Sær oplader eller sært batteri?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-10 17:49

Min Macbook (early 2008) er begyndt at opføre sig sært når jeg sætter
opladeren til. Den lader nemlig ikke hver gang (men accepterer fint at
stikket er i), og det er blevet hyppigere og hyppigere at den ikke vil
begynde at lade. Sætter man stikker i igen, og igen, vil den efter
nogen gange (de der flere og flere) faktisk lyse grønt og skifte til
orange, og markere den lader.

Så går der lidt tid og så går dioden ud igen, men den står stadig til at
oplade i statusbjælken, men den er lang tid om at gå fra 99% til fuldt
opladt. Der er stadig tre timer på batteriet, så det vil være lidt
ærgeligt hvis det skal skiftes. Det vil dog være MEGET ærgeligt hvis
oplademekanismen i maskinen er i stykker.

Nogen der har set den slags opførsel før?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-10 18:00

> [...]
> oplademekanismen i maskinen er i stykker.
>
> Nogen der har set den slags opførsel før?

ja .. som regel et wonky batteri eller mystik i SMC controlleren. Du kan
prøve at resette SMC og rekaliberere batteriet.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-10 20:44

Thomas von Hassel skrev:

> ja .. som regel et wonky batteri eller mystik i SMC controlleren. Du kan
> prøve at resette SMC og rekaliberere batteriet.

Fandt Apples side desangående, og symptomerne passer som sådan, men en
SMC-nulstilning (to faktisk) afhjalp ikke problemet.

Jeg prøver Axels forslag

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-10 21:04

> Fandt Apples side desangående, og symptomerne passer som sådan, men en
> SMC-nulstilning (to faktisk) afhjalp ikke problemet.
>
> Jeg prøver Axels forslag

ja det kan være ... jeg har haft mange sjove ting til at side fast i
magsafe porten ....

Men det kan jeg nu godt leve med ... jeg har ikke tal på hvormange gange
det system har reddet mig fra en smadret bærbar

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-03-10 19:24

> [...]
> oplademekanismen i maskinen er i stykker.
>
> Nogen der har set den slags opførsel før?

Apple har i sin uendelige visdom sat et meget kraftigt magnet omkring
stikket på *booken. Der er muligvis kommet nogle metalsplinter på
magneten som kortslutter forbindelsen. Når du så roder lidt med stikket
vil metalsplinterne flytte - evt bort fra der hvor de lavede
kortslutningen. Prøv at undersøge kontakten gennem et forstørrelsesglas.

Jeg blev ærlig talt overrasket over at magneten ikke sad på stikket fra
adapteren. Det kan være meget svært at fjerne bitte små metalsplinter,
så kunne man istedet udskifte stikket eller hele lortet. Og elektronik
er følsom overfor magneter.

--
13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-03-10 22:13

> Nogen der har set den slags opførsel før?

Ja det kender jeg præcis. Hos mig var det strømforsyningskablet/stikket -
ikke Mac´en.

Prøve med en anden lader, dernæst din egen lader på en anden Mac. Så ved du
hvor problemet er.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-10 00:19

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> [...]
> ikke Mac?en.
>
> Prøve med en anden lader, dernæst din egen lader på en anden Mac. Så ved du

Det har jeg så ikke lige her (og det var heller ikke stikket der var
beskidt). Skulle det være opladeren er det det bedste da den er købt i
efteråret så der dækker garantien forhåbentligt.

Jeg må finde nogen andre med en Mac og lege lidt.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-10 01:09

> Det har jeg så ikke lige her (og det var heller ikke stikket der var
> beskidt). Skulle det være opladeren er det det bedste da den er købt i
> efteråret så der dækker garantien forhåbentligt.

Det lyder som opladerens kabel og stik. Jeg troede i lang tid, at det var
enten batteriet eller stikket i MacBook eller software - eller en kombi. Da
jeg på et tidspunkt fandt ud af, at problemet kom og gik, når jeg vrikkede
blidt med stikket, og at der var 1 og kun 1 position af kablet (i en sløjfe
under MacBooken), som duede, måtte jeg købe en ny strømforsyning.

