Partering af lam....
Fra : uh

Dato : 24-03-10 21:47

Hejsa. Nogen der vil pege mørbraden ud på et af de billeder jeg har lagt
her:

http://picasaweb.google.dk/ullaogjoergen/Lammesteg?authkey=Gv1sRgCMP3nKfytJvbiwE&feat=directlink

I hvilken ende skal jeg finde dem - hals eller hale?

Tak for det.
mvh uh

Fra : Hamden Grimme

Dato : 24-03-10 22:53

On Wed, 24 Mar 2010 21:47:28 +0100, "uh" <uh@forum.dk> wrote:

> [...]
>
>I hvilken ende skal jeg finde dem - hals eller hale?

Prøv at vendet skelettet om. Mørbraderne sidder udvendigt ned langs
ryggen i begge sider, men er sikkert ikke så store på et lam.

Fra : Mogens

Dato : 25-03-10 08:28

Hamden Grimme wrote:

> Prøv at vendet skelettet om. Mørbraderne sidder udvendigt ned langs
> ryggen i begge sider, men er sikkert ikke så store på et lam.
Jeg havde nu ellers altid troet at mørbraderne sad indvendigt svarende
til billede 2.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-03-10 09:39

Mogens skrev:

> Jeg havde nu ellers altid troet at mørbraderne sad indvendigt svarende
> til billede 2.

Det er i al fald det mest normale, men man ved aldrig hvad gensplejsning
kan føre til..

Så ja, det er mørbraderne på foto 2 - og ja, der _er_ altså ikke store
på et lam...
Det betyder også, at de kun skal have et par minutter på en varm pande
for at være spiseklare..

Fra : uh

Dato : 25-03-10 23:58

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et lam...
> Det betyder også, at de kun skal have et par minutter på en varm pande for

Tak for hjælpen til alle bidragydere. Tjekker lige for nye indlæg nogle
dage.
Mvh uh

Fra : Hamden Grimme

Dato : 26-03-10 13:43

On Thu, 25 Mar 2010 08:28:25 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

>Jeg havde nu ellers altid troet at mørbraderne sad indvendigt svarende
>til billede 2.

Så lærte jeg osse noget i dag.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-03-10 14:21

Hamden Grimme skrev:

> Så lærte jeg osse noget i dag.

Tænk på en T-bone. Den bestod jo (før-kogalskab) af en flækket rygrad og
en stump af ribbenet:

- På ydersiden af ribbenet sidder fileten (det store kødstykke)
med fedtkanten
- På indersiden sidder mørbraden (det lille)

...hvilket i øvrigt gør det pladaskumuligt at tilberede en t-bone, så
kødet vederfares retfærdighed - fordi filet og mørbrad ikke skal stege
lige lang tid..

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-10 11:12

uh <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse
4baa7a5d$0$276$14726298@news.sunsite.dk

> I hvilken ende skal jeg finde dem - hals eller hale?

Hvis du får fat i en lammeryg, sidder mørbraderne på undersiden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : uh

Dato : 29-03-10 10:45

> uh <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse
> 4baa7a5d$0$276$14726298@news.sunsite.dk

> Hvis du får fat i en lammeryg, sidder mørbraderne på undersiden.

> [...]
Ja jeg ved de sidder på undersiden, derfor var også alle fotos fra
undersiden af lammet - men i _hvilken ende_ af undersiden - _det_ var jeg i
tvivl om, derfor spørgsmålet.
mvh uh

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-10 11:15

uh <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse
4bb07689$0$284$14726298@news.sunsite.dk

> Ja jeg ved de sidder på undersiden, derfor var også alle fotos fra
> undersiden af lammet - men i _hvilken ende_ af undersiden - _det_ var
> jeg i tvivl om, derfor spørgsmålet.

Og jeg var for doven til at klikke på linket, så jeg kan godt se, min
kommentar var ligegyldig.

Håber, du fandt dine mørbrader.

--
-Jens B.