Tryk/trækstang til gearskifte
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-03-10 23:30

Jeg har købt et sæt rearsets til Retteren, og fundet at jeg har for en
tryk/trækstang (ja, hvad hedder en sådan fætter egentlig?) til
gearskiftet, som er kortere end det som er leveret (160mm vs 170mm).

Jeg kunne i princippet bare gå igang med en juniorsav + fil bagefter,
men jeg vil helst skaffe en tryk/trækstand i det rette mål - men hvor
finder jeg en sådan en dims?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-03-10 23:34

On Wed, 24 Mar 2010 23:29:47 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Jeg kunne i princippet bare gå igang med en juniorsav + fil bagefter,
>men jeg vil helst skaffe en tryk/trækstand i det rette mål - men hvor
>finder jeg en sådan en dims?

Jeg gætter på at det er et stykke "meterstål" med gevind i begge ender
til at justere længden med.
Hvor tykt er det, og er det med højresnoet gevind i begge ender?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-03-10 21:46

Hej Steen,

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Jeg gætter på at det er et stykke "meterstål" med gevind i begge ender
> til at justere længden med.
> Hvor tykt er det, og er det med højresnoet gevind i begge ender?

Jeg er bestemt af den overbevisning (uden at have været nede og
dobbelt-tjekke) at der er rechts-gevind i den ene ende og links-gevind
i den anden ende af stangen - eller kan man jo ikke længdejustere
skidtet med de to kontra-møtrikker.

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-03-10 21:54

On Thu, 25 Mar 2010 21:45:58 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

> [...]
>dobbelt-tjekke) at der er rechts-gevind i den ene ende og links-gevind
>i den anden ende af stangen - eller kan man jo ikke længdejustere

ØV!
Det jeg var inde på er at lave en ny stang, men hvis du har ret i den
med links gevind kan jeg ikke hjælpe.
Jeg har ikke skæreværktøj til det
Ellers ville det være let at finde en rustfri stang og slå rynker i
den, og så polere den op.
Jeg har lige lavet det til Velocetten idet jeg flyttede gearpedalen om
på bærepladen til fodhvileren.
Indrømmet: Pga. to gange "rechts" gevind må jeg afmontere den ene
gaffel for at justere længden, men det betyder ikke noget i praksis.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 01:24

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Indrømmet: Pga. to gange "rechts" gevind må jeg afmontere den ene
> gaffel for at justere længden, men det betyder ikke noget i praksis.

Steen, din gamle smedesvend - Hvor meget kan en links-tap dog koste i
indkøb? Det vil til enhver tid være peanuts i forhold til prisen for en
original reservedel og en blæret gadget at have liggende i skuffen
(som f.eks. hér hvor Kai står med et problem

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 26-03-10 08:56

Armand, skrev:

> Steen, din gamle smedesvend - Hvor meget kan en links-tap dog koste i
> indkøb?

Man skal da værer smed for at prøve at lave udvendigt gevind med en tap,
personligt ville jeg bruge en bakke, men jeg er jo også udlært finmekaniker

/Jens

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-03-10 09:18

Pwh wrote:

> Man skal da værer smed for at prøve at lave udvendigt gevind med en tap,
> personligt ville jeg bruge en bakke, men jeg er jo også udlært finmekaniker

*ROFLMAO*

Tak for den

--
vh
Torben

Fra : Pwh

Dato : 26-03-10 13:29

Torben Scheel, skrev:

> *ROFLMAO*
>
> Tak for den

Selv tak, men nu ender jeg nok på Armand's shitlist

/Jens

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 15:34

Pwh skrev:

> Man skal da værer smed for at prøve at lave udvendigt gevind med en tap,
> personligt ville jeg bruge en bakke, men jeg er jo også udlært finmekaniker

OK, jeg var nok bundet af sådan som det oftest er lavet á et rør med
indskruede øjer i enderne

Synes forøvrigt at kunne huske at RGV'en havde ret gevind i begge ender
- Hold kæft hvor smart!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-10 17:10

On Fri, 26 Mar 2010 08:56:13 +0100, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

Kære Jens.

>Man skal da værer smed for at prøve at lave udvendigt gevind med en tap,
>personligt ville jeg bruge en bakke, men jeg er jo også udlært finmekaniker

Nu kunne jeg forstå dig hvis du hånede smedene for ikke at slå
gevindet på en drejebænk - Se DET ville finmekanikeren nemlig have
gjort
Og jeg ville også have gjort det således hvis ikke Norton kassen på
min drejebænk var mavelandet med et flækket tandhjul og dermed er ude
af drift.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Pwh

Dato : 26-03-10 17:52

Steen Gruby, skrev:
> [...]
>>
> Nu kunne jeg forstå dig hvis du hånede smedene for ikke at slå
> gevindet på en drejebænk - Se DET ville finmekanikeren nemlig have

Jeg må indrømme at det er sjældent at jeg laver noget på en alm drejebænk.
Det har været cnc over 20 år for mit vedkommende, men der stræler og fræser
jeg da mange indvendige og udvendige gevind

Finmekaniker som fag er så småt ved at uddø, mener det hedder industritekniker
det kommer til at hedde i fremtiden, svært at stoppe udviklingen

/Jens

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-10 18:14

On Fri, 26 Mar 2010 17:52:29 +0100, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

Hej Jens.