Tror det er en konstruktionsfejl, de har osse lavet designet om med bedre
trækaflastning.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-10 22:44

Den 24/03/10 01.08, nospamtoMike [8000 C] skrev:

> [...]
> blidt med stikket, og at der var 1 og kun 1 position af kablet (i en sløjfe
> under MacBooken), som duede, måtte jeg købe en ny strømforsyning.

Jeg har nu kommet til at købe en MacBook Pro og afklarede med dens
strømforsyning at det er min gamle strømforsyning der er i stykker
(hvilket er billigere end et nyt batteri), og jeg regner med jeg kan
flikke en fungerende sammen ud af de to syge jeg har. Det er jo altid
noget.

Nå, men jeg er allerede meget glad for min MacBook Pro. Den absolut
dejligste ting er at det der unibodydesign er så effektivt en cpu-køler
at blæserne ikke kører bare den får lidt at lave i mere end to minutter.
Den virker også snappere med de ting jeg arbejder med, OG kan udvides
til 8GB ram (men det får lov at vente til jeg har behovet), OG hakker
ikke så meget i Flash som den gamle (om det skyldes modellen eller
disken eller alt det skrammel jeg har installert på den gamle må tiden
vise). Det var den jeg burde have købt den gang, men det finder man jo
tit først ud af bagefter.

Jeg fik så også puslet lidt med direkte ftp mellem de to med et CAT5
kabel, og den kunne trække 27 Mb/s, hvilket jeg synes er lidt lidt, men
stadig meget bedre end 100Mbit. Jeg prøver med et CAT6 kabel senere, og
med nogen eksperimenter der ikke kræver diskadgang (for at se om det var
der flaskehalsen var).

Nu mangler jeg bare at de kommer med en ny model i morgen, men det tror
jeg ikke på fordi de har haft så travlt med iPad'en. Apple.de har
skiftet mening og siger først at de kommer sidst i april, og Apple.dk
vil slet ikke ANTYDE noget. Så jeg afventer at Morten Lind laver en
tysklandstur for at hente sit vidunder i stedet for at vente til sommer,
og så laver en frisk anmeldelse af hvor praktisk den er at bruge i
dagligdagen :)

Jeg kan godt forstå dem der er glade for deres MacBook Pro, men synes
også det er en dyr model. Nå. Holder den 3 år er det en tier om dagen,
og så er det til at leve med :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-10 00:20

> [...]
> jeg ikke på fordi de har haft så travlt med iPad'en. Apple.de har
> skiftet mening og siger først at de kommer sidst i april, og Apple.dk

Kommer der nye MacBook Pro sidst i april? Jeg regnede da først med, at
de kommer til sommer. Traditionelt har Apple jo præsenteret dem til
MacWorld Expo. I hvert fald plejer der at komme nye modeller inden det
nye skoleår begynder.

> Jeg kan godt forstå dem der er glade for deres MacBook Pro, men synes
> også det er en dyr model. Nå. Holder den 3 år er det en tier om dagen,
> og så er det til at leve med :)

Dengang jeg var ung... Jeg kan huske, at min PowerBook (TiBook) fra
2002 kostede kr. 30.000,-. Set i det lys er de nye modeller billige. På
den anden side, så kan jeg godt se, at man kan få en bærbar i et
supermarked for kr. 3.000,- i dag, og det er endda med helt fornuftige
tekniske data.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 08:58

Den 05/04/10 01.20, Henrik Münster skrev:

> [...]
> de kommer til sommer. Traditionelt har Apple jo præsenteret dem til
> MacWorld Expo. I hvert fald plejer der at komme nye modeller inden det

Nej. Jeg mente at apple.de først siger at der er iPad'er til tyskerne
"Erhältlich ab Ende April" og for en måned siden sagde de den tredje, så
de kan åbenbart sælge det som varmt brød, og de prioriterer formentlig
hjemmemarkedet højest så de får først.

