.. så smuttede den første allerede.
Fra : kop

Dato : 19-03-10 22:39

Næppe er vi kommet igang før den første tragiske ulykke har kostet en
motorcyklist livet.

http://nyhederne.tv2.dk/article/29355042/?cbox2

Pas nu på derude.... kør som om alle andre er idioter.

kop BMW F800ST

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 08:54

kop skrev:
> Næppe er vi kommet igang før den første tragiske ulykke har kostet en
> motorcyklist livet.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article/29355042/?cbox2

Shit! =

Og dét bedst som bl.a. jég havde rystet på hovedet over relevansen i at
ét af de 41 uheld i HUV-undersøgelsen var med en privat trailer som
modpart!

--
Armad.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-03-10 23:57

> Og dét bedst som bl.a. jég havde rystet på hovedet over relevansen i at ét
> af de 41 uheld i HUV-undersøgelsen var med en privat trailer som modpart!

Statistisk ser der ud til at trailere er noget vi skal være ekstra
opmærksomme på - ikke bare en freak accident ....

(Jeg har selv med nød og næppe undveget en papkasse med havemøbler der blæse
af en modkørendes trailer (pga vindsuget fra lastbilen foran mig) og også
stoppen en medkørende bilist med trailer med affaldstræ - som han kørte og
dryssede af. Det mest var små pinde men op til ~1/4 palle med søm stikkende
ud. Heldigvis var vindretningen til at det meste gled ud i rabatten ...)

Og med til listen er er håndværkernes små ladvogne. Der er stort set aldrig
surret noget fast. Det meste bliver jo liggende på ladet ....

Fra : N/A

Dato : 21-03-10 14:07

Fra : N/A

Dato : 21-03-10 14:07

Fra : Thomas

Dato : 22-03-10 23:58

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Og med til listen er er håndværkernes små ladvogne. Der er stort set
> aldrig surret noget fast. Det meste bliver jo liggende på ladet ....

I dette tilfælde faldt der vist ikke noget af traileren. Den kom i
slimger, hvilket kan skyldes for høj fart (mere end 70 km/t) med en
uaffjedret trailer - eller forkert læsset trailer.

Måske skulle der indføres et "hængertræk" kørekort? Så skulle jyderne
til lommerne

/Ths.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-10 08:45

> [...]
> uaffjedret trailer - eller forkert læsset trailer.
>
> Måske skulle der indføres et "hængertræk" kørekort? Så skulle jyderne til

Eller mere fysik undervisning i folkeskolen ....

Som ham jeg så der var nået under 500 meter fra silvan med en reklametrailer
med pakker med parket gulv stablet 1/2 meter højere end sidefjældene og
forsøgt bundet fast med nogdet der lignede en flagline. Første sving havde
han tabt halvdelen af læsset i et kryds ...

(Dem med de table havemøbler havde også forsøgt sig med flagline eller noget
der lignede .... De blev aggressive fordi jeg blev holdende og overværede at
de bandt skidtet ordenligt fast... "Jamen det var bundet ordenligt fast da
vi kørte fra butikken". Gu var det ej, for så holdt i ikke her og samlede op
,,,, (Jeg skulle alligevel lige have pulsen ned igen ....))

/A

Fra : Thomas

Dato : 23-03-10 20:56

Anders Majland skrev:

> [...]
> ordenligt fast da vi kørte fra butikken". Gu var det ej, for så holdt i
> ikke her og samlede op ,,,, (Jeg skulle alligevel lige have pulsen ned

Har selv prøvet at blive påkørt bagfra af en bil med trailer. Den var
totalt læsset med havefliser, og da han så, at jeg holdt stille for at
svinge til venstre (heldigvis i bil) forsøgte han at bremse, men blev
skubbet frtemad af traileren selvom bilen havde blokeret bremser. Godt
at jeg ikke var på MC. Mandens undskyldning var: Jeg har fået fliserne
gratis og hvis jeg skulle køre to/tre turer, så var de for dyre....
Håber hans selvrisiko betalte for fliserne mere end en gang!

