Kolonnekørsel - er vi enige? :-)
Fra : Cykellapper

Dato : 23-03-10 20:18

Jeg synes, det er ved at være længe siden dette har været oppe og vende, så
skal vi ikke lige tage den een gang til for Prins Knud, nu da fællesturene
(åbningerne) starter:

http://www.fiberinternet.dk/silkeborggarderforening/hjejle/Kolonnek%C3%B8rsel.htm

Det er min opfattelse, at der er bred enighed om denne måde at gøre det på,
med små lokale variationer.

Jeg blev noget forbløffet sidste år, over at så mange ikke kendte disse
(uskrevne) regler for kolonnekørsel.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-03-10 20:28

"Cykellapper" <preben_xfjernx_@cykellapper.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på, med små lokale variationer.
>
> Jeg blev noget forbløffet sidste år, over at så mange ikke kendte disse

Ja det er den smarte måde at løse det på, jeg mener bare at det er ulovligt
at køre sådan, fordi man kører for tæt på hinanden og har forkert placering
på vejen..
Jeg tror dog ikke at man nogensinde får problemer med politiet.. Man kører
jo sådan for sin egen sikkerheds skyld... og ja, det er irriterende når folk
ikke kan finde ud af, at rette ordentlig ind :)

Mvh Anders

Fra : Cykellapper

Dato : 23-03-10 22:11

Anders Houmark wrote:
> [...]
> kører jo sådan for sin egen sikkerheds skyld... og ja, det er
> irriterende når folk ikke kan finde ud af, at rette ordentlig ind :)

Der var noget skriveri om det sidste eller forrige år. Jeg mener, at MCTC
spurgte færdselsstyrelsen, og at det blev accepteret. Dog var der noget om,
at man max måtte køre 10 mc'ere sammen, medmindre det var et decideret
optog.

Er der nogen, der husker enkelthederne bedre end mig?

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : TWL

Dato : 24-03-10 06:43

Cykellapper wrote:

> [...]
> decideret optog.
>
> Er der nogen, der husker enkelthederne bedre end mig?

Der står lidt om kolonnekørsel her :

http://www.politi.dk/Midtvestjylland/da/lokalnyt/Nyheder/03_nyheder_080709.htm

Mvh Thomas

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 10:08

Fra : Hekto

Dato : 23-03-10 16:40

On Mar 23, 10:11 pm, "Cykellapper" <preben_xfjer...@cykellapper.dk>
wrote:

> [...]
> optog.
>
> Er der nogen, der husker enkelthederne bedre end mig?

Jeg tror faktisk ikke engang det var 10?

Det er rigtigt at mange ikke kan/vil/forstår at man skal være på
dupperne ved kolonnekørsel og holde sin plads. Så må man tale med
store bogstaver. Der kane (er!) ske nogle forbandede uheld hvis ikke
man passer på.

--

/Hekto

Fra : TWL

Dato : 24-03-10 06:42

<snip>

> [...]
> dupperne ved kolonnekørsel og holde sin plads. Så må man tale med
> store bogstaver. Der kane (er!) ske nogle forbandede uheld hvis ikke

Jeg husker det også som meget små grupper og så 200 meter el.lign
mellem grupperne

Thomas

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 06:42

Fra : Stup

Dato : 24-03-10 01:39

On 24 Mar., 06:43, TWL <tw-lichtFJ...@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Der står lidt om kolonnekørsel her :
>
> http://www.politi.dk/Midtvestjylland/da/lokalnyt/Nyheder/03_nyheder_0...
>
> Mvh Thomas- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej

Blot til orientering, så pusler DMC med at få skabt klare regler for
forståelsen af kolonnekørsel eller ej og hvordan man skal klare det i
kryds og så videre. Der bliver så vidt jeg ved lidt om det i næste
blad. Indtil nu har det været en sådan politimester/direktør-ting at
fortolke og den omtalte højesteretsdom er heller ikke 100 % entydig.

Men forbud med at køre zig-zag, som netop anbefales af alle seriøse mc-
nationers organisationer og politi til kolonner, det tror jeg kun kan
ske netop i Danmark, og indtil videre eksisterer det da heller ikke.

