/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Startproblmer
Fra : TAV


Dato : 28-03-10 10:14

Hej.
Jeg har lige hovedrepareret min gamle Honda FT 500. Den kører som en drøm
når først den er startet; men den er meget svær at koldstarte.
Før hovedreparationen startede den prompte. Jeg har ikke skiftet nogen
elektriske dele bortset fra et nyt tændkabel, tændhætte og et nyt tændrør.
Karburatoren er renset efter alle kunstens regler og den har fået et
reparationssæt.
Er der nogen der kan give mig et par ideer til hvad grunden kan være til
startproblemerne.
MVH. Tor



 
 
Steen Gruby (28-03-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-03-10 11:24

On Sun, 28 Mar 2010 11:13:55 +0200, "TAV" <auk@valen.dk> wrote:

Hej Tor.

>Er der nogen der kan give mig et par ideer til hvad grunden kan være til
>startproblemerne.
>
Det er svært at fejlfinde på distancen, men ud fra det (lidt) du har
opgivet vil jeg umiddelbart formode at motoren nu er så stram at
starteren har fået noget at slæbe på.
Det bevirker, foruden at omdrejningstallet er faldet, at
strømforbruget under start er forøget mange gange med deraf følgende
lavere spænding til rådighed for tændingen.
Det er nu du skal overveje at finpudse EL systemet - Checke
stikforbindelser, kontrollere ledningerne for ælde og dårlig
forbindelse til stikkene, rense og efterspænde alle stelforbindelser,
måle spændingen på tændspolerne og checke kul og kommutator i
starteren.
For slet ikke at tale om batteriets tilstand

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (28-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-03-10 11:36

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 28 Mar 2010 11:13:55 +0200, "TAV" <auk@valen.dk> wrote:
>
>> Er der nogen der kan give mig et par ideer til hvad grunden kan være til
>> startproblemerne.
>>
> Det er svært at fejlfinde på distancen, men ud fra det (lidt) du har
> opgivet vil jeg umiddelbart formode at motoren nu er så stram at
> starteren har fået noget at slæbe på.
> Det bevirker, foruden at omdrejningstallet er faldet, at
> strømforbruget under start er forøget mange gange med deraf følgende
> lavere spænding til rådighed for tændingen.
> Det er nu du skal overveje at finpudse EL systemet - Checke
> stikforbindelser, kontrollere ledningerne for ælde og dårlig
> forbindelse til stikkene, rense og efterspænde alle stelforbindelser,
> måle spændingen på tændspolerne og checke kul og kommutator i
> starteren.
> For slet ikke at tale om batteriets tilstand
>

Og hvis jeg lige må bryde ind med en tilføjelse til min egen el-guru's
grundige bud, så prøv at trække et sæt startkabler fra
familiens/naboens/kammeratens bil og se om dét hjælper!
Ifald, er det en tung indikation på Gruby's ovennævnte problemer; men
hvis ikke, er det sikkert et karburerings-problem:
- Aktivér chokergrebet og kig efter på karbunaderne hvorvidt at
choker-ventilerne trækkes fuldtud som de bør!
- Hvordanfyldte du karbunaderne før igangsætning? v.h.a. PRI-positionen
på en vacuum-bensinhane, eller v.h.a. Res-positionen på en manuel
bensinhane?? I så fald er der rig mulighed for at du har forurenet
svømmerhusene med vand og/eller grums fra bunden af bensintanken => Prøv
at tømme svømmerhusene en gang hvilket bedst gøres efter at du har givet
tankens indhold en spritkur for at opløse givent vand i dén!

Ryg på!

--
Armand.

TAV (30-03-2010)
Kommentar
Fra : TAV


Dato : 30-03-10 12:30

Hej
Tak Steen og Armand.

