Så er der åben krig...!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-10 18:33

Iflg. DR P1 Orientering, 2.del 18:10, så er der nu et endeligt brud
mellem Google på den ene side og Apple på den anden. HTC - og dermed
indirekte også Googel - er blevet stævnet for bl.a. brud på mindst 20
Apple patenter.

Kan også hentes senere i aften som podcast her:
<http://www.dr.dk/p1/orientering/>
<itpc://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/orientering.xml>

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-10 19:17

> [...]
>
> Kan også hentes senere i aften som podcast her:
> <http://www.dr.dk/p1/orientering/>
> <itpc://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/orientering.xml>

endnu engang er du og DR ca. 1-2 uger bagud ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-10 19:23

> [...]
>
> Kan også hentes senere i aften som podcast her:
> <http://www.dr.dk/p1/orientering/>
> <itpc://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/orientering.xml>

nå ja .. en ting mere ... hvorfor skal der altid "krig" og "kamp" ind i
at 2 eller flere store mulitnationale selskaber smider omkring sig med
patentsøgsmål .. det er standard operating procedure ... pressen og
"macmac's" lægger alt for meget i det .. det er først hvis det viser sig
at der rent faktisk kommer til at ske ting som kommer til at betyde
regulære ændringer at man kan begynde at dække det mere indgående.

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-03-10 21:32

Thomas von Hassel skrev:
> [...]
> at der rent faktisk kommer til at ske ting som kommer til at betyde
> regulære ændringer at man kan begynde at dække det mere indgående.

Helt enig, det samme tænkte jeg. Det er vel et journalistisk kneb, der
skal servere en ligegyldig historie som en sensation, fordi de mangler
noget interessant at skrive.

/Lars

Fra : Carl Drud

Dato : 24-03-10 19:56

> endnu engang er du og DR ca. 1-2 uger bagud ...

Nærmere 3 uger.

http://www.version2.dk/artikel/14078-apple-sagsoeger-htc-for-brud-paa-patenter-i-android-telefoner

--
Carl

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-10 23:48

> [...]
> mellem Google på den ene side og Apple på den anden. HTC - og dermed
> indirekte også Googel - er blevet stævnet for bl.a. brud på mindst 20

Macrumors skriver da ellers lige, at Steve Jobs og Erich Schmidt er
blevet set på en café sammen.

<http://www.macrumors.com/2010/03/26/steve-jobs-and-eric-schmidt-seen-ch
atting-at-palo-alto-restaurant/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-10 20:37

> Macrumors skriver da ellers lige, at Steve Jobs og Erich Schmidt er
> blevet set på en café sammen.
>
> <http://www.macrumors.com/2010/03/26/steve-jobs-and-eric-schmidt-seen-ch
> atting-at-palo-alto-restaurant/>

nemlig ... "krigen" er næsten udelukkende et produkt af senstations
medierne ... rygtesiderne og diverse "bloggere"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-10 03:39

Thomas von Hassel wrote:

> nemlig ... "krigen" er næsten udelukkende et produkt af senstations
> medierne ... rygtesiderne og diverse "bloggere"

Indimellem er du så skideklog, at du kunne undvære både det ene og det
andet! - Når der ved en amerikansk domstol er indgivet en såkaldt "Legal
Statement", så /er/ der indledt et søgsmål. Og det er lige præcis det,
Apple gjorde den anden dag. - Og så kan du li' det eller lade være!

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-10 09:38

Erik Richard Sørensen skrev:
> Indimellem er du så skideklog, at du kunne undvære både det ene og det
> andet! - Når der ved en amerikansk domstol er indgivet en såkaldt "Legal
> Statement", så /er/ der indledt et søgsmål.

Nu kalder du det for et søgsmål, det var brugen af ordet "krig", der
blev opponeret mod. Et søgsmål kan næppe betegnes som "krig", det er
tilsyneladende et almindeligt forretningsforhandlingsskridt derovre.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 11:23

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Nu kalder du det for et søgsmål, det var brugen af ordet "krig", der
> blev opponeret mod. Et søgsmål kan næppe betegnes som "krig", det er
> tilsyneladende et almindeligt forretningsforhandlingsskridt derovre.

ERS læser som han gerne vil læse det ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-10 13:29

Lars Kongshøj wrote:

> Nu kalder du det for et søgsmål, det var brugen af ordet "krig", der
> blev opponeret mod. Et søgsmål kan næppe betegnes som "krig", det er
> tilsyneladende et almindeligt forretningsforhandlingsskridt derovre.