Mvh

Stup
XS1100S, der egentlig med den vejrudsigt godt ville en tur til
Kjøwenhavn, men har en Herre og Mester, der ikke kan droppe
arbejdet....

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 10:08

Stup skrev:
> On 24 Mar., 06:43, TWL <tw-lichtFJ...@mail1.stofanet.dk> wrote:
>>
> .... og den omtalte højesteretsdom er heller ikke 100 % entydig.

*AHEMN*:
á: Østre landsret!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-03-10 12:08

Stup wrote:

> [...]
> forståelsen af kolonnekørsel eller ej og hvordan man skal klare det i
> kryds og så videre. Der bliver så vidt jeg ved lidt om det i næste

Fra DMC-bladet feb 2010:
"Selv om motorcyklisterne ....... så er de ikke at regne som et sluttet
optog."
og
".... og derfor også skal respektere fx signalanlæg/lysreguleringer mv."

Der står dog intet i politi-linket om at retten anså dem for et sluttet
optog.

/jim

Fra : Robert Eriksen

Dato : 24-03-10 11:10

Cykellapper wrote:
> Jeg synes, det er ved at være længe siden dette har været oppe og vende,
> så skal vi ikke lige tage den een gang til for Prins Knud, nu da
> fællesturene (åbningerne) starter:

Og husk at vejene kan være ekstra hullede efter vinteren i år

Fra : Stup

Dato : 24-03-10 07:19

On 24 Mar., 10:08, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> *AHEMN*:
> á: Østre landsret!
>
> --
> Armand.

Pernittengryn!!!...))

Mvh
Stup
XS1100S

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 24-03-10 21:17

Den 23-03-2010 20:18, Cykellapper skrev:
> [...]
> på, med små lokale variationer.
>
> Jeg blev noget forbløffet sidste år, over at så mange ikke kendte disse

....hvilket har ledt til at jeg kører alene, eller sammen med en 2-3
stykker jeg kender og ikke goder "flok adfærd"

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : -

Dato : 24-03-10 23:21

Cykellapper skrev:
> [...]
> på, med små lokale variationer.
>
> Jeg blev noget forbløffet sidste år, over at så mange ikke kendte disse

De er da ikke uskrevne, - du har lige henvist til et link hvor de er
nedskrevet!
Jeg kan kun bifalde denne måde at køre på, og den er jo ikke anderledes
end den måde man iøvrigt hensigtmæssigt kører på, både i bil og på mc,
på veje hvor der er en vis bredde.
En af de svære ting er at holde styr på kolonnen når man bliver splittet
op af et lyssignal der skifter til rødt. I et optog har man lov til at
fortsætte kørslen over for rødt, men i en uformel kolonne kan man jo
bare udnytte det til at skabe en naturligt afstand mellem grupperne.
Dvs. at den gruppe der er blevet stoppet ikke skal have travlt med
bagefter at indhente de forankørende.

/Claus

Fra : Cykellapper

Dato : 24-03-10 23:50

-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com wrote:

> De er da ikke uskrevne, - du har lige henvist til et link hvor de er
> nedskrevet!

Mja - det jeg mener er, at der ikke er klare regler fra myndighedsside, og
"vi" derfor selv er kommet frem til disse retningslinier.

> [...]
> grupperne. Dvs. at den gruppe der er blevet stoppet ikke skal have
> travlt med bagefter at indhente de forankørende.

Netop.
En urutineret kolonneleder forstår ikke altid _hvor_ langsomt vedkommende
faktisk skal accelerere og køre, for at bagtroppen ikke skal køre 140 for at
slutte op.

En måde at undgå vildfarelser er også, at vedkommende, der kører som nummer
2, bliver holdende og viser af, hver gang der drejes. Herefter slutter han
sig til bagtroppen. Der er altså IKKE tale om trafikregulering - kun en
vejvisning.

Førhen var problemet mindre, idet diverse østeuropæiske totaktere altid
kørte forrest. Det sikrede også en vis afstand mellem fortroppen og
hovedfeltet, da røggenerne på 2. parket var ganske betragtelige

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-03-10 00:02

On Wed, 24 Mar 2010 23:49:46 +0100, "Cykellapper"
<preben_xfjernx_@cykellapper.dk> wrote:

Hej.