Macrumours siger at vi er over tiden for nye bærbare, men jeg tror ikke
Apple har haft TID til at lave dem fordi iPad'en har taget så mange
ressourcer ligesom iPhonen gjorde.

> [...]
> den anden side, så kan jeg godt se, at man kan få en bærbar i et
> supermarked for kr. 3.000,- i dag, og det er endda med helt fornuftige

Tjah, ting koster.

Og hvis du har lyst til at være glad for at ting er billigere, skal du
bare se på hvad en hjemmecomputer kostede i fyrrene og halvtredserne!
Og det endda bare i STRØM :)

Jeg mente også det var en dyr model i sammenligning med hvad man ellers
kan få, ikke i forhold til hvad det kostede for 10-20 år siden. iPad'en
er jo også så forholdsvis billig at man kan konkurrere med netop de
billige bærbare. MacBook Pro er med Unibody kommet i en udførselsmæssig
kaliber som efter min mening slår alle plastikcomputerne med mange
længder. Jeg gider helt ærligt ikke billigt skrammel mere :( For mange
irritationsmomenter og ærgelser - tror jeg er ved at nærme mig
B&O-målgruppen (selvom jeg ikke har råd).

Jeg overvejede det grundigt, og jeg har brug for en bærbar, ikke en iPad
til de ting jeg går og laver, selvom jeg er meget fristet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-10 22:52

> [...]
> "Erhältlich ab Ende April" og for en måned siden sagde de den tredje, så
> de kan åbenbart sælge det som varmt brød, og de prioriterer formentlig

Jeg var lidt i tvivl om, hvad du mente. Vi må være tålmodige lidt endnu.
Det er vel også meget rart, hvis iPad først kommer, når der er en dansk
udgave. Jeg er i hvert fald ikke mere utålmodig, end jeg godt kan vente
lidt endnu.

> Macrumours siger at vi er over tiden for nye bærbare, men jeg tror ikke
> Apple har haft TID til at lave dem fordi iPad'en har taget så mange
> ressourcer ligesom iPhonen gjorde.

Det er da muligt. Jeg kan nu også godt vente lidt. Jeg er nu lidt spændt
på, hvad der kommer af nye MacBook (Pro), iMac og iPhone til sommer. Jeg
overvejer lidt at anskaffe noget nyt.

> [...]
> kan få, ikke i forhold til hvad det kostede for 10-20 år siden. iPad'en
> er jo også så forholdsvis billig at man kan konkurrere med netop de

Jeg ville såmænd heller ikke modsige dig. Bare understrege det hele
lidt.

> [...]
>
> Jeg overvejede det grundigt, og jeg har brug for en bærbar, ikke en iPad
> til de ting jeg går og laver, selvom jeg er meget fristet.

Man bliver nok lidt mere magelig med alderen og forventer bedre
kvalitet. Det er helt sikkert, at unibody-modellerne virker meget lækre
og solide. Jeg har ellers altid behandlet bærbare computere meget
forsigtigt og kun båret dem i to hænder osv. Jeg er selvfølgelig stadig
forsigtig, men men en unibody-model føler jeg, at den er stærk nok til
at blive behandlet mere nonchalant. Retfærdigvis skal det siges, at den
Lenovo, min kone har fra sit arbejde, faktisk også føles meget gedigen.
At bunden og siderne så ligner rent kaos med kanter, sammenføjninger og
stik er en anden sag. Det er en skarp kontrast i forhold til en Macs
helt rene linier.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 04:07

> Jeg fik så også puslet lidt med direkte ftp mellem de to med et CAT5
> kabel,

Lige et opklarende spørgsmål fra en ignorant: Er FTP ikke en
internetprotokol?

