Apple AAC ADTS?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-10 20:41

Kan det virkelig passe, at den indbyggede Apple AU Unit AAC ADTS ikke
kan sample højere end 44,1khz?

- Pt. er jeg i gang med at overspille en del meget gamle kasetttebånd,
hvor jeg gerne ville kunne gemme det færdige resultat i AAC/96khz, men
det kan jeg ikke få lov til - hverken med Amadeus Pro, ProTools eller
Logic Studio 8. - I Amadeus Pro kan jeg saghtens optage og arkivere i
helt op til 128khz/RAW, men såsnart jeg vil overføre til det færdige AAC
ADTS format, downsamples de til 44,1khz med op til 320kbps.

Jeg får præcis samme resultat, hvis jeg går ind og bruger DigiDesigns
Audio Driver istedet for Apple CoreAudio Driver. - Den eneste forskel
er, at DDAD giver en bedre og mere præcis efterbehandling med brug af EQ
end ACAD. Men stadig kun 44,1khz AAC ADTS. - Har også prøvet Apple CAF
M4A, men det er det samme - kun 44,1khz...

Så jeg er nærmest pisket til at arkivere i RAW Audio og så redigere,
'rense' (for hvid støj) og justere, inden jeg deler hovedfilen og gemmer
i AIFF 16bits eller 24bits 44,1khz til AAC. - En lidt bøvlet proces, men
det er den eneste mulige måde at kunne arbejde i de høje
samplingsfrekvenser på, selvom slutresultatet AAC ADTS 44,1khz/320kbps
bliver dårligere end grundfilen...

Nogen der har idéer til en 'gratis' løsning uden at skulle ud og købe
dyre Steinberg eller andre former for ProTools plug-ins? - For evt. at
komme nogle i forkøbet, så /har/ jeg afprøvet DigiDesign MBox Audio
Driver, men den virker kun sammen med M-Audios lydkort og ikke med
Behringers....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-10 20:48

> Kan det virkelig passe, at den indbyggede Apple AU Unit AAC ADTS ikke
> kan sample højere end 44,1khz?

nej, AAC audio skulle gerne kunne gå op til 96 kHz

> - Pt. er jeg i gang med at overspille en del meget gamle kasetttebånd,
> hvor jeg gerne ville kunne gemme det færdige resultat i AAC/96khz,

Jeg vil mene det er komplet overkill at gemme så højt når dit
kildemateriale er kassettebånd ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-10 22:20

Thomas von Hassel wrote:

> nej, AAC audio skulle gerne kunne gå op til 96 kHz

Det mener jeg også, den skulle kunne, men det er under ingen
omstændigheder muligt i de nævnte programmer, så der må være en eller
anden plug-in, der overruler. I alle programmer har jeg både AAC ADTS,
Bookmarkable AAC som ægte AAC samt 'pseudo-AAC' formaterne MP4 Audio og
M4A Audio at vælge imellem, når/hvis jeg vil arkivere en RAW Audio eller
AIFF fil i AAC - blot ingen valgmulighed til samplingsfrekvens.

Jeg har prøvet bare at arkivere uden at downsample en færdig masterfil
med/uden indsatte 'markers', men får så en besked med, at "Apple AAC
ADTS Lib isnot available..." eller "AAC ADTS 96khz 320kbps isnot
supported. Please contact...osv." - afhængigt af, om det er RAW eller
AIFF...

> Jeg vil mene det er komplet overkill at gemme så højt når dit
> kildemateriale er kassettebånd ...

Det kan jeg godt garantere dig for, det ikke er.! - Der er pokker til
forskel på, om du blot vælger std. 44,1khz/16bits, eller om du vælger
96khz/16bits, når du optager fra en ordentlig kassettemaskine. - Langt
hovedparten af båndene er optaget enten på en Akai GX-R99D, Luxman K-05
eller Nakamichi ZX-7 og næsten alle med Dolbyh C og brug af en HLRT
optageteknik for at opnå maksimal frekvensområde, dynamik og
s/n-forhold, hvorved selve båndtypen 'underspilles' i båndoptagernes
computere, så man på den måde kan opnå både væsentlig højere udstyring
og dermed også langt højere dynamik og s/n-forhold.

