Mail setup
Fra : Ulrik

Dato : 25-03-10 22:44

Hej

Jeg kunne godt tænke mig, at kunne tilgå min mail fra alle steder, jeg
måtte være online, men stadig have den lokalt på min egen server.
Samtidig ønsker jeg, at have backupfunktion, således at hvis min server
skulle være offline, vil folk stadig kunne sende mails til mig.

Min tanke var, at installere en mailserver (eller noget tilsvarende),
hvor jeg kan tilgå min mail via IMAP-protokollen. På den måde ligger
alle mails udelukkende på serveren, og klienten læser så data online fra
serveren. Er det korrekt?
Hvordan fungerer det i dette tilfælde med de mails, jeg selv skriver?
Bliver de også gemt på serveren, eller bliver de gemt på klienten,
ligesom alle mails gør, når man benytter POP3?

Tanken var at beholde min nuværende mailudbyder, og lade mails gå ind
her i første omgang, og så lade min "mailserver" hente mine mails via POP3.

Hvilken software bør jeg have på min server?
Er der nogen problemer, jeg bør være opmærksom på?

På forhånd tak
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 13:26

On 2010-03-25 22:44:10 +0100, Ulrik said:

> [...]
> hvor jeg kan tilgå min mail via IMAP-protokollen. På den måde ligger
> alle mails udelukkende på serveren, og klienten læser så data online
Næsten. Udover det du skriver, så mener jeg, at klienten gemmer mail'en
også, således at man ikke skal hente den samme mail gang efter gang.
Men når mail'en så bliver slettet på serveren, så forsvinder den også
på klienten.

> Hvordan fungerer det i dette tilfælde med de mails, jeg selv skriver?
> Bliver de også gemt på serveren, eller bliver de gemt på klienten,
> ligesom alle mails gør, når man benytter POP3?
De ender på serveren. Logikken er, at mapperne på klienten og på
serveren er synkrone, så når du bruger mailprogrammet så sender den en
mail afsted via en SMTP server (ikke POP3/IMAP der bruges til hent af
mail) og bagefter så vil den gemme mail'en et sted (f.eks. Sendt post)
og så er det IMAP delen der sørger for, at synkronisere mail'en over på
serveren.

> Tanken var at beholde min nuværende mailudbyder, og lade mails gå ind
> her i første omgang, og så lade min "mailserver" hente mine mails via
> POP3.
Hvorfor ikke selv modtage mails direkte på serveren (alt din egen) -
din maskine vil med mailserver software alligevel kunne modtage/sende
mails som standard og POP3 skal man måske gøre noget specielt for at få
til at virke.

> Hvilken software bør jeg have på min server?
? Windows/Mac/Linux?
Jeg har brugt MailEnable på Windows og Postfix/Cyrus/Dovecot på Mac/Linux

> Er der nogen problemer, jeg bør være opmærksom på?
Maskinen til modtagelse af mails skal/bør være tændt hele tiden.

Mails der sendes til maskinen/domænet når maskinen er slukket bliver
forsøgt afleveret i flere dage.

Har du spærring på indgående/udgående port 25 så kan du ikke modtage
mails eller sende dem ud, uden specialopsætning (DNS opsætning for
indgående og Relayserver for udgående)

Du skal sikre, at serveren ikke kan bruges til at sende spam mails ud fra.

Et normalt web/mailhotel kan klare det du ønsker - fremfor at bruge din
egen server - men så bestemmer de over
pladsen/webmail-programmet/antivirus/spam håndtering.

> På forhånd tak
> Ulrik

mvh. Joakim

Fra : Ulrik

Dato : 03-04-10 18:58

JHP wrote:
> [...]
> mail) og bagefter så vil den gemme mail'en et sted (f.eks. Sendt post)
> og så er det IMAP delen der sørger for, at synkronisere mail'en over på

Okay, så det IMAP i virkeligheden gør, er at synkronisere server og
klient (begge veje), så de altid er ens? Den havde jeg ikke fanget :)

> [...]
> maskine vil med mailserver software alligevel kunne modtage/sende mails
> som standard og POP3 skal man måske gøre noget specielt for at få til at

Grunden til det lidt aparte setup er, at jeg gerne vil holde muligheden
for at slukke min server åben. Jeg kan se, at det nok giver nogle andre
udfordringer...

Tusind tak for svarene Joakim :)

Mvh
Ulrik