Rå tigerrejer
Fra : Heidi

Dato : 27-03-10 09:27

Hvilken slags rå tiger/kæmperejer skal man købe for at få nogen der er noget
værd? Vi er blevet ret begejstrede for at marinere dem og så enten grille
dem eller stege dem på panden, så nu skal vi have købt en portion til
fryseren. (Har kun prøvet nogle fra Fakta, som var formarineret).

Er der forskel på de store typer, eller er en tigerreje altid en tigerreje?

--
Heidi

Fra : Niels

Dato : 27-03-10 09:28

> Er der forskel på de store typer, eller er en tigerreje altid en tigerreje?

Tigerrejer lever naturligvis vildt, men er næppe mulige at få fat på i
Danmark.
Alle de tigerrejer, du kan købe i Danmark, er opdrættede rejer. For at
lave en effektiv produktion, hælder man kemikalier i bassinerne:
hormoner, vækstfremmere, antibiotika og pesticider. Hertil kommer, at
den vigtige mangroveskov fjernes for at gøre plads til produktionen.
Alle miljøorganisationer fraråder konsum af tigerrejer, og f.eks. må
en restaurant, der vil kalde sig økologisk, ikke servere tigerrejer.
Hvis det er for flippede referencer, er her et svar fremlagt i
Folketinget af miljøministeren:

http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/MPU/spm/100/svar/endeligt/20070306/354134.pdf

Jeg har set produktionen i Thailand, og jeg har ikke spist en
tigerreje siden.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve mig frem med en anden type reje:
dybhavsrejer, grønlandske rejer.

--
Niels

Fra : Heidi

Dato : 28-03-10 07:59

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis jeg var dig, ville jeg prøve mig frem med en anden type reje:
> dybhavsrejer, grønlandske rejer.

Men kan man få dem rå og så store at de feks er til at sætte på et
grillspyd?

--
Heidi

Fra : Harry Lund

Dato : 28-03-10 08:55

Heidi skrev:

> "Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Men kan man få dem rå og så store at de feks er til at sætte på et
> grillspyd?

Ja sommetider i vores brugs i Bramdrupdam !
Harry

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-03-10 09:37

"Heidi" <xnospamx@fjomp.com> skrev i meddelelsen

> "Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Men kan man få dem rå og så store at de feks er til at sætte på et
> grillspyd?

Men så brug jomfruhummerhaler. De er i øvrigt også endnu bedre til grilning.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Billeder fra fiskerlandsby i Cambodia:

Fra : Max

Dato : 28-03-10 10:42

Hej Jan

> Men så brug jomfruhummerhaler. De er i øvrigt også endnu bedre til
> grilning.

Ja, en rigtig god løsning, tigerrejer bliver nemt noget der
minder om grillede elastikker.

Max

Fra : Heidi

Dato : 29-03-10 18:36

> Ja, en rigtig god løsning, tigerrejer bliver nemt noget der
> minder om grillede elastikker.

Mon ikke mest det er hvis man varmer nogen der er kogte i forvejen - dem vi
har prøvet at lave fra rå tilstand har i hvert fald været gode.
Men vi håber Bilka har rå hummerhaler i aften - ellers bliver det tigerrejer
igen denne ene gang...

--
Heidi

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-10 21:23

> [...]
> vi har prøvet at lave fra rå tilstand har i hvert fald været gode.
> Men vi håber Bilka har rå hummerhaler i aften - ellers bliver det

Prøv hos en rigtig fiskehandler. Det er altid bedre og ofte ikke dyrere
eller ligefrem billigere.

vh
Jan

Fra : Heidi

Dato : 30-03-10 21:06

"Jan Bøgh" <nothanx@nospam.tome> skrev i meddelelsen

> Prøv hos en rigtig fiskehandler. Det er altid bedre og ofte ikke dyrere
> eller ligefrem billigere.

Det blev til princip! tigerrejer denne gang, men jeg prøver en af
fiskebilerne næste gang.

--
Heidi

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-04-10 08:24

Jan Bøgh skrev:
> "Heidi" <xnospamx@fjomp.com> skrev i meddelelsen

> Men så brug jomfruhummerhaler. De er i øvrigt også endnu bedre til
> [...]
Men de smager sgu ikke som rejer gør - og her tænkes ikke på tigerdimser.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-10 11:14

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Men de smager sgu ikke som rejer gør - og her tænkes ikke på tigerdimser.

Nej, men på den anden side, så er de til at hælde på et grillspyd - ligesom
tigerrejer, der imo ikke er værd at æde. Og da spørgeren efterspørger
tigerrejer/kæmperejer kan jeg ikke se, hvad det har med nordsørejer eller
fjordrejer at gøre, for det er vel dem du hentyder til med din ret så
upræcise udmelding?
Og du er vel i øvrigt ikke af den opfattelse at der smagsmæssigt er nogen
sammenligning med disse asiatiske opdrætsprodukter og dem fra de danske
have?