Faktisk kan man opnå helt op til ca. 88dbA/86dbB s/n og en dynamik på
+93dbA/+90dbB. Og på den måde udnyttes båndoptagernes maksimale
frekvensområde også bedst - GX-R99D = 18-23.000hz, K-05 = 15-27.000hz og
ZX-7 = 18-23.000hz. Det er lidt bøvlet på ZX-7, da den er fuldstændig
manuel, mens både GX-R99D og K-05 kan gøre dette automatisk. Udstyringen
kan gå helt op på +9db på GX-R99D, +18db på ZX-7 og +20db på K-05 (peak
measurement) uden hørbar og målbar forvrængning på ganske almindelige
ferrobånd og +6db, +12db og +12db på hhv. chrome- og metalbånd.

Når du så har overspillet til computeren i fx. 96khz med et ordentligt
program, har du langt bedre muligheder for at fjerne fx. hvid støj og
korrigere EQ (fx. fjerne pladerummel), uden at det går ud over den
oprindelige dynamik, - men det kræver, du kender dit optageprogram ret
godt, og det tager rimelig lang tid, hvis det skal gøres ordentligt....

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 20:45

On 2010-03-20 22:19:56 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> oprindelige dynamik, - men det kræver, du kender dit optageprogram ret
> godt, og det tager rimelig lang tid, hvis det skal gøres ordentligt....

Ikke uenig. tror såmænd at velholdte båndoptagere i den klasse er
"bedre" end de fleste "almindelige" CD afspilere..
Vores ører har blot vænnet sig til digital ( ofte elendig) lyd.. ( der
derfor er blevet til "altid go lyd" nu da den er digital..)
Slet ikke en dårlig plan at gemme i en meget høj kvalitet, og så trække
kopier i eg 320 til almindeligt brug..
lagerplads koster jo ikke alverden..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-10 23:50

ecozyz wrote:

> [...]
> derfor er blevet til "altid go lyd" nu da den er digital..)
> Slet ikke en dårlig plan at gemme i en meget høj kvalitet, og så trække

Jeg har nu eksperimenteret endnu mere og har valgt at gemme en fuld
optimeret 'master' (dog uden EQ korrektion) i 90khz AIFF og indsætte
'markers', så jeg hurtigt kan lave en kopi, der samtidig kan downsamples
til 44,1khz og splittes op i enkelt-numre. Det er den metode, hvor man
kan udnytte det maksimalt.

Men helt billig vil det nu stadig ikke blive. - En typisk købe MC på
ca. 35-38min. spilletid giver en 'master' lydfil på ca. 1,0-1,2gb
afhængig af dynamik og intensitet i musikken. Et C90/C100 bånd vil
typisk fylde op til ca. 1,4-1,7gb pr. båndside, og da jeg har omk.
11-1200 bånd, hvoraf kun ca. 200 er færdigindspillede, så bliver der
altså brug for nogle terrabyte til arkiv. - Og så tør jeg overhovedet
ikke tænke på, hvor mange tb yderligere, jeg skal have til mine ca. 100
10" spolebånd, ca. 12-1300 single og EP og vel i alt omk. 4000 LP.... -
Jeg kommer da vist ikke til at kede mig de næste par år eller tre.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-03-10 23:53

> [...]
> 10" spolebånd, ca. 12-1300 single og EP og vel i alt omk. 4000 LP.... -
> Jeg kommer da vist ikke til at kede mig de næste par år eller tre.

du må have et stort RAID til alle de data ....

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-03-10 07:44

> [...]
> 10" spolebånd, ca. 12-1300 single og EP og vel i alt omk. 4000 LP.... -
> Jeg kommer da vist ikke til at kede mig de næste par år eller tre.

Ja. Det lyder lidt voldsomt.
Tror jeg ville have valgt at gemme i Flac eller Apple Lossless.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-03-10 13:21

> 'rense' (for hvid støj)

Er det bare mig, eller er det teoretisk umuligt? White noise indeholder lige
meget af alle frekvenser... på helt tilfældige tidspunkter.
Cirka.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-03-10 15:04

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Er det bare mig, eller er det teoretisk umuligt? White noise indeholder lige
> meget af alle frekvenser... på helt tilfældige tidspunkter.
> Cirka.

Det er rigtig, men netop Amadeus Pros indbyggede støjreduktion kan
skelne mellem selve lydsignalet og den baggrundsstøj, der måtte være på
optagelsen på fx. et MC eller spolebånd, så selve lydsignalet ikke ændres.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 16:31

> Det er rigtig, men netop Amadeus Pros indbyggede støjreduktion kan
> skelne mellem selve lydsignalet og den baggrundsstøj, der måtte være på
> optagelsen på fx. et MC eller spolebånd, så selve lydsignalet ikke ændres.

Det er ikke noget der er "magisk" .. det kan være den kan reducere
støjen men der er ikke noget der er perfekt i denne verden ...

/thomas