Spansk vin
Fra : Rune Trusell

Dato : 23-03-10 14:41

Jeg har før været heldig herinde med glimrende bud på vin til dyst i min
lille "vinklub".

Denne gang er temaet spansk. Uden yderligere restriktioner. Jeg skal
finde en dejlig spansk vin til maks. 150 kroner, men ikke nødvendigvis
helt deroppe.

Vi spiser lidt tapas til.

Nogle konkrete bud eller noget specifikt (drue eller andet), jeg skal
kigge efter. Er ret grøn mht. spansk vin.

Jeg er som altid lidt sent ude, så det skal være en vin der kan købes
"en af dagene".

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 23-03-10 19:17

Den 23-03-2010 14:40, Rune Trusell skrev:

> Nogle konkrete bud eller noget specifikt (drue eller andet), jeg skal
> kigge efter. Er ret grøn mht. spansk vin.

Jeg er også ret grøn på det spanske og er i det hele taget ikke
vinnørd... Men når jeg har fået vine fra Ribera del duero (jeg mener,
det har været hovedsagelig tempranillo-ting), så har jeg altid været
glad (forhåbentlig ikke ved et tilfælde).

I øvrigt drikker man fino til tapas ;)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Rune Trusell

Dato : 25-03-10 20:04

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
> det har været hovedsagelig tempranillo-ting), så har jeg altid været
> glad (forhåbentlig ikke ved et tilfælde).

Tak for svar. Jeg vil se om jeg kan finde noget i den dur :)

> I øvrigt drikker man fino til tapas ;)

??

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-03-10 21:50

Rune Trusell skrev:

> Tak for svar. Jeg vil se om jeg kan finde noget i den dur :)

> ??

Oprindelsen til ordet Tapas er spansk: Tapa - låg.

The story goes, at bartendere lagde et lille brød over sherry-glasset
for at holde støv, fluer m.v. væk.
Det udviklede sig så med diverse skinke, ost el.lign på brødet, og the
rest is history..

Så oprindelig drak man sherry til tapas - eller omvendt..

Fra : Rune Trusell

Dato : 26-03-10 10:14

Gert Krabsen skrev:

> [...]
> rest is history..
>
> Så oprindelig drak man sherry til tapas - eller omvendt..

Ahh, tak for oplysningen, så blev jeg det klogere.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell

Fra : Mogens

Dato : 26-03-10 11:48

Rune Trusell wrote:

> Ahh, tak for oplysningen, så blev jeg det klogere.

Nu skal man ikke overgøre fænomenet "Tapas". Oprindeligt var det jo blot
noget små-snacks, eks. lidt chorizo-pølse, nogle stykker ost, olien
etc., altså meget simpel mad. I Spenien findes der idag deciderede
Tapas-restuaranter, som blot har forædlet konceptet med små-retter så
der er et større udvalg af mere raffinerede retter. Om det så er tapas
kan man vel diskutere.

Vi gør oftest det når vi er er i Spanien at vi komponerer vores egen
tapas af 3-4 forretter (til 2 personer), og så sidder vi og deles list
om det. Fuldt ud på højde med det man får på de fine tapas-restauranter.
Egentlig utroligt, men man bliver ofte lige så mæt af dette som hvis man
får sin egen traditionelle forret og en hovedret.

Vi drikker slvfølgelig spansk rødvin til tapas og brødet.