> Så jeg afventer at Morten Lind laver en
> tysklandstur for at hente sit vidunder i stedet for at vente til sommer,
> og så laver en frisk anmeldelse af hvor praktisk den er at bruge i
> dagligdagen :)

Tjaeh....jeg vil nu helst købe den regulært her i landet - det andet
virker lidt bøvlet. Hvis jeg er heldig, får Telia den til salg, og så er
der måske mulighed for en slags sammenkobling med mit iOn-abonnement?

> Jeg kan godt forstå dem der er glade for deres MacBook Pro, men synes
> også det er en dyr model. Nå. Holder den 3 år er det en tier om dagen,
> og så er det til at leve med :)

Ja, men stadig ærgerligt, hvis den /kun/ holder tre år.

M., der tror, den holder længere

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 09:01

Den 05/04/10 05.07, Morten Lind skrev:

> Lige et opklarende spørgsmål fra en ignorant: Er FTP ikke en
> internetprotokol?

Tjoh. ftp er både et program og den tilhørende protokol, så det er lidt
mudret. Det er fra de glade pionerdage.

> Tjaeh....jeg vil nu helst købe den regulært her i landet - det andet
> virker lidt bøvlet. Hvis jeg er heldig, får Telia den til salg, og så er
> der måske mulighed for en slags sammenkobling med mit iOn-abonnement?

Det er vel bare vifte med Visakortet - vi er jo i EU. Men jeg kan også
godt se fidusen i at købe den i butikken på hjørnet.

> Ja, men stadig ærgerligt, hvis den /kun/ holder tre år.

Tjoh. Verden stormer jo fremad, og det gør computerne også, omend det
er mit håb at den stilstand som er opstået med processorhastigheder, gør
at en computer kan leve længere. Se fx de gode gamle iMac G3'ere - de
hoster altså en del over YouTube - især i HD. Det er pga manglende
motorkraft, og den udvikling er stoppet nu.

> M., der tror, den holder længere

Man har lov at håbe :)

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 14:34

> Tjoh. ftp er både et program og den tilhørende protokol, så det er lidt
> mudret. Det er fra de glade pionerdage.

Hæ, hæ...så filoverførsel mellem to computere ved hjælp af et RJ45-kabel
er /ikke/ FTP, er vi enige om det?

> Det er vel bare vifte med Visakortet - vi er jo i EU. Men jeg kan også
> godt se fidusen i at købe den i butikken på hjørnet.

Godt - jeg vifter ikke ofte med plasticpengene - det lader jeg mit
rødhårede spektakel om

> [...]
> hoster altså en del over YouTube - især i HD. Det er pga manglende
> motorkraft, og den udvikling er stoppet nu.

Tænk! Jeg vidste, du havde set lyset... Masser af "gamle" maskiner
kan endnu køre årevis

> Man har lov at håbe :)

Yep - jeg er sikker på, den holder

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 15:14

Den 05/04/10 15.34, Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ...så filoverførsel mellem to computere ved hjælp af et RJ45-kabel
> er /ikke/ FTP, er vi enige om det?

Hvis jeg har skrevet "ftp minandenmac" i Terminal.app og get/put
bagefter, hvad vil du SÅ kalde det?

(og, jojo, det var det jeg gjorde, der er nemlig mindre overhead på end
hvis man laver fildeling).

> Godt - jeg vifter ikke ofte med plasticpengene - det lader jeg mit
> rødhårede spektakel om

Udmærket arbejdsfordeling. Du tjener, hun bruger.

Så er der heller ingen diskussion om hvordan det skal gøres.

> Tænk! Jeg vidste, du havde set lyset... Masser af "gamle" maskiner
> kan endnu køre årevis

Naturligvis har jeg det. Det ændrer dog ikke på at de fleste "nye"
programmer har det bedst med spandevis af ram og pænt med
processorkraft. Jeg vil fx meget nødigt skulle arbejde til dagligt med
en iMac G3, selv hvis den var bøffet op til en hel gigabyte ram.

