Kan en semi-defekt harddisk reddes?
Fra : Morten

Dato : 24-03-10 14:55

Hej

Jeg havde følgende oplevelse med min 160 GB SATA Harddisk på den bærbare.
Jeg skulle formaterer da der skulle nyt styresystem på. Når jeg prøver med
en fuld formatering, så går den i stå på 26%, så jeg kan kun komme videre
hvis jeg tager hurtig formatering.
Det gjorde jeg så, fik styresystem på, og det virkede også fint. Da jeg så
efter nogle dage satte den i gang med at downloade nogle GB, gik den i stå,
og fra det blev den abnormt langsom, viste ofte blå-skærm, og virkede stort
set kun nogenlunde i fejlsikret.

Min konklution er at en del af harddisken er defekt, og når jeg når til det
sted på disken (fylder nok data på) går det galt.

Spørgsmålet går derfor på om disken er til at smide ud, eller om jeg på en
eller anden måde kan redde den, eller måske bare deaktiverer de ødelagte
sektore så jeg stadig kan bruge de fungerende - måske 159 GB af disken uden
problemer ..?

/Morten

Fra : Max

Dato : 24-03-10 15:32

Hej Morten

> [...]
> på en eller anden måde kan redde den, eller måske bare deaktiverer de
> ødelagte sektore så jeg stadig kan bruge de fungerende - måske 159 GB

Smid den ud, harddiske dræber man bare man har mistanke om
at de kan fejle.

Max

Fra : Morten

Dato : 24-03-10 15:51

> Smid den ud, harddiske dræber man bare man har mistanke om
> at de kan fejle.

Det er vist meget individuelt - min tanke var naturligvis ikke at bruge den
til vigtige ting, jeg ville bare bruge den f.eks. i en ekstern boks til
midlertidig disk, når der f.eks. skulle flyttes større data ...

Fra : Rado

Dato : 24-03-10 16:54

On Wed, 24 Mar 2010 15:51:19 +0100, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

>Det er vist meget individuelt

Det er det. Jeg har to identiske Seagate diske der har kørt i 7-8 år.
For 3 måneder siden fik den ene så nogle dårlige sektorer, og de
bredte sig så hurtigt at den kort efter var ubrugelig. Et par uger
efter fik den anden så pludselig også nogle dårlige sektorer. Dem fik
jeg så mappet væk med, men regnede ikke med at det varede længe før
den også gik i smadder. Men den har faktisk kørt indtil nu uden
problemer - jeg har kørt sektortest på den flere gange siden og den
har været fejlfri hver gang.

En anden disk jeg engang mappede nogle dårlige sektorer væk på kørte
derefter et par år uden problemer, før der kom flere.

Men de fleste diske kører nu hurtigt i smadder så snart der opstår
dårlige sektorer. Dem der holder længe er undtagelsen. Det er i alt
fald min erfaring.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-10 17:06

Morten skrev:
> [...]
> til vigtige ting, jeg ville bare bruge den f.eks. i en ekstern boks til
> midlertidig disk, når der f.eks. skulle flyttes større data ...

Smid den ud. Hvor mange gange gider du have at dine "flyt større
datamængder" mislykkes?

Fra : Morten

Dato : 24-03-10 17:58

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Smid den ud. Hvor mange gange gider du have at dine "flyt større
> datamængder" mislykkes?

:) Siden jeg vælger at stille spørgsmålet må det jo givet vis være en
beslutning jeg allerede har truffet - lad os derfor holde os til det jeg
spørger om .. du kan vælge at se på det som et teoretisk spørgsmål, hvis det
gør det nemmere at forholde sig til ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-10 18:10

Morten skrev:
> [...]
> spørger om .. du kan vælge at se på det som et teoretisk spørgsmål, hvis det

Dig om det.

Fabrikanten af din harddisk har helt sikkert et værktøj der kan fortælle
dig hvordan den har det, og nulstille den efter bedste evne.

