Blokeret opkald på iPhone
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-03-10 15:17

Det sker, at min iPhone angiver, at der er kommet et blokeret opkald.
Hvis klikker på angivelsen, står der bare "Blokeret person". Jeg kan
ikke noget telefonnumer.

Jeg ved ikke af, at jeg har blokeret nogen. Jeg ved ikke, hvordan man
gør. Jeg kan ikke finde noget om det i manualen.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : René

Dato : 22-03-10 15:29

Det er når den som ringer har hemmeligt nummer, så står der blokeret
nummer.. og altså ikke noget du kan gøre ved

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 15:56

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg ved ikke af, at jeg har blokeret nogen. Jeg ved ikke, hvordan man
> gør. Jeg kan ikke finde noget om det i manualen.

vedkommende der ringer til dig har nok hemmeligt nummer ... eller valgt
ikke at sender caller id

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-03-10 18:00

> vedkommende der ringer til dig har nok hemmeligt nummer ... eller valgt
> ikke at sender caller id
>
> /thomas

Men hvis nu personen stod i min adressebog med telefonnumer, ville
vedkommende så alligevel blive identificeret?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 18:01

> Men hvis nu personen stod i min adressebog med telefonnumer, ville
> vedkommende så alligevel blive identificeret?

nej

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-10 18:06

> [...]

> Jeg ved ikke af, at jeg har blokeret nogen. Jeg ved ikke, hvordan man
> gør. Jeg kan ikke finde noget om det i manualen.

Omstillingsbord eller hemmeligt nummer - totalt tåbeligt, da man jo ikke
kan ringe tilbage, tsk, tsk...tænk at have et telefonnummer, der er
hemmeligt, gak, gak

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 18:11

> Omstillingsbord eller hemmeligt nummer - totalt tåbeligt, da man jo ikke
> kan ringe tilbage, tsk, tsk...tænk at have et telefonnummer, der er
> hemmeligt, gak, gak

der er nok mange bla. socialrådgivere, poltibetjente der vil være uenige

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-10 18:20

> der er nok mange bla. socialrådgivere, poltibetjente der vil være uenige
>
> /thomas

Ja da, man kan også fravælge telefonen. Man behøver heller ikke stå i
telefonbogen. Man kan også have hemmelig adresse.

Man kan også grave sig ned i et dybt hul i en skov.

Man kan også blive så paranoid, at man bliver meget ensom.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 18:26

> [...]
>
> Man kan også grave sig ned i et dybt hul i en skov.
>
> Man kan også blive så paranoid, at man bliver meget ensom.

sikke noget pladder at lukke ud. Der er helt valide grunde til at have
hemmeligt nummer ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-10 19:00

> sikke noget pladder at lukke ud. Der er helt valide grunde til at have
> hemmeligt nummer ...
>
> /thomas

Nu kan så meget jo være pladder, ikke sandt?

Hvilke grunde skulle der være, til at have hemmeligt nummer?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 19:03

> Nu kan så meget jo være pladder, ikke sandt?
>
> Hvilke grunde skulle der være, til at have hemmeligt nummer?

Udover det jeg allerede har nævnt ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-03-10 22:24

> Udover det jeg allerede har nævnt ?
>
> /thomas

Jeg er også enig i, at man kan have gode grunde til at have hemmeligt
nummer, som vi andre ikke skal sætte os til dommere over.

iPhone gør det bare synligt og irriterende, at man skal se, at nogen har
ringet forgæves til mig uden at kunne identificeres.

Og så har oversætteren altså valgt at kalde det for "blokeret", som om
vedkommende ikke vidste, at det hedder "hemmeligt nummer" i vedtaget
dansk sprogbrug.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 22:36

Hej,

> Og så har oversætteren altså valgt at kalde det for "blokeret", som om
> vedkommende ikke vidste, at det hedder "hemmeligt nummer" i vedtaget
> dansk sprogbrug.

