John Strand igen
Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 13:43

<http://www.dr.dk/nyheder/indland/teknologi/2010/03/26/052937.htm>

Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 13:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://www.dr.dk/nyheder/indland/teknologi/2010/03/26/052937.htm>
>
> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

Fuldstændig galimatias .. ikke bare John Strand, men hele diskussionen:
1: iPad'en er ikke sim låst, ihvertfald i USA så hvorfor ikke i .dk ..
alene det "offsetter" hele diskussionen ...

2: Micro SIM er bagudkomtabielt med alm. SIM og det er nemmere at få
SIM's leveret som Micro SIM end det er at klø sig i nakken...
teleselskaberne vil falde over deres egne ben for at levere data abb.
med micro SIM hvis de kan kapre et par iPad kunder.

Og så er der dem der klager over at de ikke kan flå deres SIM ud af
deres iPhone eller 3G modem .. ja .. intet i denne verden er gratis, og
inden har lovet nogen at man bare kan gøre som det passer en ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:09

> Fuldstændig galimatias .. ikke bare John Strand, men hele diskussionen:
> 1: iPad'en er ikke sim låst, ihvertfald i USA så hvorfor ikke i .dk ..
> alene det "offsetter" hele diskussionen ...

wow kærlighed gør i sanhed blind.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 15:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> wow kærlighed gør i sanhed blind.

kom igen ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-10 14:42

Per Rønne wrote:
> <http://www.dr.dk/nyheder/indland/teknologi/2010/03/26/052937.htm>
>
> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

En gang imellem ville det være rart, hvis der var en eller anden, der -
åndeligt talt - kunne give den nar til John Strand et ordentligt gok med
noget meget 'tungt'.! - Han er da efterhånden fuldstændig utåleligt
at høre på...

Bortst fra det, så er der mange mobilmærker - bl.a. Sony-Ericsson, HTC,
Nokia og Samsung, - der allerede nu bruger MicroSIM kort, og der er ikke
hverken større eller mindre binding af den grund. - Desuden ser det ud
til, at 'hr. Strand' åbenlyst 'glemmer', at iPad (desværre) ikke er en
mobiltelefon, så det er et spørgsmål, om den er omfattet af reglerne for
mobiltelefoner - bare fordi, den kan gå på nettet... - Bortset fra det,
så har 'hr. Strand' tidligere sagt noget lignende, da HP i sin tid
lancerede nogle af deres iPaqs med indb. microSIM / MicroSD slot...

Men OK, 'Guru Strand' har talt - og endda til P3 Nyhederne, og så er det
jo 'lov'.!

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 29-03-10 15:01

> Men OK, 'Guru Strand' har talt - og endda til P3 Nyhederne, og så er det
> jo 'lov'.!

Det er faktisk også ret sjovt at se, hvordan folk hidsigt kommenterer
indlægget på DR's side. Nogle mennesker har godtnok en kort...lunte
--
http://bit.ly/daWnEe

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 15:49

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Det er faktisk også ret sjovt at se, hvordan folk hidsigt kommenterer
> indlægget på DR's side. Nogle mennesker har godtnok en kort...lunte

jeg er helt holdt op med at læse kommentarer de fleste steder .. bedre
for mit blodtryk ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 17:19

> jeg er helt holdt op med at læse kommentarer de fleste steder .. bedre
> for mit blodtryk ..

Så må jeg hellere sørge for at læse dem - det burde være godt for /mit/
blodtryk.

Det har altid været for /lavt/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-10 18:04

Per Rønne wrote:

> Så må jeg hellere sørge for at læse dem - det burde være godt for /mit/
> blodtryk.
>
> Det har altid været for /lavt/.

Men pas på. - en /for/ hurtig stigning i blodtryhkket er lige så farlig.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 18:50

> Men pas på. - en /for/ hurtig stigning i blodtryhkket er lige så farlig.

Ja, selv som 17-årig blev jeg svimmel når jeg rejser mig for hurtigt op.

Men hvad siger du til sådanne data: Puls 52, blodtryk 103/65. Sidste
»normale« måling. Som bekendt ryger tallene i vejret når man skal
opereres [nervøsitet], så da røg jeg helt op på tal der svarede til hvad
jeg burde have haft, min faktiske alder taget i betragtning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 18:54

> [...]
> opereres [nervøsitet], så da røg jeg helt op på tal der svarede til hvad
> jeg burde have haft, min faktiske alder taget i betragtning.

Halvdelen af hvad jeg burde have haft!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-10 20:59

Per Rønne wrote:

> [...]
> opereres [nervøsitet], så da røg jeg helt op på tal der svarede til hvad
> jeg burde have haft, min faktiske alder taget i betragtning.

Tja... tallene måtte ihvertfald godt være lidt højere uden, at det ville
gøre noget... - Det siges, hvidløg skulle være godt mod for lavt
blodtryk, men jeg ville nok hellere få taget nogle prøver hos en læge,
da der jo kan være andre ting i vejen som fx. jernmangel og E-vitamin
mangel...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 03:50

> [...]
> blodtryk, men jeg ville nok hellere få taget nogle prøver hos en læge,
> da der jo kan være andre ting i vejen som fx. jernmangel og E-vitamin

Prøverne blev nu taget hos læge, gentagne gange [med stadig lavere
resultat] da der var tale om optagelse i pensionskasse.

Det blev så uden særlige betingelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 29-03-10 19:22

> Men pas på. - en /for/ hurtig stigning i blodtryhkket er lige så farlig.
>
> mvh. Erik Richard

Det er derfor jeg kun er med i dk.politik i kortere perioder ad
gangen...
--
http://bit.ly/daWnEe

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 20:33

> Det er derfor jeg kun er med i dk.politik i kortere perioder ad gangen...

jeg har opgivet helt .. det der foregår derinde har intet med poltik at
gøre .. det er to grupper der råber af hinanden uden på noget tidspunkt
at høre efter hvad den anden siger ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-10 04:14

> jeg har opgivet helt .. det der foregår derinde har intet med poltik at
> gøre .. det er to grupper der råber af hinanden uden på noget tidspunkt
> at høre efter hvad den anden siger ...

> /thomas

Ja, stort set.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 03:50

> jeg har opgivet helt .. det der foregår derinde har intet med poltik at
> gøre .. det er to grupper der råber af hinanden uden på noget tidspunkt
> at høre efter hvad den anden siger ...

Med enkelte undtagelser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 10:15

> Med enkelte undtagelser ...

de drukner i støjen ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 30-03-10 10:23

> de drukner i støjen ...
>
> /thomas

Og så er en nyhedsgruppe måske heller ikke det helt rigtige forum, til
en endeløs debat om holdninger.
--
http://bit.ly/daWnEe

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-10 21:04

Steen wrote:

> Det er derfor jeg kun er med i dk.politik i kortere perioder ad
> gangen...

Jeg var kun med i nogle ganske få uger, så havde jeg fået mere en nok. -
Jeg gider ganske enkelt ikke høre på de fleste af de høvder.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 15:49

> [...]
> åndeligt talt - kunne give den nar til John Strand et ordentligt gok med
> noget meget 'tungt'.! - Han er da efterhånden fuldstændig utåleligt

amen ..

> [...]
> mobiltelefon, så det er et spørgsmål, om den er omfattet af reglerne for
> mobiltelefoner - bare fordi, den kan gå på nettet...

Reglen gælder så snart du køber et produkt med tilhørende abb. Altså
hvor prisen indeholder en kontrakt for et eller andet i 6 mdr. (hvorved
prisen for selve produktet bliver billigere end normalt, men den samlede
pris noget højrere pga. abb.)

BoxerTV har f.eks. kørt et par kampagner hvor du fik et fint fjernsyn
for billig penge men til gændgæld købte et boxertv abb...

> Men OK, 'Guru Strand' har talt - og endda til P3 Nyhederne, og så er det
> jo 'lov'.!

Strand kan sige hvad han har lys til ... det hidser mig mere op at folk
og "lødige" medier som f.eks. DR og Politiken tager manden alvorligt og
ikke bare griner af ham. Han er det danske svar på Robert Enderle ...

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-03-10 20:50

> [John Strand] er det danske svar på Robert Enderle ...

Ha! SÃ¥ sandt som det er skrevet... Jeg fulgte delvist med i hans
indlæg på en af kommentar-trådene på Comon artikel der vedrørte min
arbejdsplads; manden er jo helt ude i hampen. Han holdt sig på ingen
måde tilbage med personlige angreb og almindeligt ordkløveri. Det er
bestemt ikke en opførsel, som på nogen måde er anstændig for en
person, der skal forestille at være direktør for et analysefirma, der
ligefrem er opkaldt efter ham selv.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
+++ATH

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-03-10 16:59

> [...]
> åndeligt talt - kunne give den nar til John Strand et ordentligt gok med
> noget meget 'tungt'.! - Han er da efterhånden fuldstændig utåleligt

Hvad er hans interesse?

Man burde skrive til Jesper Jørgsholm:
Det er bare ikke i orden. Havde det været TV, ville jeg kalde det ukritisk
mikrofonholderi ­ nu er det på nettet, men samme sag.

1. Micro SIM er IKKE en Apple teknologi.
2. Micro SIM er IKKE kun under støttet af iPad.
3. iPad kan gå på nettet som alle bærbare computere via WiFi ­ en iPad SKAL
altså ikke have SIM kort. Der er 2 modeller iPad, en med plads til Micro SIM
og en uden plads. Der er IKKE tale om noget begrænset omfang.

Det er ringe eller slet ingen research, bare at skrive af efter andre.
Det ville være interessant, hvis en journalist spurgte sig selv: hvad er
John Strands og Carsten Thomsens motiver og interesser? Er det korrekt, hvad
de siger, eller er det markedsføring (løgn)?

