2D-stregkoder
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-10 16:51

Jeg er i arbejdsregi begyndt at kigge på brug af stregkoder til at lette
visse former for arbejde (der grundlæggende består i at noget skal ske
på et bestemt tidspunkt) hvor man formentlig kan koge det ned til noget
i stil med "Når X sker, så scanner du følgende med din mobil og det
åbner en webside/sender en SMS/noget og du siger bare Ok når den spørger".

Jeg har så fundet ud af at QR-stregkoder er meget populære i Japan og at
der er en iPhone app til formålet, og vist nok også en Nokia N73-app.
Jeg har lige set i "Ud og Se" at DSB åbenbart også nu har stregkoder der
peger til aktuel trafikinformation. Det kunne nok også nemt være noget
for Dr. Münster!

Spørgsmålet er så om der er nogen der har praktisk erfaring med sagen,
og hvor godt det virker i hverdagen, herunder også HVILKEN stregkode man
skal vælge for at få bedst mulig understøttelse. Her er jeg især
interesseret i brugeroplevelser :)

Nogen der har erfaringer de vil dele?

Fra : Carl Drud

Dato : 20-03-10 19:15

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Jeg har så fundet ud af at QR-stregkoder er meget populære i Japan og
> at der er en iPhone app til formålet, og vist nok også en Nokia
> N73-app.

Og Android.

http://code.google.com/p/zxing/

--
Carl

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-10 23:23

> [...]
> Jeg har lige set i "Ud og Se" at DSB åbenbart også nu har stregkoder der
> peger til aktuel trafikinformation. Det kunne nok også nemt være noget

Ja, det bliver rart at slippe for at skulle sidde og sige: "Smal, smal,
bred. Bred, smal, mellembred." osv.
Tænker du på, at jeg engang pendlede en del i tog? Den tid er heldigvis
forbi. Jeg har 400 m på arbejde nu, og det er bare dejligt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-03-10 17:37

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Tænker du på, at jeg engang pendlede en del i tog? Den tid er heldigvis
> forbi. Jeg har 400 m på arbejde nu, og det er bare dejligt

Jeg kan faktisk ikke huske præcis hvorfor jeg tænkte på dig. Ikke på
grund af trafikinformationen, men måske på grund af at der i
sundhedsvæsenet løbende er en million forskellige ting man skal vide
hvad er, og som computere alt andet lige også helst skal vide hvad er.

Her er bogstaver godt til mennesker, og stregkoder godt til computere.
Armbånd til patienterne. Etiketter til medicineringsglas, prøver osv osv.

Fra : Martin

Dato : 23-03-10 10:58

On 20-03-2010 16:51, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> og hvor godt det virker i hverdagen, herunder også HVILKEN stregkode man
> skal vælge for at få bedst mulig understøttelse. Her er jeg især

Jeg bruger det kun til privat brug, men det er stadig alt for nyt
(selvom det nok snart er 3 år siden jeg først stiftede bekendtskab med
det) i DK at man kan bruge det til noget seriøst.

I Sverige har alle busstop steder en 2d stregkode på (i formatet QR),
hvor den så linker til busstoppestedet på hjemmesiden hvor man kan se
fx. forsinkelser på bussen og kort hvor bussen kører hen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-10 11:23

Martin <maa@scandesigns.invalid> wrote:

> I Sverige har alle busstop steder en 2d stregkode på (i formatet QR),
> hvor den så linker til busstoppestedet på hjemmesiden hvor man kan se
> fx. forsinkelser på bussen og kort hvor bussen kører hen.

Hvad skal man aflæse den med? Følger der en skanner med, når man køber
buskort?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-10 11:35

> Hvad skal man aflæse den med? Følger der en skanner med, når man køber
> buskort?

du scanner den med din mobiltelefons kamera ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-10 13:39

> du scanner den med din mobiltelefons kamera ...

Og så har man et program i sin mobiltelefon, der kan forstå stregkoden?
Jeg føler mig lidt gammel, når jeg hører om sådan noget teknik, jeg ikke
anede eksisterede. Er der et ret stort marked for den slags? Det er vel
trods alt ret få, der har en så avanceret mobiltelefon. OK, måske ikke
få, men dog trods alt kun en begrænset del af buspassagererne. Og af de,
der har sådan en telefon, hvor man kan så finde ud af at installere det
rigtige program? Jeg kunne jo åbenbart ikke. Nu er det ikke for at have
fordomme om buspassagerer, men jeg tænker på sådan nogle som min
svigermor, som bestemt ikke har forstand på computere og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-10 13:56

> [...]
> fordomme om buspassagerer, men jeg tænker på sådan nogle som min
> svigermor, som bestemt ikke har forstand på computere og den slags.

det er et meget lille marked .. endnu ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-10 20:26

Den 25/03/10 13.38, Henrik Münster skrev:

> Og så har man et program i sin mobiltelefon, der kan forstå stregkoden?