> Yep - jeg er sikker på, den holder

Pænt af dig. Man ved jo aldrig hvornår. Bare se din PowerMac, hvor
længe den kunne

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-04-10 16:31

> Hvis jeg har skrevet "ftp minandenmac" i Terminal.app og get/put
> bagefter, hvad vil du SÅ kalde det?

Betyder FTP ikke File Transfer Protocol?

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 19:17

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Betyder FTP ikke File Transfer Protocol?

> - Mikael

Jo, og hvor bruger man en TransferProtocol?

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-04-10 10:32

> Jo, og hvor bruger man en TransferProtocol?

Mellem 2 computere f.x.
Hvis man vil flytte en fil f.x.
Over nettet f.x.
Og jeg mener net, ikke nødvendigvis internet.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 20:39

Den 05/04/10 17.31, nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Betyder FTP ikke File Transfer Protocol?

Fra "man ftp" i Terminal.app:

NAME
ftp -- Internet file transfer program

DESCRIPTION
ftp is the user interface to the Internet standard File Transfer
Proto-
col. The program allows a user to transfer files to and from a remote
network site.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 19:06

> Pænt af dig. Man ved jo aldrig hvornår. Bare se din PowerMac, hvor
> længe den kunne

Ja! Det var s´gu´ et chok af de værre - den var ikke engang betalt ud

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-04-10 20:40

Den 05/04/10 20.05, Morten Lind skrev:

> Ja! Det var s´gu´ et chok af de værre - den var ikke engang betalt ud

Øh, afskrev du den ikke fra dag 1?

Eller mener du du købte den hos L'Easy?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 19:13

> (og, jojo, det var det jeg gjorde, der er nemlig mindre overhead på end
> hvis man laver fildeling).

Tror dig, tror dig - skulle bare drille...

> Udmærket arbejdsfordeling. Du tjener, hun bruger.

> Så er der heller ingen diskussion om hvordan det skal gøres.

Nemlig, og her til morgen spørger hun blot: Hvad koster den ting, du
sagde, du ville have?

> [...]
> processorkraft. Jeg vil fx meget nødigt skulle arbejde til dagligt med
> en iMac G3, selv hvis den var bøffet op til en hel gigabyte ram.

Enig , men man ka´ jo gøre som jeg(& Erik Richard gør det vist
også(?)): en håndfuld af de gamle travheste, der så blot laver en
dedikeret opgave.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-04-10 20:42

Den 05/04/10 20.13, Morten Lind skrev:
> Enig , men man ka´ jo gøre som jeg(& Erik Richard gør det vist
> også(?)): en håndfuld af de gamle travheste, der så blot laver en
> dedikeret opgave.

Godt strøm er billigt, hva'? Vi har talt om elvarme før

Tiden er løbet fra maskiner der står i tomgang og blot laver en enkelt
ting. Det gør man i dag med virtualiserede maskiner der så kører i
maven på en enkelt Mac Pro eller lignende, og samme Mac Pro har
ovenikøbet overskud til også at lave alt det andet du har brug for!

(det er selvfølgelig noget andet hvis maskinerne er slukkede når de ikke
bliver brugt, men så er diskene langsomme og skærmene dårlige og man
bliver forvænt :) )

Fra : Morten Lind

Dato : 06-04-10 02:59

> [...]
>

> (det er selvfølgelig noget andet hvis maskinerne er slukkede når de ikke
> bliver brugt, men så er diskene langsomme og skærmene dårlige og man

Ja, du har nok ret

M.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-04-10 16:05

Morten Lind skrev:
> Hæ, hæ...så filoverførsel mellem to computere ved hjælp af et RJ45-kabel
> er /ikke/ FTP, er vi enige om det?

Man kan jo ikke overføre filer udelukkende ved at smide et kabel mellem
dem, og så håbe at det sker. Men behøver et program i hver ende, fx ftp.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 16:13

Hej,

> Hæ, hæ...så filoverførsel mellem to computere ved hjælp af et RJ45-kabel
> er /ikke/ FTP, er vi enige om det?