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro-SIM

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-03-10 17:10

Det breder sig som bare fanden:
http://www.comon.dk/nyheder/Apple-laser-kunderne-med-nyt-SIM-kort-1.339265.h
tml

Det er copy-paste journalistik, når det er værst.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 17:50

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvad er hans interesse?

John Strand er tele analytiker .. der i hans interesse at han bliver
spurgt når medierne støder på noget de ikke er eksperter i. Så jo flere
der quoter en histore som han er blandet ind i jo bedre business er det
for ham ...

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-03-10 18:23

On 2010-03-29 18:50:03 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> spurgt når medierne støder på noget de ikke er eksperter i. Så jo flere
> der quoter en histore som han er blandet ind i jo bedre business er det

Derfor skal man også tage den slags udtalelser (ligesom i Politiken i
dag) med en gran salt.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 18:29

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Derfor skal man også tage den slags udtalelser (ligesom i Politiken i
> dag) med en gran salt.

ja .. det ved du og jeg ... men hvad med Joe Regular som får det
serveret i P3 nyhederne her til morgen ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 18:59

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Derfor skal man også tage den slags udtalelser (ligesom i Politiken i
> dag) med en gran salt.

Der er skam også dem der mener at dette er god reklame for - iPad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-03-10 21:37

On 2010-03-29 19:58:31 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Der er skam også dem der mener at dette er god reklame for - iPad.

Jeg mener ikke det er dårlig reklame, da kritikken grundlæggende
delvist er noget sludder.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 04:20

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg mener ikke det er dårlig reklame, da kritikken grundlæggende
> delvist er noget sludder.

Hvor meget sludder der er i det kan du se her:

<http://www.version2.dk/artikel/14379-anklage-apple-stavnsbinder-kunder-
med-nyt-sim-kort-i-ipad#>

John Strand indrømmer selv at iPad WiFi + 3G vil blive solgt direkte til
forbrugerne /uden nogen form for bindinger/. Han /gætter/ blot på at
micro SIM kortene vil skulle være af en helt speciel type, så kun
3G-udbydere med en særlig aftale med Apple vil kunne levere dem ...

Et anvendeligt våben herimod ville såmænd blot være at bruge sin iPhone
eller anden smartphone som WiFi hotspot.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-03-10 01:33

Ha ha, han er da for viderekomne ham John Strand. Han påstår seriøst at
INGEN operatører tjener penge på iPhone. Det er underligt, at der alligevel
er så mange operatører i hele verden, der sælger den; nå, de ved det
åbenbart ikke selv

Hans 10 forudsigelser om iPhone 15.07.2007 var ALLE 10 forkerte. Fx.:

"3. Det er svært at sende en SMS, og umuligt at sende MMS'er."
"7. Det er svært, hvis ikke umuligt at installere tredjepartsprogrammer i
iPhone. Det kan Apple dog let ændre, men vil udviklerne udvikle programmer
til iPhone, hvis der ikke er nok produkter på markedet? Derfor er der en
stor risiko for, at iPhone bliver en musikafspiller med indbygget telefon og
browser-muligheder."
http://www.roughlydrafted.com/2009/12/15/strand-consult-denmarks-illegitimat
e-iphone-angry-pundit-nutter/

Hans syn på Appstore er osse helt virkelighedsfjernt, se
http://vimeo.com/3251410 fra ca. 51 sek. inde.

Og hans påstand at flg. 10 udsagn er myter - dvs. at de ikke passer - er af
samme skuffe. At iPhone ikke er en succes og ikke er teknologisk
avanceret???

"In the report we take a close look at the 10 largest myths about the
iPhone:
1) The iPhone drives data traffic into mobile operators networks
2) The iPhone helps operators attract new customers
3) The iPhone is good business for mobile operators
4) The iPhone is dominating the mobile services market
5) App store is a huge success that has revolutionised the services market
6) There is money to be made by developing applications for the iPhone
7) It is iPhone customers that are generating the majority of online mobile
surfing traffic
8) The iPhone has a large market share
9) The iPhone was the first mobile phone with a touchscreen
10) The iPhone is a technologically advanced mobile phone"
http://www.strandreports.dk/sw3896.asp

Nå, pyt, JS har bare ikke forstået det. Det var det samme med WYSIWYG, USB,
iPod, iTunes, iPhone, iPad... ser man tilbage 3-5 år efter, er det
underligt, at der ikke var andre, der så fandt på det indlysende.

- Mikael

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-10 15:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

er micro-sim da proprietær?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 15:50

> er micro-sim da proprietær?

nix ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 17:19

> nix ...

Og Apple har ikke været ude med så meget som ét udsagn der sagde at en
iPad med 3G kun ville blive solgt mobiltelefonselskaber, endsige kun ét
i hvert land.

Jeg regner da med at kunne købe min hos Fona eller Humac.

Apple har til det amerikanske marked lavet en aftale med AT&T som gør,
at de solgte iPads på forhånd vil være forsynet med en data-aftale med
AT&T - som kunderne dog kan vælge at bruge eller lade være med at bruge.

I USA er systemerne i øvrigt mig bekendt bundet sådan sammen, at netop
kun AT&T effektivt vil kunne bruge iPads. Konkurrenterne skal kun kunne
give 2G ellr EDGE hastighed.

Ønskede Apple virkelig at kapre folk ind i sådanne lyssky aftaler ville
man i øvrigt næppe have frigivet iPad WiFi mindst en måned før iPad WiFi
+ 3G. For så har de ivrigste jo allerede købt en iPad inden 3G-versionen
har været på markedet.

Derudover kan man jo altid bruge en iPhone [eller anden smartphone] som
3G WiFi hotspot. For en iPhones vedkommende behøver man kun at
jailbreake den, og installere MyWi. Og så vil den store fordel ved en
iPad WiFi + 3G nok ligge i at den også har indbygget GPS.

Laves der ikke en særlig dataplan fra eksempelvis 3's side, hvori der
indgår et iPhone-abonnement med et almindeligt mini SIM kort /og/ et
micro SIM kort til iPad, vil der så blot være folk der køber 3G-udgaven,
uden at anskaffe sig SIM kort til den - før en sådan plan ligger klart.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-10 17:22

> nix ...

Så er kriditten da noget pjat!

Hvordan kan man være inovativ, hvis man skal fortsætte med at benytte
gammel teknologi?

Det er værre med Apple's Mag-safe. Andre må ikke uden tilladelse - og
betale royalties - lave udstyr der benytter mag-sfe stik.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 17:50

> Så er kriditten da noget pjat!

jep

> Hvordan kan man være inovativ, hvis man skal fortsætte med at benytte
> gammel teknologi?

der var samme ramaskrig da de droppede floppy disken ...

> Det er værre med Apple's Mag-safe. Andre må ikke uden tilladelse - og
> betale royalties - lave udstyr der benytter mag-sfe stik.

njaeh ... _ingen_ har endnu fået lov til at lave magsafe dimser .... så
skulle det da være kommet her på det sidste ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-10 19:47

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> njaeh ... _ingen_ har endnu fået lov til at lave magsafe dimser .... så
> skulle det da være kommet her på det sidste ..

Jeg mener der er kommet noget "EU-bestemt" om, at alle adapterer der
sælged i EU fra et vist tidspunkt skal ladde med noget USB-aktigt
stik-dims. Vil det ikke betyde at mag-safe'ne så bliver "ulovlige" i EU?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 20:33

> [...]
> sælged i EU fra et vist tidspunkt skal ladde med noget USB-aktigt
> stik-dims. Vil det ikke betyde at mag-safe'ne så bliver "ulovlige" i EU?

eh ... næppe .. har du en henvisning ? ... mon det var møntet på
mobiltelefoner ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-10 21:21

Thomas von Hassel wrote:

> eh ... næppe .. har du en henvisning ? ... mon det var møntet på
> mobiltelefoner ?

Det skulle være rigtig nok. De europæiske forbrugerministre har
ihvertfald indstillet til både EU Kommissionen og EU Parlamentet, at
svjh. fra 2015 skulle alle mobiltelefoner have samme ladestik, så man
kunne nøjes med en enkelt oplader. Stikket skulle efter sigende blive en
slags flad DIN/IEC stik - samme stik, der allerede bruges på fx.
Sony-Ericsson og Nokia, hvor flere modeller allerede nu kan bruge samme
oplader... - Det var i en DR TV1 Kontant en gang sidste efterår...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 21:26

> [...]
> Sony-Ericsson og Nokia, hvor flere modeller allerede nu kan bruge samme
> oplader... - Det var i en DR TV1 Kontant en gang sidste efterår...

Det jeg kan finde:

<http://www.computerworld.dk/art/52159/eu-n-oplader-til-alle-mobile-appa
rater>

handler om en frivillig aftale ... og der er ingen dato på ... så det
tager nok lidt tid ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:11

> Det er værre med Apple's Mag-safe. Andre må ikke uden tilladelse - og
> betale royalties - lave udstyr der benytter mag-sfe stik.

Det er der da heldigsvis en masse der gør alligevel. Har selv købt
billige opladere der fungerer glimrende.

MVH

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-10 19:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det er der da heldigsvis en masse der gør alligevel. Har selv købt
> billige opladere der fungerer glimrende.

Fortæl, fortæl.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 19:30

Hej,

> Fortæl, fortæl.

Du kan fx få en på dealextreme:

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-10 17:54

Axel Hammerschmidt wrote:

> er micro-sim da proprietær?

Vel ikke mere proprietær end både alm. SIM, MiniSIM, alm. SD, MiniSD og
MicroSD kort. - Fordelen - eller bagdelen, om du vil, - er, at MicroSIM
kort kan laves specifikt til en enkelt udbyder eller endda en bestemt
mibilmodel, så de ikke kan låses op og bruges til andre udbydere/modeller.