Og mon så ikke det er tid til en lukullisk påskefrokost med en ordentlig
portion søkogte fra Nordsøen, friske hummerhaler og et læs nyrørte
stenbiderrogn?

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-04-10 18:07

Jan Bøgh skrev:

> [...]
>
> Og mon så ikke det er tid til en lukullisk påskefrokost med en ordentlig
> portion søkogte fra Nordsøen, friske hummerhaler og et læs nyrørte

Åh, jeg er måske blot lidt skuffet over mine forsøg med halerne - synes
egentlig ikke de er så spændende, men måske har jeg ikke haft fat i den
rigtige metode eller råvare

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-10 09:33

> Åh, jeg er måske blot lidt skuffet over mine forsøg med halerne - synes
> egentlig ikke de er så spændende, men måske har jeg ikke haft fat i den
> rigtige metode eller råvare

IMO er friske jomfruhummerhaler det bedste skaldyr, jeg nogensinde har
smagt - inklusive de ellers fremragende sorte hummere fra stenrevene nord
for Læsø, som jeg ind imellem har den fornøjelse at sætte til livs mindre
end 12 timer efter at de er hevet op af tejnen.

Jomfruhummerhalerne behandles på denne måde:
De skal selvfølgelig røves - jeg gider ikke æde l.rt, det overlades gerne
til københavnske restaurationsgæster .
Så tager jeg min 5 l.gryde og hælder en 3-4 l. vand., st skvat eddike, end
håndfuld salt (så det er nogenlunde så salt som havvand (1-2 spsk. pr. l) og
ca. halvt så meget sukker som salt. En slat peberkorn (10-20 stk) evt. et
enkelt laurbærblad og et lille skvæt eddike (vel en dl.). Lad kogelagen koge
en 5 min. tid og vip ca. 1 kg. hummerhaler i. Herved går lagen ud af kog.
Når det i gen næsten koger, så sluk for varmen og tag hummerhalerne med en
hulske lige så snart de kommer op til overfladen. Den lille smule sukker
forstærker hummerens naturlige sødme. Pil dem og nyd dem med lidt hjemmerørt
mayonaise og et glas ikke for kraftigt eller parfumeret hvidvin (god
riesling er en favorit).
Den hyppigste fejl med jomfruhummerhaler er at de overkoges - hvilket også
ses på restauranter.

Er man til skaldyr 'crudo' er jomfruhummerhalerne faktisk også noget af det
lækreste, men det er nok ikke for de fleste. Jeg er kommet til at sætte pris
på det efter at have fået det nogle gange på fiskerestauranter i Marché, men
indrømmet, så er den ikke gået rent ind hos familien.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-04-10 09:12

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> sætte pris på det efter at have fået det nogle gange på
> fiskerestauranter i Marché, men indrømmet, så er den ikke gået rent ind

Og det skal så prøves, men

"de skal selvf. "røves""?? - ikke at tyvfiskeri er ukendt, men det er
nok heller ikke det, du mener

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-04-10 18:10

> Og det skal så prøves, men
>
> "de skal selvf. "røves""?? - ikke at tyvfiskeri er ukendt, men det er nok
> heller ikke det, du mener

Nej, det handler om at fjerne tarmstrengen med indhold, hvilket gøres ved
med et fast greb med pege- og tommelfinger at vride den midterste
'Halefinne' om og så trække denne med tilhørende tarmsystem af dyret. Tager
ingen tid, når man er trænet, men er sikkert besværligt for andre. Køber man
hummerhaler ad 'private' kanaler koster de typisk en rund tier mere pr. kg,
hvis dette er gjort.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-04-10 12:03

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> Tager ingen tid, når man er trænet, men er sikkert besværligt for andre.
> Køber man hummerhaler ad 'private' kanaler koster de typisk en rund tier

Jamen så skal jeg bare finde en leverandør og i gang med at revidere min
opfattelse - der er i øvrigt fine billeder i dit signaturlink

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-04-10 18:44

Jan Bøgh <nothanx@nospam.tome> skrev i en meddelelse
4baf153c$0$284$14726298@news.sunsite.dk

> Men så brug jomfruhummerhaler. De er i øvrigt også endnu bedre til
> grilning.

Eller brug rosérejer, der - når de er friskfangede - er så fine og delikate,
at de smager allebedst rå med skal og hele pivtøjet (hovedet skal
selvfølgelig af).

De kan ofte fåes i SuperBest (Friheden og Rødovre Centrum), og kan nogen
gange købes frosne som "gourmetrejer".