Jeg tror du har misforstået begrebet "internetprotokol". Når man snakker
om at FTP er en internetprotokol betyder det, at den baserer sig på den
protokol, som hedder Internet Protocol (IP).

IP er den protokol, man anvender på det man i daglig tale kalder for
"internettet". En stor, international sammenslutning af lokalnetværk.

Du kan dog også sagtens anvende IP på netværk som _ikke_ er tilsluttet
det internettet. Dermed sagt at brugen af FTP ikke har noget at gøre med
om man er "på internettet" eller ej.

Vedr. Thorbjørns forklaring om at det er lidt mudret mener jeg dog ikke
det er korrekt. Normalt kaldes protokollen for FTP (eller i helt gamle
dage File Transfer Protocol) - hvorimod programmet Thorbjørn snakker om
kaldes ftp (altså med små bogstaver). Dette program er dog (svjv) _ikke_
fra de glade pionerdage, så derfor er der ikke en mudret sammenblanding
på den måde.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 16:30

Den 05/04/10 17.12, Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> kaldes ftp (altså med små bogstaver). Dette program er dog (svjv) _ikke_
> fra de glade pionerdage, så derfor er der ikke en mudret sammenblanding

Jeg mener ikke din skelnen mellem store og små bogstaver er korrekt,
endsige af betydning, men jeg kan ikke lige hitte begrundelsen for det
og så vigtigt er det heller ikke.

Mit personlige bud er at navnet er fundet på først, og at man derefter
har lavet et program der har implementeret det, og kaldet det det
indlysende navn til dem der skulle starte det, nemlig ftp.

Og mht pionerdagene:

"The original specification of the File Transfer Protocol was published
as RFC 114 on 16 April 1971"...

(fra http://en.wikipedia.org/wiki/File_Transfer_Protocol)

Dengang var hverken TCP/IP eller Ethernet opfundet endnu :)

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 17:36

Hej,

> Jeg mener ikke din skelnen mellem store og små bogstaver er korrekt,
> endsige af betydning, men jeg kan ikke lige hitte begrundelsen for det
> og så vigtigt er det heller ikke.

Det er nu ellers en almindelig udbredt konvention. Du kan jo ikke starte
ftp programmet ved at skrive FTP - det gøres ved at skrive ftp med små
bogstaver.

Hvis du kigger i RFC'en for FTP (de nyere udgaver), så skriver de
protokollens forkortelse med store bogstaver - FTP.

Ja, hvis du fx bare kigger i manualsiden til ftp på din Mac, så gør de
det samme. "ftp" er programmets navn, og "using the FTP or
HTTP-protocols" angiver at de implementeret FTP protokollen.

> Mit personlige bud er at navnet er fundet på først, og at man derefter
> har lavet et program der har implementeret det, og kaldet det det
> indlysende navn til dem der skulle starte det, nemlig ftp.

Det er nu ikke så risikabelt et bud. Protokollen er fra før 1971 og
programmet er fra 1983.

> [...]
> (fra http://en.wikipedia.org/wiki/File_Transfer_Protocol)
> Dengang var hverken TCP/IP eller Ethernet opfundet endnu :)

Det var jo netop det, jeg referrerede til Thorbjørn

FTP (protokollen) er fra pionerdagene. ftp (programmet) er ikke. Derfor
er der ikke den her "mudrede" sammenblanding mellem FTP og ftp - som man
kan se ved andre system, hvor program og protokol er udviklet og
indviklet sideløbende og i et miskmask.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-04-10 19:01

> [...]
> er der ikke den her "mudrede" sammenblanding mellem FTP og ftp - som man
> kan se ved andre system, hvor program og protokol er udviklet og

Det må du uddybe. Mener du alvorligt at protokollen er specificeret i
1971, men først implementeret tolv år senere? Hvad mener du med "ftp
(programmet)", der er da mange ftp-programmer, og det skulle være
underligt, hvis der ikke var et fra 1971.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 21:37

Hej,

> Det må du uddybe. Mener du alvorligt at protokollen er specificeret i
> 1971, men først implementeret tolv år senere?

