Så der er altså nul garanti for, at systemet er
kombatibelt med fx windows 7 og diverse software samt spil.

Det er meget godt, hvis man er computer ekspert, men er man almindelig
bruger er det ikke en god ide. Og læg mærke til, at hun sparer ikke en skid.
En windows 7 koster 1000,- hertil kommer al den tid, det tager at klargøre
maskinen. Det er i hvert fald 3-4 timer. Der er heller ikke mus og
tastatur, det skal købes seperat. harddisken er meget mindre. Og så har man
en maskine, som fx ikke har noget indbygget restore eller recovery. Der er
heller ikke software til brænderen osv osv..

Og så er det en *gammel* Pentium dualcore!

Man skal da være hamrende godt åndsvag, hvis man køber den maskine frem for
Medion maskinen i Aldi...

Fra : Hagar

Dato : 02-04-10 00:57

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Og så er det en *gammel* Pentium dualcore!
>
> Man skal da være hamrende godt åndsvag, hvis man køber den maskine frem

Det var da noget af nogle påstande at komme med, har du konkrete beviser på
din påstand ?

Hagar

Fra : N Dude

Dato : 31-03-10 10:46

Marianne wrote.:

> Du kan vel - ud fra hvad jeg har skrevet - ikke gå ud fra, at jeg
> altid har købt billigt?!

Det kan jeg heller ikke, men dit indlæg synes at være fokuseret meget
omkring pris

> Men tak for anbefalingen mht Medion. Du kender dem åbenbart godt - kan
> du sige mig: Støjer de meget eller lidt?

Ja, jeg har handlet ret mange medion maskiner, så jeg mener nok, at jeg har
godt kendskab til medion. Den eneste maskine, jeg ikke har købt er den store
gamer pc, som de solgte til 15K. Desværre var medion ikke noget særligt, den
gang jeg drev edb-butikker. Men det er flere år siden jeg stoppede. Men
indimellem flirter jeg stadig med tanken om at lave et decideret medion pro
center....

Alle *Akoya* modellerne er ret støjsvage. Det er kun de billige Pentium
maskiner som de solgte til 2895,- og 3995,- som larmer som død og helvede.
Men de blev solgt i 2007 og hedder ikke Akoya. Men efter dem har de lært det
med støjen. Det er bl.a. sådan een jeg skal udskifte i dag med den nye
Akoya.

> Jeg skal så også ud og lede efter en Aldi - har alle Aldi'er
> tilbudsmaskiner og er det noget, man skal være meget hurtig for at få?

Ja, normalt har de. Har lige hentet een maskine i Præstø, og der var
rigeligt. Før i tiden kunne det være svært, men de sidste mange gange har
der været rigelig med maskiner, selv uger efter. Skærmen er iøvrigt osse ret
lækker. Desværre er det ikke HD, men det kan man vel heller ikke forvente
til den pris.

Fra : Marianne

Dato : 31-03-10 13:44

Tak for alle råd/kommentarer mv

Jeg graver lidt flere kr. op fra kistebunden og finder en Medion.

mvh
Marianne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-03-10 12:00

N Dude skrev:

> Man kan undre sig over, at du stadig køber billigt, når der tilsyneladende
> er flere maskiner, som er døde for dig...

Jeg er nu ikke helt så sikker på at der
er en direkte proportionalitet mellem
pris og kvalitet, jf dine egne bemærkninger
om Medion.

Jeg deler helt din opfattelse af Medion maskinerne,
selvom jeg ikke har den brede erfaring du fortæller
om. Jeg har (haft) 3 Medion computere, hvor
prisen hver gang indkøbet fandt sted lå på
på 50-75 procent af en sammenlignelig computer
af mere estimerede mærker. Og kvaliteten har
været helt i top, ligesom support de sjældne
gange jeg har haft brug for det.

Plus udmærkede dansksprogede manualer, til
glæde for førstegangskøbere. Dem møder jeg
af og til i pesnionistkredse, og jeg tøver aldrig
med at anbefale Aldi/Medion.

Jeg læste en gang vistnok i PC World at
Medion helt ubemærket var blevet Danmarks
næststørste PC-leverandør.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-03-10 12:06

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg er nu ikke helt så sikker på at der
> er en direkte proportionalitet mellem
> pris og kvalitet, jf dine egne bemærkninger
> om Medion.

Og jeg glemte egentlig noget Medions særlige
returret: Hvis du er utilfreds med varen kan du
inden for fjorten dage (?) levere den tilbage, også
selvom der ikke er noget i vejen med varen.
Utilfredsheden er begrundelse nok for Aldi.
Jeg har benyttet denne returret adskillige gange
uden nogetsomhelst besvær - ingen computere,
men kameraer, telefoner og andet isenkram

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : J

Dato : 31-03-10 12:34

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har benyttet denne returret adskillige gange
> uden nogetsomhelst besvær - ingen computere,
> men kameraer, telefoner og andet isenkram

Returretten er 30 dage. Og tre års *garanti*.

Fra : (-Peter-)

Dato : 31-03-10 04:40

On 31 Mar., 00:36, "N Dude" <inva...@invalid.invalid> wrote:

> Glem alle de discount maskiner, de holder ikke på sigt, det bliver bare
> dyrere for dig.
>
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/index13.shtml

Sjovt at foreslå en pc fra en discount butik så...!

jeg kender dog ikke til maskinerne, men ved de ikke er de helt
billigste, men langt fra de dyreste - så de kan vel også gå som
discount, som vel primært er et udtryk for lav pris..)

/Peter

Fra : Henning

Dato : 01-04-10 11:52

On Wed, 31 Mar 2010 03:40:24 -0700 (PDT), "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>Sjovt at foreslå en pc fra en discount butik så...!

At Aldi (også) forhandler Medion gør jo ikke nødvendigvis produktet
til discountvare. Medion er Europas største hardware-producent, det
ville de ikke blive ved med at være hvis de kun producerede dårlige
varer Medion fåes også hos Elgiganten og TDC svjh.