Man kan vel egentlig sige, det giver visse mobil/PDA producenter en
fordel, da man uden videre kan tage et MicroSIM kort og sætte i en anden
model, der kan håndtere MicroSIM. - Et eksempel kan være et firma, der
bruger PDA telefoner til deres ansatte, eller fx. indenfor hjemmeplejen,
hvor personalet har PDA telefoner til rådighed, så er det ikke
nødvendigt at have 3 sæt PDA i et 3-holdsskifte.

- Med et MicroSIM er det nok at udskifte kortet, hvis en anden ansat
skal have telefonen istedet for - og ikke som nu, hvor data kan ligge
både på kort og selve telefonens / PDA'ens interne hukommelse. - Nogle
plejecentre her i kommunen tester et sådant system - baseret på nogle
bestemte Nokia modeller med MiniSD kort. Her er grunddata så lagt ind på
selve telefonens hukommelse, mens de specifikke vagtplaner ligger på
MiniSD kortet sammen med personaledata.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-10 19:53

Hej,

> MicroSD kort. - Fordelen - eller bagdelen, om du vil, - er, at MicroSIM
> kort kan laves specifikt til en enkelt udbyder eller endda en bestemt
> mibilmodel, så de ikke kan låses op og bruges til andre udbydere/modeller.

Det har da ikke noget med micro-SIM vs. SIM at gøre?

> - Med et MicroSIM er det nok at udskifte kortet, hvis en anden ansat
> skal have telefonen istedet for - og ikke som nu, hvor data kan ligge
> både på kort og selve telefonens / PDA'ens interne hukommelse. - Nogle

Det paser da ikke?

Et SIM-kort (som vi kender i dag fra mobiltelefoner) og et
micro-SIM-kort er det samme. Bortset fra mængden af plastik rundt om
chippen.

Du kan tage et SIM-kort og en præcis saks og lave dig dit eget
micro-SIM-kort.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 20:36

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Et SIM-kort (som vi kender i dag fra mobiltelefoner) og et
> micro-SIM-kort er det samme. Bortset fra mængden af plastik rundt om
> chippen.

ikke helt ... Micro SIM har et par nye features, bla. mht. udvidet
telefonbog og et par opgraderede sikkerheds funktioner.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-10 22:26

Hej,

> ikke helt ... Micro SIM har et par nye features, bla. mht. udvidet
> telefonbog og et par opgraderede sikkerheds funktioner.

Ja, men det jeg mener er at skidtet er bagudkompatibelt. Du kan strippe
dit SIM-kort og få et micro-SIM-kort. Der findes jo også forskellige
versioner af mini-SIM (de almindelige)... fx kan 3's SIM-kort til iPhone
3GS ikke bruges i en førstegenerations iPhone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 10:10

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja, men det jeg mener er at skidtet er bagudkompatibelt.

så er vi enige :)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-10 17:42

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

Her er et billede af John Strange:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article935313.ece

Iøvrigt er der masser folk der dummer sig i artiklen. Og de kalder sig
så "Tjek" på Politiken

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 17:50

> Her er et billede af John Strange:
>
> http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article935313.ece
>
> Iøvrigt er der masser folk der dummer sig i artiklen. Og de kalder sig
> så "Tjek" på Politiken

enhver der "bryder ud i tårer" over noget teknologi får en sort plet i
min bog ...

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 29-03-10 18:27

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

De gør allerede hvad de kan. Har haft min 3G siden September 2008, så
bindingen skulle være ovre, men det er din ikke.

Kan ikke bruge Tethering pga Apples "Filosofi"....

Købte den hos Telia, betalte for at få den låst op, og skiftede til Bibob 18
måneder efter, og det virker ikke pga Apple....

Når man fyrer 5000 kr af for en telefon, så er det for at få muligheder,
ikke begrænsninger.

Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 18:29

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Købte den hos Telia, betalte for at få den låst op, og skiftede til Bibob 18
> måneder efter, og det virker ikke pga Apple....

hvad virker ikke ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 18:59

> kom igen ?

> hvad virker ikke ?

Jeg købte også min hos Telia og fik den uden problemer låst op efter
seks måneder. Jeg kan uden problemer bruge tethering med den, også efter
at jeg skiftede til 3 [pga prisen].

Måske har det noget med Bibob at gøre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 29-03-10 19:35

Per Rønne wrote:
> <http://www.dr.dk/nyheder/indland/teknologi/2010/03/26/052937.htm>
>
> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

Jeg er sikker på, at hvis Apple kan så gør de det gerne. Det er muligt
nogen her tror Apple er en ny evig god religion, men så er det vist tid
at vågne op og indse den religion handler om mangt og penge (ligesom de
fleste andre religioner).

Nu skifter jeg ikke tlf hver dag, så til dem der ofte skifter vil jeg da
gerne høre hvor mange der har fået stukket et kort der kunne brydes ned
til et mikro-sim?

Selv kan jeg konstatere der endnu ikke er passeret et forbi mit
skrivebord og derfor, så mener jeg faktisk der er noget i kritikket. At
det så ikke er nyt, men noget der blev debateret allerede ved
præsentationen gør så jeg undrer mig over den danske presse, men det er
ikke første gang

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 20:33

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> [...]
>
> Nu skifter jeg ikke tlf hver dag, så til dem der ofte skifter vil jeg da
> gerne høre hvor mange der har fået stukket et kort der kunne brydes ned

sikkert ingen .. men mon ikke [indsæt teleselskab] vil give dig et Micro
SIM hvis du vil bruge din iPad på deres netværk/abb. ?

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 30-03-10 00:27

Thomas von Hassel wrote:

> sikkert ingen .. men mon ikke [indsæt teleselskab] vil give dig et Micro
> SIM hvis du vil bruge din iPad på deres netværk/abb. ?

Sikkert, men det kræver de har et og jeg tror det er noget de køber hjem
i store partier. Men selv hvis de vil, så er det meget mere besværligt
end hvis du bare lige snupper et kort i en af de telefoner du har allerede.

Jeg kan kun se at Apple har valgt micro-sim netop for og "binde"
forbrugerne, det var noget andet hvis det var fordi de havde lavet
verdens mindste mobil for så kunne man sige det var pladshensyn.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 00:34

Hej,

> Jeg kan kun se at Apple har valgt micro-sim netop for og "binde"
> forbrugerne, det var noget andet hvis det var fordi de havde lavet
> verdens mindste mobil for så kunne man sige det var pladshensyn.

Man kunne jo også vælge at se det som et led i en mere langsigtet
strategi. Måske har de en ny iPhone-model på vej, hvor man netop af
pladshensyn gerne vil bruge micro-SIM - og så vil man bane vejen med en
ny produkttype.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 06:58

Den 30/03/10 01.26, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> Jeg kan kun se at Apple har valgt micro-sim netop for og "binde"
> forbrugerne, det var noget andet hvis det var fordi de havde lavet
> verdens mindste mobil for så kunne man sige det var pladshensyn.

Jeg synes der var en der skrev at der faktisk VAR forskelle mellem
micro-SIM og SIM set fra dimsens synsvinkel.

Mon ikke der kunne være en teknologisk forskel som gjorde at det var
attraktivt at snuppe en nyere udgave af teknologien?

Sådan lidt som med USB-1 og USB-2? :D

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 07:13

> Jeg synes der var en der skrev at der faktisk VAR forskelle mellem
> micro-SIM og SIM set fra dimsens synsvinkel.

Det er der.

Og det er også det John Strand bygger på: han mener at Apple vil bruge
de muligheder til at kun micro SIM kort Apple har sat sit mærke på vil
kunne bruges i iPad WiFi + 3G.

Hvad han bygger det på? Rent gætteri og en generel animositet og
mistænksomhed over for Apple.

Man kan så undre sig over at Apple sælger iPad WiFi før iPad WiFi + 3G.
Hvis det altså skulle have været tilfældet.

> Mon ikke der kunne være en teknologisk forskel som gjorde at det var
> attraktivt at snuppe en nyere udgave af teknologien?
>
> Sådan lidt som med USB-1 og USB-2? :D

Der er tilsyneladende tale om et kort der har en del ekstra
funktionalitet end de gamle mini SIM kort. Måske skal vi forvente at de
nye 4. generations iPhones også vil kræve et micro SIM kort?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 10:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man kan så undre sig over at Apple sælger iPad WiFi før iPad WiFi + 3G.

FCC godkendelse af apperater tager længere tid jo flere radioer der er

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 11:59

> FCC godkendelse af apperater tager længere tid jo flere radioer der er

Ja, men ønskede de at snyde-binde kunderne ville de vel godt kunne ændre
lidt på produktionsprocessen ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 10:15

> [...]

> forbrugerne, det var noget andet hvis det var fordi de havde lavet
> verdens mindste mobil for så kunne man sige det var pladshensyn.

Du skal se den næste iPhone har nok også Micro SIM så de
standarderiserer nok bare på den nyeste platform ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-03-10 11:56

> Jeg kan kun se at Apple har valgt micro-sim netop for og "binde"
> forbrugerne, det var noget andet hvis det var fordi de havde lavet
> verdens mindste mobil for så kunne man sige det var pladshensyn.

Det er vel ikke Apple, der bestemmer hvilken form for binding og
abonnementstype telefonselskaberne vælger?

Der er ikke mere binding end hvad der aftales. Og iPad kan fint bruges UDEN
simkort. Så det...

- Mikael

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 30-03-10 16:25

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Det er vel ikke Apple, der bestemmer hvilken form for binding og
> abonnementstype telefonselskaberne vælger?

Jeg er sikker på Apple er med til at bestemme og hvis Apple kan levere
noget der reelt vil omgå bestemmelsen om de 6 måneders binding, så må
man formode de kan få en højere pris for deres iPad (hos teleselskabet
og således i sidste ende hos forbrugerne).

> Der er ikke mere binding end hvad der aftales. Og iPad kan fint bruges UDEN
> simkort. Så det...