Nej. Men den konkrete implementation her (i første version) er en senere
opfindelse.

> Hvad mener du med "ftp
> (programmet)"

Jeg snakker om det program Thorbjørn skrev han brugte. Jeg snakker ikke
om alle mulige vilkårlige programmer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 20:46

Den 05/04/10 18.36, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Det er nu ellers en almindelig udbredt konvention. Du kan jo ikke starte
> ftp programmet ved at skrive FTP - det gøres ved at skrive ftp med små
> bogstaver.

Øh, jo, det kan jeg da godt. Prøv selv i Terminal.app!

ravn ravn$ FTP FTP.FUNET.FI
Trying 2001:708:10:9::20:2...
FTP: Can't connect to `2001:708:10:9::20:2': No route to host
Trying 193.166.3.2...
Connected to ftp.funet.fi.
220---------- Welcome to Pure-FTPd [privsep] ----------
220-You are user number 49 of 1000 allowed.
220-Local time is now 22:43. Server port: 21.

Jeg går ud fra at når jeg nu har vist dig AT man kan, kan du selv regne
ud HVORFOR?

(Vink: Det kan man også på Windows)

> Det var jo netop det, jeg referrerede til Thorbjørn
>
> FTP (protokollen) er fra pionerdagene. ftp (programmet) er ikke. Derfor

Hvor har du det der 1983 fra? Hvis du tænker på BSD Unix er det jo bare
dén implementation.

Det er også ligemeget. Det er rent pindehuggeri, og det er for meget
forår til jeg synes det er sjovt. Kan vi ikke fortsætte til november?

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 21:34

Hej,

> Øh, jo, det kan jeg da godt. Prøv selv i Terminal.app!

Det er vel bare fordi du kører med case insensitive filsystem. Så er der
jo ingen forskel, og dermed giver spørgsmålet jo ikke mening

> Hvor har du det der 1983 fra? Hvis du tænker på BSD Unix er det jo bare
> dén implementation.

Ja, og når man snakker om et konkret program som du gjorde (altså ftp på
Mac), så er det jo en konkret implementation. Ellers kunne du jo have
snakket om alt muligt lige fra Windows-programmer til Cyberduck

> Det er også ligemeget. Det er rent pindehuggeri, og det er for meget
> forår til jeg synes det er sjovt. Kan vi ikke fortsætte til november?

Sure thing! - Bare lad være med at sige at det ikke er korrekt at man
normalt skelner mellem store og små bogstaver

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 19:21

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> kaldes ftp (altså med små bogstaver). Dette program er dog (svjv) _ikke_
> fra de glade pionerdage, så derfor er der ikke en mudret sammenblanding

AHA - tak for opklaringen Jeg troede nemlig, som du har bemærket, at
en internet protokol var forbeholdt noget med internettet, FTP, HTTP,
SMTP osv., men man lærer jo noget hver dag

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 20:50

Den 05/04/10 20.21, Morten Lind skrev:

> AHA - tak for opklaringen Jeg troede nemlig, som du har bemærket, at
> en internet protokol var forbeholdt noget med internettet, FTP, HTTP,
> SMTP osv., men man lærer jo noget hver dag

Trolde har flere lag! Protokoller har flere lag!

SMTP bygger fx bare på at den ene ende sender en eller flere linier
tekst, og den anden ende sender en eller flere linier tekst som svar.
Det bliver de så ved med til de er er enige om at slutte.

INDHOLDET af disse linier er så det der gør den store forskel. Det kan
du læse om hvis du keder dig.

I Internet-regi er det bare konventionen at de tegn der udgør
ovenstående linier flyttes frem og tilbage over en TCP/IP-forbindelse,
som sædvanligvis er gjort fra klient til server på port 25.

Og TCP/IP behøver ikke gøres af computere. Nogen gale mennesker har
brugt brevduer til formålet...