Jep. Den kan så indeholde en URL eller kontaktinformation eller en
kalendertilføjelse eller noget helt fjerde som mobilen så handler på.

Men med hensyn til hvad man kan - det er ikke 25 år siden at cd'ere var
dyre og eksotiske og ingen havde ret mange om nogen. Det har da ændret
sig siden.

Noget tilsvarende kunne let ske i mobilverdenen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-10 22:51

> [...]
> sig siden.
>
> Noget tilsvarende kunne let ske i mobilverdenen.

Helt sikkert. Det undrer mig bare, at man er så meget på forkant med
udviklingen på busstoppestederne i Sverige. Jeg synes generelt, sådan
noget med busser er meget low-tech. Der er ikke noget med internet i
bussen, berøringsfølsomme skærme eller andet moderne. Tværtimod er det
papirbilletter og lige penge til at betale med, så svigermor også kan
forstå det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 23:15

Hej,

> [...]
> bussen, berøringsfølsomme skærme eller andet moderne. Tværtimod er det
> papirbilletter og lige penge til at betale med, så svigermor også kan

Kører du tit i bus?

Her hvor jeg bor er der elektroniske bus-tavler ved stoppestederne med
live ankomsttider. Der er website med grafisk visning af hver enkelt bus
på et kort. Man kan købe billet over SMS uden at skulle bruge
papirbilletter. Der er fladskærme i busserne med forskellige
informationer. Der er et tal på hver busstoppesteds-tavle som man kan
indtaste på mobilen og få opdaterede ankomst/afgangs-tider. Osv.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-10 23:48

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Kører du tit i bus?

Nej, Gud fri mig vel.

> [...]
> informationer. Der er et tal på hver busstoppesteds-tavle som man kan
> indtaste på mobilen og få opdaterede ankomst/afgangs-tider. Osv.

Det sker, jeg kører i bus til eller fra mit bilværksted, når bilen er
til service. (Det er ikke fordi, jeg altid kører i bil, men til de
kortere ture i byen kan jeg altså godt cykle). Det er ganske vist helt
ovre i Esbjerg. Så vidt jeg kan se, er det mest avancerede en stemme,
der fortæller, hvor man nu er nået til. Jeg må tilstå, at jeg ikke har
undersøgt, om man kan købe billetter med SMS, men stoppestederne består
blot af en nærmest ulæselig køreplan bag et mat og dugget glas.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 00:06

Hej,

> kortere ture i byen kan jeg altså godt cykle). Det er ganske vist helt
> ovre i Esbjerg. Så vidt jeg kan se, er det mest avancerede en stemme,

Muligvis er de noget bagud i Esbjerg set i forhold til Nordjyllands
Trafikselskab.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-10 20:33

> [...]

> informationer. Der er et tal på hver busstoppesteds-tavle som man kan
> indtaste på mobilen og få opdaterede ankomst/afgangs-tider. Osv.

så moderne er vi ikke i "jølland"

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 21:04

Hej,

> så moderne er vi ikke i "jølland"

Jeg bor i Nørresundby. Det er i Jylland, hvis du skulle være i tvivl

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-03-10 10:56

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg bor i Nørresundby. Det er i Jylland, hvis du skulle være i tvivl

ah ... jeg vil så tilføje "Vest"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-10 20:18

Den 26/03/10 22.50, Henrik Münster skrev:
> [...]
> bussen, berøringsfølsomme skærme eller andet moderne. Tværtimod er det
> papirbilletter og lige penge til at betale med, så svigermor også kan

Tiderne skifter. Kunderne vil RIGTIGT gerne vide hvornår bussen kommer
så de kan minimere ventetiden, og det er en måde at gøre det på.

Hvis du nu agede ud af din Harry Kâdét ville du opdage at det ikke er
din barndoms busser mere (altså sårn lidt afhængig af præcis hvor du gør
det henne)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-10 17:45

Henrik Münster skrev:

> Hvad skal man aflæse den med? Følger der en skanner med, når man køber
> buskort?

Sagde manden med en iPhone i lommen