Filsystem Win Mac
Fra : Pico

Dato : 28-03-10 11:59

Jeg er ny til Mac, derfor måske et spørgsmål som er naturligt for jer, men
jeg agter at anskaffe en ekstern HD mere til backup, jeg ved ikke om
filsystemet kan arbejde på tværs af Mac og Win 7.
På maskinen har jeg Mac og Win 7 ved hjælp af BootCamp, virker fint, det jeg
gerne vi er at have en ekstern HD tilsluttet som jeg både for Mac og Win 7
kan bruge som backup, gemme billeder osv.
Hvordan virker filsystemerne ?

--
MVH
Pico

Fra : Lyrik

Dato : 28-03-10 05:44

On 28 Mar., 12:59, "Pico" <Selveste...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> gerne vi er at have en ekstern HD tilsluttet som jeg både for Mac og Win 7
> kan bruge som backup, gemme billeder osv.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
FAT32, Ib! Men du har en begrænsning på 4 Gigabytestore filer. NTFS
kan bruges hvis man har en NTFS plugin til Mac. "Paragon" har en.
Måske er der andre? Men FAT32, hvis det også skal virke på sådan noget
som eksterne himstregimser som en PS3.

Det er lidt lamt at skulle nøjes med FAT32, men sådan ser verden vist
ud? Der er blevet foreslået at man kunne bruge et fælles UDF
filsystem, men hvordan formatterer man en harddisk i UDF der kan læses
på begge systemer?! Jeg er dig svar skyldig!

Hilsen
Jens

Fra : Pico

Dato : 28-03-10 15:36

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> filsystem, men hvordan formatterer man en harddisk i UDF der kan læses
> på begge systemer?! Jeg er dig svar skyldig!

Tak for svaret Jens. 4 GB er ikke meget når det også skal dreje sig om film
og video
Nu kender min uvidenhed, hvad er "Paragon" ?

--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 15:43

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> "Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tak for svaret Jens. 4 GB er ikke meget når det også skal dreje sig om film
> og video
> Nu kender min uvidenhed, hvad er "Paragon" ?

Paragon er en udvidelse til OS X som gør at NTFS volumes kan tilgåes med
læse og skrive rettigheder. Da det er et "hack" mere eller mindre er
performance ikke den samme som hvis det var en ægte filsystem driver.

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Der er også en gratis mulighed i NTFS-3G Community Edition

http://www.tuxera.com/

/thomas

Fra : Pico

Dato : 28-03-10 17:31

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
>
> Der er også en gratis mulighed i NTFS-3G Community Edition

Tak for informationen, jeg giver det et nærmere look.

--
MVH
Pico

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 18:59

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for informationen, jeg giver det et nærmere look.

nå ja, glemte at sige .... jeg vil nok for alt i verden undgå FAT32 ...
hvis man har brug for en disk der kan flyttes rundt så gå med NTFS og en
af ovenstående løsninger.

/thomas