Jeg har købt et "Laksæt" ityskland. Altså tank,sidepaneler mv. Der kan
selvfølgelig have været noget skidt i tanken der nu har sat sig i
karburatoren.
Det der undrer mig, er at den går så fabelagtigt godt når først den er
startet; men at den så har koldstartproblemer.
Jeg checker alle forbindelser og giver dem en gang elektronikrens og en
manuel rensning.
Konen skal køre på den i fremtiden, så den skal bare starte første gang.

Jeg har ellers en skrækhistorie at fortælle og jeg ved endnu ikke omden får
en lykkelig afslutning.
Jeg har en VF 750 S 1985. Jeg skulle skifte dyser sidste efterår og så tabte
jeg, uden at opdage det en skive/mørtik ned i indsugningen på forreste højre
cylinder da jeg afmonterede karburatorerne. Alle der har haft en VF'er ved
hvilket helvede det er at bakse med montering/ afmontering af karburatorerne
på sådan en fætter.
Da jeg startede den kunne jeg straks høre at der var noget helt galt, og jeg
slukkede straks. Nu har jeg afmonteret topstykkerne, og der er nogle mærker
i topstykket. Ingen bøjede ventiler heldigvis.
Ventiler og sæder har fået en tur, så nu er jeg spændt på om den funker
eller om jeg skalud og finde et nyt topstykke.
Jeg har købt sådan en KOSO Air/Fuel Lambdasonde og svejset adaptere på alle
mine cykler. Hvad er den optimale O2 og ved hvilke omdrejninger?
MVH. Tor

"TAV" <auk@valen.dk> skrev i en meddelelse
news:4baf1dd6$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> Jeg har lige hovedrepareret min gamle Honda FT 500. Den kører som en drøm
> når først den er startet; men den er meget svær at koldstarte.
> Før hovedreparationen startede den prompte. Jeg har ikke skiftet nogen
> elektriske dele bortset fra et nyt tændkabel, tændhætte og et nyt tændrør.
> Karburatoren er renset efter alle kunstens regler og den har fået et
> reparationssæt.
> Er der nogen der kan give mig et par ideer til hvad grunden kan være til
> startproblemerne.
> MVH. Tor
>



Armand (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-10 12:57

TAV skrev:
> Hej
> Tak Steen og Armand.
>
> Jeg har købt et "Laksæt" ityskland. Altså tank,sidepaneler mv. Der kan
> selvfølgelig have været noget skidt i tanken der nu har sat sig i
> karburatoren.
> Det der undrer mig, er at den går så fabelagtigt godt når først den er
> startet; men at den så har koldstartproblemer.
>
Chokerdysen ansuger allerdybest i svømmerhuset og vil derfor være dén
der først generes af fremmed-elementer i bunden af samme!
Det er netop det at det er et koldstarts-problem der rettede min
mistanke mod svømmerhusets indhold.
Tag nu bare og tøm dem og se - Det burde i grunden være en elementær
procedure hvert forår!

Oveni et lille nagende spørgsmål: Med problemer omkring starten kommer
man let til at bryde choker-regel #1: INGEN gasgivning!
Prøv at omgå egne reflekser og start den v.h.a. fuld choker og kun(!) en
pegefinger på starter-knappen!

> Jeg har ellers en skrækhistorie at fortælle og jeg ved endnu ikke omden får
> en lykkelig afslutning.
> Jeg har en VF 750 S 1985. Jeg skulle skifte dyser sidste efterår og så tabte
> jeg, uden at opdage det en skive/mørtik ned i indsugningen på forreste højre
> cylinder da jeg afmonterede karburatorerne. Alle der har haft en VF'er ved
> hvilket helvede det er at bakse med montering/ afmontering af karburatorerne
> på sådan en fætter.
> Da jeg startede den kunne jeg straks høre at der var noget helt galt, og jeg
> slukkede straks. Nu har jeg afmonteret topstykkerne, og der er nogle mærker
> i topstykket. Ingen bøjede ventiler heldigvis.
> Ventiler og sæder har fået en tur, så nu er jeg spændt på om den funker
> eller om jeg skalud og finde et nyt topstykke.
>
>
Hvis der skulle være sket skade vil det være at spore på effekten , men
jeg tvivler at du vil kunne mærke nogen som helst forskel, hvilket vil
sige at den funker :-|