Nej den kan ikke. Man kan bruge en iPad på et trådløst netværk uden
simkort, det er bestemt ikke det samme. Det du siger er, at en iPod
Touch og en iPhone er lige anvendelige og det holder vist ikke.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 16:29

> [...]

> man formode de kan få en højere pris for deres iPad (hos teleselskabet
> og således i sidste ende hos forbrugerne).

det er jo så konspirations teorien ... den køber jeg bare ikke ... ikke
når det eneste det bliver hængt op på er at de bruger Micro SIM ... som
om det var noget kun Apple ved hvordan virker ....

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 17:10

Hej,

> [...]
> man formode de kan få en højere pris for deres iPad (hos teleselskabet
> og således i sidste ende hos forbrugerne).

Har du nogen som helst grundlag for din tese om at bestemmelsen om de 6
måneders binding forsøges omgået?

Altså kan du evt. bare forklare, hvordan det overhovedet skulle kunne
lade sig gøre?

Jeg kan lige prøve at citere lov om visse forbrugeraftaler
(Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter):

"§ 25. Forbrugeren kan opsige en aftale om løbende levering af varer
eller tjenesteydelser med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når
der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse, jf. dog stk. 2 og 4."

Det er jo sådan en slags "default regel" der fanger aftaler, der ikke i
øvrigt er detailreguleret i anden lovgivning. Undtagelsen i stk. 4
handler om aftaler, hvor den samlede pris overstiger 20.000 kr. årligt -
og det er vel næppe den måde, du forestiller dig at Apple vil omgå det på.

Det er meget svært for mig at se, hvorfor du tror, at man ved at skære
lidt plastik af et SIM-kort så kan omgå dansk forbrugerlovgivning.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 30-03-10 23:00

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Har du nogen som helst grundlag for din tese om at bestemmelsen om de 6
> måneders binding forsøges omgået?

Nu vil jeg bruge en masse tid på at gentage mig selv, eller for den sags
skyld det der er blevet fremført af mange andre omkring de famøse
sim-kort. Emner var fremme allerede dengang Apple præsenterede specs på
deres iPad, så det er ikke nyt. Det er altså ikke kun mig der spekulerer
over motivet bag valg af simkort-type.

> Det er meget svært for mig at se, hvorfor du tror, at man ved at skære
> lidt plastik af et SIM-kort så kan omgå dansk forbrugerlovgivning.

På nuværende tidspunkt er alt selvfølgelig blot spekulationer, men som
jeg ser det er netop pointen at det der vil fastholde brugerne ikke er
en juridisk binding og iøvrigt handler det ikke kun om DK (faktisk
handler det tænkeligt slet ikke om DK).

Det der er bindingen er et resultat af mangel på valgmuligheder. Pt. er
der "ingen" som bruger de helt små sim-kort, så indtil dette måtte ændre
sig hvem skal man så skifte til når den juridiske binding er udløbet?
Selv hvis vi antager Apples valg baner vejen for andre telefoner med
micro-sim, eller at nogle telefonselskaber vil tilbyde micro-sim i håb
om at score iPad ejere som kunder, vil valgmulighederne være stærkt
begrænset.

I dag kan vi flytte et sim-kort rundt mellem diverse telefoner efter
behov, altså når de 6 måneder er gået og så med forbehold for 3G/data
abb., mens det er en anden situation når der bliver forskel på sim-kortene.

Jeg ville ønske Apple oprerede udfra altruistiske motiver, men det er et
firma med aktionærer og Steve Jobs er vist ikke kun god til det med nye
ideer.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 23:19

Hej,

> Nu vil jeg bruge en masse tid på at gentage mig selv, eller for den sags

Dvs. at du ikke har noget grundlag for din tese.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 31-03-10 16:40

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Dvs. at du ikke har noget grundlag for din tese.

Dvs. at jeg ikke gider forklare hele issuet for dig når det står
tidligere i tråden og mange steder på nettet.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 16:41

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Dvs. at jeg ikke gider forklare hele issuet for dig når det står
> tidligere i tråden og mange steder på nettet.

.... baseret på halve fakta og John Strands forudsigelser ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 31-03-10 19:39

Thomas von Hassel wrote:

> ... baseret på halve fakta og John Strands forudsigelser ...

Hvilke halve fakta? Og mht. John Strand så har han blot gjort opmærksom
på hvad der allerede er grundigt behandlet mange andre steder - det er
jo ikke kun i DK at iPad'en kommer med micro-simkort.

Jeg synes det villle være forfriskende hvis det store flertal i denne
gruppe prøvede at vende problemet på hovedet en gang!

I stedet for at angribe enhver kritik af Apples valg, så kunne man prøve
at spørge hvorfor Apple har valgt løsningen med micro-sim. Jeg vil gerne
se nogle gode argumenter for det valg og når nu næsten alle så meget
imod os der bringer kritik til torvs, så må der være rigtig mange
argumenter for micro-sim.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 19:53

> [...]

> se nogle gode argumenter for det valg og når nu næsten alle så meget
> imod os der bringer kritik til torvs, så må der være rigtig mange

Argumentet er at Apple bruger MicroSIM for at låse kunden til den/de
partnere som får lov til at sælge dimsen inkl. et data abb.

Det argument er tyndt fordi: MicroSIM er ikke noget magisk mystisk som
kun Apple ved noget om .. det er en indsutristandard som der ikke er
større ben i for andre netværks operatører at understøtte .. de har bare
ikke haft nogen grund til det indtil nu.

Derudover er det lidt tidligt at brige kritik når vi her i danmark ikke
ved: pris, intro dato, netværks partnere, pris på data abb. etc. etc.

Vent dog til alle de ting er på plads før man ringer bål og brand ?

I USA f.eks. bliver de solgt uden sim lås og med et data abb. som kan
opsiges fra den ene mdr. til den anden ... hvis det er samme recept i
danmark så kan jeg slet ikke se kritikken ... men vi _ved_ ikke hvordan
de bliver solgt i danmark og med hvilke restikrtioner ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-04-10 02:16

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> større ben i for andre netværks operatører at understøtte .. de har bare
> ikke haft nogen grund til det indtil nu.

Hvad er det Apple skal bruge microSim til?

> Derudover er det lidt tidligt at brige kritik når vi her i danmark ikke
> ved: pris, intro dato, netværks partnere, pris på data abb. etc. etc.

Nu er det ikke kun i DK emnet diskurteres. I øvrigt er en diskussion om
Apple har sørget for en teknisk funderet binding relevant uanset de
faktorer du nævner, lave priser osv. kan gøre deres løsning mere
spiselig og den vil alligevel være problematisk rent konkurrencemæssigt.

> [...]
> danmark så kan jeg slet ikke se kritikken ... men vi _ved_ ikke hvordan
> de bliver solgt i danmark og med hvilke restikrtioner ...

Det tror pokker de sælger den uden sim lås, det understreger jo bare at
brugerne netop ikke bare kan skifte fordi det kræver et særligt sim-kort.

Men altså, lad os dog håbe det ikke bliver et problem at Apple har valgt
den løsning. Jeg savner bare nogen fortæller hvad Apples motiv er hvis
ikke det er for og gøre det svært at skifte udbyder.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 02:25

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Men altså, lad os dog håbe det ikke bliver et problem at Apple har valgt
> den løsning.

du kan se at direktøren for Bibob f.eks. ikke har nogen problemer med at
bestille MicroSIM hos hans leverndør af SIM kort ... det her er en storm
i et meget lille glas vand

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-10 22:23

> [...]

> se nogle gode argumenter for det valg og når nu næsten alle så meget
> imod os der bringer kritik til torvs, så må der være rigtig mange

Kort og godt, så er det fremtiden. Du mener måske, at vi skal gå tilbage
til de oprindelige sim-kort på størrelse med dankort? Nej, det gør du
vel ikke. Så du mener altså, at de nuværende mini-sim-kort er toppen af
udviklingen, og dem skal vi blive ved med at bruge i al evighed? Det gør
du nok heller ikke. Du kan godt selv høre, at det lyder ulogisk?
Micro-sim er selvfølgelig fremtiden. Når de først bliver
almindelige, vil flere og flere telefoner bruge dem, og så skal
teleselskaberne nok følge med. Det samme er sket med masser af andre
teknologier. Det er godt, vi har Apple til at skære igennem og fjerne
det gamle skidt, der er forældet. Det var Apple, der gjorde WiFi og USB
udbredt. Det er Apple, der er ved at udrydde Flash for tiden. Går man
længere tilbage, er der masser af andre teknologier som 3,5" disketter,
hvor Apple også var de første til at bruge dem i stor stil. At der ikke
fås micro-sim i dag, siger intet om udvalget om blot få måneder. Det
skal nok komme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-04-10 02:32

Henrik Münster wrote:

> [...]
> udviklingen, og dem skal vi blive ved med at bruge i al evighed? Det gør
> du nok heller ikke. Du kan godt selv høre, at det lyder ulogisk?

Jamen, så fortæl hvad Apples formål er?

Det var Apple, der gjorde WiFi og USB
> udbredt.

Det er godt nok nyt for mig. Vil du venligst dokumentere det.

Det er Apple, der er ved at udrydde Flash for tiden.

LOL Og det gør de for vores allesammen skyld.

Apple blokerer for Flash fordi de ønsker enerådig kontrol med hvad man
kan på iPhone/Touch/iPad, ikke af nogen som helst anden grund.

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-10 23:06

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Jamen, så fortæl hvad Apples formål er?