For det første har jeg set ordet "war" brugt flere steder både på nettet
og i radioen, og for det andet vil jeg nok mene, at et retsligt
sagsanlæg mod brud på +20 patenter, der reelt set vil koste HTC livet,
hvis de taber blot 1-2 af punkterne i retten, /er/ det åben krig. Og for
det tredie er det her et vink med en meget stor vognstang til Google om,
at de skal passe på med, hvad de gør, - ellers bliver det dem, der står
for tur næste gang.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 14:25

> For det første har jeg set ordet "war" brugt flere steder både på nettet
> og i radioen,

ja ? .. og ? .. jeg synes det er et forkert ord at hæfte på den/de sager

> og for det andet vil jeg nok mene, at et retsligt
> sagsanlæg mod brud på +20 patenter, der reelt set vil koste HTC livet,
> hvis de taber blot 1-2 af punkterne i retten, /er/ det åben krig.

siger hvem ? ... de fleste af den slags sager går rundt i ring i et par
år og ender som regel med krydsliceningerg og et eller andet beløb under
bordet (læs: out of court settlement)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 10:56

> [...]
> Statement", så /er/ der indledt et søgsmål. Og det er lige præcis det,
> Apple gjorde den anden dag. - Og så kan du li' det eller lade være!

Det er beskrivelsen af "konflikten" som "krig" og som et personligt
opgør imellem Jobs og Eric Schmidt jeg opponerer imod ...

At virksomheder beskytter deres patenter og varemærker i diverse rets og
handels instanser er helt helt normalt ..

Den slags skal dækkes som business stof og ikke som sladder presse ..

/thomas

Fra : Carl Drud

Dato : 28-03-10 09:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> "Legal Statement", så /er/ der indledt et søgsmål. Og det er lige
> præcis det, Apple gjorde den anden dag. - Og så kan du li' det eller

"I feel for Google – Steve Jobs threatened to sue me, too"

http://jonathanischwartz.wordpress.com/

--
Carl

Fra : Lyrik

Dato : 28-03-10 05:46

On 24 Mar., 19:33, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]
> mellem Google på den ene side og Apple på den anden. HTC - og dermed
> indirekte også Googel - er blevet stævnet for bl.a. brud på mindst 20
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er softwarepatenter ikke erklæret ugyldige? Eller i hvert fald ikke
ikraft-trådte?

Vi har da en bevægelse i EU imod softwarepatenter, eller har vi ikke?

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 13:17

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Er softwarepatenter ikke erklæret ugyldige? Eller i hvert fald ikke
> ikraft-trådte?

i USA er de i høj grad gældende .. enda med retsager som har dannet
præcedens ...

Her i europa er det lidt mere mudret mht. software patenter.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-10 13:37

Lyrik wrote:

> Er softwarepatenter ikke erklæret ugyldige? Eller i hvert fald ikke
> ikraft-trådte?

Nej, hverken software eller hardware patenter er ugyldige - heller ikke
inden for EU.

> Vi har da en bevægelse i EU imod softwarepatenter, eller har vi ikke?

Nej, vi har en bevægelse mod tvangsbrug af bestemt software/hardware, og
det er noget helt andet.

I sagen mellem Apple og HTC (indirekte også mod Google) er der tale om
brud på først og fremmest hardware patenter, men også på en del software
patenter.

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-10 14:47

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, hverken software eller hardware patenter er ugyldige - heller ikke
> inden for EU.

Det er vist lidt diskutabelt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Softwarepatent

> Nej, vi har en bevægelse mod tvangsbrug af bestemt software/hardware, og
> det er noget helt andet.

SSLUG, IT-politisk Forening og Prosa og udenlandske/internationale
organisationer har da ført kampagner mod softwarepatenter.

Se fx:
http://www.sslug.dk/patent/
http://www.itpol.dk/sager/swpat
http://www.nosoftwarepatents.com/

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 14:49

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det er vist lidt diskutabelt:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Softwarepatent

husk at der ikke står noget sandt på wikipedia ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-10 15:13

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-10 16:20

Lars Kongshøj wrote:

> Det er vist lidt diskutabelt:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Softwarepatent

De véd vist efterhånden godt, jeg ikke tror en døjt på ret meget af det,
wiki kommer med... - Og da slet ikke i noget, der er så kompliceret som
patentrettigheder og patentbeskyttelse...