De er store, smager af reje på en helt særlig måde, og er med garanti ikke
opdrættet i stinkende mudderpøle.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-10 09:07

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> gange købes frosne som "gourmetrejer".
>
> De er store, smager af reje på en helt særlig måde, og er med garanti ikke

Jeg har søgt på roserejer på nettet og får kun dine skriverier som hits. Jeg
har aldrig set sådanne størrelser - er der et andet navn for dyrene?
Søger jeg på 'gourmetrejer', ja så lander jeg på dem, jeg i forvejen kender
og nyder, nemlig de søkogte, str. 120-140, som jeg almindeligvis køber i
Skagen eller hos min yndlingsfiskeforædlingsvirksomhed i Strandby.

vh
Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-10 11:12

Jan Bøgh <nothanx@nospam.tome> skrev i en meddelelse
4bb6f712$0$281$14726298@news.sunsite.dk

> Jeg har søgt på roserejer på nettet og får kun dine skriverier som
> hits. Jeg har aldrig set sådanne størrelser - er der et andet navn
> for dyrene?

Hmmm. Nu har jeg tilfældigvis en pakke frosne i fryseren; Emborg gourmet
skalrejer. De har den latinske betegnelse Penaeus vannamei, og jeg ser til
min skræk, at de er opdrættet i Thailand. Godt nok i henhold til BAP (Best
Aquaculture Pratice), men alligevel...

Jeg køber dem normalt altid søkogte og ferske, og de er - ifølge min
fiskekvinde hos SuperBest - fanget i fransk farvand. Det må jo så være
Atlanterhavet eller Middelhavet. Men nu må jeg jo til at forske lidt i det.
Måske jeg er blevet bundet en historie på ærmet?

Rejerne er mere røde og lidt større end "normale" rejer, og ser "fladtrykte"
ud. Lidt svært at beskrive. De har *intet* med tigerrejer at gøre, og har en
særdeles kraftfuld og delikat smag, der ikke er som traditionelle rejers.
Når jeg piller dem, får jeg li'ssom fedtede fingre, hvilket jeg ikke oplever
med "normale" skalrejer.

Tigerrejer smager for mig ikke af noget som helst. De er ren tekstur og
intet andet. Jeg køber *aldrig* tigerrejer, men havde nok ikke bekymret mig
så meget om opdrætsmetoden, hvis de så bare smagte godt. Så jeg vil nok
vedblive med at købe Penaeus vannamei, selv hvis det viser sig, de altid er
opdrættede i Thailand, og at min fiskekvinde har fyldt mig med løgn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-10 11:16

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
cOOdncmph7T3iSrWnZ2dnUVZ8t2dnZ2d@giganews.com

> [...]
> Atlanterhavet eller Middelhavet. Men nu må jeg jo til at forske lidt
> i det. Måske jeg er blevet bundet en historie på ærmet?

Det er jeg så:
http://www.fao.org/fishery/culturedspecies/Litopenaeus_vannamei/en

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-10 13:06

> Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> cOOdncmph7T3iSrWnZ2dnUVZ8t2dnZ2d@giganews.com

> Det er jeg så:
> http://www.fao.org/fishery/culturedspecies/Litopenaeus_vannamei/en

Jamen, dem kender jeg. De bliver i 'min' Superbest simpelthen solgt som
Vannameirejer og er normalt udstyret med lidt hale og smager ganske korrekt
en del bedre end tigerrejerne, men slet ikke på højde med nordsørejerne.

vh
Jan

Fra : smileymax

Dato : 05-04-10 02:05

Forskellige typer rejer er omtalt, men
hvad er disse for nogen:
http://www.smileymax.com/asia-2010/rejer.html
-max-

Fra : Niels

Dato : 05-04-10 00:14

On Apr 5, 3:04 am, smileymax <smileymaxph...@gmail.com> wrote:
> Forskellige typer rejer er omtalt, men
> hvad er disse for nogen:http://www.smileymax.com/asia-2010/rejer.html
> -max-

Svært at sige. Her er en oversigt over rejer - så kan du selv gå i
gang
http://www.scandfish.com/ig/gallery.asp?categoryid=27

http://www.scandfish.com/products/cl_wallcharts/index.asp
sælger iøvrigt en række gode plakater, hvor dyrets navn er gengivet på
flere sprog. Det tjener ofte til lidt begrebsafklaring. De er ikke
særligt dyre (70 kr. + forsendelse). Jeg har selv nogle stykker i
køkkenet og bruger dem tit som gave.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shrimp
fortæller om rejer, og klarlægger forskellen mellem "shrimp" og
"prawn". En forskel som vist ikke har kulinarisk betydning.

--
Niels