Det aner jeg ikke, og det er der heller ikke andre, der ved. Derfor
skulle visser personer måske holde op med at udtale sig så kategorisk om
det, før vi finder ud af det. Nogle har foreslået, at næste generation
af iPhone vil bruge micro-SIM, og Apple vil standardisere brugen af
SIM-kort i deres produkter. Det, synes jeg, lyder faktisk som en rigtig
god forklaring.
Som uvidende om den mere avancerede teknologi vil jeg også mene,
at micor-SIM er fremtiden. Det er jo en helt naturlig udvikling, at
tingene bliver mindre og kan mere. Skal vi da stoppe udviklingen af
SIM-kort her? Apple skal jo vælge et eller andet. Det er det samme med
skærmstørrelse, farve og materiale i kabinettet. De kunne have valgt en
11" skærm. De kunne have valgt hvid plastic. Et eller andet skal man jo
vælge. Hvorfor så ikke vælge det bedste og mindste SIM-kort? At det vil
skulle bruges til at binde kunderne, finder jeg helt absurd. Apple
fremhævede jo netop ved præsentationen, at iPad IKKE er sim-låst. Hvis
Apple så binder køberne på en anden måde, vil det fremstå helt
utroværdigt, og det er Apple næppe interesseret i.

> Det var Apple, der gjorde WiFi og USB udbredt.
>
> Det er godt nok nyt for mig. Vil du venligst dokumentere det.

Det gider jeg ærligt talt ikke. Faktisk ved jeg dårligt, hvor jeg skal
grave ti år gamle diskussioner frem. Hjemmesider skifter jo hele tiden.
Det er muligt, du ikke er gammel nok, men der må være andre end mig, der
husker nogle år tilbage.
Apple lancerede den første iMac i 1998. Jeg købte den selv, da
den kom til Danmark. Lige fra præsentationen i foråret fulgte jeg
intenst alle nyheder om den. Herunder var der en heftig debat nøjagtig
ligesom nu med iPad, hvor såkaldte eksperter udtalte sig om alt det, der
var galt med iMac, så den helt sikkert blev et flop.
Et af de vigtigste kritikpunkter var, at Apple havde fjernet de
gamle porte til printer, tastatur samt SCSI-stikkene. I stedet var der
to USB-stik og to på tastaturet. Folk brokkede sig i lange baner over,
at det ville være helt umuligt at finde tilbehør. Steve Jobs har jo
talegaverne i orden, så han fik overtalt Epson til at lave printer model
740 i en USB-udgave. Siden gik det slag i slag med nyt tilbehør fra
mange fabrikanter. Indtil da havde der stort set ikke være USB-tilbehør.
Selv om mange pc'er havde USB-stik, bevarede de de gamle serieller og
parallelle porte. Tilbehørsfabrikanterne havde derfor ikke nogen
tilskyndelse til at lave USB-tilbehør. At Apple skar igennem og fjernede
de gamle porte var startskuddet til alt det USB-tilbehør, man kan få i
dag. Det manglende diskettedrev var et andet stort kritikpunkt, som også
viste sig at være fuldstændig skudt ved siden af.
Da Apple få år senere lancerede AirPort, var det noget helt nyt
for os almindelige mennesker var ingen, der havde trådløst netværk. Jeg
mener, den første AirPort basestation kostede kr. 3.200,-. Dertil skulle
ens Mac have et AirPort-kort. Var det ikke inkluderet, kostede det vist
kr. 600,-. På daværende tidspunkt ville en trådløs løsning fra et andet
fabrikat til en pc koste i hvert fald kr. 10.000,-. Da Apple havde
lanceret AirPort, kunne de andre godt sætte priserne ned, og WiFi blev
mere og mere udbredt. Resten er historie.

> [...]
>
> Apple blokerer for Flash fordi de ønsker enerådig kontrol med hvad man
> kan på iPhone/Touch/iPad, ikke af nogen som helst anden grund.

Netop. Det er ikke rart, at man ikke har styr på, hvor godt ens
produkter fungerer. Apple vil derfor bruge teknologier, de selv har
kontrol over. Det kan være deres egne teknologier, eller det kan være
open source. Bare det ikke er en lukket teknologi som f.eks. Flash fra
Adobe, hvor Apple er helt afhængig af, at Adobe gider lave en
tidssvarende version til Mac og iPhone. Jeg er glad for, at Apple på den
måde sikrer, at min computer og iPhone fungerer perfekt og har opdateret
software, der ikke afhænger af et andet firmas gode vilje.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-10 23:19

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> Hvilke halve fakta? Og mht. John Strand så har han blot gjort opmærksom
> på hvad der allerede er grundigt behandlet mange andre steder - det er
> jo ikke kun i DK at iPad'en kommer med micro-simkort.

John Strand er og bliver en nar, og det har han altid været! - I mine
efterhånden mange år med computer - primært Apple - har jeg endnu aldrig
set bare *én* positiv udtalelse fra hans side! - Han er hurtigt ude med
alskens skidt og lort omkring alt, hvad der kommer fra Apple, og han har
endnu aldrig trukket blot så meget som en stavelse tilbage af sine
udtalelser, selv når realiteterne har vist noget andet. - Og så høre ham
rose Microsoft for alt, hvad de siger og gør, er lige til at brække sig
over.! - Den mand mangler ganske enkelt realitetssans, og Danmarks
Radio er så torskedumme, at de stadig bruger ham, når de har brug for en
udtalelse fra en "ekspert" - bevar mig vel for en gang makværk.!!!

> [...]
> se nogle gode argumenter for det valg og når nu næsten alle så meget
> imod os der bringer kritik til torvs, så må der være rigtig mange

Som jeg allerede har gjort opmærksom på, kan MicroSIM noget, som ingen
andre SIM-korttyper kan - nemlig at have samtlige informationer liggende
på selve kortet - uden, at det samtidig eller nogle af informationerne
også overføres til den enhed, hvori et MicroSIM kort sidder - fx. til
brug for offentlig ansatte inden for fx. plejesektoren, hvor personale
kun har et sæt telefoner/PDA'er til rådighed, og hvor de arbejder i
treholdsskift, så hver enkelt kun har et SIM-kort, som så sættes i den
til ehver tid til rådighed værende telefon/PDA.

Og som jeg også allerede har skrevet, så køres der pt. forsøg med
sådanne løsninger flere steder inden for hjemmeplejen - bl.a. her i
kommunen. - Det er både nemmere og billigere med kun ét sæt
telefoner/PDA'er, hvor den næste bruger så blot tager en tom telefon,
putter sit kort i og kører ud i distriktet. Bruges især på aften- og
natholdene, der kører rundt i distriktet.

- Altså kan et MicroSIM kort tilpasses til 100% personligt brug til et
givet job. - For Apples vedkommende kunne man jo nemt forestille sig, at
du/jeg fik vores helt personlige kort, der er præ-defineret med de
indstillinger, adgang til div. sites og fora, lige præcis du/jeg har
brug for. - Det kan fx. være bestemte abonnementer til aviser, blade,
magasiner, download af bøger af bestemte typer, som du/jeg har størst
interesse i, abonnement på fx. en bestemt musikgenre, en bestemt
kunstner/gruppe osv.osv.osv..... - Og det betyder også¨, at du kan tage
dit MicroSIM kort med dig over i et andet apparat, en anden telefon/PDA,
når/hvis du bliver træt af den, du har nu. - Eller du kan bruge det hos
en kammerat / ven / veninde på hans/hendes enhed, hvis den understøtter
MicroSIM.

På længere sigt vil MicroSIM også kunne bruges som dit helt personlige
ID kort til fx. lånerkort på et bibliotek, medicinkort, hvis du har brug
for det, medlemskort, donorkort, digital signatur, adgang til netbank
o.m.m....

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 23:36

Hej,

> Det der er bindingen er et resultat af mangel på valgmuligheder. Pt. er
> der "ingen" som bruger de helt små sim-kort, så indtil dette måtte ændre

Hvordan skal man forstå det, når du sætter ingen i citationstegn?
At det alligevel ikke er ingen? - for så forsvinder argumentet jo?

Jeg synes ikke du forholder dig til, at der allerede er flere
teleselskaber i Danmark som har meldt ud at de vil tilbyde micro-SIM
kort. Så allerede her flere måneder inden iPad med 3G lander i Danmark
er der flere på banen. Dit argument om at der ikke er nogen udbydere at
vælge imellem er jo så ret hult.

> [...]
> micro-sim, eller at nogle telefonselskaber vil tilbyde micro-sim i håb
> om at score iPad ejere som kunder, vil valgmulighederne være stærkt

Det er da ren spekulation fra din side?

Så vidt jeg forstod har Telia, BiBob og 3 allerede meldt ud at de vil
tilbyde micro-SIM. BiBob er dog svjv de eneste som har meldt priserne ud
- de vil tage 48 kr. per måned for en 3G-data pakke med en hastighed på
1 Mbps og 1 GB forbrug per måned.

> I dag kan vi flytte et sim-kort rundt mellem diverse telefoner efter
> behov, altså når de 6 måneder er gået og så med forbehold for 3G/data
> abb., mens det er en anden situation når der bliver forskel på sim-kortene.

Tjah, jeg ved ikke med andre - men det er altså ret sjældent at jeg
leger bytteleg med SIM-kort. Situationen er alligevel ikke anderledes
end da vi gik fra de almindelige SIM til mini-SIM. Dengang fik man jo
udleveret et alm. SIM fra mobiloperatøren, og når man så købte en ny
mobil med mini-SIM kunne man knække kortet, hvor der var stanset ud til
det, og så stod man med et mini-SIM kort.

Hvis man har en iPad og vil bruge dens 3G-forbindelse - har man så ikke
tænkt sig at have SIM-kortet siddende i altid?

Eller forestiller du dig at man skulle tage det ud af ens mobiltelefon
hver gang man skulle bruge sin iPad?

> Jeg ville ønske Apple oprerede udfra altruistiske motiver, men det er et
> firma med aktionærer og Steve Jobs er vist ikke kun god til det med nye
> ideer.