Jeg véd ikke, hvor gammel du er... - om du evt. kan huske for en del
år siden, hvor netop en retssag omk. patentrettigheder på
tangentialsystemet var ved at koste B&O livet, fordi både Revox og et
amerikansk firma, jeg ikke lige nu kan huske navnet på, indgav
modsigelse mod, at B&O havde patenteret tangentialsystemet både her i
landet, i Europa samt worldwide patent.

- Svjh. kostede det dem dengang en bøde på omk. 70mill. kr. til det
amerikanske firma + sagsomkostninger, da det rent faktisk viste sig, at
både Revox og det andet firma havde patenteret systemet først. Revox og
B&O indgik forlig, mens det amerikanske firma ikke ville være med og fik
bl.a. forbudt B&O at anføre patentnumre på deres pladespillere til alle
markeder uden for Europa, og samtidig skulle der betales en afgift for
hver pladespiller, der blev solgt på disse markeder.

Nåja, så er der jo også sagen om patentet på CD mediet mellem Philips'
patentselskab PDM (Pierre Dupont Magnetics) og Sony. - Den sag tabte
Sony som bekendt. - Dog var der ikke sat et erstatningsbeløb på i dette
tilfælde, da det lige så meget var en sag om at få et ensartet medie. -
En trussel fra Philips' side om at fratage Sony retten til at producere
magnetiske medier var nok til, at Sony 'faldt til patten'. - Dengang
udgjorde Sonys salg af magnetiske medier - MC, MMC, DAT, VHS, O-R, MD
medier ca. 30% af koncernens omsætning. - Det eneste, Sony så ville
sidde tilbage med, var 'floppet' Betamax, selvom det rent teknisk set er
væsentlig bedre end PDM systemet...

Så patentrettigheder bruges skam ret så meget - også i kampene mellem de
store...

> SSLUG, IT-politisk Forening og Prosa og udenlandske/internationale
> organisationer har da ført kampagner mod softwarepatenter.

> [...]

Det véd jeg, - der er også andre grupper, der fører div. 'Don
Quixote'-krige mod alt og alle og hellere end gerne så alle former for
patenter afskaffet, men de er stadig - og heldigvis - et meget lille
mindretal...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 16:28

> [...]
>
> [snippet]
>
> Så patentrettigheder bruges skam ret så meget - også i kampene mellem de

Du snakker i øst og vest igen .. dine eksempler har intet med software
patenter at gøre ...

> [...]
> Quixote'-krige mod alt og alle og hellere end gerne så alle former for
> patenter afskaffet, men de er stadig - og heldigvis - et meget lille

Software patenter kan du ikke bare køre ind under samme hat som alm.
patenter ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-03-10 16:03

> [...]
>
> Kan også hentes senere i aften som podcast her:
> <http://www.dr.dk/p1/orientering/>
> <itpc://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/orientering.xml>

Åh, min Gud - hvor er det en patetisk diskussion at følge - hvad blev
der af gruppens høflighed, empati, selvironi og tilbagelænede tilgang
til alle aspekter af livets kringelkroge?

Forsvandt den i vinden, og er det derfor, skribenterne generelt har
trukket bogstaverne til sig?

Glædelig påske

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 15:26

> Glædelig påske

påske ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-10 00:03

> [...]
> til alle aspekter af livets kringelkroge?
>
> Forsvandt den i vinden, og er det derfor, skribenterne generelt har

Jeg kan da hurtigt bidrage med lidt humor

<http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchives/1362.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 08:50

> Åh, min Gud - hvor er det en patetisk diskussion at følge

Pathetisk? Jeg ser nu ingen pathos her ... jeg ville snarere bruge ordet
»ynkelig« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 08:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Pathetisk? Jeg ser nu ingen pathos her ... jeg ville snarere bruge ordet
> »ynkelig« ...

hvad er det du mener der er ynkeligt ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 13:20

> hvad er det du mener der er ynkeligt ?

Skal vi ikke væk fra personlighederne?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 13:26

> Skal vi ikke væk fra personlighederne?

er der ingen der kan skrive en hel sætning så det giver mening uden at
man skal gætte sig til halvdelen ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-10 10:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Pathetisk? Jeg ser nu ingen pathos her ... jeg ville snarere bruge ordet
> »ynkelig« ...

Øh...skrev jeg pathetisk? Nej vel?

