Valg af bluetooth og hjelm
Fra : Thomas Makro

Dato : 21-03-10 04:38

Hej alle sam'n.

Sidste år kørte jeg rundt med sennheiser ørepropper-og-øretelefoner,
som dæmper støj og giver mulighed for at høre musik/GPS. Jeg fandt
hurtigt ud af at dette var en bøvlet løsning da det var nærmest
umuligt at tage hjelmen på, uden at ørepropperne faldt lidt ud,
hvorved de ikke længere var støjdæmpende.

Jeg har derfor besluttet at jeg i år vil forkæle mig selv med et
bluetooth stereo kit i hjelmen. Det medfører at min 14 år gamle Arai
hjelm må udskiftes, da den ikke er støjdæmpende (og er godt slidt).

Hvad skal jeg købe af BT isenkram? Hvad har I andre af erfaringer -
der kommer jo nye produkter hele tiden.
Det skal være stereo, rimelig kvalitet, dvs. ikke dåselyd, men heller
ikke 10.000 kr HiFi-kvalitet (den slags er forbeholdt HiFi nørder).

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 16:43

Thomas Makro skrev:

> [...]
> hjelm må udskiftes, da den ikke er støjdæmpende (og er godt slidt).
>
> Hvad skal jeg købe af BT isenkram? Hvad har I andre af erfaringer -

Jeg har en kammerat der gennem en vinter legede med at bygge højttalere
i sin aflagte hjelm.
Da han undervejs ville kontrollere funktionen af forstærker og
højttalere spillede de så højt at han af forskrækkelse tabte højttalerne
på arbejdsbordet
Da han kom på gaden måtte han skuffende konstantere at man ikke kinne
høre en døjt med den daværende 110km's motorvejs-hastighed

Historien beskriver dels det nytteløse i en højttaler-løsning, dels at
det er en enorm lydstyrke man udsætter sine ører for ved brug med
landevejs-hastighed (á lige under den lydstyrke der ligefrem
forskrækkede manden i et stille miljø).
Endelig kan man også udlede hvor meget baggrundsstøj der vitterligt er i
en hjelm på motorvejen.

Ørepropper ER et must udenfor nygrænsen :-|
Til nød kan musik-hørepropper á de tætsluttende (jeg bruger Koss's)
bruges, og generne ved dém under hjelm af/på -montering er intet imod de
gener man som blot halvgammel motorcyklist kommer til at have i kraft af
et decideret høreapparat =

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-03-10 20:31

Thomas Makro skrev den 21 mar 2010 i news:72cb1a9b-dc9e-42b0-891e-
c134a9c11583@z11g2000yqz.googlegroups.com:

> [...]
> Det skal være stereo, rimelig kvalitet, dvs. ikke dåselyd, men heller
> ikke 10.000 kr HiFi-kvalitet (den slags er forbeholdt HiFi nørder).

Glem alt om *god lyd* i højtalere der indbygges i hjelmen.
Har også haft Kosser med rimelig god lyd i ørerne men der er for meget
pangel, både med at de er svære at få til at blive siddende når man
tager hjelmen på, og de kommer i klemme og gør ondt, når man tager
hjelmen af, og man glemmer at tage stikket ud når man står af cyklen...

Købte så samtidigt med køremakker et sæt Cardo scala rider (tror jeg de
hedder) og kombineret med almindelige skumfiduser i ørerne kan man fuld
duplex snakke med makker, følge kørselsanvisninger fra navién, snakke
mobilos handsfree - og høre musik som der skrues automatisk ned for når
en af de andre ting trænger sig på

Musikken spiller og kan vel nærmest sammenlignes med en tynd
transistorradio, vælges den rette musik (eller den indbyggede radio)
har man rimelig fornøjelse af den, men jeg har da lige så tit slukket
for den, det er mere på de lange ture den skaffer en lidt afveksling.

Batteriet på dimsen holder utroligt nok en hel dag, hvis man "sparer
lidt" på musikken.