/Ths.

Fra : Leif

Dato : 20-03-10 10:31

"kop" <kop@post.tele.dk> skrev i meddelelsen news:4ba3eee6$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article/29355042/?cbox2
>
> Pas nu på derude.... kør som om alle andre er idioter.

Passageren er desværre også bortgået.....
/Leif

Fra : Hekto

Dato : 21-03-10 02:20

On Mar 20, 11:57 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Og med til listen er er håndværkernes små ladvogne. Der er stort set aldrig
> surret noget fast. Det meste bliver jo liggende på ladet ....

Nå nu man er så vild med at lovgive om alle mulige små detaljker i
vores elendige liv, så kunne det da i det mindste have en vis virkning
at kaste sig over trailere!

I trafikradioen hører man hele tiden om sofaer, cykler og køleskabe
der er tabt fra trailere. I Sverige har de indført krav om 'bur' rundt
om traileren. Det var måske noget der kunne spare nogle
motorcyklisters liv og samtidig medvirke til at hindre andre ulykker.

--

/Hekto

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-03-10 10:40

Den 21-03-2010 09:19, Hekto skrev:
> [...]
> om traileren. Det var måske noget der kunne spare nogle
> motorcyklisters liv og samtidig medvirke til at hindre andre ulykker.

Det er godt nok blevet et om sig gribende problem at der tabes alverdens
skrammel fra trailere, om det så er fordi der er flere i omløb end
tidligere, eller der er tale om "GSG" det skal jeg ikke kunne sige.

Der er jo lovgivet om at man skal "surre" sine sager forsvarligt, og
trods min iboende modstand mod yderligere regulering af samfundet, så
var der nok her noget "at komme efter"

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 21-03-10 19:36

> Der er jo lovgivet om at man skal "surre" sine sager forsvarligt, og trods
> min iboende modstand mod yderligere regulering af samfundet, så var der
> nok her noget "at komme efter"

Imho kunne man starte med at håndhæve lovgivningen. Vil ikke kræve det store
mandskab med lidt razzia foran genbrugspladserne ... Der holder
trailerfolket alligevel pænt i kø, så det er nemt at gå ned langs rækken og
udstede bøder og kørselsforbud ...

Det vil helt sikkert have præventiv effekt at måtte efterlade traileren
500meter fra genbrugspladsen for at køre efter noget at surre godset
forsvarligt med ...

--
/A - der har en kraftig presenning som jeg spænder over løst gods på
traileren. Evt suppleret med nogle kraftigere stropper.

Fra : Katten i træet

Dato : 21-03-10 11:13

Hekto skrev:

> [...]
> om traileren. Det var måske noget der kunne spare nogle
> motorcyklisters liv og samtidig medvirke til at hindre andre ulykker.

Suk, hvor er jeg træt af at høre folk kæfte op om ny lovgivning, når
bare den rammer andre end dem selv.

Lovgivning ændre i sig selv ikke noget og da slet ikke i trafikken. Det
er allerede forbudt ikke at sikre sit læs på traileren ordenligt. Det
har jo tydeligtvis ikke hjulpet noget. Det er forbudt at tale i
mobiltelefon når man køre bil det er der jo også stadig massere der gør.

Vi kan jo blive ved: hastighedsgrænser, støjgrænser, placering på
kørebanen bare for at tage nogen af dem MC'er er kendt for at se stort på.

Hvis man endelig skal pege på noget som kan gøres forbyggende, så er det
vel mere politi på gader og stræder, så der er en reel risiko for at
blive taget i lovbrud.

Det er jo ikke fordi vi mangler lovgivning i danmark, men vi mangler
måske håndhævelse af den lovgivning vi har. Enten i form af bedre
kontrol, eller straffe som kan afholde folk fra at tage chancer.

