Berberiandebryst
Fra : Aksel

Dato : 21-03-10 19:21

Kan der gives nogle retningslinier for stegning af et tyndt stykke
berberiandebryst, som man kan købe i visse forretninger?
Undertiden giver vi det lidt for meget, og til andre tider lidt for lidt.
Det er ikke til at anbringe stegetermometer i et så tyndt stykke kød.
Mvh
Aksel

Fra : kim Rasmussen

Dato : 21-03-10 19:29

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i meddelelsen

Hej.....
Jeg steger andebryster på 180 grader i 20 min og hviletid 15 min
Hilsen Kim

Fra : Emil

Dato : 22-03-10 00:12

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> wrote:

>Kan der gives nogle retningslinier for stegning af et tyndt stykke
>berberiandebryst, som man kan købe i visse forretninger?

Skær/hiv skindet af, og gem det til serveringen. Fjern evt. hinder.
Brysterne (formodet af 300 gram) saltes med 1 ml salt (= hvad der kan
være mellem et par fingre) på hver side, jævnt fordelt.

Pak hvert bryst i sin egen plast-kogepose, og placer det i 60 grader
varmt vand (gerne fra den varme hane), og lad posernes åbninger hænge
ud over grydens kant, fastholdt af låget.

Når grydens temperatur kommer under 55 grader, efterfyldes/udskiftes
vandet. så det igen er 60 grader.
Hele seancen vedligeholdes i _mindst_ 4 timer (brug høkasse/dyner), og
så er brysterne PERFEKT møre.
De kan så komme på køl til næste dag, eller steges færdige.

Før færdigstegningen skal brysterne have køkkentemperatur (ca. 21
grader)
Færdigstegningen foregår ved en kort bruning i andefedt (smør, klaret
smør, ghee og div. olier er OK), ved ca 120 - 140 grader,
Temperaturen er OK, hvis en side på en terning hvedebrød er 60
sekunder om at blive brun.
Start med at brune skindet, så smagen videregives til kødet.

>Undertiden giver vi det lidt for meget, og til andre tider lidt for lidt.
>Det er ikke til at anbringe stegetermometer i et så tyndt stykke kød.

Ovenstående fremgangsmåde er afprøvet og fundet bedst egnet til den
perfekte fremgangsmåde til det møreste og saftigste kød.
Eller sagt lidt firekantet: Det KAN ikke blive bedre (fraset evt.
extra krydring, efter personlig smag).

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-03-10 17:59

Aksel <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
YPednSf7OLPw_DvWnZ2dnUVZ8lCdnZ2d@giganews.com

> Kan der gives nogle retningslinier for stegning af et tyndt stykke
> berberiandebryst, som man kan købe i visse forretninger?

Mener du et helt bryst? Hvis ja, så plejer jeg at krydsridse skindsiden
diagonalt ned til kødet. Derefter smider jeg brystet på en pande med
skindsiden nedad på lidt over middelvarme. Jeg giver den så en 15-20 min.,
vender brystet om, dækker det til med staniol, og slukker for varmen. Efter
yderligere 10-15 min. er det klart til servering - perfekt rosa og med sprød
"svær".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 30-03-10 20:09

Jens Bruun wrote:
> [...]
> yderligere 10-15 min. er det klart til servering - perfekt rosa og med sprød

Har afprøvet Jens's metode et par gange i ugens løb, og resultatet med
et bryst på ca. 250-300 gram blev rigtig lækkert rosastegt (andet havde
jeg nu heller ikke forventet :) ). Dog blev min "svær" noget blødt
snask, så jeg må have gjort noget forkert? Kan problemet være at jeg
lagde stanniol over hele panden (som jo mere eller mindre omdanner
panden til en gryde med masser af vanddamp i den sidste stegetid)? Det
ideelle ville for mig at se være at man stegte på skindsiden til sidst,
men det har jeg dog ikke prøvet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-03-10 20:20

Mogens <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
4bb24c50$0$286$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> havde jeg nu heller ikke forventet :) ). Dog blev min "svær" noget
> blødt snask, så jeg må have gjort noget forkert? Kan problemet være

Muligt. Jeg klemmer staniolen sammen om de(t) enkelte bryst(er).

> Det ideelle ville for mig at se være at man stegte på
> skindsiden til sidst, men det har jeg dog ikke prøvet.

Fidusen er, at skindet får riiiigeligt med tid og bliver sprødt uden at
kødet opvarmes alt for meget. Du kan evt. eksperimentere med at vende
brystet, skrue ned på allerlaveste blus, undlade staniol, og så se, hvordan
det går.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 30-03-10 20:24

Mogens wrote:

> [...]
> panden til en gryde med masser af vanddamp i den sidste stegetid)? Det
> ideelle ville for mig at se være at man stegte på skindsiden til sidst,
Lige et supplement: Mere end 15 minutter i 1. stegning bliver for meget.
Jeg gav brysterne ca. 13-14 minutter på skindsiden og brugte her trin 5
på et induktionskomfur med 10 trin.