Logicboard defekt
Fra : 7aco6

Dato : 21-03-10 16:06

Min gamle iMac G5 20" er kaput... Logicboard'et er defekt (det siger
Humac) og skal udskiftes. 7.116,87 DKK for den lille udskiftning og
det kræver jo ikke den store lommeregner at finde ud af at det ikke
kan betale sig. Eller kan det? Findes der alternativer? Den kunne jo
køre classic og jeg har et par programmr, som jeg stadig (om end
sjældent) benytter. Og hvordan står det til med at hente data fra den?
Jeg har aldrig fået den til at køre Timemachine, så det kniber lidt
med back-up'en.

/Jacob B.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-03-10 23:10

7aco6 <baek.co@gmail.com> wrote:

> [...]
> Humac) og skal udskiftes. 7.116,87 DKK for den lille udskiftning og
> det kræver jo ikke den store lommeregner at finde ud af at det ikke

Nej, det kan det nok ikke ..

> Findes der alternativer? Den kunne jo
> køre classic og jeg har et par programmr, som jeg stadig (om end
> sjældent) benytter.

Hvis du er afhænig af classic må du jo overveje om det bedre kan betale
sig at reparere eller opgradere dine classic programmer.

> Og hvordan står det til med at hente data fra den?
> Jeg har aldrig fået den til at køre Timemachine, så det kniber lidt
> med back-up'en.

Du kan pille disken ud og få fat i data den vej ... (sæt den i et
eksternt kabinet.)

/thomas*

* der har en 20" iMac G5 med defekt PSU som du evt. kan købe og lave
lidt transplantation på for at få én hel maskine ...

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 22-03-10 12:29

7aco6 skrev:
> [...]
> sjældent) benytter. Og hvordan står det til med at hente data fra den?
> Jeg har aldrig fået den til at køre Timemachine, så det kniber lidt

Køb dig en brugt til under det halve, eller som Thomas nævner opgrader
programmerne hvis du kan det.

Tommy

Fra : 7aco6

Dato : 22-03-10 14:10

On 22 Mar., 12:28, Tommy Hjorth <tommy.hjo...@gmail.com> wrote:
> 7aco6 skrev:
>
> K b dig en brugt til under det halve, eller som Thomas n vner opgrader
> programmerne hvis du kan det.
>
> Tommy

Jeg har kigget mig lidt omkring på nettet og det lader til at der har
været problemer med Apples logicboard... Jeg har Macs fra de sidste 20
år liggende under trappen - alle virker stadig og jeg kan derfor
sagtens køre mine gamle programmer på dem (det var bare meget nemmere
med iMac'en) - og jeg undrer mig derfor alligevel over at iMac'en er i
stykker efter kun fire år. Jeg tror nu nok at jeg vælger at købe en
ny, men er der nogen af Jer der ved hvordan det er med at få data ud
(jeg har endnu ikke spurgt i Humac)?

/Jacob B.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 21:13

> [...]

> stykker efter kun fire år. Jeg tror nu nok at jeg vælger at købe en
> ny, men er der nogen af Jer der ved hvordan det er med at få data ud

Ja, disken kan bare pilles og og sættes i et eksternt kabinet. Hvis du
fotæller nøjagtig hvilken model iMac det er kan vi fortælle dig
nøjagtigt hvordan.

/thomas

Fra : 7aco6

Dato : 22-03-10 15:01

On 22 Mar., 21:12, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Ja, disken kan bare pilles og og sættes i et eksternt kabinet. Hvis du
> fotæller nøjagtig hvilken model iMac det er kan vi fortælle dig
> nøjagtigt hvordan.
>
> /thomas

20" iMac G5 (isight) fra ultimo '05.

/Jacob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 22:08

7aco6 <baek.co@gmail.com> wrote:

> 20" iMac G5 (isight) fra ultimo '05.

ah .. ja så er det lidt mere kringlet .. men hvis der er død så kan det
være lidt ligemeget at du ødelægger det folie der sidder bag skærmen.

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-03-10 08:02

> ah .. ja så er det lidt mere kringlet .. men hvis der er død så kan det
> være lidt ligemeget at du ødelægger det folie der sidder bag skærmen.
>
> /thomas

Der er guides til to modeller fra 2005 på <www.ifixit.com>

iMac G5 20" Model A1076
<http://www.ifixit.com/Guide/Device/iMac_G5_20%22_Model_A1076>

iMac G5 20" Model A1145
<http://www.ifixit.com/Guide/Device/iMac_G5_20%22_Model_A1145>

God fornøjelse!

~ Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-03-10 02:28

7aco6 <baek.co@gmail.com> wrote:

> 20" iMac G5 (isight) fra ultimo '05.
>
> /Jacob

Måske var 2005 et lorteår for Apples logicboards? Min PowerMac G5 fra
late 2005 stod også af(sidste år).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-10 08:25

> Måske var 2005 et lorteår for Apples logicboards? Min PowerMac G5 fra
> late 2005 stod også af(sidste år).

måske .. min iMac G5 er vist early 2005 og den har en død strømforsyning

/thomas