Og hvad så?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-03-10 14:59

> [...]
> tænkt sig at have SIM-kortet siddende i altid?
>
> Eller forestiller du dig at man skulle tage det ud af ens mobiltelefon

Jeg er sikker på, at det kun er nogle få nørder og kriminelle, der vil
skifte simkort. Det store flertal skifter aldrig kort, medmindre noget går i
stykker.

- Mikael

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 31-03-10 16:51

Jens Kristian Søgaard wrote:
> Hej,

> Hvordan skal man forstå det, når du sætter ingen i citationstegn?
> At det alligevel ikke er ingen? - for så forsvinder argumentet jo?

Måske du skulle prøve at læse mit svar med andet end Apple-fan briller
på. Citationstegnene handler om, at verden er stor og mit kendskab til
hvad de gør i eksempelvis Japan er begrænset.

> [...]
> kort. Så allerede her flere måneder inden iPad med 3G lander i Danmark
> er der flere på banen. Dit argument om at der ikke er nogen udbydere at

Det er da glimrende hvis andre vil tilbyde mikro-sim, men det ændre ikke
på den inkompatibilitet som findes med alle de eksisterende.

> Det er da ren spekulation fra din side?

Nej det er ikke. Der er tusindevis af kort ude hos os forbrugere i dag,
sammenlignet med det vil det at micro-sim gøres tilgængeligt udgøre
stærkt begrændsede muligheder.

> [...]
> mobil med mini-SIM kunne man knække kortet, hvor der var stanset ud til
> det, og så stod man med et mini-SIM kort.

AH, og hvordan er det så lige du montere et mini-SIM i en telefon der
forventer et sim-kort. Den trafik fungerer kun den ene vej hvilket i
realiteten forhindrer dig i og bytte rundt. Især når vi taler ren data
kan det at bytte være mere aktuelt, der er nemlig ikke en bunke numre
som så byttes rundt hvilket er tilfældet på alm. talemobil.

> Hvis man har en iPad og vil bruge dens 3G-forbindelse - har man så ikke
> tænkt sig at have SIM-kortet siddende i altid?

Måske - jeg kunne da sagtens se en situation hvor man gerne vil bytte
rundt. Eksempelvis mellem en bærbar og en iPad afhængig af behovet på
eksempelvis en rejse.

> Eller forestiller du dig at man skulle tage det ud af ens mobiltelefon
> hver gang man skulle bruge sin iPad?

Eftersom at iPad'en ikke kan bruges som telefon så gør jeg selvfølgelig
ikke det, men tænk bærbar/netbook/iPad og så kan det fint give mening at
flytte rundt.

> Og hvad så?

Og så skulle folk måske holde op med totalt og fraskrive sig tanken om,
at Apple gør noget for penge fremfor at gøre noget for deres kunder.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 17:01

> [...]
> >
> Eftersom at iPad'en ikke kan bruges som telefon så gør jeg selvfølgelig
> ikke det, men tænk bærbar/netbook/iPad og så kan det fint give mening at

hånden på hjertet, hvor mange vil gøre det hvis det var muligt ? .. prøv
at kigge udover den relativt nørdede forsamling her ?

Alle andre vil kunne få deres abb. flyttet over .. med et nyt simkort ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-10 22:23

> [...]

> Nej det er ikke. Der er tusindevis af kort ude hos os forbrugere i dag,
> sammenlignet med det vil det at micro-sim gøres tilgængeligt udgøre

Uha da, jamen lad os så straks stoppe den teknologiske udvikling. Skynd
dig at kontakte Nokia og alle de andre og fortæl dem, at de aldrig må
udvikle noget nyt.

> Måske - jeg kunne da sagtens se en situation hvor man gerne vil bytte
> rundt. Eksempelvis mellem en bærbar og en iPad afhængig af behovet på
> eksempelvis en rejse.

Og? Sådan er det hver gang, ny teknologi kommer. Når der kommer nye
stiktyper bagpå computerne, så kan ens skærm, printer, mus og andet
heller ikke bruges mere. Det er man klar over, når man anskaffer
produktet. Da jeg fik min første iMac, var jeg godt klar over, at jeg
ikke kunne bruge min gamle printer mere. Sådan er livet. Det må man bare
leve med. Med din holdning vil der aldrig blive udviklet noget nyt.

> Og så skulle folk måske holde op med totalt og fraskrive sig tanken om,
> at Apple gør noget for penge fremfor at gøre noget for deres kunder.

Måske skulle du holde op med at se verden i sort/hvid. Det er dig, der
kun ser en side af sagen. Så tror du, at vi andre, kun ser den anden
side. Det gør vi ikke. Vi kan godt se nuancerne. Selvfølgelig skal alle
firmaer tjene penge. Derfor er der alligevel forskel på, hvor meget
firmaerne går op i deres produkters funktionalitet og kundernes
tilfredshed. Personligt er jeg ikke i tvivl om, at Apple går meget op i,
at deres produkter fungerer godt. Det viser sig jo også tydeligt i, hvor
behagelige de er at bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-03-10 23:59

> Apple går meget op i,
> at deres produkter fungerer godt. Det viser sig jo også tydeligt i, hvor
> behagelige de er at bruge.

Det snedige ved det er, at så får man lyst til at købe dem. Super snedigt:
fremstil et godt produkt, sælg en masse, tjen mange penge. De er godt nok
udspekulerede, dem der Apple...

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-10 08:39

> Det snedige ved det er, at så får man lyst til at købe dem. Super snedigt:
> fremstil et godt produkt, sælg en masse, tjen mange penge. De er godt nok
> udspekulerede, dem der Apple...

Der er forskel. Hvis man gerne vil tjene penge, skal man sælge mange
produkter. For at få folk til at købe dem, skal de være gode. Hvis man
omvendt vil lave gode produkter, er man nødt til at sælge mange af dem
og tjene penge, så man får råd til at udvikle gode produkter. I
princippet er resultatet det samme, men alligevel er der i praksis ofte
forskel.
Der er efterhånden mange beretninger fra folk, der har arbejdet
med Steve Jobs, hvor de fortæller, at han er helt hysterisk med
produkternes funktion. Da de f.eks. udviklede iPod, tog han prototyper
med hjem. Udviklerne var ved at blive tossede, fordi Steve Jobs hele
tiden forlangte forbedringer, så der ikke skulle bruges så mange klik,
og så der ikke var så meget tøven.
Jeg er ikke i tvivl om, at Steve Jobs (og sikkert mange andre
ansatte hos Apple) mener det, når han siger, at et nyt produkt er
fantastisk godt. Jeg er overbevist om, at han er ægte stolt af det, de
har opnået. Dermed ikke sagt, at produkterne er perfekte. De skal jo
også tage hensyn til det teknologisk stade, man er på på det pågældende
tidspunkt, og tage hensyn til pris, størrelse, vægt, strømforbrug osv.
Og så er der lige det, at Apple er det eneste firma af sin størrelse,
der aldrig foretager markedsundersøgelser for at finde ud af, hvad folk
vil have. Som en engang sagde: Steve Jobs foretager markedsundersøgelser
ved at se sig selv i spejlet om morgenen. Derfor sker det, at de rammer
ved siden af.
Der er andre firmaer, hvor man kan finde noget lignende.
Bilfabrikker som Saab og Jaguar, som har været truet af lukning, og som
i årevis har været bagud teknologisk, kan nævnes. Her har medarbejderne
slidt og knoklet for at lancere nogle nye, tidssvarende og
konkurrencedygtige modeller med et yderst begrænset budget. Man kan ikke
bare skære alle firmaer over en kam og sige, at de har penge nok, og at
de bare vil tjene flere penge uden at tænke på kunderne. Der er firmaer,
hvor man virkelig interesserer sig for produkterne og sætter en ære i at
lave det bedst mulige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-10 09:21

> Der er forskel.......

Du fangede ikke ironien? Min skyld.

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-10 09:36

> Du fangede ikke ironien? Min skyld.

Både og. Jeg fornemmede godt, der var noget, men ikke helt sikkert, hvem
du var ironisk overfor. Din ironi kan jo både være for eller mod Apple.
Jeg skrev heller ikke for at modsige dig, men blot for at underbygge
det, jeg skrev tidligere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-04-10 02:05

Henrik Münster wrote:

> Uha da, jamen lad os så straks stoppe den teknologiske udvikling. Skynd
> dig at kontakte Nokia og alle de andre og fortæl dem, at de aldrig må
> udvikle noget nyt.

LOL - og hvad har det med sagen at gøre?

> [...]
> ikke kunne bruge min gamle printer mere. Sådan er livet. Det må man bare
> leve med. Med din holdning vil der aldrig blive udviklet noget nyt.

Jamen hvis du mener Apple har valgt micro-Sim fordi det giver en fordel
kan du så ikke oplyse hvad det er for fordele? På en mobil kan det give
mening med mere plads på simkortet, men uden mobilfunktion andet end
dataoverførsel hvad er det så micro-sim kortet skal som et alm. sim-kort
ikke kan?

> Måske skulle du holde op med at se verden i sort/hvid. Det er dig, der
> kun ser en side af sagen. Så tror du, at vi andre, kun ser den anden
> side. Det gør vi ikke. Vi kan godt se nuancerne.

Det er så sjovt at der ikke er nogen der har fortalt hvad argumentet for
micro-sim skulle være. Alle har enormt travlt med at fortælle os der er
kritiske, at vi tager fejl og alligevel er der ingen som fortæller
hvorfor. Det er vist ikke mig der ser verden som sort/hvid.

Selvfølgelig skal alle
> firmaer tjene penge. Derfor er der alligevel forskel på, hvor meget
> firmaerne går op i deres produkters funktionalitet og kundernes
> tilfredshed.

Ah, det er så derfor Apple er så kendte for deres kundeservice!

Personligt er jeg ikke i tvivl om, at Apple går meget op i,
> at deres produkter fungerer godt. Det viser sig jo også tydeligt i, hvor
> behagelige de er at bruge.