Iøvrigt er der da masser af pathos i tråden - læs den gerne

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-10 13:26

Den 29/03/10 09.50, Per Rønne skrev:

> Pathetisk? Jeg ser nu ingen pathos her ... jeg ville snarere bruge ordet
> »ynkelig« ...

Så er det vist tiden til en fodnote om at det danske ord patetisk ikke
har samme betydning som det engelske pathetic. Det vidste Morten
selvfølgelig godt, så det er til de unævnte mindrebemidlede
underuddannede horder i stedet :D

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 15:50

> [...]
> har samme betydning som det engelske pathetic. Det vidste Morten
> selvfølgelig godt, så det er til de unævnte mindrebemidlede

Tjae, Shorter Oxford English Dictionary, som også fås som applikation
til iPhone:

pathetic adjective & noun. L16.
[ORIGIN French pathétique from Late Latin patheticus from Greek
pathetikos sensitive, from pathetos liable to suffer, formed as pathos:
see -etic.]

A adjective.
1 †a Producing an effect upon the emotions; moving, stirring. L16-M18 b
spec. Exciting pity or sadness; full of pathos. M18.

(b) E. Bowen She ... turned pathetic eyes on Penelope and made appeal
with soundless moving lips. N. Frye It is pathetic to ... see how
buoyant is his hope of being understood.

†2 Expressing or arising from strong emotion; passionate, earnest.
M17-M18.

3 Of or pertaining to the emotions. arch. exc. in pathetic fallacy
below. M17.

pathetic fallacy the attribution of human emotion or responses to
inanimate things or animals, esp. in art and literature.

4 Anatomy. Designating the trochlear nerve, and the superior oblique
muscle of the eyeball which it supplies. Now rare or obsolete. L17.

5 Miserably inadequate, feeble, useless. colloq. M20.

G. F. Kennan It was a rather pathetic affair, attended by only
thirty-five persons.

B absol. as noun.
1 In pl. & †sing. Pathetic expressions or feelings. Now rare or
obsolete. M17.

2 the pathetic, that which is pathetic; pathetic quality, expression, or
feeling; people who arouse pity in others, as a class. E18.

M. Bradbury A deep regard for the pathetic, the sad people of this
world.

3 In pl. The branch of knowledge that deals with human emotions. rare.
L19.

pathetical adjective (now rare) = pathetic adjective M16. pathetically
adverb (a) so as to excite pity or sadness; (b) with strong emotion,
passionately, earnestly; (c) colloq. inadequately, feebly: L16.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-10 16:35

Den 29/03/10 16.49, Per Rønne skrev:

> Tjae, Shorter Oxford English Dictionary, som også fås som applikation
> til iPhone:

Dygtig. Og konklusionen?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 17:19

> Dygtig.

Næh, jeg har bare en engelsk bifagseksamen.

> Og konklusionen?

Såmænd blot at der ikke er nogen forskel i betydningerne af »pathetic«
mellem dansk og engelsk. Engelsk har blot været lidt foran i brugen af
den noget vulgære forståelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-10 18:32

Den 29/03/10 18.18, Per Rønne skrev:

> Næh, jeg har bare en engelsk bifagseksamen.

Jeg ved godt du er humanist, og har en lidenskab for elektroniske ordbøger.

> Såmænd blot at der ikke er nogen forskel i betydningerne af »pathetic«
> mellem dansk og engelsk. Engelsk har blot været lidt foran i brugen af
> den noget vulgære forståelse.

Jamen, hvorfor i alverden skrev du så ikke bare det i stedet for blindt
at vælge "Kopiér alt"?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-03-10 18:54

> Jeg ved godt du er humanist, og har en lidenskab for elektroniske ordbøger.

4/6 datalog, 2/6 humanist. Mit engelske bifag var normeret til to år ud
af den samlede tid på seks år til studiet.

> Jamen, hvorfor i alverden skrev du så ikke bare det i stedet for blindt
> at vælge "Kopiér alt"?

Det gjorde jeg såmænd heller ikke. Jeg var ikke alene så venlig at give
jer hele opslaget; jeg måtte såmænd også rette det til da SOED til Mac
indeholder tegn, der ikke egner sig til at blive sat ind i MacSOUP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-10 22:40

Den 29/03/10 19.54, Per Rønne skrev:

> 4/6 datalog, 2/6 humanist. Mit engelske bifag var normeret til to år ud
> af den samlede tid på seks år til studiet.