Det er netop ikke ensbetydende med "hemmeligt nummer" - så man er nødt
til at bruge et andet ord. Om det valgte ord så er optimalt ved jeg ikke
rigtigt. De har nok ikke brugt alverden af resurser på den danske
oversættelse.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-10 19:07

> iPhone gør det bare synligt og irriterende, at man skal se, at nogen har
> ringet forgæves til mig uden at kunne identificeres.

Hvordan er det anderledes end alle andre mobiltelefoner?
I 80erne var der osse nummerviser på fastnettelefonerne.

Har du ikke telefonsvarer? Så lægger de nok en besked, hvis det er vigtigt.

- Mikael

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-03-10 19:20

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Hvordan er det anderledes end alle andre mobiltelefoner?
> I 80erne var der osse nummerviser på fastnettelefonerne.

På enkelte fastnettelefoner. Formodentligt kørende efter en udenlandsk
standard, så de har ikke virket, da KTAS åbnede for abonnement på
nummervisning i 90'erne.

/Lars

Fra : Thomas

Dato : 23-03-10 00:13

Morten Lind skrev:

> Hvilke grunde skulle der være, til at have hemmeligt nummer?
>
> M.

Tilsyneladende har Dells reklamationsafdeling hemmeligt nummer.

/Ths

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-10 08:25

Thomas <thomas@invalid.dk> wrote:

> Tilsyneladende har Dells reklamationsafdeling hemmeligt nummer.

nej det tror da pokker.... ;)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 08:55

On 2010-03-22 19:00:21 +0100, Morten Lind said:

> Nu kan så meget jo være pladder, ikke sandt?
>
> Hvilke grunde skulle der være, til at have hemmeligt nummer?
>
> M.

At man f.eks. er lærer og ikke ønsker at blive udsat for mange opkald
fra forældrer (der tror, at man er på arbejde 24/7) eller opkald fra
børnene.

At man arbejder i en branche, hvor der kan være uvarslet tilkald om
natten - så er det også godt, at have hemmeligt nummer, så man ikke går
i seng hver nat vidende om, at man kan risikere at blive vækket 1 time
senere.

/Joakim

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-10 22:51

JHP <usenet_at-jhpb-i-danmark> wrote:

> [...]
> natten - så er det også godt, at have hemmeligt nummer, så man ikke går
> i seng hver nat vidende om, at man kan risikere at blive vækket 1 time

Det forstår jeg ikke. Hvis man er på tilkald, så skal ens arbejde da
kunne få fat i en. Hvis man ikke er til at få fat på, så svigter man
enten sin pligt, hvis det står i ens kontrakt, eller også overlader man
det hele til kollegerne, og det er usolidarisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 23:17

Hej,

> Det forstår jeg ikke. Hvis man er på tilkald, så skal ens arbejde da
> kunne få fat i en. Hvis man ikke er til at få fat på, så svigter man

Jeg tror du har misforstået konceptet "hemmeligt nummer". Hvis du har
hemmeligt nummer på din tilkalde-telefon er det naturligvis ikke så
hemmeligt, at du ikke må oplyse arbejdsgiveren om det.

Tricket er at du ikke bliver ringet op af tilfældige avis-sælgere eller
din nabo, som har fundet dit nummer i Krak.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-10 23:48

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Tricket er at du ikke bliver ringet op af tilfældige avis-sælgere eller
> din nabo, som har fundet dit nummer i Krak.

Men de ringer jo ikke om natten. Joakim skrev specifikt om at blive
vækket om natten, når man har et arbejde med tilkald. Jeg forstår det
ikke helt, men det er måske bare mig?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 00:04

Hej,

> Men de ringer jo ikke om natten. Joakim skrev specifikt om at blive
> vækket om natten, når man har et arbejde med tilkald. Jeg forstår det
> ikke helt, men det er måske bare mig?

Well, det man er træt af er vel folk der ringer, når man sover eller
ikke vil forstyrres. Hvis man har nat-arbejde eller lign. kan det jo
godt blive et problem.

Og jo, naboer kan vel godt ringe midt om natten, hvis de vil det.

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 09:55

On 2010-03-26 23:47:44 +0100, Henrik Münster said:

> Men de ringer jo ikke om natten. Joakim skrev specifikt om at blive
> vækket om natten, når man har et arbejde med tilkald. Jeg forstår det
> ikke helt, men det er måske bare mig?

