MS Windows
briani 27239
Vista - langsom opstart
Fra : Martin Ploug

Dato : 28-03-10 12:00

Hej

Jeg synes, at min PC med Windows Vista
er blevet længe om at starte.
Det tager ca. 2 minutter fra jeg trykker
på Start-knappen til Windows er helt klar.
Er det ikke lang tid - selv for Vista?

Når Vista er klar synes jeg til gengæld, at
den kører ganske udmærket.

Jeg ved, at man bl.a. kan reducere antallet
af de programmer og services, som starter
automatisk under fanen i msconfig, men jeg
ved bare ikke, hvilke af disse jeg uden
problemer kan slå fra.

Der findes sikkert et hav af programmer, som
kan rydde op i registreringsdatabasen, styre
opstartsprogrammer osv.
Men findes der et eller et par programmer
(gerne gratis), som særligt kan anbefales til
at rydde op og give en hurtigere opstart i Vista?

Jeg bruger jævnligt CCleaner.
Jeg kender Autoruns for Windows
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx
og har brugt den en smule. Men igen, jeg ved ikke,
hvor meget jeg uden videre kan disable til automatisk
opstart.

Jeg har lige installeret nedenstående programmer for at kigge
nærmere på dem, men ved ikke, om de er noget værd, eller
om de i værste fald kan ødelægge mere end de vil gavne.

Quick Startup: http://www.glarysoft.com/quick-startup/
Ultimate Windows Tweaker: http://www.thewindowsclub.com/
nCleaner: http://www.nkprods.com/ncleaner/

Nogen, der kan anbefale et eller flere programmer eller det
modsatte - eller evt. komme med øvrige kommentarer.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-03-10 12:10

Martin Ploug skrev:

>Jeg synes, at min PC med Windows Vista
>er blevet længe om at starte.
>Det tager ca. 2 minutter fra jeg trykker
>på Start-knappen til Windows er helt klar.
>Er det ikke lang tid - selv for Vista?

Kommer vel an på hardwaren

>Jeg ved, at man bl.a. kan reducere antallet
>af de programmer og services, som starter
>automatisk under fanen i msconfig, men jeg
>ved bare ikke, hvilke af disse jeg uden
>problemer kan slå fra.

tag et kig ved den sorte hugorm
http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-03-10 13:41

Den 28-03-2010 13:10, Ivan V. Klattrup skrev:

> Kommer vel an på hardwaren

> tag et kig ved den sorte hugorm
> http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm

Hej

Tak for kommentarerne og henvisningen.
Jeg kigger på det.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-03-10 17:57

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes, at min PC med Windows Vista
> er blevet længe om at starte.
> Det tager ca. 2 minutter fra jeg trykker
> på Start-knappen til Windows er helt klar.
> Er det ikke lang tid - selv for Vista?

Jeg synes det lyder lynhurtigt. Min tager nok 3 minutter. Men det er da helt
towligt og slet ikke meningen, at du skal slukke din computer hele tiden.
Du skal bare låse den. Det er det man gør idag. Man slukker den ikke. Når du
slukker den er der hulans mange ting den skal igennem hver gang.
Når du bare låser den, går der vel 10 sekunder, så er du på.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-03-10 18:41

meddelelsen news:4baf8a4e$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Når du bare låser den, går der vel 10 sekunder, så er du på.
>
> Hilsen Åge

Jeg har lige tjekket hvor lang tid der går, hvis jeg henholdsvis laver en
genstart og en låsning.

Hvis jeg laver en genstart går der næsten 7 minutter før Google står på
skærmen, parat til start.

Hvis jeg bare låser maskinen går der 6 sekunder før alt er startet op og
Goggle står, parat til start.

PS: Husk nu lige at det var en "genstart" og ikke bare en opstart fra en
slukket computer. Ved genstart skal maskinen jo både slukke og tænde.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-10 11:10

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
>
> PS: Husk nu lige at det var en "genstart" og ikke bare en opstart fra
> en slukket computer. Ved genstart skal maskinen jo både slukke og

Du er godt nok klog

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-03-10 14:41

<Just> skrev i meddelelsen

> Du er godt nok klog

Tak skal du have.

Hilsen Åge

Fra : Carl Drud

Dato : 28-03-10 18:33

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> writes:

> Jeg synes det lyder lynhurtigt. Min tager nok 3 minutter. Men det er
> da helt towligt og slet ikke meningen, at du skal slukke din computer
> hele tiden.

2 minutter = lynhurtigt, javel ja. Med min computer tager det ca. 40
sek.

--
Carl

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-03-10 18:49

Carl Drud skrev:

>2 minutter = lynhurtigt, javel ja. Med min computer tager det ca. 40
>sek.

den må være hurtig, når _din_ *Vista* er så hurtig

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 28-03-10 19:04

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> writes:

> den må være hurtig, når _din_ *Vista* er så hurtig

Heh, næ det er Ubuntu. Og så skal det siges at efter de 40 sek. er HD
helt i ro.

Min arbejdspc med Vista tager nok en halvanden minuts tid, men med
yderligere et par minutter med stor HD aktivitet.

--
Carl