Folk kunne måske også bare lære at det er farligt at bevæge sig i
trafikken og det er deres eget forbandet ansvar at se sig for. Lad os få
reduceret antallet love og lad os starte med love omkring personlig
sikkerhed. Der er ingen god grund til at lovgive om det. Det er noget
folk selv kan tage ansvar for. Hvis jeg vil køre uden sikkerhedsele i
bilen eller uden hjelm på motorcykel så må det være mit eget ansvar og
ingen andres.

Man kunne jo også begynde at opdrage på danskerne. Start f.eks. med at
lære os at det at kører motorkøretøj ikke er en ret alle har men et
privilegium for ansvarlige personer.

Under alle omstændigheder er jeg helt sikker på at vi ikke skal set på
tilfældet Sverige for løsninger udover fordan man ikke skal løse problemer.

--
Kurt

Fra : N/A

Dato : 21-03-10 10:40

Fra : Hekto

Dato : 21-03-10 04:54

On Mar 21, 11:12 am, Katten i træet <not4childe...@yahoo.invalid>
wrote:
> [...]
> tilfældet Sverige for løsninger udover fordan man ikke skal løse problemer.

Jamen du har da ret ... denne gang var der så bare en mulighed for at
det gik ud over andre end lige motorcyklisterne, selv om mange sikkert
gerne ville forbyde motorcykler for de de kan komme til at køre ind i
trailere!

Men - det ændrer nu ikke på at bure på trailerne ville hindre alle de
genstande der rasler rundt på kørebanen. Vi kan jo altid kræve mere
politi på vejene til at håndhæve hastighedsgrænser, støjregler,
læsseregler o.s.v. - men, vil vil jo ikke betale for de.

Engang betragtede vi Sverige som Forbuds-Sverige. Efterhånden er dette
blevet til Forbuds-Danmark og det frie Sverige!

--

/Hekto

Fra : Katten i træet

Dato : 21-03-10 14:07

Hekto skrev:

> [...]
> det gik ud over andre end lige motorcyklisterne, selv om mange sikkert
> gerne ville forbyde motorcykler for de de kan komme til at køre ind i

Problemet med den indgangsvinkel er bare at vi så fortsætter med at få
flere og flere love som begrænser os mere og mere. Med mindre du vil få
nogen til at foreslå en sådan lov, for at få trailer folket over på
vores side for at få fjeret nogle af de love der er vedtaget.

> [...]
> politi på vejene til at håndhæve hastighedsgrænser, støjregler,
> læsseregler o.s.v. - men, vil vil jo ikke betale for de.

Der er ingen tvivl om at bure ville hjælpe på problemet med løse
genstande, ligesom strengere krav til personligt udstyr for MC'er og
fartbegrænsere på motorcyklerne vil begrænse uheld. Men det vil ikke
ændre på om en trailer kommer i slinger, biler med åbne lad der taber
ting, lastbiler med store sten mellem dobbelt dæk som river sig løs o.s.v.

Det er netop den detalje lovgivning som er danmarks store problem.
Journalister som tager en eller anden detajle og så spørger politikerne
hvad de vil gøre ved det og straks har vi en lov mod papir med skarpe
kanter eller ligende tåbelighed.

Om vi vil betale for mere politi på vejene er vel et spørgsmål om
hvordan det skal betales. Man kunne jo f.eks. lade bøder bedre afspejle
de ressourcer der bruges på at håndhæve loven. I dag bruger vi jo bare
så mange flere penge på sundhedsvæsnet og anden oprydning efter dem der
ikke kan finde ud af det.

Alternativt kunne bøder i forbindelse med uheld afspejle omkostningerne
i sundhedsvæsnet, hvis der ikke må bruges flere ressourcer på
forbyggende kontrol.

I sidste ende mener jeg at vi mangler personligt ansvar i danmark.
Danmark er blevet et behandler samfund, hvor alting har en eller anden
ekstern årsag så ingen er ansvarlige for deres handlinger.

Hvis manden med traileren har kørt for stærkt og det er årsagen til at
den kommer i slinger, så lad ham dog betale ved kasse et. En anklage for
uagtsomt mandrab e.l. er vel også på sin plads.

