html5 igen igen ...
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 20:39

http://bit.ly/9JgrEC

Ser ud til at Apple's spil mht. Flash og iPad er ved at tippe til html5

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-10 22:38

Den 29/03/10 21.38, Thomas von Hassel skrev:
> http://bit.ly/9JgrEC
>
> Ser ud til at Apple's spil mht. Flash og iPad er ved at tippe til html5

Alt andet lige er det bedst at videoafspilning ligger i et
standardformat med standardundstøttelse i stedet for i en proprietær
tingest med 117 forskellige hjemmebryggede brugerflader.

Jeg synes det er fantastisk at Apple bare ved at sige NEJ til Flash kan
få de store spillere til at sige "Ok, så må vi følge en ny standard
fordi vi vil nå den målgruppe". At det så ikke burde være h264 pga
patenter og licenser er en anden sag. Jeg er stadig imponeret over at
nogen der ikke er Microsoft eller den amerikanske regering har kunnet det.

Indtil nu har det bare været "HAR du ikke Flash, så FÅ det...". Tiderne
skifter :D Det her skal vi - og alle dem der gerne vil bruge noget
andet end OS X, Windows og Linux - være glade for.

Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:26

> Ser ud til at Apple's spil mht. Flash og iPad er ved at tippe til html5

Sikke da noget sludder. NYT var jo med til lanceringen og har fået en
masse publicity via den ebogslæser.

Det er da klart de har lavet en sådan deal, det siger da intet om hvad
der sker på nettet med standarder generelt.

Apple insisterer stadig på at genere deres kunder for at bevare deres
kontrol over app store, simple as that.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 15:34

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> der sker på nettet med standarder generelt.
>
> Apple insisterer stadig på at genere deres kunder for at bevare deres

Det må være derfor at Mobile Safari understøtter html5 video ?

Historien handler om at de store spillere accelerer deres html5
satsninger så de kan virke i Mobile Safari .. udenom AppStore ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:40

> Det må være derfor at Mobile Safari understøtter html5 video ?
>
> Historien handler om at de store spillere accelerer deres html5
> satsninger så de kan virke i Mobile Safari .. udenom AppStore ...

Jeg tror du misser pointen.

Grundet til at Apple ikke vil have flash er jo IKKE fordi det ikke kan
køre glimrende på en iphone eller en ipad.

Det er udelukkende så de kan bevare deres kontrol og stadig tjene penge
på alt hvad der kommer af programmer. En åben flash mulighed ville jo
bevirke at folk kunne lave deres egne små applikationer til fri brug.

Istedet har Apple forsøgt at bilde verden ind at det sandelig ikke kan
funge. Til gene for alle de loyale brugere hvoraf en stor del stadig
tror på Apple åbenbart.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 15:47

> Jeg tror du misser pointen.

åbenbart ... du er åbenbart ude på et korstog ..

> Grundet til at Apple ikke vil have flash er jo IKKE fordi det ikke kan
> køre glimrende på en iphone eller en ipad.

Nej, det vil sikkert køre fint .. især på iPad'en som har en større cpu

> Det er udelukkende så de kan bevare deres kontrol og stadig tjene penge
> på alt hvad der kommer af programmer. En åben flash mulighed ville jo
> bevirke at folk kunne lave deres egne små applikationer til fri brug.

Her er det så konspirations teorien falder fra hinanden ... jeg kan ikke
lavet noget i flash som jeg ikke kan lave i javascript, css og html(5)

Derudover kan du lave ægte App's og tilbyde dem gratis ... det tjener
Apple heller ingen penge på.

> Istedet har Apple forsøgt at bilde verden ind at det sandelig ikke kan
> funge. Til gene for alle de loyale brugere hvoraf en stor del stadig
> tror på Apple åbenbart.

Det eneste de har sagt er at de ikke vil tillade flash på iPhone OS ...
de store spillere har så valgt at aktivere "plan b" istedet for at sætte
sig i et hjørne og tude ... det er det artiklen handler om.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 16:09

Hej,

> Her er det så konspirations teorien falder fra hinanden ... jeg kan ikke
> lavet noget i flash som jeg ikke kan lave i javascript, css og html(5)

Det kan jeg.

> Derudover kan du lave ægte App's og tilbyde dem gratis ... det tjener
> Apple heller ingen penge på.

Nej, de taber penge på det.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 16:15

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det kan jeg.

ja ok, det kan jeg også .. jeg kan se at f.eks. spil vil være svære at
lave ... men flash vil heller ikke være så attraktivt hvis du har adgang
til f.eks. OpenGL i et "native" app ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 17:13

Hej,

> ja ok, det kan jeg også .. jeg kan se at f.eks. spil vil være svære at
> lave ... men flash vil heller ikke være så attraktivt hvis du har adgang
> til f.eks. OpenGL i et "native" app ..