Hej
Det handler f.eks. om drift af IT systemer. De systemer vi laver er
store centrale systemer så der køres en masse ting om natten.
Er man uheldig, så er der fejl i programmellet eller datagrundlaget så
tingene går i stå om natten.

MEN der er ikke aftaler om tilkald af personale om natten - når der er
en aftale (for et specifikt tidsrum) skal man også have noget i løn og
så er det et varslet tilkald - så hvis det går galt, så forsøger man at
skaffe den nødvendige hjælp og det vil sige, at man ringer til
forskellige folk uden en specifik aftale om, at de skal være til
rådighed og det er uvarslet (og det er det jeg taler om længere oppe)

Da jeg er leder for en mængde udviklere så er jeg i risikozonen for, at
blive vækket for at jeg skal vække en/flere udviklere der bliver bedt
om, at tage på arbejde.

Og så lige tilbage til kommentaren vedr. svigte arbejdet/kollegaerne.
Jeps. Hvis man får betaling for at være til rådighed så skal man også
kunne fanges og så kender arbejdet også et telefonnummer (jeg har fået
udleveret mobil fra arbejdet men har ikke en aftale om, at jeg skal
kunne stå til rådighed om natten).
Er der ingen aftaler (og folk ikke kan tilkaldes), så er resultatet i
yderste konsekvens, at fejlretning må vente til når man møder på
arbejdet (og så er det så fleksibelt hvor jeg er, at folk selv
bestemmer hvornår de møder, så de første møder ved 6 tiden).

Der laves dog ofte aftaler om, at denne givne nat så skal man ringe til
denne person hvis der sker en fejl i dette hjørne af systemet. I disse
situationer har jeg så sørget for, at der er 2 medarbejdere der begge
står til rådighed (mod betaling) og jeg har valgt 2 for at de kan
hjælpe hinanden og lave analyse/design/review i fællesskab.

Problemet er, at det ikke er så psykisk og fysisk godt, at blive vækket
ofte om natten (uden aftale) og så samtidig skal have en fuld
arbejdsdag.
mvh. Joakim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-10 20:26

Den 27/03/10 09.55, JHP skrev:

> [...]
> forskellige folk uden en specifik aftale om, at de skal være til
> rådighed og det er uvarslet (og det er det jeg taler om længere oppe)

Skal det som udgangspunkt ikke være rigtigt, rigtigt skidt hvis det er
en kunde uden forudgående aftale der kan banke udviklere op om natten?

Er det iøvrigt indiskret at spørge om hvilket generelt område vi taler
om her?

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 23:59

On 2010-03-27 20:25:35 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen said:

> [...]
>
> Er det iøvrigt indiskret at spørge om hvilket generelt område vi taler om her?

Dem der står for tilkald af udviklere om natten er egne ansatte og ikke
kunderne.
Og ja, det er ikke noget der sker hver nat - de problemer der typisk er
"slemme" er jo noget man reflekterer over og finder ud af, hvad der
skal til for at man ikke får samme problem igen.

I virkeligheden er situationen jo også sådan, at problemerne bliver
rettet om natten og så må man klare betalingen bagefter og sørge for,
at der sker lidt fordeling af generne.

Området er den finansielle branche - der er det jo temmelig vigtigt, at
brugerne af systemerne kan arbejde i dagtiden og så er der traditionelt
mange ting der skal ske om natten - og det betyder jo så desværre
engang imellem, at man arbejder om natten/weekender/helligdage.
Situationen er jo, at hvis mainframe systemet ikke virker, så er der
ofte mange medarbejdere der ikke kan producere noget - det er lidt
begrænset hvad man kan uden IT i den branche.

mvh. Joakim

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-10 23:30

> [...]