Jow jow, du har nævnt det før.

> Det gjorde jeg såmænd heller ikke. Jeg var ikke alene så venlig at give
> jer hele opslaget; jeg måtte såmænd også rette det til da SOED til Mac
> indeholder tegn, der ikke egner sig til at blive sat ind i MacSOUP.

Pænt af dig, men hvad med opslaget af det danske ord?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 03:50

> Jow jow, du har nævnt det før.

> Pænt af dig, men hvad med opslaget af det danske ord?

Jeg går da nærmest ud fra at du ved hvad ordet betyder på dansk? Det
bruges nemlig med de samme betydningsforskelle som vi finder på engelsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-10 05:38

> Jeg går da nærmest ud fra at du ved hvad ordet betyder på dansk? Det
> bruges nemlig med de samme betydningsforskelle som vi finder på engelsk.

Hvad i alverden skulle dit oprindelige indlæg så til for?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 06:52

Den 30/03/10 04.49, Per Rønne skrev:

> Jeg går da nærmest ud fra at du ved hvad ordet betyder på dansk? Det
> bruges nemlig med de samme betydningsforskelle som vi finder på engelsk.

På engelsk betyder pathetic _i daglig tale_ ynkelig og utilstrækkelig.

Efter min bedste overbevisning benytter xenologofile danskere kun den
følelsesladede, højtidelige betydning.

Hvis du mangler et opslagsværk til dit modersmål, er encyklopædien
online på http://www.denstoredanske.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 07:13

> På engelsk betyder pathetic _i daglig tale_ ynkelig og utilstrækkelig.
>
> Efter min bedste overbevisning benytter xenologofile danskere kun den
> følelsesladede, højtidelige betydning.

Det du her angiver svarer helt til min egen opfattelse.

> Hvis du mangler et opslagsværk til dit modersmål, er encyklopædien
> online på http://www.denstoredanske.dk/

Jeg ville nu så henvise til Den Danske Ordbog, her endda med det
relevante opslag:

<http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=patetisk>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-03-10 14:01

Per Rønne skrev:

> Det du her angiver svarer helt til min egen opfattelse.

Når du angiveligt ved at patetisk bl.a. betyder ynkelig, hvorfor skrev
du så i går 16.49: "Pathetisk? Jeg ser nu ingen pathos her ... jeg ville
snarere bruge ordet »ynkelig« ..."?

Skal det forstås sådan at du opfatter dig som "xenologofil"?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 14:12

> [...]

> snarere bruge ordet »ynkelig« ..."?
>
> Skal det forstås sådan at du opfatter dig som "xenologofil"?

Jeg finder det selv ynkeligt at bruge ordet »pathetisk« som en synonym
for »ynkeligt«, men jeg kan jo kun konstatere at denne vulgære brug
vinder frem ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-03-10 14:48

Per Rønne skrev:
> Jeg finder det selv ynkeligt at bruge ordet »pathetisk« som en synonym
> for »ynkeligt«, men jeg kan jo kun konstatere at denne vulgære brug
> vinder frem ...

Vinder frem? Mit indtryk er at betydningen af ordet patetisk (ja, sådan
staves det) stort set kun bruges i betydningen "ynkelig".

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 14:51

Den 30/03/10 15.47, Lars Kongshøj skrev:

> Vinder frem? Mit indtryk er at betydningen af ordet patetisk (ja, sådan
> staves det) stort set kun bruges i betydningen "ynkelig".

Vulgær er jo bare et andet ord for "folkelig".

Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:06

> Vulgær er jo bare et andet ord for "folkelig".

Ahhh ikke helt enig hvis X-faktor er folkeligt, så betyder det nærmere
ynkeligt... ;0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 15:30

Den 30/03/10 16.06, jagge skrev:

> Ahhh ikke helt enig hvis X-faktor er folkeligt, så betyder det nærmere
> ynkeligt... ;0)

Det kan jeg da ikke gøre for. Check en ordbog

Herudover kan noget da sagtens være folkeligt uden at det er noget DU
kan lide :p

Fra : jagge

Dato : 30-03-10 15:44

> Herudover kan noget da sagtens være folkeligt uden at det er noget DU
> kan lide :p

Præcis. Det er sgu nok den største ros jeg kan få ;0).