Kørte motorcyklisten for tæt og selv var skyld i uheldet, så er det jo
bare bad luck så har Darwin jo klaret problemet.

> Engang betragtede vi Sverige som Forbuds-Sverige. Efterhånden er dette
> blevet til Forbuds-Danmark og det frie Sverige!

Nu var det ikke lige forbuds-Sverige jeg tænkte på men
konsensus-Sverige. Ideen om at alle svenskere er enige i svensk
lovgivning fordi de jo er en del af lovgivningen.

Nu har de måske en love om bure om trailere, men næste gang er det et
tyndt rør der glider ud gennem gitteret og så skal der et mere finmasket
gitter til eller et plexiglas bur eller hvad der kun kommer. Det er
stadig salami metoden til fjernelse af den personlige frihed.

--
Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 14:39

On Sun, 21 Mar 2010 14:06:35 +0100, Katten i træet wrote:

> Der er ingen tvivl om at bure ville hjælpe på problemet med løse
> genstande, ligesom strengere krav til personligt udstyr for MC'er og
> fartbegrænsere på motorcyklerne vil begrænse uheld.

Jeg kan ikke se sammenhængen. Det ene forebygger uhelds opståen, det andet
mindsker skaden _når_ uheldet sker. Æbler og pærer......

> Hvis manden med traileren har kørt for stærkt og det er årsagen til at
> den kommer i slinger, så lad ham dog betale ved kasse et. En anklage for
> uagtsomt mandrab e.l. er vel også på sin plads.

Der er kun en årsag til slingrende trailer, og det er forkert
vægtfordeling/læsning. Her handler det om (udragende ?) tømmer. Den
situation er ikke ny, en Audi-ejer her på egnen måtte se sin bil skubbet af
vejen i et lignende tilfælde af baglæs. Her gik det kun ud over ham selv,
og hans tegnebog.

> Kørte motorcyklisten for tæt og selv var skyld i uheldet, så er det jo
> bare bad luck så har Darwin jo klaret problemet.

Magter Du selv at stoppe for tilfældigt tabte genstande når at du færdes
med 130 Km./t. på motorvej. Altså en sikkerhedsafstand på en halv Km. ?
Fakta er, at Du i praksis _ikke_ kan holde sikkerhedsafstand for genstande,
der tabes fra et andet køretøj.
Derfor må det være i orden at forvente en vis standard af hvad, der færdes
i trafikken, og om nødvendigt gennem lovgivning/håndhævelse af lovgivning.

Årsagen til at vi ikke hører mere til den slags uheld er ganske givet, at
kun sjældent er bløde trafikanter ofre for tabte genstande, men ganske ofte
hører man om materiel skade på andre biler. Disse uheld registreres blot
sjældent, de ender "bare" som en simpel forsikringssag.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Katten i træet

Dato : 21-03-10 17:54

Orla Pedersen skrev:

> Jeg kan ikke se sammenhængen. Det ene forebygger uhelds opståen, det andet
> mindsker skaden _når_ uheldet sker. Æbler og pærer......

Æbler og pærer er frugt så hvis man siger frugt er sundt så ...

Det er i denne sammenhæng ligegyldig hvilke type uheld og hvornår kun at
de alle hjælper i givne uheld. Mere lovgivning er ligegyldig, så længe
man ikke håndhæver den lovgivning der findes. Politiet kan allerede i
dag komme efter folk som ikke sikre løse materialer på trailere og det
får åbenbart ikke folk til at sikre det. Altså vil en lov der
foreskriver at man skal have et bur på heller ikke virke, for der vil
stadig være folk som ikke sætter bur på. Hvis det skal løses skal det
altså ske gennem øget kontrol eller øget egenbetaling ved uheld.

Og det er jo ikke gjort med trailere. Problemet er jo det samme for alle
former for åben transport af ting uanset om det så er et åbent
bagagerum eller tagbagagebære, eller ladvogne og lastbiler med åbne lad.
Og hvad med de trailere der river sig løs? Man kan blive ved.