> Problemet er, at det ikke er så psykisk og fysisk godt, at blive vækket
> ofte om natten (uden aftale) og så samtidig skal have en fuld

OK, der er selvfølgelig forskel på folks arbejde. Jeg er læge og har
nattevagter med tilkald. Det bliver jeg selvfølgelig betalt for. Så er
der bare de meget sjældne situationer, hvor der sker et større
trafikuheld e.l., og så skal vi kunne kalde folk ind uvarslet. Det kan
såmænd også være mindre problemer, hvor den vagthavende læge bliver syg
ved midnat. Alle kan jo få influenza. Jeg kendte såmænd en læge, der
endte med at blive opereret for blindtarmsbetændelse midt om natten,
hvor han selv var på vagt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-10 00:03

On 2010-03-27 23:30:05 +0100, Henrik Münster said:

> [...]
> ved midnat. Alle kan jo få influenza. Jeg kendte såmænd en læge, der
> endte med at blive opereret for blindtarmsbetændelse midt om natten,

Vi har også overvågning det meste af døgnet, så der er medarbejderne
ansat på skiftehold, men når de ikke kan klare problerne så skal der
tilkaldes hjælp - uanset hvilke aftaler man så har.
mvh. Joakim

Fra : KentBM

Dato : 23-03-10 11:12

Den 22/03/10 18.06, Morten Lind skrev:
> Omstillingsbord eller hemmeligt nummer - totalt tåbeligt, da man jo ikke
> kan ringe tilbage, tsk, tsk...tænk at have et telefonnummer, der er
> hemmeligt, gak, gak
Det er jo så den bedste begrundelse for at have hemmeligt nummer. Før
mobiltelefon og telefonsvarer, så ringede man selv op igen, hvis
modtageren ikke tog telefonen.

I dag er folk så bange for at gå glip af noget, at man skal bruge tid på
at forklare, hvorfor man ikke kan ikke lige kan huske at det var dem som
man ringede forkert til.

Altså jeg ringer til dig. Og hvis jeg virkelig vil have fat i dig, så
ringer jeg igen. Og ellers var det nok ikke så vigtigt.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-10 08:24

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Altså jeg ringer til dig. Og hvis jeg virkelig vil have fat i dig, så
> ringer jeg igen. Og ellers var det nok ikke så vigtigt.

Det kan der være noget om. På en måde var det rart ikke at vide, hvad
der er sket på ens telefon, når man ikke var hjemme. Nu kommer man hjem
til en telefon, der viser, hvem der har haft ringet. Nogle gange er der
ukendte numre, og så ved man ikke, om man skal ringe til dem eller hvad.
Man kan slå numrene op på nettet, men ofte er de ukendte.
Jeg har også været ude for at blive ringet op af en meget
mistroisk lydende person, der påstod, at vi havde ringet til hans
nummer. Han ville gerne vide, hvem vi var, og hvad vi ville. Derimod
ville han ikke rigtig ud med, hvem han var. Det kan jo sagtens være os,
der har ringet forkert. Vi er en familie på fire med to børn, der indtil
for nylig var mindre og sagtens kunne ringe forkert.
Når man vejer fordele og ulemper, så er jeg nok alligevel glad
for "vis nummer". Det er faktisk rart at kunne se, hvem der ringer. Og
det er også smart at kunne ringe tilbage til folk. Det er jo ikke altid,
man når at tage telefonen, før den holder op med at ringe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-10 19:01

Ove Steen Smidt skrev:
> Det sker, at min iPhone angiver, at der er kommet et blokeret opkald.
> Hvis klikker på angivelsen, står der bare "Blokeret person". Jeg kan
> ikke noget telefonnumer.

Det er hæmly nummer.

Det snød også mig i starten.

Fra : Steen

Dato : 22-03-10 19:17

In article <4ba7b06e$0$283$14726298@news.sunsite.dk>,

> Det er hæmly nummer.
>
> Det snød også mig i starten.

Måske ikke den bedste betegnelse, den danske oversætter har valgt.

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 20:03

Hej,

> Måske ikke den bedste betegnelse, den danske oversætter har valgt.

Man skal lige være opmærksom på, at der er forskellige tekster på
iPhone. Der er "blocked" (som det hedder på engelsk), men der er også
"unknown".

