Forårsadvarslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-03-10 13:58

Hej Pimser

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud
i vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal
passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre
bare et enkelt styrt.

1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op,
og max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm
sommeraften. Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man
forventer. Kør forsigtigt i svingene den næste måned til halvanden. Prøv
at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er. Det skal være mere
end lunkent, og gerne 50-60 grader før der rigtigt bider. Der ligger
også en masse sand og grus derude fra den smeltede sne lige nu.

2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man
ikke er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i
bil. Det er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene
dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.

3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen
indfinde sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.

4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine
cykler ind i noget korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne
efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og
bliv overrasket!

5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
grader. Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser
e.v.t. vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det.
Det kommer ved kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og
dag. Man mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken
og motoren pludselig kører dårligt.

6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den
har stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker
dæktryk en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en
eftermiddag ved 15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen
svinger meget. Rigtigt dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre
dækslid.

7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er
følsom og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for
tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i
øjeblikket kan lortet ruste sammen på en uge.

8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og
revner hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke køre 100%
af sine evner på den første tur.

9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere
benzinøkonomi. På en vandkølet model så brug blæseren som indikator for
hvor varm den er. Tape køleren så meget til, at den selv i vinterkulden
hurtigt starter ved bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer
at være fra 50% på en CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at
placere tape foran blæseren. Dem med luftkølede modeller med en lille
oliekøler, kan med held blænde oliekøleren af. Kontroller ved at røre
bundkarret efter en tur hvor varm olien er. Den skal være minimum 80
grader, altså slet ikke til at røre ved. Monter evt. en olietemperatur
måler og få vished over hvornår motoren er fuldt belastbar.

10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end
om sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på
i forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god
inden at fjerne lidt dæmpning her i kulden.

11. Den hårde vinter med masser af sne har ødelagt vejene og efterladt
huller og skidt overalt. Pas på med køre for stærkt på veje du kører på
for første gang i år, da de kan have en helt anden belægning end i
efteråret.

Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : GSX 750

Dato : 22-03-10 17:27

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Takker endnu engang.
Det kan ikke gentages ofte nok, her i starten af sæsonen.
Mvh
Jarl
--
Der lige har skruet på scrapbiken og gjort den klar til torsdag.

Fra : Armand

Dato : 22-03-10 20:32

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> Hej Pimser

Hej Bager!
Håber ikke at det gør noget at vi andre læser med?

> 4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april......
> .......... Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og
> bliv overrasket!

Forlygteglassets varme medfører en endnu bedre inddampning af
forekommende salt og vil derfor give en bedre indikation!
En fugtet finger gnedet mod glasset er endvidere mere diskret end at stå
og snave på sin motorcykel (godtnok er den savnet, meeen!).

For de der tilbageholder premieren af salt-frygt vil bussernes
forlygteglas være den ultimative salt-inddamper!

> 6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den
> har stået og mistet en masse luft over vinteren.

*Hidr-hidr*

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 22-03-10 22:56

> [...]

> For de der tilbageholder premieren af salt-frygt vil bussernes
> forlygteglas være den ultimative salt-inddamper!

Og du er ikke bange for at nogen tilkalder "den blå vogn" hvis du står og
slikker på bussens forlygter ?

--
Steen (der godt har set beskrivelsen af den diskrete metode med en fugtet
finger)

Fra : Thomas

Dato : 23-03-10 00:09

Grunnet skrev:

> Og du er ikke bange for at nogen tilkalder "den blå vogn" hvis du står og
> slikker på bussens forlygter ?

I hvertfald hvis det er buschaufførens forlygter, du slikker på...

/Ths.

Fra : KimT

Dato : 22-03-10 23:39

On 22-03-2010 13:58, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Hej Pimser
>[snip]
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

Med fare for at drukne i for mange gode råd er her 50 mere.
Print dem ud og se på dem engang i mellem.
http://hideout.dk/Upload/50waystosaveyourlife01.jpg
http://hideout.dk/Upload/50waystosaveyourlife02.jpg
http://hideout.dk/Upload/50waystosaveyourlife03.jpg
http://hideout.dk/Upload/50waystosaveyourlife04.jpg
http://hideout.dk/Upload/50waystosaveyourlife05.jpg

Mvh Kim
Pt. kun med 4 hjul, dog uden låg på madkassen

Fra : Simon

Dato : 23-03-10 17:23

On 22-03-2010 13:58, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man
> ikke er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i

En del af mit personlige forsvar er at sørge for ordentligt knald på
lyset. Skift til Philips X-treme Power, som giver omkring 50% kraftigere
lys end (gode) standard-pærer.
http://www.autobulbsonline.co.uk/#Anchor_Philips_Xtreme
http://www.powerbulbs.com/philips-xtreme-extreme-power.asp?cat1=37&cat2=73
http://www.autoexpress.co.uk/products/products/243109/bulbs_we_test_30.html