Jamen jeg er da glad for det Apple grej som jeg har/bruger, men det skal
da ikke hindre mig i og være kritisk overfor de ting de gør som er
problematiske.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 02:24

> [...]

> kritiske, at vi tager fejl og alligevel er der ingen som fortæller
> hvorfor. Det er vist ikke mig der ser verden som sort/hvid.

Omvendt kan man jo sige at ikke alt nødvendigvis er konstrueret med det
ene formål at være til gene eller besværligt for alle ... Occam's razor
plejer at være god inden man hælder galde ud ...

Når det er sagt så vil jeg da ikke afvise at Apple kunne finde på at
lave sjove tricks ... men i det her tilfælde er den mest simple
forklaring nok at næste udgave af iPhone også vil bruge MicroSIM og
Apple blot standardiserer på én platform fremadrettet.

Er der nogen der ved hvad 4G eller LTE bruger af SIM standard?

> Selvfølgelig skal alle
>
> Ah, det er så derfor Apple er så kendte for deres kundeservice!

I USA har Apple første klasses kundeservice .. herhjemme halter det
engang imellem ... men det hjælper at vide hvordan de skal takles ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-10 04:19

> Er der nogen der ved hvad 4G.....

Rygtet sigerr, den kommer til at hedde iPhone HD

> /thomas

M.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 02-04-10 12:06

On 2010-04-02 03:23:30 +0200, Thomas von Hassel said:

> Er der nogen der ved hvad 4G eller LTE bruger af SIM standard?

På det Samsungmodemet jeg har testet var det et helt vanlig simkort så
vidt jeg kunne observere. Så igjen, det er vel opp til produsentene av
utstyret å velge hvilken type simkort de vil bruke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-10 23:21

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> LOL - og hvad har det med sagen at gøre?

Du siger jo, at Apple skal blive ved med at bruge mini-SIM, og at de
ikke må skifte til det nyere og mere avancerede micro-SIM. Du gør vel
ikke forskel på de forskellige fabrikanter, vel? Hvis Apple ikke må, så
må Nokia vel heller ikke, vel? Så stopper udviklingen jo her.

> [...]
> kritiske, at vi tager fejl og alligevel er der ingen som fortæller
> hvorfor. Det er vist ikke mig der ser verden som sort/hvid.

Jo. Du ser den især som sort, så negativ som du er. Kan vi så regne med,
at du kommer med en undskyldning, hvis det viser sig, at du har uret? Vi
kan nok ikke regne med, at John Strand gør det

> Ah, det er så derfor Apple er så kendte for deres kundeservice!

Her taler vi om nye produkter og udviklingen af dem. Det har ikke noget
med kundeservice at gøre. Apple er et ret stort firma. Fordi den ene
afdeling fungerer mindre godt, har det jo ikke noget med en anden
afdeling at gøre. Personligt har jeg nu ikke haft nogen problemer med
Apples kundeservice, og guderne skal vide, at vi har mange
Apple-produkter herhjemme.

> Jamen jeg er da glad for det Apple grej som jeg har/bruger, men det skal
> da ikke hindre mig i og være kritisk overfor de ting de gør som er
> problematiske.

OK, men som regel er de ikke problematiske. Kan du nævne noget, som har
vist sig at være problematisk? Manglen på udskiftelige batterier f.eks.
har ikke vist sig at være det store problem, men hvor var der dog et
hylekor dengang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-10 19:42

Hej,

> Måske du skulle prøve at læse mit svar med andet end Apple-fan briller
> på.

Prøv at gå efter bolden istedet for manden. Jeg er hverken Apple-lover
eller Apple-hater. Kom med nogle reelle argumenter.

> Det er da glimrende hvis andre vil tilbyde mikro-sim, men det ændre ikke
> på den inkompatibilitet som findes med alle de eksisterende.

Sådan er det jo med rigtigt mange nye teknologier. 5.25" floppy var også
inkompatibelt med 3.5" floppy.

> Nej det er ikke. Der er tusindevis af kort ude hos os forbrugere i dag,
> sammenlignet med det vil det at micro-sim gøres tilgængeligt udgøre
> stærkt begrændsede muligheder.

Jeg synes du bruger ordene underligt så. Når man snakker om
"valgmulighederne være stærkt begrænset", så forstår jeg det på den
måde, at antallet af teleselskaber man kan vælge mellem vil være stærkt
begrænset. Ikke som i at der findes 2 millioner SIM-kort ude i Danmark,
og nu er mine muligheder for at låne SIM-kort af min fætter og nabo
blevet stærkt begrænsede.

Jeg ved ikke med andre, men jeg låner sjældent SIM-kort af andre.

> AH, og hvordan er det så lige du montere et mini-SIM i en telefon der
> forventer et sim-kort.

Så skal du bruge sådan en dims, der tilføjer det ekstra stykke plastik.
Det skal der såmænd nok være kinesere der producerer.

> Den trafik fungerer kun den ene vej hvilket i
> realiteten forhindrer dig i og bytte rundt.

Det var jo heller ikke anderledes med "knæk-kortene" sidst der blev
skiftet SIM-standard... dengang var der jo ikke oprør.

> Især når vi taler ren data
> kan det at bytte være mere aktuelt, der er nemlig ikke en bunke numre
> som så byttes rundt hvilket er tilfældet på alm. talemobil.

Jeg har en del data-dongles - jeg går altså stadig ikke og flytter rundt
på SIM-kortene hele tiden.

Hvis jeg køber en dims som skal bruge mobil-data, så køber jeg et
SIM-kort til den. Jeg bytter ikke SIM-kortene rundt mellem min mobil,
mine data-dongles, Falck alarmen og dimsen der overvåger fyret.

Jeg ved ikke om andre har det på samme måde, men jeg tror altså det er
de færreste iPad-brugere som vil føle sig så stærkt begrænsede af, at
man ikke kan bytte SIM-kort rundt _lige nu_. Når der så er gået noget
tid, kan det jo være micro-SIM har etableret sig som en ny standard (da
mobilproducenter jo gerne vil spare det plads i deres mobiler) - og så
er det lige pludseligt nemt at bytte rundt med iPad og svært med de
gamle mini-SIM-baserede enheder. Ikke at jeg tror det gør nogen
nævneværdig praktisk forskel.

> Eftersom at iPad'en ikke kan bruges som telefon så gør jeg selvfølgelig
> ikke det, men tænk bærbar/netbook/iPad og så kan det fint give mening at
> flytte rundt.

Jeg har allerede flere af den slags enheder - jeg bytter ikke SIM-kort
rundt i dag. Jeg tror ikke iPad vil ændre på det.

> Og så skulle folk måske holde op med totalt og fraskrive sig tanken om,
> at Apple gør noget for penge fremfor at gøre noget for deres kunder.

Det er kun dig, der fremturer med den holdning. Kom med saglige
argumenter istedet for kun at sætte spørgsmålstegn ved denne gruppes
debattørers integritet (eller hvad du nu vil kalde det).

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-03-10 14:55

> Nej den kan ikke. Man kan bruge en iPad på et trådløst netværk uden
> simkort, det er bestemt ikke det samme. Det du siger er, at en iPod
> Touch og en iPhone er lige anvendelige og det holder vist ikke.

Jeg siger kun at iPad kan bruges til ALT uden simkort. Det kan en
mobiltelefon eksempelvis ikke - de kan oftest ikke engang tændes uden
simkort.

Svjv. kan iPad det samme på wifi som på mobilnet, bare hurtigere.

Jeg siger IKKE noget om iPhone og iTouch... det gør du.

- Mikael

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 31-03-10 16:39

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Jeg siger kun at iPad kan bruges til ALT uden simkort.

Vås!

Hvis du havde ret hvorfor skulle nogen så betale penge for en med
sim-kort? Hvorfor skulle Apple i det hele taget lave en udgave der kan
bruge mobilnettet, hvis den uden understøttelse af mobilnettet kan "ALT".

> Svjv. kan iPad det samme på wifi som på mobilnet, bare hurtigere.

Ja, når der er wifi tilrådighed.

> Jeg siger IKKE noget om iPhone og iTouch... det gør du.

Hvis ikke du kan se paralellen, så lad mig skære det ud i pap. Den ene
kan noget uanset om wifi er tilrådighed, mens den anden ikke kan. Præcis
ligesom forskellen på en iPad der kan nå nettet uden wifi og så en der
kun kan nå der er wifi.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 16:41

> [...]

> sim-kort? Hvorfor skulle Apple i det hele taget lave en udgave der kan
> bruge mobilnettet, hvis den uden understøttelse af mobilnettet kan "ALT".

det er jo ikke "hvad" den kan men "hvor" den kan det ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 17:12

Den 31/03/10 17.38, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> [...]
> sim-kort? Hvorfor skulle Apple i det hele taget lave en udgave der kan
> bruge mobilnettet, hvis den uden understøttelse af mobilnettet kan "ALT".

Den kan jo i sagens natur ikke gå på mobilnettet, og derfor ikke "ALT".

Desværre er der ikke trådløst internet allevegne endnu, og derfor er det
interesant for dem der ikke bliver hjemme ved hotspottet hele tiden.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-10 21:09

> [...]
>
> Svjv. kan iPad det samme på wifi som på mobilnet, bare hurtigere.
>
> Jeg siger IKKE noget om iPhone og iTouch... det gør du.

Ja, jeg fatter (heller) intet af denne diskussion...så vidt jeg har
læst, er iPad /ikke/ en telefon.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-10 21:11

> Ja, jeg fatter (heller) intet af denne diskussion...så vidt jeg har
> læst, er iPad /ikke/ en telefon.

nej, men 3G modellen har trådløs bredbånd / HSDPA modem og kan derfor
sælges med et abb. og derfor også bindes til en operatør, evt. også sim
låses ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-10 21:23

> nej, men 3G modellen har trådløs bredbånd / HSDPA modem og kan derfor
> sælges med et abb. og derfor også bindes til en operatør, evt. også sim
> låses ...
>
> /thomas

......ved jeg da godt, Thomas
(Det var kun en kærlig spidsfinte...)