>Mja - det jeg mener er, at der ikke er klare regler fra myndighedsside, og
>"vi" derfor selv er kommet frem til disse retningslinier.

En hver der har været i nærheden af DMC's Guldkursus ved hvorledes det
skal gøres så det virker.
Officielt eller uofficielt

> [...]
>faktisk skal accelerere og køre, for at bagtroppen ikke skal køre 140 for at

Se det er kunsten at få det til at virke.
Og det kræver at "haren" er sin opgave voksen.

> [...]
>sig til bagtroppen. Der er altså IKKE tale om trafikregulering - kun en

Det er en metode der er god hvis gruppen er vant til at køre sammen.
En anden metode er, at man holder ind til siden og benytter
retningsskifte som opsamling og får gruppen samlet igen.
Det virker faktisk også fint, og hvis alle ved det er således
modvirker det at man forsøger at hente fronten af gruppen hvis
afstanden er blevet lidt stor.

En god breefing før turen så alle kender både mål og spilleregler er
vigtig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jan B

Dato : 25-03-10 01:16

Metoden er velegnet til ensartede MC'er, men hvis der er tunge, ældre,
sidevognsmaskiner med, kan de godt få problemer når de lander bagest i
køen.
Jeg foretrækker zig-zag metoden, med de tunge og uerfarne forrest, bag
føreren, og så skal man huske at holde kontakt bagud, som man sagde i
"milli".

Jan B
www.jan-buchwald.dk

Fra : Hekto

Dato : 25-03-10 02:32

On 25 Mar., 08:15, Jan B <jan_buchw...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Jeg foretrækker zig-zag metoden, med de tunge og uerfarne forrest, bag
> føreren, og så skal man huske at holde kontakt bagud, som man sagde i

Normalt er vi en nogenlunde ensartet flok der også kender hinanden -
det gør det langt lettere.

Det hænder dog at der er 'nye' med, og det er absolut vigtigt at nye,
uerfarne, langsomme, tunge m.m. kommer heeeelt op foran. Deroppe er
hastigheden faktisk rimeligt lav og kørslen jævn. Ofte er det dog et
problem at få nogen til at indse at det bør være sådan. Enten er de
for generte og vil gemme sig nede bagved 'for ikke at sinke de andre'
eller også er egoet for stort til at indrømme at de måske er en smule
uerfarne. Derfor hjælper det lidt at tage en sluder med de ny-
tilkomne.

--

/Hekto

Fra : Cykellapper

Dato : 26-03-10 07:16

Hekto wrote:

> [...]
> eller også er egoet for stort til at indrømme at de måske er en smule
> uerfarne. Derfor hjælper det lidt at tage en sluder med de ny-

Jeg var afsted med en flok (5-6 cykler), jeg ikke kendte i går. Jeg havnede
lynhurtigt aller bagerst, efter at de havde overhalet mig indenom to gange.
Ikke engang zigzaggen kunne de holde, og så var marchtempoet i øvrigt
130-180km/t på landevej og den inbyrdes afstand alt for kort.

Kørte med ca 30 km, vendte så om og kørte hjem, da de kørte på motorvejen.
Gider ikke køre fællestur på store veje. Gider i øvrigt ikke dø

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-10 09:04

> [...]
> to gange. Ikke engang zigzaggen kunne de holde, og så var marchtempoet i
> øvrigt 130-180km/t på landevej og den inbyrdes afstand alt for kort.

En noget andeledes måde at køre fællestur på er med tenere klubben.

Stadig fast første og sidste mand.

Men i modsætning til ovennævnte så kører man ikke tæt, derimod sættes anden
mand af ved kryds og lign, således at de efterfølgende kan se hvad vej der
skal køres. Han kører så først igen når sidste mand kommer. På den måde kan
der blive ganske langt imellem de enkelte kørere.

Hvis 1. manden så ikke længere har en mand #2 at sætte af ved et kryds så
man han vente på at de indhenter.

/A