Vand i olien.....
Fra : Knud Erik Mortensen

Dato : 29-03-10 17:55

Hej,

Har idag været til toldsyn med min GPZ 500 - 2001, da jeg kom hjem ville den
ikke rigtig gå tomgang - surt
efter at have efterset karburator,tændrør mm opdager jeg at olien er hvid
( vand i olien ) er det så ikke sandsynligt at det er en toppakning der er
gået
eller hvordan konstaterer jeg det?

Mvh.
Kemix

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 18:23

Knud Erik Mortensen skrev:
> [...]
> efter at have efterset karburator,tændrør mm opdager jeg at olien er
> hvid ( vand i olien ) er det så ikke sandsynligt at det er en toppakning

Ved at stikke snuden ned til ekspansionsbeholderen: Hvis der lugter af
udstødningsgas er det et godt tegn på utæt toppakning!

Men småtteri-kørsel indenfor bygrænsen i koldt vejr får aldrig dampet
kondensvand ud af motoren (der har u-reguleret oliekøler), så dét er nok
snarere årsagen :-/
Alt andet lige er det enklere at diagnosticere via et olie og -filter
skifte end ved at pille topstykket af, så prøv lige dét først!
Dæk evt. oliekøleren næsten helt af på denne side af sæsonen!

--
Armand.

Fra : Knud Erik Mortensen

Dato : 29-03-10 18:40

> [...]
> skifte end ved at pille topstykket af, så prøv lige dét først!
> Dæk evt. oliekøleren næsten helt af på denne side af sæsonen!

Hej Armand,

Læser meget dine og andres gode råd og vejledning her i gruppen
Har været ude at lugte til eksansionbeholderen den lugter kun af kølervædske
og den er ikke fedtet indvendig, så jeg prøver med olie - og filterskift
imorgen,
og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan man
ikke se igennem.

Mvh.
Kemix

Fra : Big Mumi

Dato : 29-03-10 19:49

Hej

Prøv at starte mc uden låg på ekspansionsbeholderen og giv noget gas se om
det bobler meget så er toppakningen gået.

--
Venlig hilsen / Mit freundlichen Grüßen / Best Regards.
Carsten Hansen.

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 22:51

Knud Erik Mortensen skrev:

> [...]
> filterskift imorgen,
> og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan

Så er det virkeligt slemt =
Faktisk så slemt at jég ikke ville lade motoren køre et eneste minut
dermed :-|

Jeg er i mellemtiden kommet i tanke om endnu en par (del?)årsager til
kondens i olien:
- Udluftningsrøret, der går fra bagest på gearkassen og op til
luftfilterkassen må ikke være knækket, og forøvrigt heller ikke
tilstoppet med 'mayonaisse'. Så start med at pille det af for
kontrol/rensning!
- Termostaten hænger, så kølevandet aldrig kommer op i temperatur. Så
vær sikker på at motoren vitterligt bliver varm iflg. termometeret!

Olien bør varmes grundigt op før aftømning hvilket jeg som før skrevet
ikke vil anbefale. Gi' den istedet en to-trins kur:
- Tøm olien grundigt af(*) og genfyld med en billig olie fra brugsen/ell.a.
- Start motoren op og lad den stå længe i tomgang til den bliver
'blæser-varm' i kølevandet. Kig efter i inspektions-vinduet om ikke
'mayonaissen' har fortaget sig alene derved, ellers kør dig en tur på
10km's længde og kontroller glasset igen! Jeg nævnte en oliekøler i mit
tidligere indlæg, men dét holder vist ikke alligevel? Ifald at der ér en
oliekøler, skal du dække den af med et simpelt stykke pap eller noget
gaffer-tape så olien holdes så varm som muligt.
Når det (formodentligt) lykkes dig at 'køre olien ren' er den klar til
det regulære olieskifte incl. friskt filter!

(*):
500'eren er principielt en halv GPZ900 og 900'eren har to(!)
bundpropper: En i selve bundkarret under gearkassen og en under
krumtappen. Designet skyldes at motorblokken er opdelt så oliepumpen kan
hente det varmeste olie i krumtaphuset og sende det gennem køleren før
det ender i bundkarret. Men hvis 500'eren ikke har oliekøler er det ikke
sikkert at den har arvet dén detalje; men kig alligevel efter om der er
en ekstra bundprop under krumtappen, så du i givet fald også får tømt
dét olie med ud!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 23:05

Armand skrev:

> 500'eren er principielt en halv GPZ900 og ..........

Forresten: Tillykke med din Kawa!
Du kan anledningsvis lige få en lille gave med i handelen:
Kawa har så længe jeg kan huske haft en lille gimmick som kun de
færreste har opdaget: Man kan ikke skifte op i 2.gear unden at baghjulet
(=gearkassen) bevæger sig! Fidusen er at man, ved stilstand, ikke
behøver at sidde og 'fiske' efter frigearet fra 1., istedet skal man
bare forsøge at jokke den i 2., hvorved at den ender i frigearet

--
Armand.

Fra : Knud Erik Mortensen

Dato : 30-03-10 09:38

> [...]
> den har arvet dén detalje; men kig alligevel efter om der er en ekstra
> bundprop under krumtappen, så du i givet fald også får tømt dét olie med

Fulgte Armands råd - ny olie og filter - samt 2 nye tændrør pga. den ikke
ville gå i tomgang
det var bare kondens - "snot" - så jeg slap med skrækken - den kører igen
perfekt.
Tusind tak for de meget gode råd - håber jeg må vende tilbage, hvis jeg
skulle få andre problemer.

Mvh.
Kemix

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 08:34

On Mon, 29 Mar 2010 19:40:18 +0200, Knud Erik Mortensen wrote:

> og håber det bedste - men al olien er mælkehvid - og kontrolglasset kan man
> ikke se igennem.

Vandpumpen! Vandpumpen har to akseltætninger, en lidt speciel ud mod vandet
i pumpehuset, og en mere normal simmerring ind mod motorolien. Mellem de to
tætninger er et hulrum med et afløbshul nedad. (Søg i området bag/under
vandpumpen.) Nuvel, den specielle tætning ud mod vandet er ikke 100% tæt,
og skal pga. konstruktionsprincippet heller ikke være det, og med alderen
bliver lækken som regel en smule større. I mellemtiden er afløbshullet
typisk tilstoppet af ir, og snavs. Derfor opbygges tryk af kølevand i
mellemrummet ind mod simmerringen, (som vender tætningen mod motorolien, og
kun dårligt sikrer mod tryk fra vandet udefra), og vandet ender i
motorolien.

Så første trin er at finde afløbshullet, og rense det, holde øje med hvor
meget vand, der tabes den vej. Er det slemt, så må der ny vandpumpeaksel,
og tætning til.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009