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-10 16:32

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Vinder frem? Mit indtryk er at betydningen af ordet patetisk (ja, sådan
> staves det) stort set kun bruges i betydningen "ynkelig".
>
> /Lars

Jeg er meget beæret over, at mit lille pip har bidraget til en så lang
og sproglig spøjs tråd, og jeg er helt vildt beæret over, at Thorbjørn
og Lars har stået mig bi, for det må kreditteres dem, at Per øjensynligt
har overset mine spage spørgsmål og kommentarer undervejs

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-10 16:54

Den 30/03/10 17.31, Morten Lind skrev:

> Jeg er meget beæret over, at mit lille pip har bidraget til en så lang
> og sproglig spøjs tråd, og jeg er helt vildt beæret over, at Thorbjørn
> og Lars har stået mig bi, for det må kreditteres dem, at Per øjensynligt

De bredeste skuldre skal åbenbart bære de tungeste læs, og man skal jo
hjælpe de ældre medborgere når man kan, og alt det der.

Er der ikke også en fodgængerovergang vi kan hjælpe dig over fordi
busserne ikke vil holde? *B*

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-10 17:07

> [...]
> hjælpe de ældre medborgere når man kan, og alt det der.
>
> Er der ikke også en fodgængerovergang vi kan hjælpe dig over fordi

Hæ, hæ...tak som byder, men på øerne har vi opfundet noget, der kaldes
trafiklys - det passer med vor farverige livsstil

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-10 09:23

Den 30/03/10 18.07, Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ...tak som byder, men på øerne har vi opfundet noget, der kaldes
> trafiklys - det passer med vor farverige livsstil

Nåja, har godt bemærket at der ikke er nogen i København der holder ved
fodgængerovergange.

Altså med mindre der er en lampe der siger stop..

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-10 15:44

> Nåja, har godt bemærket at der ikke er nogen i København der holder ved
> fodgængerovergange.
>
> Altså med mindre der er en lampe der siger stop..

He, ja - desværre har du ret

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-10 23:35

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Vinder frem? Mit indtryk er at betydningen af ordet patetisk (ja, sådan
> staves det) stort set kun bruges i betydningen "ynkelig".

Det 't' du bruger dækker ikke i den græske original over et tau, men
over et theta. Derfor staver jeg det med th, lige som man i øvrigt gør
det på engelsk.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-10 23:37

Hej Per,

> Det 't' du bruger dækker ikke i den græske original over et tau, men
> over et theta. Derfor staver jeg det med th, lige som man i øvrigt gør
> det på engelsk.

Hvorfor gør du det så ikke konsekvent med alle de andre ord også? (jeg
siger ikke, at du skal skrive alle ord med th... men du ved, hvad jeg mener)

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-03-10 23:57

Per Rønne skrev:

> Det 't' du bruger dækker ikke i den græske original over et tau, men
> over et theta. Derfor staver jeg det med th, lige som man i øvrigt gør
> det på engelsk.

Og hvad er det der gør at du mener at t-lyden, som theta repræsenterer,
bør transskriberes med th?

Men uanset hvordan du mener at theta bør transskriberes, er det et
faktum at patetisk er et dansk ord (godt nok beslægtet med et græsk),
som er optaget med staveformen patetisk i retsskrivningsordbogen.

/Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-03-10 19:38

Per Rønne skrev:

> Næh, jeg har bare en engelsk bifagseksamen.

Behøver man engelsk bifagseksamen for at copy-paste fra en engelskordbog?

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 08:58

> [...]
> til alle aspekter af livets kringelkroge?
>
> Forsvandt den i vinden, og er det derfor, skribenterne generelt har

Hvis alle bare klappede sig selv og hinanden på skulderen så kommer vi
aldrig videre ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-10 10:48

> Hvis alle bare klappede sig selv og hinanden på skulderen så kommer vi
> aldrig videre ...
>
> /thomas

Hej Thomas - jeg formulerer mig måske svævende, så det måske er derfor,
du svarer på noget helt andet, end jeg mener?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 10:27

> Hej Thomas - jeg formulerer mig måske svævende, så det måske er derfor,
> du svarer på noget helt andet, end jeg mener?

så skriv hvad du mener ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-10 12:00

> så skriv hvad du mener ?
>
> /thomas

Hæ, hæ...det har jeg jo gjort - du forstår det blot ikke, men længe leve
forskelligheden, ikke sandt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 13:03

> Hæ, hæ...det har jeg jo gjort - du forstår det blot ikke, men længe leve
> forskelligheden, ikke sandt?