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-03-10 23:26

Morten skrev:

> :) Siden jeg vælger at stille spørgsmålet må det
> jo givet vis være en beslutning jeg allerede har
> truffet

Jeg ville også bare smide den ud, defekte diske
er ikke værd at samle på.

> du kan vælge at se på det som et teoretisk
> spørgsmål, hvis det gør det nemmere at
> forholde sig til ...

Når en harddisk har kørt i en maskine i nogle år,
er der ikke noget teoritisk af forholde sig til - ved
den mindste fejl skal den bare ud - du har jo altid
dine data på en backup og dit styresystem på en
Ghost - så er man hurtigt på igen

En harddisk er en slid-del, og koster ikke ret
meget i dag - den skal bare fungere hver dag, og
er derfor nødt til at blive udskiftet med jævne
mellemrum.

Jeg skiftede boot-disk i sidste uge, og der gik kun
15 minutter før jeg var oppe at køre igen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Klaus H

Dato : 24-03-10 16:48

cut> Spørgsmålet går derfor på om disken er til at smide ud, eller om jeg på en
> eller anden måde kan redde den, eller måske bare deaktiverer de ødelagte
> sektore så jeg stadig kan bruge de fungerende - måske 159 GB af disken uden
> problemer ..?

Prøv at finde et testprogram, på producentens hjemmeside.

Klaus H

Fra : Infinity

Dato : 25-03-10 00:05

Morten wrote:
> [...]
> på en eller anden måde kan redde den, eller måske bare deaktiverer de
> ødelagte sektore så jeg stadig kan bruge de fungerende - måske 159 GB

Hvis du vil have det som et teoretisk anliggende:

Ja, du kan finde et Low level tool på harddiskens hjemmeside. Det følger
ikke med i Windows!

Du low level formatere harddisken og efter nogle timer (!) er den færdig og
har mærket de dårlige sektore der var på harddisken, da du low level
formaterede den.

Nu kan du bruge den som alm harddisk, altså partionerer og formatere den og
bruge den.

MEN er der bad sektors så spreder de sig som pest.

Det er nogenlunde som en malede jernplade. Så længe malingen er intakt -
uden huller - beskytter den jernpladen. Men bliver der slået hul på
malingen, vil rust straks sætte sig og ødelægge overfladen. Men den ruster
ikke kun der hvor der er slået hul, den ruster også inden under malingen!
Før eller senere skaller malingen af og så har du kun rust!

I harddisk verden er malingen magnetlaget med data. Du kan low level
formatere og alt uden om hullet bliver regnet som værende OK. Men 5 minutter
senere - eller næstegang læse/skrive hovedet kommer forbi, fræser den måske
belægningen op!

Der er kun én ting at gøre:

KASSER HARDDISKEN!

--
/Infinity

Fra : Rado

Dato : 25-03-10 10:54

On Thu, 25 Mar 2010 00:04:38 +0100, "Infinity" <Infinity@mail.dk>
wrote:

>MEN er der bad sektors så spreder de sig som pest.

Ikke nødvendigvis. Faktisk opstår der jævnligt dårlige sektorer på en
disk, men de bliver automatisk afmærket og remapped til et lager af
reservesektorer på disken. Når det lager er brugt op, kan disken ikke
længere remappe dem hvis der opstår nye, og så begynder den at fejle.
Man kan så prøve at remappe dem manuelt, nogle gange fungerer det, men
for det meste gør det ikke, formodentlig fordi der på det tidspunkt
flyver så mange magnetlagspartikler rundt i disken og laver ravage at
processen begynder at accelerere hurtigere og hurtigere. Der sidder
iøvrigt et lille filter (i alt fald i nogle diske) der er beregnet på
at fange den slags partikler, men det er åbenbart ikke altid lige
effektivt.

http://www.mjm.co.uk/sectorremapping.html
http://www.mjmdatarecovery.co.uk/data-recovery-articles/bad-sector-errors.html