Underligt router problem !
Fra : Thomas More

Dato : 04-08-01 18:41

Jeg har et underligt problem med min linux box der kører som router mellem
LAN og DSL linie.

Når den lige er bootet går alt perfekt, lave response tider og høj
hastighed.

Des længere tid den står tændt, og des mere der bliver surfet, mailet,
news'et, IRC'et osv osv osv, des længere bliver response tiderne, og des
langsommere downloades der.

Store downloads kan godt opnå gode hastigheder, men ved små filer føles det
som modem.

Det betyder også at surf på nettet er værre ned med en 56k forbindelse (vi
har 1024k)...

Efter en reboot af routeren kører alt hurtigt igen.

Mit gæt er, at det er noget med at NAT entries ikke bliver slettet "efter
brug" eller sådan noget.

Kan det passe ?....og hvordan afhjælpes det ? Det er jo en RET uholdbar
løsning....!

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 11:15

Thomas More wrote:

<KLIP noget om en langsom router>

> [...]
> brug" eller sådan noget.
>
> Kan det passe ?....og hvordan afhjælpes det ? Det er jo en RET uholdbar

Hvilken kerne og distribution kører den?
Prøv at se på timeouts for MASQ.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Thomas More

Dato : 05-08-01 11:51

Den kører RedHat 7.0 kerne 2.2.16-22.

Det underlige er jo at den kører langsomt nok i starten, men bliver
langsommere efter 30-60 min eller sådan noget......efter reboot er der igen
ingen probs.

Timeouts er sat således :
/sbin/ipchains -M -S 7200 10 160

hvad vil det betyde hvis man sætter TCP session timeouts til 30 min i stedet
for de 2 timer den er sat til ?

Vil det betyde at der er nogle sessions der ikke vil "gå godt" ?

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-01 12:15

Den Sun, 5 Aug 2001 12:50:52 +0200 skrev Thomas More:

> [...]
>for de 2 timer den er sat til ?
>
>Vil det betyde at der er nogle sessions der ikke vil "gå godt" ?

Det er 30 min hhv. 2 timer efter der er sendt en pakke. Det er altså
ikke samlet tid for en connection.

Hvis du har en telnet kørende, og går til frokost i 35 minutter, så vil
du få "connection reset by peer", når du kommer tilbage fra frokost. Men
sålænge du sidder og arbejder (bare du trykker på en tast hver 25.
minut), så er der ingen problemer.

Vi har kørt med tcp timeout på 24timer på en 2.2.13 maskine, netop fordi
folk havde en vane med at logge på systemet, og så bare lade maskinen
stå indtil de lige skulle se et eller andet (en 4-5 timer senere). Men
vi havde ingen problemer med at det blev langsomt.

Jeg har dog ikke forsøgt med 2.2.16 - 2.2.13 og 2.2.17 er de eneste
2.2-kerner jeg betragter som stabile nok.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.