BTW - din signatur slettes ikke automatisk af min reader, sorry, men så
kommer dit budskab jo ud en ekstra gang, har nu ikke selv problemer med
at falde i søvn

--
Mvh - Arne Lorenzen - BMW R 1200GS med friske km på klokken

Fra : Armand

Dato : 22-03-10 12:30

Arne Lorenzen skrev:
> [...]
>
> BTW - din signatur slettes ikke automatisk af min reader, sorry, men så
> kommer dit budskab jo ud en ekstra gang, har nu ikke selv problemer med

Thomas mangler et mellemrum efter de to bindestreger for at newsreadere
kan genkende det som kode for signatur-adskillelse!

Capice Thomas??

--
Armand.

Fra : Cykellapper

Dato : 22-03-10 13:34

Arne Lorenzen wrote:

> [...]
> snakke mobilos handsfree - og høre musik som der skrues automatisk
> ned for når en af de andre ting trænger sig på

Har også et Cardo-sæt (Scala Rider Q2 - der er kommet en Q4, der er noget
dyrere)

Min makker kører med formstøbte ørepropper, og han kan sagtens høre
kommunikationen og telefonen i hjelmen.
Jeg er for dårlig til at putte ørepropper i, men da jeg prøvede, havde jeg
svært ved at høre radioen (Der i øvrigt kun spiller i mono og er lidt
træls!). Det var med de alm. gule skumfiduser. Jeg har ikke haft en
mp3-afspiller koblet til. Jeg vil gerne teste det, hvis nogen vil sende mig
en mp3-afspiller

> Batteriet på dimsen holder utroligt nok en hel dag, hvis man "sparer
> lidt" på musikken.

Jep! 8 timers konstant knævren er ikke noget problem.
Det er ikke muligt at skifte batteri, så man bør nok vedligeholdelseslade i
løbet af vinteren.

Alt i alt er jeg positivt overrasket over Cardoen. Men hvis man VIL høre
radio (i en ordentlig kvalitet og lydniveau) skal man nok finde noget andet.
Hvis det findes.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : norsker

Dato : 22-03-10 02:38

For mig er ørepropper et must på motorvej - bøvl eller ej.

Formstøbte ørepropper synes jeg bedst om, og jeg har tidligere kørt
med DOT propper fra Phonak. Disse kan dog ikke umiddelbart kombineres
med lydkilder. Sidste år fandt jeg så frem til nogle formstøbte
ørepropper hos SondEar (www.soundear.dk), som har indbyggede to-vejs
højtalere. De bliver lavet på 20 minutter, og bliver testet med det
samme - husk evt. hjelmen, så du kan have den på under testen, da den
kan trykke på øret og påvirke dæmpningen. Kombineret med en trådløst
Bluetooth modtager fra Jabra i en halskæde kan jeg modtage lyd fra
GPS'en. Det fungerer rigtig godt, selvom kvaliteten i Bluetooth
overførslen er lidt ringe. Der findes måske bedre produkter til
Bluetooth nu?

Ørepropperne alene kostede 2.600,- så det er i den dyre ende, men det
er jo stadig langt billigere end de høreapparater jeg ellers ville få
brug for, og jeg bruger dem også som hovedtelefoner på løbeture
osv.

Det er sikkert også muligt at køre med gode alm. ørepropper og
installere et kæmpe anlæg i hjelmen. Så vil man kunne opnå et
fornuftig signal/støj forhold.

Mvh
Norsker

F 800 ST (som kommer ud af vinterhi i dag)

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-03-10 10:57

Ingen erfaringer. Men Schuberth har (gør snart) lanceret dette:

http://www.mc1.dk/products/productinfo.aspx?productid=2899&MenuItemID=128

/jim

Fra : Armand

Dato : 22-03-10 12:39

Jim Andersen skrev:
> Ingen erfaringer. Men Schuberth har (gør snart) lanceret dette:
>
> http://www.mc1.dk/products/productinfo.aspx?productid=2899&MenuItemID=128

á til C2; C3 og Concept, der alle tre er klaphjelme og derfor
formodentlig i den dårlige ende hvad angår hjelm-larm!