M.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 02-04-10 01:57

Morten Lind wrote:

> Ja, jeg fatter (heller) intet af denne diskussion...så vidt jeg har
> læst, er iPad /ikke/ en telefon.

Nej, en iPad er ikke en telefon der er blot tale om nogle iPads kan
bruge mobilnettet til data - ligesom hvis man surfer på i iPhone uden
wifi i nærheden. Det kan en iPhone, men en Touch kan ikke.

Os så handler hele tråden ligesom om mobildata funktionen i iPad og især
det faktum at Apple har valgt der skal bruges micro-sim i tingesten.

Når Mikael så hævder en iPad kan alt uden mobil forbindelse, så synes
jeg det var oplagt at drage en paralel til iPhone og iTouch. Pointen er,
at en iPhone uden mobil forbindelse er reduceret til og være en iTouch
og den forskel burde være klar for de fleste. Tilsvarende er en iPad med
mobilforbindelse og en iPad uden mobilforbindelse ikke ens og det går så
i mod Mikaels påstand om at en iPad kan "ALT" uden mobil forbindelse.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-10 02:01

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> og det går så
> i mod Mikaels påstand om at en iPad kan "ALT" uden mobil forbindelse.

nu er vi ude i flueknæpperi af værste skuffe, men hvis det skal være
helt rigtigt så er det "HVOR" den kan det det den kan, og ikke "HVAD"
den kan.

Funktionelt er der ingen forskel udover hvor i verden du kan gøre det ..

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-04-10 09:43

> Funktionelt er der ingen forskel udover hvor i verden du kan gøre det ..

Det var vist det, jeg mente og prøvede at sige. Ipad er hverken en
mobiltelefon eller en bærbar online computer. Den er en iPad. Om 2-3 år ved
vi alle hvad dét er.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-10 11:18

Den 02/04/10 10.42, nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Det var vist det, jeg mente og prøvede at sige. Ipad er hverken en
> mobiltelefon eller en bærbar online computer. Den er en iPad. Om 2-3 år ved
> vi alle hvad dét er.

Jeg tror den kommer til at passe perfekt på sofabordet, ved siden af
fjernbetjeningen og avisen.

Er der ikke en der tager til Tyskland og køber iPadder her i morgen?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-10 07:25

> [...]

> mobilforbindelse og en iPad uden mobilforbindelse ikke ens og det går så
> i mod Mikaels påstand om at en iPad kan "ALT" uden mobil forbindelse.

Nok snarere at en iPad WiFi 3G kan »alt« uden et micro-SIMkort isat. Så
længe der er WiFi forbindelse.

Det er ikke blot 3G man får med ved at vælge iPad WiFi 3G i stedet for
'kun' iPad WiFi. Det er også GPS. Med den større skærm får man også et
større kort, som i tilfældet Schweiz endda kan være geodætiske 4-cm kort
[her kunne den danske Kort- & Matrikelstyrelsen godt strenge sig an].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 09:35

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> Jeg siger kun at iPad kan bruges til ALT uden simkort. Det kan en
> mobiltelefon eksempelvis ikke - de kan oftest ikke engang tændes uden
> simkort.

Det kan min da godt. Jeg mener at det er et myndighedskrav at man altid
kan ringe til 112 uanset om der er simkort i eller der er indtastet
pin-kode.

/Lars

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-10 12:55

> Det kan min da godt. Jeg mener at det er et myndighedskrav at man altid
> kan ringe til 112 uanset om der er simkort i eller der er indtastet
> pin-kode.

Det er dejligt, at der altid er nogen, der kan finde 1 undtagelse. Hvor
vigtigt er det i forhold til snakken om iPad, at man kan foretage nødopkald
fra visse mobiltelefoner uden simkort?

- Mikael

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 13:32

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Det er dejligt, at der altid er nogen, der kan finde 1 undtagelse. Hvor
> vigtigt er det i forhold til snakken om iPad, at man kan foretage nødopkald
> fra visse mobiltelefoner uden simkort?

Nå. Det var dig selv der bragte emnet op og gav en urigtig oplysning.

/Lars

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-10 13:44

> Nå. Det var dig selv der bragte emnet op og gav en urigtig oplysning.

1 urigtig oplysning hvis man er anal. Meget anal. Der var ingen smiley.

I min verden er en mobiltelefon til at telefonere med. Desuden kan man sende
SMS og MMS, fotografere, gå online og 100 andre ting afhængig af model og
abonnement. ALT dette kan den kun, hvis der er simkort i. Uden simkort kan
den 1 ting: ringe 112.
Undskyld mange gange, at jeg bragte så urigtig oplysning!

Jeg synes det er meget mere interessant, hvad man kan bruge iPad til. Uden
simkort.

- Mikael

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 14:13

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> 1 urigtig oplysning hvis man er anal. Meget anal. Der var ingen smiley.

Nå. Du mener altså at det er næsten korrekt at man ikke kan tænde
telefonen uden sim-kort. Det orker jeg ikke diskutere.

> [...]
> abonnement. ALT dette kan den kun, hvis der er simkort i. Uden simkort kan

Min telefon kan fotografere, tage video, fremvise samme, modtage radio,
give adgang til kalenderen, spille spil osv. uden sim-kort, men det kan
sagtens tænkes at der findes modeller, der ikke kan det.

> Undskyld mange gange, at jeg bragte så urigtig oplysning!

Du er tilgivet.

> Jeg synes det er meget mere interessant, hvad man kan bruge iPad til. Uden
> simkort.

Formodentligt det samme som min mobiltelefon: alt andet end at gå på
gsm-nettet.

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 01-04-10 14:44

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg synes det er meget mere interessant, hvad man kan bruge iPad til. Uden
> simkort.

> - Mikael

Hæ, hæ...hørt

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 21:03

> [...]

> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

det bliver værre og værre:

<http://politiken.dk/tjek/digitalt/article935720.ece>

Nu blander politkerne sig også ... det kan kun gå galt ... jøsses check
dog fakta med folk der ved noget om tingene inden i udtaler jer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-10 21:41

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Nu blander politkerne sig også ... det kan kun gå galt ... jøsses check
> dog fakta med folk der ved noget om tingene inden i udtaler jer ...

Hjæææælp.! - Det er jo direkte løgn... - Og hvad den gås til Christel
Schaldemose (S) kan diske op med sammen med de svenske pirater, regner
jeg overhovedet ikke med. - Godt nok er der mange skøre hoveder i det
parlament, men der er da heldigvis også fornuftige folk imellem - også i
den socialdemokratiske lejr...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-10 10:10

> [...]
> jeg overhovedet ikke med. - Godt nok er der mange skøre hoveder i det
> parlament, men der er da heldigvis også fornuftige folk imellem - også i

Det går som regel galt når politikere prøver at gøre sig kloge på
teknologi mere avanceret end en toaster ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 04:20

> [...]
>
> Nu blander politkerne sig også ... det kan kun gå galt ... jøsses check
> dog fakta med folk der ved noget om tingene inden i udtaler jer ...

Det er i hvert fald meget praktisk set fra Politikens synsvinkel, at
artiklerne på nettet er bragt i en form der forhindrer at sagkyndige kan
komme med modsigelser.

Dagens morgenberlinger ignorerer da også hele sagen.

Mon ikke der blot er tale om et tiltag der skal fremme omsætningen; det
går vist ikke just godt for Politikens økonomi med et stadigt vigende
oplag ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-10 05:28

> [...]

> Nu blander politkerne sig også ... det kan kun gå galt ... jøsses check
> dog fakta med folk der ved noget om tingene inden i udtaler jer ...

Ja, måske skulle man besvære sig med at sende en håndfuld henvisninger
og lidt historik til Socialdemokraternes IT-ordfører, som så kan bede
Christel Schaldemose om at læse på lektien, inden hun demagogisk farer
ud med bål og brand.

På den anden side - nu er hun jo kommet i avisen

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 05:10

> [...]
> ud med bål og brand.
>
> På den anden side - nu er hun jo kommet i avisen

Er du /helt/ sikker på at hun sidder i europaparlamentet for det
/danske/ socialdemokrati?

Piratpartiet er i hvert fald svensk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-10 06:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er du /helt/ sikker på at hun sidder i europaparlamentet for det
> /danske/ socialdemokrati?
>
> Piratpartiet er i hvert fald svensk ...

Ja da - hun er jo dansker og kom ind ved seneste MEP-valg.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-10 08:22

> [...]
> ud med bål og brand.
>
> På den anden side - nu er hun jo kommet i avisen

Hermed gjort:

Citat:

"Dine bemærkninger til Politiken.

Hej Christel - som medlem af Teknologirådets repræsentantsskab burde man
som borger kunne forvente, at du vidste noget om de emner, du til
Politiken udtaler dig om.

Politiken har smidt en uvederhæftig, ukorrekt og populistisk analyse,
lavet af John Strand(Strand Consulting), i hovedet på dig, og du
kommenterer den som værende sandhed.

Det er ikke rart, når folkevalgte hopper på rygtevogne, så lad bare være
at forfølge den sag på de præmisser.

Det skulle jo nødigt skade dig at involvere EUapparatet i en substansløs
sag.

Med venlig hilsen

Morten Lind(almindelig, interesseret forbruger)."

Citat slut.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-10 17:02

> [...]

> Ja, nu mener han at Apple vil stavnsbinde kunderne til bestemte
> mobiltelefonselskaber ved at bruge mikro SIM-kort ...

Hr. Strand er næsten kandiat til den her liste:

<http://www.macworld.com/article/150184/2010/04/macalope_fools.html>

/thomas