Hmm, tjoh tjah - svære og svære er lave. Jeg har da brugt en del tid på
et javascript-spil i den her uge som både var grafisk, kørte med mange
fps og hvor man direkte spillede imod andre over nettet.

Jeg tænkte mere på, at der er Flash-programmer som du umuligt kan
eftergøre i Javascript. Ikke noget med svært eller besværligt, men umuligt.

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 20:04

> ja ok, det kan jeg også .. jeg kan se at f.eks. spil vil være svære at
> lave ... men flash vil heller ikke være så attraktivt hvis du har adgang
> til f.eks. OpenGL i et "native" app ..

Ok interessant at se dig skyde dine egne argumenter ned.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 20:12

> Ok interessant at se dig skyde dine egne argumenter ned.

det kan jeg ikke se at jeg gør ... siger bare at der er ting som ikke
kan løses udelukkende via html5, css, javascript m.m. ... men hvorfor
Flash så skal være den ultimative løsning istedet for at lave et Native
app forstår jeg ikke ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 20:19

> Flash så skal være den ultimative løsning istedet for at lave et Native
> app forstår jeg ikke ...

Fordi det er hvad der er defacto standard på nettet. Det er såmænd den
eneste grund.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 20:29

> Fordi det er hvad der er defacto standard på nettet. Det er såmænd den
> eneste grund.

kan vi være enige om at en "rigtig" standard er bedre end en "defacto"
standard ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 22:21

> kan vi være enige om at en "rigtig" standard er bedre end en "defacto"
> standard ?

Tjoohhh, men det bedste er noget der rent faktisk er tilstede i den
virkelige verden. Det er flash.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 22:23

> Tjoohhh, men det bedste er noget der rent faktisk er tilstede i den
> virkelige verden. Det er flash.

lever du på månen ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 22:29

> lever du på månen ?

Nej, er det der dine alternativer til Flash har vundet udbredelse ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 22:35

> Nej, er det der dine alternativer til Flash har vundet udbredelse ??

Ja, det er da ikke små fisk der i de sidste 14 dage har lavet html5
<video> afspillere på dere sites ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-10 22:27

Den 04/04/10 21.18, jagge skrev:

> Fordi det er hvad der er defacto standard på nettet. Det er såmænd den
> eneste grund.

Det var Internet Explorer også engang.

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 22:34

> Det var Internet Explorer også engang.

Hey det har du faktisk ret i. Og jeg tror faktisk jeg bliver en anelse
misforstået. Jeg ville da rigtigt gerne have et alternativ til flash, og
jeg er STOR fortaler for reelt åbne standarder, noget både Adobe og
Apple begge gør hvad de kan for at undgå.

Min pointe her er at Apples valg med at undlade Flash er en gene for
forbrugeren. Og ja jeg er med på at hvis Ipad bliver en kæmpe hit så kan
det være at flash bliver presset en smule på udbredelsen, sikkert til
fordel for noget Apple kan kontrolere. Så meget for den åbne standard.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 22:37

> [...]
> det være at flash bliver presset en smule på udbredelsen, sikkert til
> fordel for noget Apple kan kontrolere. Så meget for den åbne standard.

hvordan er det Apple kontrollerer HTML5, css og javascript ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-10 22:49

Den 04/04/10 23.33, jagge skrev:

> Hey det har du faktisk ret i. Og jeg tror faktisk jeg bliver en anelse

Naturligvis.

> misforstået. Jeg ville da rigtigt gerne have et alternativ til flash, og
> jeg er STOR fortaler for reelt åbne standarder, noget både Adobe og
> Apple begge gør hvad de kan for at undgå.

Er du? Der kan man se.

> [...]
> det være at flash bliver presset en smule på udbredelsen, sikkert til
> fordel for noget Apple kan kontrolere. Så meget for den åbne standard.

Flash bruges til:

1) videoafspilning
2) gejlede reklamer

1 er der et alternativ til i html5 hvilket bliver udbredt med lynets
hast fordi udbyderne gerne vil have iPhone/iPad brugere (de har penge!)

2 burde nakkeskydes ved daggry. Det tror jeg ikke vil blive savnet.

Kender du andre?

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 22:58

> Kender du andre?

Ja selvfølgelig er der andet brug af flash. Undrer mig ret meget over at
du ikke er faldet over det.

Eks elektroniske brochurer og en del ebutikker.