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 04:08

> Jeg har nu kommet til at købe en MacBook Pro

Tillykke forresten

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 09:02

Den 05/04/10 05.08, Morten Lind skrev:

> Tillykke forresten

Tak :)

(og mht afskrivning, så er det stadig billigere end med en bil, det
trøster lidt :))

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 14:35

> Tak :)
>
> (og mht afskrivning, så er det stadig billigere end med en bil, det
> trøster lidt :))

M.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-04-10 14:49

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> (og mht afskrivning, så er det stadig billigere end med en bil, det
> trøster lidt :))

Ja, hvis bilen er tiltrækkelig dyr

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 15:17

Den 05/04/10 15.49, Lars Kongshøj skrev:

> Ja, hvis bilen er tiltrækkelig dyr

Jeg er bange for at hvis bilen skal være lovlig at køre med på offentlig
vej, så kommer man ikke langt (eller længe) for hvad sårn en koster i dag.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-04-10 16:06

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jeg er bange for at hvis bilen skal være lovlig at køre med på offentlig
> vej, så kommer man ikke langt (eller længe) for hvad sårn en koster i dag.

I det mindste er biler oftest praktisk anvendelige længere end en
slæbbar computer, og skal dermed afskrives over længere tid.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 16:37

Den 05/04/10 17.06, Lars Kongshøj skrev:

> I det mindste er biler oftest praktisk anvendelige længere end en
> slæbbar computer, og skal dermed afskrives over længere tid.

Men med større beløb.

Givet en ny bil i dag, som har et værditab på - lad os bare sige 1/3 -
over tre år, som er et meget almindeligt skiftetidspunkt hvis man
foretrækker ny bil.

Jeg tror en af de billigste biler herhjemme lige nu er en Hyunday i10
som koster 94.995. Værditabet på den er jvf ovenstående 31000 på tre
år, og det er cirka 10000 om året. Det er lige en ny MacBook om året
bare på det :)

Og så er der naturligvis driftsudgifterne og skatter og vedligehold og
det løse. Så, jeg tror bare det at en bil er _ny_ er tilstrækkeligt til
at den er tilstrækkeligt dyr

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-04-10 16:44

> [...]
>
> Og så er der naturligvis driftsudgifterne og skatter og vedligehold og
> det løse. Så, jeg tror bare det at en bil er _ny_ er tilstrækkeligt til

Ja, nu skal vi ikke bevæge os helt off-topic med en bil-diskussion - så
min afslutningsreplik skal være: en tysk vogn med dieselmotor og uden
computer kan holde i 20 år, men det giver da stadig en hvis afskrivning
per år, så jeg er tilbøjelig til at give dig ret i at en MBP er lidt
billigere i afskrivning.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 20:59

Den 05/04/10 17.44, Lars Kongshøj skrev:
> Ja, nu skal vi ikke bevæge os helt off-topic med en bil-diskussion - så

Dette er Usenet. Alle diskussioner om computere _SKAL_ ende med at
sammenligne biler :)

Herudover skriver vi stadigvæk på Mac, så der er hævd for at så er der
vide rammer.

Men det glæder mig du kunne se pointen :D

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-10 19:30

> Jeg er bange for at hvis bilen skal være lovlig at køre med på offentlig
> vej, så kommer man ikke langt (eller længe) for hvad sårn en koster i dag.

Så har du ikke været ude hos Sydhavnsmafiaen...seks kilo og du kan køre
ud på Gl. Køge Landevej. Måske kan du oven i købet komme helt til
Toftegårds Plads for de penge

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-10 21:46

Den 05/04/10 20.29, Morten Lind skrev:

> Så har du ikke været ude hos Sydhavnsmafiaen...seks kilo og du kan køre
> ud på Gl. Køge Landevej. Måske kan du oven i købet komme helt til
> Toftegårds Plads for de penge

Hvis vi nu indbefatter den skal gå igennem syn?