Undelete - godt og gratis?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 24-03-10 16:31

Hej

Jeg har heldigvis ikke brug for det lige nu, men vil gerne have et
"undelete-program" liggende, til den dag, skaden evt. sker.

Jeg har en Time Capsule kørende herhjemme, men hvis jeg er på farten
og det skulle gå galt, så vil det være rart med muligheden for at
finde en slettet film frem igen (uden at skulle på nettet, og hente et
program, der evt. overskriver området, hvor den slettede fil lå).

Hvad kan anbefales, som virker godt - og gerne er gratis?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-10 23:34

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
> program, der evt. overskriver området, hvor den slettede fil lå).
>
> Hvad kan anbefales, som virker godt - og gerne er gratis?

<http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php>

/thomas

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-03-10 11:11

On 24 Mar., 23:33, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> <http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php>

I den gratis udgave kan det kun klare filer på op til 5 MB - det er
lige i underkanten (og prisen på 99$ er ikke engang i overkanten, det
er for dyrt).

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-10 19:04

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> I den gratis udgave kan det kun klare filer på op til 5 MB - det er
> lige i underkanten (og prisen på 99$ er ikke engang i overkanten, det
> er for dyrt).

så er dine filer jo ikke det værd .. simple as that. Fakta er bare at
produktet virker .. hver gang.

Det er en underlig holdning at alt absolut ikke må koste noget ..

/thomas

Fra : N/A

Dato : 26-03-10 11:34

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-03-10 15:25

On 25 Mar., 19:04, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> s er dine filer jo ikke det v rd .. simple as that.

Jeg var lidt spændt på, om der kom sådan en melding.

>Fakta er bare at produktet virker .. hver gang.

Jeg kender til masser af produkter og programmer der er gratis, som
også bare virker - hver gang.

> Det er en underlig holdning at alt absolut ikke m koste noget ..

Enig - og der er masser af ting, som jeg betaler for. Er der gratis
alternativer, som er lige så gode (i det her tilfælde, lige så god til
det med at finde en slettet fil og gendanne den), så synes jeg dog det
er noget fjollet, at kaste penge (i de her tilfælde endda hele99$)
efter det. Jeg har ikke behov for en fancy brugerflade - men for
funktionaliteten af programmet (forhåbentlig skal jeg dog aldrig bruge
det). Jeg leder efter et godt (og gerne gratis eller billigt) program
til at gendanne slettede filer.

For mange er eksempelvis OpenOffice et ganske udmærket alternativ til
de kommercielle officepakker.

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-10 22:35

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Jeg var lidt spændt på, om der kom sådan en melding.

> Jeg kender til masser af produkter og programmer der er gratis, som
> også bare virker - hver gang.

det samme her ... men mit kritere for at vælge et produkt er ikke prisen
først ... i første omgang skal det virke, og måske endnu vigtigere, der
skal være support fra udvikleren og en god dokumentation ... prisen er
(indenfor rimelighed) sekundær ...

Læs også denne:

<http://www.bynkii.com/archives/2010/03/in_praise_of_rumpus.html>

som nok afspeljer mine holdninger meget godt ...

Især med data rednings software vil jeg nok hellere betale prisen end at
klampe noget sammen af gratis værkøjer.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 26-03-10 11:34

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-03-10 15:46

On 25 Mar., 22:35, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> [...]
> først ... i første omgang skal det virke, og måske endnu vigtigere, der
> skal være support fra udvikleren og en god dokumentation ... prisen er

Jeg køber stort set aldrig det første og det bedste, og jeg synes
virkelig, at 99$ i den grad er i overkanten. Du sendte kun et link, og
skrev intet andet. Derfor synes jeg det gav god mening at skrive igen.

Jeg har netop hentet programmet, og kan se, at det umiddelbart ikke
kan klare det jeg har behov for. Jeg har brug for at kunne gendanne en
fil, mens jeg er på farten. Programmet kræver tilsyneladende en
ekstern disk (eller måske blot en partition), for at kunne genetablere
filer. Jeg prøvede med en USB-nøgle (som jeg dog ikke altid har med
mig), men programmet anbefaler, at der er mindst 2,5 GB ledig plads.

> [...]
>
> som nok afspeljer mine holdninger meget godt ...
>
> Især med data rednings software vil jeg nok hellere betale prisen end at

Tja, jeg valgte at spørge i et forum, om nogle havde gode erfaringer -
gerne med gratis programmer.

