Endnu en sæson-opstart for Barbies billig
Fra : Armand

Dato : 28-03-10 11:56

Atter i år magtede Barbie'ens discount-batteri at holde på strømmen uden
hverken afmontering eller vedligeholdelses-ladning gennem vinteren.
Der var ligefrem rigeligt med strøm til mine tre startforsøg:
- Ihærdig starterbrug efter karbunade-tømning og efterfyldning.
- Gentaget startforsøg efter erkendelse af at Res.tanken skulle have
været benyttet istedet.
- Gentaget og succesfuld øjeblikkelig start, efter at have resigneret at
svømmerhusene nok burde have endnu en tømning/flushing efter at være
blevet fyldt fra Res.pos.

At batteriet holder strøm kan i nogen grad skyldes den kolde vinter vi
har haft i år (jeg noterede mig (her på gruppen?) at akkumulatorers
selv(!)afladning halveres for hver ½° temperaturen sænkes!); men det er
også en cadeau til den aldrende Honda's elnet, som ikke har gnavet på
kapaciteten qua krybestrøm!
Den tørre fostklare luft kan dog også tænkes at være (del)årsag til
sidstnævnte.

--
Armand.

Fra : Per V. Misser

Dato : 28-03-10 16:34

Hej!

> [...]
> kapaciteten qua krybestrøm!
> Den tørre fostklare luft kan dog også tænkes at være (del)årsag til

Jeg har oplevet det modsatte med min særdeles aldrende Hondas iøvrigt
udmærkede Yuasa blyakkumulator (konventionel) i denne vinter. Jeg har
jævnligt konstateret spændingsfald, og har vedligeholdelsesladet ca. hver
14. dag.
En kammarat har haft samme problem med sin SV 1000. Fællesnævner er at vi
begge har en fastmonteret konsol til TomTom Rider. Denne har indbygget
elektronik, idet Rideren, ihvertfald efter angivelsen på 220 V laderen skal
forsynes med 5 V, 2 A=.
Han har konsollen under stærk mistanke for et ikke ubetydeligt stand-by
forbrug, som kan tømme akkuen på en måneds tid.
Jeg har ikke endnu gidet at måle efter, idet forsyningsledningen er loddet
på,
Er der noget om denne snak monstro?

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 28-03-10 19:50

Per V. Misser skrev:
> [...]
> forbrug, som kan tømme akkuen på en måneds tid.
> Jeg har ikke endnu gidet at måle efter, idet forsyningsledningen er loddet

Jeg har en holder til en Garmin monteret og den bruger også strøm selv
om der ikke er monteret noget i holderen.
Jeg opdagede det, da jeg afmonterede den ene polsko på batteriet og det
gnistede lidt.
Når min cykel har stået stille gennem længere tid, så har den også lidt
svært ved at starte og det er da fordi strømmen er blevet brugt.
I øvrigt, så skal du lade vedligeholdelsesladeren sidde på og ikke
afmontere den af og til.
Det er jo netop det der er fordelen ved en vedligeholdelseslader. Den
lader kun når der er behov.
Hilsen Matthias

Fra : Per V. Misser

Dato : 28-03-10 22:00

Hej Matthias

> [...]
> afmontere den af og til.
> Det er jo netop det der er fordelen ved en vedligeholdelseslader. Den

Jeg er naturligvis enig med dig vedligeholdelsesladerens funktion. Hvis den
blev sat på Armands Barbie, eller på min CX før monteringen af den suspekte
konsol ville den lukke ned for ladningen ret hurtigt.
Hvis man sætter den på og den slukker i løbet af få minutter er man
bekræftet i at akkuen er fyldt op, og at der ikke er uønskede forbrug eller
krybestrømme tilstede.
Omvendt ville en afladet akku gå til grunde i kulden, især i denne nu
overståede vinter.
Nu har jeg den vane at holde øje med diverse stand - by forbrug i huset med
en energimåler. Den pågældende vedligeholdelseslader bruger ca 9 watt i
dvaletilstand. Jeg kan ikke se nogen grund til at have den tilsluttet i
måske 4 vintermåneder. Jeg vil hellere bruge den periodisk til "kontrol" af
akkuens tilstand, og udnytte dens funktion til at undgå at koge på akkuen
efter at den er toppet helt op.
Jeg synes iøvrigt at det er ringe, at både TomTom og Garmin sætter
underlødig elektronik som tapper akkuen på markedet.

Per V. Misser
CX500E82

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 11:35

Per V. Misser skrev:

> Jeg synes iøvrigt at det er ringe, at både TomTom og Garmin sætter
> underlødig elektronik, som tapper akkuen på, markedet.

Anyhow, så tror jeg at det fremover skal være rådet her fra gruppen at
man monterer et relæ, styret af tændings eller kørelys -strømmen, på
fødeledningen til GPS-holdere. Alternativt kunne man jo koble GPS'en på
en lysledning istedet for direkte på batteriet, hvorved at der også vil
være slukket for strømmen når tændingen tages.

Balladen påpeger endvidere det fornuften bag den simple
tommelfingerregel om at afmontere batteriet elektrisk gennem
vinteropstaldingen :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 12:16

Armand skrev:

> [...]
> en lysledning istedet for direkte på batteriet, hvorved at der også vil
> være slukket for strømmen når tændingen tages.

- - - - - Hvis ikke at man lige ulejliger sig med at kigge efter om der
ikke findes en ekstra sikring i modellens sikrings-boks :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-10 19:57

> En kammarat har haft samme problem med sin SV 1000. Fællesnævner er at vi
> begge har en fastmonteret konsol til TomTom Rider.

Det er ikke et ukendt problem.

Garmin zumo's holdere i de første generationer havde ligeledes problemer.

Om det er selvafladning pga elektronik i tomtom ved jeg ikke, men på
garmin'en var problemet for lille afstand mellem kontaktpunkterne således at
der kunne krybe en strøm imellem dem.

Btw startede den opstaldede dl650 uden problemer, og uden anden forberedelse
end en lader på batteriet inden. Men søndagens tur på små 200km var en kold
fornøjelse for fingrene - jeg havde glemt den ikke havde elvarme i
håndtagene og jeg havde blot taget de relativt tynde rukka hansker på ...

/A