Nej, vi har en overordnet lov der siger man skal sikre sit gods
forsvarligt og det skal så selvfølgelig overholdes. Hvis ikke man gør
det så må man betal ved kasse et.

Hvis der skal laves om på loven så må det være noget med at transport af
gods på åbne lad forbydes uanset type og størrelse. Det er det mest
rimelige og tager også højde for at det ikke kun er trailere efter
privatbiler der er problemet.

> [...]
> vejen i et lignende tilfælde af baglæs. Her gik det kun ud over ham selv,

Igen er en aktuelle årsag ligegyldig. Har bilisten fortaget sig noget
ansvarspådragende så må han betale ved kasse et og loven må tage hånd om
hans manglende evne til at gebærde sig i trafikken i form af bøder,
frakendelse af kørekort og/eller en tur bag tremmer i en given tid.

> [...]
> i trafikken, og om nødvendigt gennem lovgivning/håndhævelse af lovgivning.

Jeg er fuldstændigt klar over at jeg ikke kan styre verdens gang og at
livet er farligt. Det er selvfølgelig mit eget ansvar at jeg vælger at
køre på motorcykle og at jeg vælger at køre med en given hastighed.
Loven foreskriver min. 2 sek. afstand til forankørende, men det betyder
selvfølgelig at jeg skal ligge 2 sek. fra ham, hvilket jeg da heller
ikke gør hvis jeg ligger bag f.eks. en lastbil med åbent lad fyldt med
løse genstande eller hjul der viser han lige kommer fra en byggeplads.

Nu er fysikken jo sådan at ting der falder af ikke bare lander og så
stopper. De bremser op i henhold til deres friktionskoefficient, så med
2-3 sek. afstand har man mulighed for at reagere.

Det er spørgsmålet om man kan forvente en vis standard i trafikken.
Efter 33 år som motoriseret trafikant er jeg ikke i tvivl om at
standarden er endog meget lav. Det gælder faktisk såvel materiel som
fører af dette. Jeg forsøger selvfølge at køre i forhold til denne
erkendelse. Jeg har da også erkendelsen af at detajle stramninger af
loven ikke vil have væsentlig betydning for disse forhold.

Selvfølgelig kan vi sidde som en anden mødregruppe og hidse hinanden op
til at det og er for galt og der må gøres noget. Men det er da kun for
at føle man gør noget det har da ingen gavnlig virkning i det store billed.

Jeg har valgt at køre motorcykel selvom jeg ved at det kan gå galt. Min
morfar køre galt på MC, min fra brækkede hånden i et MC uheld, min
morbror har mistet benet i et MC uheld og selv er jeg væltet 3 gange på
MC, så jeg er ikke i tvivl om at det er farligt. Det sjove er at ingen
af disse uheld havde en trailer impliceret.

> [...]
> hører man om materiel skade på andre biler. Disse uheld registreres blot
> sjældent, de ender "bare" som en simpel forsikringssag.

Altså er det ikke noget stort problem og så er der ingen grund til at
stramme lovgivningen. Hvis 30% af alle motorcykel uheld var på grund af
faldende genstande fra trailere, så var det et problem, men jeg er
faktisk ret sikker på at vi ikke engang kan finde et tilfælde om året
eller måske ikke engang inden for 10 år.

Jeg fandt lige pressemeddelelse fra Midt- og vestjyllands politi om
status over dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken 2009.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/87098C4F-888E-4B12-97C5-092FA89D17ED/0/pressemeddelelsedr%C3%A6bteogtilsk092.pdf

De nævner faktisk ikke faldende genstande et eneste sted, hvilket vel
bekræfter at det ikke er noget stort problem.

http://www.trafitec.dk/pub/effektkatalog_viden%20til%20bedre%20trafiksikkerhed.pdf

Nævner det på side 145. Gennemsnittet for 2004-06 er 2 dræbte på
landsplan som følge af tabt gods. Det dækker så alt fra sten og roer til
grus og byggemateriale uanset hvilket transport middel der er brugt.