Til morskab i samme forbindelse kan jeg byde ind med en historie fra en
kammerat der ligeledes tabte en møtrik ned i karburatoren på en RLW
<http://farm4.static.flickr.com/3221/2732785195_c1f8222b52.jpg> der gik
i tomgang - Før han nåede at reagere det mindste lød der et umiskendligt
*plink* fra udstødningen og han åndede lettet op

--
Armand.

Søren Larsen (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 30-03-10 15:16

Den 30-03-2010 13:56, Armand skrev:
> Til morskab i samme forbindelse kan jeg byde ind med en historie fra en
> kammerat der ligeledes tabte en møtrik ned i karburatoren på en RLW
> <http://farm4.static.flickr.com/3221/2732785195_c1f8222b52.jpg> der gik
> i tomgang - Før han nåede at reagere det mindste lød der et umiskendligt
> *plink* fra udstødningen og han åndede lettet op

Da jeg i sin gik på teknisk skole i Roskilde, havde vi en stor
dieselmotor fra en bus ophængt i et stativ så dieselmekanikerne havde
noget at skrue på. Når først den var startet op var der ingen grænser
for hvad den kunne æde, uden at brokke sig. Det var kun os knægtes
fantasi der satte grænser for hvad der kunne transportes fra
indsugnings- til udstødningsmanifold uden andet end et par veltilfredse
grynt fra kolossens side




Armand (30-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-10 16:46

Søren Larsen skrev:
> Den 30-03-2010 13:56, Armand skrev:
>> Til morskab i samme forbindelse kan jeg byde ind med en historie fra en
>> kammerat der ligeledes tabte en møtrik ned i karburatoren på en RLW
>> <http://farm4.static.flickr.com/3221/2732785195_c1f8222b52.jpg> der gik
>> i tomgang - Før han nåede at reagere det mindste lød der et umiskendligt
>> *plink* fra udstødningen og han åndede lettet op
>
> Da jeg i sin gik på teknisk skole i Roskilde, havde vi en stor
> dieselmotor fra en bus ophængt i et stativ så dieselmekanikerne havde
> noget at skrue på. Når først den var startet op var der ingen grænser
> for hvad den kunne æde, uden at brokke sig. Det var kun os knægtes
> fantasi der satte grænser for hvad der kunne transportes fra
> indsugnings- til udstødningsmanifold uden andet end et par veltilfredse
> grynt fra kolossens side
>
Aprospos: Det var nok også snarere 'ned i indsugningen' og ikke ligefrem
karburatoren på så'en en Bedford-dieselhakker

--
Armand.

TAV (30-03-2010)
Kommentar
Fra : TAV


Dato : 30-03-10 21:13

Hej igen
Det er rigtigt hyggeligt at der er nogen der gider kommentere og svare på
ens små fritidsproblemer. Jeg tømmer og renser svømmerhuset og givr alle
kontakter en omgang. Så håber jeg at den springer igang prompte. Endnu
engang tak.

Mvh.Tor

"TAV" <auk@valen.dk> skrev i en meddelelse
news:4baf1dd6$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> Jeg har lige hovedrepareret min gamle Honda FT 500. Den kører som en drøm
> når først den er startet; men den er meget svær at koldstarte.
> Før hovedreparationen startede den prompte. Jeg har ikke skiftet nogen
> elektriske dele bortset fra et nyt tændkabel, tændhætte og et nyt tændrør.
> Karburatoren er renset efter alle kunstens regler og den har fået et
> reparationssæt.
> Er der nogen der kan give mig et par ideer til hvad grunden kan være til
> startproblemerne.
> MVH. Tor
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408173
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste