Harddisk lodret/vandret??
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 26-03-10 16:43

Hej

En problematik er opstået, som jeg ikke har haft i over 15 år.. Jeg ved det
dengang var et potentielt problem, men er ikke sikker om det stadigt er
tilfældet...

2x Seagate Barracuda 7200.11 1TB diske har været placeret i en extern
harddisk kabinet, hvor de har siddet lodret. De er ca. 1 år gamle...

Nu tænkes disse diske placeret i andet kabinet, hvor de i givet fald skulle
placeres vandret...

Udgør dette et problem??

Dengang hed det sig, at lejerne i diskene ville gi' efter hvis de pludseligt
skulle fungere i anden positionering vandret/lodret efter nogen tid. De
skulle være blevet 'kørt' til i en given orientering og derfor ikke kunne
klare en anden orientering..

Gælder dette stadigt eller er lejerne i dagens harddiske blevet bedre end
dengang? Specifikt naturligvis den aktuelt omtalte disk type...

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Rado

Dato : 26-03-10 17:30

On Fri, 26 Mar 2010 16:43:15 +0100, "Finn Stampe Mikkelsen"
<stampe@city.dk> wrote:

> [...]
>
>Gælder dette stadigt eller er lejerne i dagens harddiske blevet bedre end
>dengang? Specifikt naturligvis den aktuelt omtalte disk type...

Jeg har selv haft en Seagate disk (fra ~ år 2000 - med kuglelejer) der
kørte i flere år lodret, den blev så siden sat i en anden maskine
vandret og kørte videre der uden problemer i lang tid. Den fungerer
iøvrigt stadig, bruger den bare ikke p.t.

Om man så kan generalisere ud fra det ved jeg ikke. Det er jo også en
anden type lejer man bruger idag (flydende lejer).

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 26-03-10 22:30

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Om man så kan generalisere ud fra det ved jeg ikke. Det er jo også en
> anden type lejer man bruger idag (flydende lejer).

De her diske er nyere end år 2000. Meget nyere, men kan ikke finde info
omkring lejerne.. Ville være fedt om de havde flydende lejer...

Tak for svar...

/Finn

Fra : Rado

Dato : 27-03-10 13:53

On Fri, 26 Mar 2010 22:29:34 +0100, "Finn Stampe Mikkelsen"
<stampe@city.dk> wrote:

>De her diske er nyere end år 2000. Meget nyere, men kan ikke finde info
>omkring lejerne.. Ville være fedt om de havde flydende lejer...

Jeg vil tro at næsten alle diske der er under 5 år gamle har flydende
lejer. Man begyndte jo at gå over til det allerede for omkring 8-9 år
siden.

Du burde også kunne høre det - diske med kuglelejer har normalt en
lidt knurrende, hvinende lyd. Flydende lejer har en mere "glat" lyd og
siger ikke ret meget.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 27-03-10 14:25

> [...]
>
> Du burde også kunne høre det - diske med kuglelejer har normalt en
> lidt knurrende, hvinende lyd. Flydende lejer har en mere "glat" lyd og

De siger stort set intet de her.. Står på bordet foran mig med åbent kabinet
for tiden og høres umiddelbart kun den lidt dybe knurren der kommer fra
servoen der flytte læse/skrive hovedet..

Jeg tror også de har flydende lejer og at problemet som sådant er ikke
eksisterende.. Ville bare være ærgelig, om jeg brændte 2x 1TB af..

/Finn

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-03-10 13:53

Rado wrote:
..

> Om man så kan generalisere ud fra det ved jeg ikke. Det er jo også en
> anden type lejer man bruger idag (flydende lejer).

Kan du beskrive hvad flydende lejer er?

Mener du magnetiske lejer?

Mvh. Jørgen

Fra : Rado

Dato : 28-03-10 16:28

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_dynamic_bearings

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-03-10 19:41

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Gælder dette stadigt eller er lejerne i dagens harddiske blevet bedre end
> dengang? Specifikt naturligvis den aktuelt omtalte disk type...

Jeg arbejder en del med computere og har derfor også byttet rundt på en
masse hd og sat dem både den ene og anden vej, uden at have bemærket
problemer i den forbindelse. Men det er jo en subjektiv konstatering.
Ved at søge lidt på nettet fandt jeg følgende udsagn i et forum, hvor samme
emne blev diskuteret. Pgl. havde søgt oplysninger hos diverse fabrikanter og
det gav så følgende:

These are statements taken from the hard drive literature at each
manufacturer's website; it's four years old but things probably haven't
changed much.

Hitachi:

The drive will operate in all axes (6 directions). Performance and error
rate will stay within specification limits if the drive is operated in the
other orientations from which it was formatted.

Western Digital:

Physical mounting of the drive: WD drives will function normally whether
they are mounted sideways or upside down (any X, Y, Z orientation).

Maxtor:

The hard drive can be mounted in any orientation.

Samsung:

As long as it is securely attached to the chassis, hard disk drives may be
mounted either horizontally or vertically depending on how your computer's
case is constructed.

When asked if the drive could be mounted at askew angles, their official
positions were:

Manufacturer Contact method Response
------- --------------------- ---------------------
WD Tech support, email 90 degrees.
Hitachi Hitachi documentation 90 degrees.
Samsung Tech support, phone 90 degrees.
Fujitsu Tech support, chat 90 degrees +-5.
Seagate Tech support, email 90 degrees preferred,
but diagonal OK.
Maxtor Tech support, phone 90 degrees preferred, but in
real world, whatever.
By 90 degrees, they mean vertical, horizontal, or sideways.

Her kan du se, at mange andre diskuterer samme emne - og de er selvfølgelig
ikke enige
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=harddisk+vertical+or+horizontal&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=harddisk+vertical+or+horizontal&gs_rfai=&fp=a9ac24608f20d0b1

Kurt

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 26-03-10 22:33

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> "Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
>>

> Her kan du se, at mange andre diskuterer samme emne - og de er
> [...]

Tak for svar..

Jeg synes dog ikke de info der er hentet her og debatteres i dit link
omhandler mit problem. Der tales om diskens evne til at køre i forskellige
vinkler, men ikke om hvordan de kører i en ny vinkel efter først at have
kørt en periode i en anden vinkel...

Læser dem lige igennem igen. Måske jeg har overset noget..

/Finn