I 2007 havde Midt- og vestjyllands politi alene 10 dræbte i trafikken.

Der er altså ingen grund til at tro at en stramning af reglerne omkring
trailere vil have nogen synlig effekt på ulykkesstatistikken.

PS www.trafitec.dk taler om effekten af en informationskampagne på 4
mio. kr. fordelt på 1 mio. til politi og 3 mio. til information.

Jeg mener jo de "spilder" 3 mio. som kunne bruges til politi indsats.
Alle dem de vil informere har jo kørekort og burde jo så være bekendt
med loven. De skal da ikke informeres men bare betale ved kasse et hvis
de ikke kan overholde loven som den er.

--
Kurt

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 18:53

Katten i træet skrev:

> [...]
> dag komme efter folk som ikke sikre løse materialer på trailere og det
> får åbenbart ikke folk til at sikre det.

Problemet er snarere at enhver sherif kun læser 'forbrydelse imod
færdselsloven' som fartsyndere ikke mindst fordi at dé er ulige lettere
at knalde med det dertil dyrt indkøbte elektroniske materiel end folk
der fjumrer rundt med løst gods :-|

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 23-03-10 00:05

Katten i træet skrev:

> [...]
> faktisk ret sikker på at vi ikke engang kan finde et tilfælde om året
> eller måske ikke engang inden for 10 år.

Hmm. Sidste år døde en motorcyklist ved Lejre, da en bil tabte en
trailer, som motorcyklisten efterfølgende ramte.......

/Ths.

Fra : Katten i træet

Dato : 23-03-10 03:29

Thomas skrev:

> Hmm. Sidste år døde en motorcyklist ved Lejre, da en bil tabte en
> trailer, som motorcyklisten efterfølgende ramte.......
>
> /Ths.

Og her har vi så hele problemet med lovgivning i dag. Jeg taler om
statistik og straks kommer der et enkelt eksempel og det dækker ikke
engang netop den type uheld vi taler om. Jeg har aldrig sagt at der ikke
fandes et tilfælde, men at det over tid ikke er det store problem.

Havde du derimod kommet med eksempler fra f.eks. 2009, 2008, 2006, 2004
som alle havde det tilfældes at ting var tabt fra trailere og
motorcyklister var dræbt eller kommet svært tilskade, så er havde du
modbevist min påstand.

Det er ikke tilfældet. Gennemsnittet for 2004 til 2006 var 2 dødsulykker
som følge af tabt gods. Hvor stor en del af det tror du kommer fra tabt
gods fra trailere? Husk at dette dækker alt fra lastvogne med
byggemateriale til jordkørsel med traktorer.

Til sammenligning skete der i samme periode (2004-2006) gennemsnitlig
335 dødsfald i trafikken per år, heraf 21 motorcyklister.

Der er altså ringe udsigt til at krav om f.eks. bur på trailere vil have
nogen reel virkning på dødstallet, men fordi folk i dag kræver handling
på enkeltsager får vi lovgivning som slet ikke står i forhold til det
trusselsbilled som er reelt.

Det ville gøre livet meget nemmere hvis politikerene, pressen og
befolkningen begyndet at se på de reele trusler i trafikke og så brugte
ressourcerne på at ænder det.

Faktisk er et af de bedre bud rapporterne om "sorte pletter" som i dag
bruges til forbedring af vejnettet i ulykkessammenhæng. Desværre ser vi
jo også her politikere der bukker under for vælgernes pres, hvis en
given ulykke får nok omtale og flytter penge fra "sorte pletter" til
harmløse steder hvor der kun er sket et dødsfald.

Så lad os få begrænset lovgivning på baggrund af udenlandsk lovgivning
og medieomtalte enkelt sager og tage fat i de områder som statisk viser
sig at betyde noget i danmark.

--
Kurt

Fra : Ole

Dato : 23-03-10 05:48

"Katten i træet" <not4childeren@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> engang netop den type uheld vi taler om. Jeg har aldrig sagt at der ikke
> fandes et tilfælde, men at det over tid ikke er det store problem.