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-10 22:57

> [...]

> virkelig, at 99$ i den grad er i overkanten. Du sendte kun et link, og
> skrev intet andet. Derfor synes jeg det gav god mening at skrive igen.

der er jo ingen der tvinger dig ...

> Jeg har netop hentet programmet, og kan se, at det umiddelbart ikke
> kan klare det jeg har behov for. Jeg har brug for at kunne gendanne en
> fil, mens jeg er på farten.

Jeg vil jo nok lede efter andre løsninger så ... har du internet når du
er på farten ? .. så kan du jo synce dine vigtige filer til Dropbox ..
dropbox beholder revisioner og slettede filer i op til 30 dage ..

Måske en lille USB harddisk til timemachine ?

> [...]
> filer. Jeg prøvede med en USB-nøgle (som jeg dog ikke altid har med
> mig), men programmet anbefaler, at der er mindst 2,5 GB ledig plads.

eh ja ... det siger jo lidt sig selv at du ikke bør arbejde på den disk
du gerne vil rede data fra ... derfor skal du have adgang til en
temp/scratch disk at gendanne til. teknologi er ikke magi ..

> Tja, jeg valgte at spørge i et forum, om nogle havde gode erfaringer -
> gerne med gratis programmer.

Og indtil videre har jeg ikke set noget gratis jeg vil bruge til vigtige
filer ..

/thomas

Fra : N/A

Dato : 26-03-10 11:34

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-03-10 23:26

> Jeg prøvede med en USB-nøgle (som jeg dog ikke altid har med
> mig), men programmet anbefaler, at der er mindst 2,5 GB ledig plads.

Øv da, min har kun 32GB

- Mikael

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-03-10 04:21

On 25 Mar., 22:57, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Jeg vil jo nok lede efter andre løsninger så ... har du internet når du
> er på farten ? ..

Af og til, men ikke altid.

> så kan du jo synce dine vigtige filer til Dropbox ..
> dropbox beholder revisioner og slettede filer i op til 30 dage ..

Jeg bruger allerede Dropbox (til dokumenter jeg deler med andre). Jeg
vil gerne undgå at skulle sidde og tage stilling til, hvilke filer der
er vigtige - jeg vil bare gerne kunne redde en fil der blev slettet
ved en fejl.

> Måske en lille USB harddisk til timemachine ?

Jeg nyder at slippe for at slæbe alt muligt med mig.

> eh ja ... det siger jo lidt sig selv at du ikke bør arbejde på den disk
> du gerne vil rede data fra ... derfor skal du have adgang til en
> temp/scratch disk at gendanne til. teknologi er ikke magi ..

Jeg er ikke den store filsystem-haj, men mindes at jeg har haft
Windows-software, der kunne finde filer hurtigt og ret "let", forstået
på den måde, at der vist blot blev kigget i "kataloget" og listede de
filer, der var markeret som slettet (tilbage i FAT-dagene var det vist
noget med, at filnavnets første bogstav blot blev fjernet, så var en
fil slettet). Det vurderer jeg burde være nok til mit behov (som jeg
forhåbentlig aldrig får). Jeg vil umiddelbart ikke have behov for at
finde filer der er slettet for længe siden (så kan jeg bruge min Time
Capsule, når jeg er hjemme igen).

/Lasse

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-10 11:34

Den 26/03/10 11.20, Lasse Hedegaard skrev:

> [...]
> noget med, at filnavnets første bogstav blot blev fjernet, så var en
> fil slettet). Det vurderer jeg burde være nok til mit behov (som jeg

Det er lidt mere kompliceret end som så, men FAT udmærkede sig ved at
den nødvendige information var let at finde indtil Windows/DOS genbrugte
det.

Jeg ved ikke hvor bøvlet det er under OS X, men med alt det OS X går og
laver mens det venter på brugeren, så er informationen sikkert hurtigt
overskrevet eller flyttet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-10 11:42

> [...]
>
> Jeg ved ikke hvor bøvlet det er under OS X, men med alt det OS X går og
> laver mens det venter på brugeren, så er informationen sikkert hurtigt

det er jo en funktion af hvor fyldt din disk er og hvor fragmenteret
dine data ligger. Jeg har engang imellem brugt Data Rescue til at finde
filer og det er godt nok "trip down memory lane" engang imellem når man
ser hvad der stadig ligger og roder på disken ..

/thomas

Fra : N/A

Dato : 26-03-10 11:34