Min krystalkugle siger mig at de vil være ubrugelige ved hastigheder
over landevejs-do., men den typiske klaphjelms-bruger regnes måske for
at være en landevejskørende cruiser :-/

--
Armand.

Fra : Cykellapper

Dato : 22-03-10 13:40

Armand wrote:

> Min krystalkugle siger mig at de vil være ubrugelige ved hastigheder
> over landevejs-do., men den typiske klaphjelms-bruger regnes måske for
> at være en landevejskørende cruiser :-/

Fuldstændigt rigtigt!

Har en Caberg Justissimo GT klaphjelm, som er god, fordi jeg har briller.
Men det er umuligt for mig at tale i telefon over 100 km/t. Jeg lader det
dog blive ved det, og sætter farten ned når folk ringer. Med min begrænsede
evne til at foretage mig mere end een ting ad gangen på - Hey se, en
solsort - betryggende vis, er det nok meget fornuftigt

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : JE

Dato : 24-03-10 23:26

On 22-03-2010 12:38, Armand wrote:

> á til C2; C3 og Concept, der alle tre er klaphjelme og derfor
> formodentlig i den dårlige ende hvad angår hjelm-larm!

Må man stille et personligt spørsmål, som jeg ofte har tænk på :

Hvad betyder egentlig det "á" du ynder at bruge ?

måske jeg læser dine indlæg forkert, da jeg ikke kender betydningen og
ej heller har kunnet gætte mig til det umiddelbart ud fra sammenhæng.

Fra : Armand

Dato : 25-03-10 00:30

JE skrev:

> Hvad betyder egentlig det "á" du ynder at bruge ?
>
> måske jeg læser dine indlæg forkert, da jeg ikke kender betydningen og
> ej heller har kunnet gætte mig til det umiddelbart ud fra sammenhæng.

Ynder!? Tjah, det kan vel godt passe :-/

I nærværende tilfælde står det vel nærmest for: 'som er' ... og mon ikke
at det for det meste er i dén betydning jeg plejer at bruge det ??

--
Armand.
(der lige fin endnu en uvane at skulle holde styr på)

Fra : Thomas Makro

Dato : 22-03-10 06:25

On Mar 22, 9:38 am, norsker <nors...@gmail.com> wrote:
> [...]
> samme - husk evt. hjelmen, så du kan have den på under testen, da den
> kan trykke på øret og påvirke dæmpningen.
Interessant, selv om prisen er i den høje ende (dog samme prisleje som
den Schuberth ting Jim foreslår).

Sidder disse ørepropper helt inde i øregangen, ligesom alm. billige
ørepropper der først skal nulres tynde, før de sættes ind? Det skal de
vel gøre, for ikke at løsrive sig når man tager hjelmen på. Har du
haft problemer med at de løsner sig når hjelmen skal på?

> [...]
> GPS'en. Det fungerer rigtig godt, selvom kvaliteten i Bluetooth
> overførslen er lidt ringe. Der findes måske bedre produkter til
Har selv haft et andet BT Jabra produkt, til brug i bilen, som var det
dyreste i forretningen. Valgte det da sælgeren lovpriste det. Men den
havde en rædsom lydkvalitet, så jeg køber ikke Jabra igen. Du må også
kunne finde noget andet, som bedre klarer HiFi-udfordringen.

> Det er sikkert også muligt at køre med gode alm. ørepropper og
> installere et kæmpe anlæg i hjelmen. Så vil man kunne opnå et
> fornuftig signal/støj forhold.
Jeg havde en ide om at købe en af de hjelme hvor begge ører er inde i
hvert sit "lukkede rum", og så montere en højttaler i hver, a la det
Schuberth sæt som Jim linker til. Men ideen med ørepropper med lyd i
er også god - om end man så både skal tage propper og hjelm på hver
gang.

Fra : Søren Larsen

Dato : 22-03-10 17:57

Den 22-03-2010 13:25, Thomas Makro skrev:
> [...]
> vel gøre, for ikke at løsrive sig når man tager hjelmen på. Har du
> haft problemer med at de løsner sig når hjelmen skal på?