Der er da også masser af sider med småspil som er flashbaseret.
Interaktive hjemmesider er også ofte flashbaseret.

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-10 23:28

Den 04/04/10 23.58, jagge skrev:

> Ja selvfølgelig er der andet brug af flash. Undrer mig ret meget over at
> du ikke er faldet over det.

Det er jeg utvivlsomt. Spørgsmålet er om det er noget der ikke
ligesågodt kan laves i andet end Flash?

Altså noget standardnowet.

> Eks elektroniske brochurer og en del ebutikker.

Elektroniske brochurer. Du mener de der Adobe Reader in a browser
emulatorer (hvor man alligevel kan hente en PDF hvis man ikke kan lide
flash'en)?

> Der er da også masser af sider med småspil som er flashbaseret.

Spil, ja. Disse kræver som regel en mus - musebaserede ting passer
dårligt til iPad med venner.

> Interaktive hjemmesider er også ofte flashbaseret.

Interaktive? Hvad kan man i Flash med hjemmesider som man ikke kan lave
uden? Gerne konkrete forslag.

Fra : jagge

Dato : 05-04-10 01:34

> Interaktive? Hvad kan man i Flash med hjemmesider som man ikke kan lave
> uden? Gerne konkrete forslag.

Det er ret ligegyldigt om man kan lave det uden. Det der er væssentligt
er om det bliver lavet med. Og det gør det jo.

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 08:48

Den 05/04/10 02.34, jagge skrev:

> Det er ret ligegyldigt om man kan lave det uden. Det der er væssentligt
> er om det bliver lavet med. Og det gør det jo.

Nåh, det er på det niveau.

Jamen, så er det væsentlige at Apple ikke vil lade Adobe bevare deres
de-facto monopol, og at informationsudbyderne gerne vil have fat i
iPhonekunderne alligevel.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-03-10 15:10

> Grundet til at Apple ikke vil have flash er jo IKKE fordi det ikke kan
> køre glimrende på en iphone eller en ipad.

Jeg troede, det var bl.a. fordi det eneste, der kan ødelægge fornøjelsen på
internettet, er alt det skod-flash, som staller og bomber min browser og
slider min CPU/blæser op.
Nå, ja - flash er ikke en åben standard.

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 20:05

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg troede, det var bl.a. fordi det eneste, der kan ødelægge fornøjelsen på
> internettet, er alt det skod-flash, som staller og bomber min browser og
> slider min CPU/blæser op.

Ja det er jo den undskyldning Apple bruger, men det har selvfølgelig
ikke noget på sig.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 20:12

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ja det er jo den undskyldning Apple bruger, men det har selvfølgelig
> ikke noget på sig.

prøv at gå ind på en side med meget flash og se hvor meget cpu safari
eller safari plugin host bruger ... 9 ud af 10 crashes i safari er pga.
noget flash der har stallet og ædt sig selv ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-04-10 20:20

> eller safari plugin host bruger ... 9 ud af 10 crashes i safari er pga.
> noget flash der har stallet og ædt sig selv ...

Er en Iphone stor set ikke den eneste smartphone der ikke kører kan køre
flash uden problemer ?

Såvidt jeg ved har de andre ingen problemer med det.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-10 20:29

> Er en Iphone stor set ikke den eneste smartphone der ikke kører kan køre
> flash uden problemer ?
>
> Såvidt jeg ved har de andre ingen problemer med det.

Android har ikke flash endnu .. WebOS har ikke flash endnu .. hvem har
flash i øjeblikket ? Jeg ved ikke om Windows Mobiel phone 7 series eller
hvad pokker de kalder det idag har planer om flash ..

læs evt:

<http://daringfireball.net/2010/02/flash_saga>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-10 00:01

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ja det er jo den undskyldning Apple bruger, men det har selvfølgelig
> ikke noget på sig.

Det er muligt, at man ikke lægger mærke til det på en kraftig stationær
computer med god køling. På min MacBook Pro opdager jeg det straks,
fordi blæseren drøner op i fart. Når jeg så kigger på iStat Nano, kan
jeg se, at aktiviteten er høj, og CPU'en er meget varm. Ud over at det
er irriterende at høre på blæserne, så kan jeg ikke lide tanken om en 82
grader varm processor i længere tid. Jeg lukker i hvert fald hurtigt de
Flash-baserede sider, der er skyld i den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-04-10 15:55

> Ja det er jo den undskyldning Apple bruger, men det har selvfølgelig
> ikke noget på sig.

Det har i højeste grad noget på sig. Som sagt sker det og irriterer det mig
dagligt.

- Mikael