Det samme kender vi fra gammeldags telefoner i Danmark, hvor der er
forskel på hemmeligt nummer og skjult nummer. Umiddelbart vil jeg skyde
på at man her i tråden tager fejl, når man kæder hemmeligt nummer sammen
med "blokeret" - det er sikkert skjult nummer, der giver denne tekst.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-03-10 20:23

Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> på at man her i tråden tager fejl, når man kæder hemmeligt nummer sammen
> med "blokeret" - det er sikkert skjult nummer, der giver denne tekst.

Kan modtager-telefonen da se, hvorfor den ikke modtager nummeret?

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 22:32

Hej,

> Kan modtager-telefonen da se, hvorfor den ikke modtager nummeret?

Hvis mobiloperatøren vælger at sende den information til telefonen, ja.

Fra : Kaj A. Holdt

Dato : 22-03-10 15:21

On 22 Mar., 20:02, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:

> [...]
> på at man her i tråden tager fejl, når man kæder hemmeligt nummer sammen
> med "blokeret" - det er sikkert skjult nummer, der giver denne tekst.

iPhonen er fuldstændig ligeglad med hvad årsagen er til de manglende
oplysninger. Den skriver "blokeret" uanset om det er hemmeligt nummer,
udeladt, skjult nummer, eller hvad det ellers hedder i de forskellige
telefoner-menuer.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-03-10 22:26

Kaj A. Holdt <KAH@IC3.dk> wrote:

> [...]
> oplysninger. Den skriver "blokeret" uanset om det er hemmeligt nummer,
> udeladt, skjult nummer, eller hvad det ellers hedder i de forskellige

Så burde den skrive "uidentificeret". Der er jo ikke tale om en
blokering i nogen som helst forstand.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 22:37

Hej,

> Så burde den skrive "uidentificeret". Der er jo ikke tale om en
> blokering i nogen som helst forstand.

Det kommer nok an på, hvordan du definerer "blokeret".

Som regel er der jo tale om at telefonen sendes med i
(dvs. ikke videresender) telefonnummeret inden det sendes til kundens
mobiltelefonen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 22:45

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> telefonen sendes med i

bliver den så gzip'et først ? eller bare binhex'ed ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 23:09

Hej,

> bliver den så gzip'et først ? eller bare binhex'ed ?

Der skulle selvfølgelig stå telefonnummeret.

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 22:35

Hej,

> [...]
> oplysninger. Den skriver "blokeret" uanset om det er hemmeligt nummer,
> udeladt, skjult nummer, eller hvad det ellers hedder i de forskellige

Tjah, min iPhone opfører sig forskelligt afhængigt af den information,
mobiloperatøren sender til telefonen. Det kan give sig udslag i fx
teksten "Blocked" eller teksten "Unknown".

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-03-10 14:36

> [...]

> mobiloperatøren sender til telefonen. Det kan give sig udslag i fx
> teksten "Blocked" eller teksten "Unknown".

Min laver også Unknown engang imellem.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 08:52

On 2010-03-22 22:20:44 +0100, Kaj A. Holdt said:

> [...]
> oplysninger. Den skriver "blokeret" uanset om det er hemmeligt nummer,
> udeladt, skjult nummer, eller hvad det ellers hedder i de forskellige

Og nej, det gør den så ikke. Jeg har hemmeligt nummer og den skriver
"Blokeret" når jeg ringer til mit eget nummer (ja, jeg har flere
hemmelige numrer) og i denne uge, var der en fra Indien der ringede til
mig, og der stod "Ukendt" i display'et, så der er forskel.

/JHP

Fra : N/A

Dato : 22-03-10 22:35

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-03-10 13:20

> [...]

> Jeg ved ikke af, at jeg har blokeret nogen. Jeg ved ikke, hvordan man
> gør. Jeg kan ikke finde noget om det i manualen.

Der står sikkert Blocked, hvilket betyder at der ringes fra et skjult
nummer. Det har ikke noget med din iPhone at gøre - det er noget den
anden har valgt.

Personligt synes jeg det er pisseirriterende og hvis det ikke var fordi
jeg har et par enkelte der ringer fra et Blocked nummer, som jeg ikke
kan lade være med at tage, så ville jeg bare lade den ringe.