Jeg kører selv med Soundear's Sonocustom (uden kommunikation). Selve
proppen er dog den samme og jeg kan bekræfte at den sidder helt inde i
øregangen og ikke ryger ud af sig selv.

/Søren

Fra : Thomas Makro

Dato : 22-03-10 06:32

On Mar 22, 12:30 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Thomas mangler et mellemrum efter de to bindestreger for at newsreadere
> kan genkende det som kode for signatur-adskillelse!
Aaargh, hvorfor er det der ikke...? Jeg poster sgu, fanme og for
helvede altid med 2*minus efterfulgt af et mellemrum og et
linieskiftet. Nå men det er jo ikke din skyld, det er mit problem, da
det er mig der poster. Hmmm det kan være en Google feature der fjerner
"overflødige" mellemrum i slutningen af hver linie.

> Capice Thomas??
Si Señor.

Hmmm denne gang får min signatur hele to blanke mellemrum (spaces)
efter de to minus tegn, så bli'r det spændende om det gør nogen
forskel.

Fra : N/A

Dato : 22-03-10 17:57

Fra : Richard

Dato : 22-03-10 14:02

On 21 Mar., 11:37, Thomas Makro <thomasma...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg har derfor besluttet at jeg i år vil forkæle mig selv med et
> bluetooth stereo kit i hjelmen. Det medfører at min 14 år gamle Arai
> hjelm må udskiftes, da den ikke er støjdæmpende (og er godt slidt).

Thomas, start med at finde den mest lydsvage hjem til dine forhold og
se, om du i det hele taget kan undvaere oerepropper i dem. Saa giver
hoejtalernes art - i hjem/i oeret - sig selv

Vil selv proeve, hvordan mine Nokia i-oeret-lydpropper stopper lyd fra
hjelmen. De stoebte DOT-ditto, der fatter et saet simple plastic-
oerehaengere, duer ikke - sikkert fordi oerehaengerne er for
tyndvaeggede, spild af penge. Vi faar se...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : norsker

Dato : 23-03-10 04:01

On 22 Mar., 13:25, Thomas Makro <thomasma...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> vel gøre, for ikke at løsrive sig når man tager hjelmen på. Har du
> haft problemer med at de løsner sig når hjelmen skal på?

De støbt så de passer præcist ind øret. Støbningen foregår ved at en
silikone "ballon" fyldes op med en flydende silikone, som er tilsat
hærder. Efter et par minutter i øret er den hærdet i den rigtige form..
De skal derfor ikke nulres, men blot lirkes på plads. Jeg har ikke
haft problemer med at de faldt ud eller noget, men jeg bruger også
klap-hjelm pga. briller, så det er lidt nemmere.

Samlet set, så er det selvfølgelig lidt bøvlet med ørepropper/headset
+ bluetooth enhed + GPS enhed, men det virker fint og lydkvaliteten i
selve øreproppen er i absolut top. Jeg bruger dem endda som
hovedtelefoner til computeren, hvis jeg sidder i støjfyldte åbne
kontormiljøer - netop fordi de lukker støjen ude.

> [...]
> havde en rædsom lydkvalitet, så jeg køber ikke Jabra igen. Du må også
> kunne finde noget andet, som bedre klarer HiFi-udfordringen.

Helt klart. Det er noget med det codec, som Jabra anvender. Fandt lige
et link til noget om emnet: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2164573,00..asp

Jeg lytter stort set aldrig til musik når jeg kører pga. sikkerheden,
så det er ikke vigtigt for mig med lydkvaliteten.

> Jeg havde en ide om at købe en af de hjelme hvor begge ører er inde i
> hvert sit "lukkede rum", og så montere en højttaler i hver, a la det
> Schuberth sæt som Jim linker til.

Ulempen ved alm. ørepropper og høj musik i hjelmen må være at
lydniveauet bliver så højt, at man ikke kan høre udrykningskøretøjer
og andre relevante lyde.