>Jeg må indrømme at det er sjældent at jeg laver noget på en alm drejebænk.
>Det har været cnc over 20 år for mit vedkommende, men der stræler og fræser
>jeg da mange indvendige og udvendige gevind

Armand holder som en af de få smedehåndværket i hævd.
Jeg flygtede fra smederiet i 1969, nok til stor lettelse for faget
Jeg havde en kort flirt med faget igen i 80'erne hvor jeg lavede
kommunikation til Armada standse- nibblemaskiner så vi kunne styre dem
direkte fra en main frame computer - Det var sjovt
Jeg må dog tilstå at jeg har stor glæde af at have lært et håndværk,
og værkstedet indeholder både svejseværk og drejebænk - En gammel
dansk Prince, men den virker fint til mit brug selv om Norton kassen
er US.
Det giver mulighed for at lave småstumper til mit legetøj

>Finmekaniker som fag er så småt ved at uddø, mener det hedder industritekniker
>det kommer til at hedde i fremtiden, svært at stoppe udviklingen

Jeg har det ondt ved at se de gamle dyder uddø.
Jeg hører til dem der nyder gammelt håndværk, og kan betragte dem der
kan det i timevis og med stor beundring.
Jeg kan huske fra min læretid at vi lå på maven i næsegrus beundring
for finmekanikerne - De ku' det der med at få tingene til at passe
sammen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : HKL

Dato : 25-03-10 19:34

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Hej Kaj

Købte en quick shift sidste år til min ZX10, den blev leveret med en
standard "stang" som skulle saves til, mon ikke det samme er tilfældet med
dine rearsets?

/HKL, ZX10R - TS185ER

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-03-10 21:47

"HKL" <zx10r"FJERNDETTE"@lynnePUNKTdk> writes:

> [...]
>
> Købte en quick shift sidste år til min ZX10, den blev leveret med en
> standard "stang" som skulle saves til, mon ikke det samme er tilfældet med

Jo, men jeg ville gerne have enten en ekstra stang at save i, eller en
i ret længde til at starte med

Faktisk kan jeg godt bruge to stk (en til hver knallert).

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-03-10 20:08

On Thu, 25 Mar 2010 21:47:05 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Jo, men jeg ville gerne have enten en ekstra stang at save i, eller en
>i ret længde til at starte med
>
>Faktisk kan jeg godt bruge to stk (en til hver knallert).

Jeg hader at se voksne mænd græde

Hvis du er med på at lave de stænger så sig til.
Jeg har fri de første dage i næste uge, og det er ingen kunst at
skaffe en venstresnoet bakke og et par stykker rustfrit stål.
Mål diameteren på gevindet og send det her.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-04-10 19:20

> [...]

> skaffe en venstresnoet bakke og et par stykker rustfrit stål.
> Mål diameteren på gevindet og send det her.

Jeg har skaffet en ekstra 170mm stang og er blevet anbefalet at fjerne
de 10mm ved at skåre den over på midten og svejse den sammen. Er det
noget du måske kunne være frisk på?

(jeg mindes noget med svejsning, dig, og gamle synder).

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 05:56

> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Hej
Er det så ikke nemmere at skære gevindet 10mm. længere ned på stangen og
save 10mm af enden.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-04-10 07:30

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Jeg har skaffet en ekstra 170mm stang og er blevet anbefalet at fjerne
> de 10mm ved at skåre den over på midten og svejse den sammen. Er det
> noget du måske kunne være frisk på?

Ellers kan den slagloddes hos mig (dog ikke hvis den er i rustfast stål
- jeg har ikke tilsats med højt sølvindhold).

--
vh
Torben

Fra : Ole Mogensen

Dato : 26-03-10 22:20

On 25-03-2010 21:47, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Jo, men jeg ville gerne have enten en ekstra stang at save i, eller en
> i ret længde til at starte med
>
> Faktisk kan jeg godt bruge to stk (en til hver knallert).
>

> Kai

Nu kunne det jo være rart med dimensionen på stangen.

Gå forbi Campusservice og hør om de ikke kan slå gevind
i et stykke rustfrit stål.

Ole Mogensen