Du siger det er en patetisk diskussion, jeg siger at vi bliver nødt til
at have den patetiske diskussion hvis det gør at nogen mennsker bliver
klogere på den verden de lever i...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-10 14:22

> Du siger det er en patetisk diskussion, jeg siger at vi bliver nødt til
> at have den patetiske diskussion hvis det gør at nogen mennsker bliver
> klogere på den verden de lever i...
>
> /thomas

Ja, men mellem linierne siger jeg /hvorfor/ jeg synes sådan, og det
forsvandt i hurtige sætninger.

Når jeg tager dine briller på, er jeg enig med dig

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 13:26

> Ja, men mellem linierne siger jeg /hvorfor/ jeg synes sådan, og det
> forsvandt i hurtige sætninger.
>
> Når jeg tager dine briller på, er jeg enig med dig

og jeg bruger normalt ikke briller* ;)

/thomas

* faktisk burde jeg gå med briller, jeg har en minimal bygningsfejl, men
jeg blev så gudshjammerligt mobbet i 3 klasse pga. mine briller at jeg
aldrig tog dem på igen.

Fra : Carl Drud

Dato : 28-03-10 16:22

> siger hvem ? ... de fleste af den slags sager går rundt i ring i et par
> år og ender som regel med krydsliceningerg og et eller andet beløb under
> bordet (læs: out of court settlement)

Her er et par eksempler på de patenter Apple mener er brudt.:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2360928,00.asp

Steve Jobs 1996: "Good Artists Copy, Great Artists Steal"
"We have always been shameless about stealing great ideas."

http://www.gearlog.com/2010/03/steve_jobs_admits_to_shamless.php

--
Carl

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 16:36

Carl Drud <carl.drud@gmx.com> wrote:

> [...]
>

> Steve Jobs 1996: "Good Artists Copy, Great Artists Steal"
> "We have always been shameless about stealing great ideas."

Den sætning er taget lidt ud af kontekst ... Apple's største succeser er
skabt når de har taget noget der allerede var opfundet, f.eks. en MP3
afspiller, og derefter implementere den "rigtigt" .. og det er det han
mener her ... så jeg må gå lidt i forsvar for mr. jobs for en gangs
skyld ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-10 00:03

> [...]
> afspiller, og derefter implementere den "rigtigt" .. og det er det han
> mener her ... så jeg må gå lidt i forsvar for mr. jobs for en gangs

Citatet bliver normalt tilskrevet Picasso. Han mente naturligvis ikke,
at store kunstnere bare kopierer et kendt kunstværk. Derimod mente han,
at de gennemrodede de store dynger med idéer, der aldrig rigtig blev
realiserede. Her finder de de sjældne guldkorn og implementerer dem i
deres egne idéer.
Lignelsen er ganske god. Apple har været først til at udbrede
masser af teknologier, som fandtes i forvejen, men som ingen rigtig
brugte. Her kan nævnes USB-porten, som aldrig blev brugt før Apple
konsekvent fjernede alle andre porte og tvang tilbehørsproducenter til
at lave printere, harddiske osv. til USB. Indtil da havde alle pc'er de
gamle porte, og ingen fandt det nødvendigt at lave USB-tilbehør. Det
samme gælder WiFi, som var meget dyrt, indtil Apple lavede AirPort.
Først da kom det ned i pris, så almindelige mennesker kunne være med, og
først da begyndte det at blive udbredt.
Jeg interesserer mig en del for racercykler. Her ser man
nøjagtig det samme f.eks. hos Shimano. De perfektionerer og udbreder
også idéer, som andre har haft for år tilbage. Mavic lavede f.eks.
elektrisk gearskifte på cykler tilbage i firserne. Det lykkedes dem bare
ikke at lave det ret godt. Nu har Shimano lanceret det på deres
topmodel, og det skal såmænd nok fungere perfekt, hvis jeg kender
Shimano ret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 28-03-10 19:48

On 28 Mar., 17:19, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Quixote'-krige mod alt og alle og hellere end gerne så alle former for
> patenter afskaffet, men de er stadig - og heldigvis - et meget lille
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lad mig løfte sværd imod dine vejrmøller!

Patentering er forhindring af efterabning. Og det ligger i abers natur
at efterabe! At forhindre dem i det, er at forlange at de fornægter
deres natur! At det er andre aber der forhindrer aber i at efterabe,-
er artsforrædderi!

