Driver til trådløst netkort?
Fra : Erik

Dato : 20-03-10 08:15

Hej,

Jeg har en IBM Thinkpad R31 (type 2656-EG6) med Microsoft Windows XP
Home, og den fungerer fint med kabel-internet og det indbyggede kabel-
netkort.

Vil gerne til at bruge mit trådløse netværk og det indbyggede trødløse
netkort, og jeg har på http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-41394
fundet en passende driver, men pc'en kan ikke "finde" mit trådløse
netværk. Har talt med en support-medarbejder hos min internet-udbyder
(TDC), der siger, at den driveren nok er for gammel (fra 30.10.2003)
til at den kan anvendes sammen med et trådløst netværk med WPA-PSK
kryptering.

Har forsøgt at finde en nyere driver, men desværre forgæves.

Vil blive meget glad for et godt råd.

På forhånd tak.

Hilsen Erik

Fra : Henning

Dato : 20-03-10 17:43

On Sat, 20 Mar 2010 07:15:15 -0700 (PDT), Erik <erik1966@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kryptering.
>
>Har forsøgt at finde en nyere driver, men desværre forgæves.

Installer IBMs Thinkvantage System Update og lad programmet opdatere
alle dine drivere.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-10 01:58

> [...]

> netkort.
>
> Vil gerne til at bruge mit trådløse netværk og det indbyggede trødløse

http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:R31

Hvad er det for et kort? Thinkwiki siger et IBM High Rate Wireless LAN
Mini-PCI Adapter

<http://www.thinkwiki.org/wiki/IBM_High_Rate_Wireless_LAN_Mini-PCI_Adapt
er_with_Modem>

Kort link:

http://tinyurl.com/2cd2zk

<snip>

> [...]
> sammen med et trådløst netværk med WPA-PSK kryptering.
>
> Har forsøgt at finde en nyere driver, men desværre forgæves.

Det kort, som er nævnt på Thinkwiki kan kun "snakke" 802.11b og kan
sandsynligvis ikke bruges med WPA-PSK (TKIP).

Din R31 har "CardBus slot (Type 3)". Du kan købe et nyere trådløs
"cardbus" netkort for næsten ingen penge idag som vil kunne benytte WPA
kryptering.

--
13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-10 18:53

> [...]

> Det kort, som er nævnt på Thinkwiki kan kun "snakke" 802.11b og kan
> sandsynligvis ikke bruges med WPA-PSK (TKIP).

<http://tinyurl.com/3e2y4u>

De nævner et sted "Prism" og "Lucent" så der er dømt WEP, og muligvis
kun med 64-bit nøgle.

Jeg har et par lignende kort og det kan i visse situationer være ret
eftertragtet. F.eks til WEP-key cracking med Kismet. Men som almen
brugskort er det ikke noget værd.

> Din R31 har "CardBus slot (Type 3)". Du kan købe et nyere trådløs
> "cardbus" netkort for næsten ingen penge idag som vil kunne benytte WPA
> kryptering.

Det er det bedste råd. De kort kan købes for helt ned til 49,- kr i
Fona. Der er ingen marked for dem mer' så prut om prisen.

Så kan du ellers lave War Driving med det indbyggede. Med Kismet vil du
bl.a kunne "se" AP hvor SSID er "skjult" og når ejeren forbinder får du
oplyst hans SSID.

Du behøver ikke engang fjerne XP og lægge Linux på, du kan benytte en
Live CD eller USB nøgle (hvis din R31 BIOS understøtter boot fra USB
memory stick) med BackTrack 3 fra Remote Exploits

http://en.wikipedia.org/wiki/BackTrack

--
13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation

Fra : Erik

Dato : 22-03-10 04:20

Hej Axel,

Mange tak for dine svar.

Har talt med TDC igen og fået bekræftet, at 802.11b ikke er godt nok,
og at jeg skal have 802.11g eller 802.11n.

Mon dette produkt er ok http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=1459623?

Mon man kan få et 802.11g netkort, der kan erstatte det nuværende
indbyggede netkort, så man slipper for at have noget stikkende ud af
pc'en?

Hilsen Erik

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-03-10 12:25

Erik <erik1966@hotmail.com> crashed Echelon writing news:6e45d8f5-cc04-
4367-9dd2-ff637d62caa6@g4g2000yqa.googlegroups.com:

> Mon man kan få et 802.11g netkort, der kan erstatte det nuværende
> indbyggede netkort, så man slipper for at have noget stikkende ud af
> pc'en?

Højst sandsynligt. De fleste netkort fra den tid er baseret ud fra mini-PCI
slot, og dermed skal du "blot" ud og have et nyt af disse. Bemærk dog at
802.11n netkort anvender 3 antenner og dermed kan det blive et problem hvis
din bærbar kun har 2 antenne kabler indbygget.

--
Bjarke Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-10 15:28

Erik:

> [...]
>
> Har talt med TDC igen og fået bekræftet, at 802.11b ikke er godt
> nok, og at jeg skal have 802.11g eller 802.11n.

Død link

> Mon man kan få et 802.11g netkort, der kan erstatte det nuværende
> indbyggede netkort, så man slipper for at have noget stikkende ud
> af pc'en?

Hvis du klikker på det tidligere oplyste link fra Thinkwiki og der
igen klikker på linket i MiniPCI slot får du flere oplysninger:

http://www.thinkwiki.org/wiki/MiniPCI_slot

Kig under "ThinkPads this card may be found in" og "ThinkPads this
works in" for hver kort. Det ser ikke opmundrende ud når det skal
være WiFi kort til din model. Så du bør nok satse på en PC Card.

Sidste år købte jeg et par sprit nye Linksys WPC54GS (ver 2.1) kort,
der var nedsat til 49,- kr pr styk i Fona. Det er et kvalitetskort,
og det virker i både min kones Apple Powerbook G4 med Airport og
selvfølgelig osse i Windows.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-03-10 15:37

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Hvis du klikker på det tidligere oplyste link fra Thinkwiki...

Du vil osse finde manualen til din Thinkpad og kan læse hvor nemt eller
besværligt det er at udskifte det interne kort.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 21:29

Erik skrev:
> [...]
>
> Mon man kan få et 802.11g netkort, der kan erstatte det nuværende
> indbyggede netkort, så man slipper for at have noget stikkende ud af

Det kan du sagtens. Jeg har gjort noget lignende på min kones T41 for et
lille års tid siden. Det er en forholdsvis simpel operation, men kræver
du tør skille dyret ad. Heldigvis er en Thinkpad så fornuftigt opbygget
at de til at skille ad og samle igen uden de store problemer. Du skal
dog være opmærksom på, at de fleste Thinkpads kun kan bruge specifikke
kort, selvom der findes workarounds. Prøv eventuelt at spørge Jesper
James i dk.edb.hardware.baerbar om han ikke ligger inde med det rigtige
minipci kort til din maskine. Han ligger ofte inde med de rigtige grejer =)

/Steinbjørn

Fra : N/A

Dato : 22-03-10 21:29

Fra : Erik