Men nu ved jeg at du boltrer dig i teologiske anstrengelser, så må du
have det på en anden måde:
Kristne mennesker er kristne fordi de efterligner Kristus. De går i
hans idéers fodspor og bliver disciple. De efterligner deres
forbilleder og har idoler der igen bliver efterlignet. Selve det at
opdrage børn er at give dem forbilleder at efterligne.
Når en ny Laudrup efterligner sine forgængere Laudrup, så klappes der
højt og vedvarende! Man buh'er ikke og råber at han krænker
forgængernes patent!

Tænk hvis Kristus havde patenteret sine idéer! Tværtimod satsede han
på at gøre disciple, som efterlignede ham i et og alt!

Selve det at lade sig inspirere er at tage noget af andres idéer og
sublimere og bygge ovenpå dem.

Patenter er menneskets fjende nummer ét!

God Påske!

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 07:45

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Patenter er menneskets fjende nummer ét!

måske i en perfekt verden. Men patenter gør at f.eks. en virksomhed kan
"opfinde" noget, måske afsætte lang tid, penge, ressourcer, mennesker
til at udvikle det og så i en periode have mulighed for også at tjene
deres inverstering ind igen. Forestil dig at du uden patenter har brugt
10 år på at udvikle noget, bringer på markedet og inden for 3 mdr. har
din konkurent bare kopieret din idé og implementering til en fratkion af
hvad det har kostet dig at udvikle. At afskrive pateter over en kam
vidner om mangel på forståelse hvordan verden er skuret sammen.

Software patenter er en lidt anden kop the da du kan patenterere et
koncept eller en idé og ikke nødvendigvis implementeringen som sådan ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 29-03-10 04:05

On 29 Mar., 08:45, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
>
> Software patenter er en lidt anden kop the da du kan patenterere et
> koncept eller en idé og ikke nødvendigvis implementeringen som sådan ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jo! men i stedet for at udvide og forlænge patentrettigheder, bør man
indskrænke og forkorte dem. Man er låst fast i vanetænkning om
beskyttelse af firmainteresser.
Firmainteresser er blevet globale og bryder sig fanden om beskyttelse
af forbrugerinteresser, mens forbrugerne på deres side overslikker og
beskytter firmaer som pisser på dem og lægger produktionen i Kina, med
samt fortjenesten!

Stil spørgsmålet:"Hvorfor skal vi slikke folk op og ned ad ryggen når
de pisser på os?" Automatskuffen i patenttanken går på:
"medicinalvirksomheder." Er det!- en skrantende business, som er lige
ved at dreje nøglen om og har brug for "protection?"-ud over alle
grenser? Jeg ser røde og gule Ferrarier drøne ud fra deres
parkeringsplads når jeg kører forbi Novo N.

10 års beskyttelse har deres patenter! Det er 5 år for meget! Hvorfor
tror du at sundhedssektorens udgifter er eksploderet? Det patenterede
middel min kone får, som snart må have været patenteret i 10 år+
koster 100 gange prisen for 24 karat massivt guld!
Engang var det nok at have "en guldgrube". Nu skal det være 100 gange
en guldgrube!
Det bunder i kopibeskyttelser og patenteringer.

Det er i befolkningernes interesse at medicin/software er billigst
mulig! Ikke dyrest mulig! Enhver bør være forpligtet på fællesskabets,
folkets, landets, verdens, bedste,- ikke på at krydre sin egen røv med
de andres blod!

God fritid

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-10 13:03

> [...]

> af forbrugerinteresser, mens forbrugerne på deres side overslikker og
> beskytter firmaer som pisser på dem og lægger produktionen i Kina, med

hvorfor tror du ting bliver produceret i Kina ? ... fordi forbrugerne
ikke vil betale det det koster hvis det skulle produceres f.eks. i
danmark eller USA ...

> [...]
> grenser? Jeg ser røde og gule Ferrarier drøne ud fra deres
> parkeringsplads når jeg kører forbi Novo N.

og mig der trode at janteloven var på vej ud ...

> [...]
> en guldgrube!
> Det bunder i kopibeskyttelser og patenteringer.

sundhedssektoren har større problemer end medicin regninger ...

> [...]
> mulig! Ikke dyrest mulig! Enhver bør være forpligtet på fællesskabets,
> folkets, landets, verdens, bedste,- ikke på at krydre sin egen røv med

jøsses ...

/thomas