Som politkerne siger, når der skal "refærdiggøres" større indsats mod
hastighed.
Een dødsulykke er en for meget.

Men hvis det er en mc'ist, "er det jo nok hans egen skyld"

Fra : N/A

Dato : 23-03-10 16:48

Fra : N/A

Dato : 23-03-10 16:48

Fra : N/A

Dato : 23-03-10 16:48

Fra : Hekto

Dato : 23-03-10 03:33

On 23 Mar., 03:29, Katten i træet <not4childe...@yahoo.invalid> wrote:

> Så lad os få begrænset lovgivning på baggrund af udenlandsk lovgivning
> og medieomtalte enkelt sager og tage fat i de områder som statisk viser
> [...]

Det er ikke fordi jeg grundlæggende er uenig med dig - men, Det er en
kensgerning at der oftere og oftere tabes gods på vejene. Det kan
måske redde en enkelt eller to fra at blive dræbt, hvis man strammer
lidt op på det. Til gengæld kunne det hindre mange uheld - måske med
personskade - hvor det koster e del at udbedre skaderne.

Vi skal væk fra at landet regeres via forsiden på Ekstrabladet. Jeg
synes bare at der her er noget reelt at tage fat i, istedet for bare
at jegte motorcyklisterne hele tiden.

--

/Hekto

Fra : Katten i træet

Dato : 23-03-10 16:48

Hekto skrev:

> [...]
>
> Vi skal væk fra at landet regeres via forsiden på Ekstrabladet. Jeg
> synes bare at der her er noget reelt at tage fat i, istedet for bare

Der er jo netop ikke noget at tage fat i. Med 2 sådanne dødsulykker om
året er det jo faktisk spildt indsats. Der findes jo allerede lovgivning
på området, som bare ikke håndhæves. Det er altså ikke et spørgsmål om
ny lovgivning men om at få tildelt ressourcer til at håndhæve den
eksisterende lovgivning. På den måde kan man sætte ind over for _alle_
typer af tabt gods og ikke bare trailere der taber gods. Et krav om bur
til trailere giver jo i praksis ingen forskel, da de store stykker tabt
gods kommer fra ladvogne og lastbiler og en af de andre store syndere er
landbrugs materialer tabt fra traktorer o.l.

Vi taler stadig kun om to dødsfald om året for det hele!

Jeg kan slet ikke følge den indstilling om at de er efter os så skal vi
bare være efter nogle andre. Det er en dårlig ide i børnehaven og en
endnu dårligere når vi taler om lovgivning. I sidste ende er det en
dårlig sag med ringe udsigt til at ændre noget ud over at gøre trailere
o.s.v. dyre at købe uden at forbedre sikkerheden væsentligt.

Jeg mangler stadig at se et eneste eksempel på at en trailer bag en
personbil har tabt gods som har resulteret i dødsfald, så foreløbig er
det altså en akademiske problemstilling uden hold i virkeligheden.

http://www.trafitec.dk/pub/effektkatalog_viden%20til%20bedre%20trafiksikkerhed.pdf

Side 145 omtaler hvad der er dækket under betegnelsen tabt gods:

"Uheld med tabt gods er defineret som uheld, hvor elementart 82 (sten,
roer eller lignende løse genstande), 83 (jord, grusbunker eller
bygningsmateriel) eller 89 (andet på eller over kørebanen) indgår."

Selv med denne brede formulering af gods så er det overraskende få uheld
der sker:
Dræbte: 2
alvorligt tilskadekomne: 18
Let tilskadekomne: 17
Personskadeuheld: 31
Materielskadeuheld: 78

For at sætte det i relief så er tallene for uheld som følge af folk der
kører over for rødt (side 141):

Dræbte: 8
alvorligt tilskadekomne: 112
Let tilskadekomne: 190
Personskadeuheld: 233
Materielskadeuheld: 570

Det er altså virkelig ikke et problem med tabt gods fra trailere. Det
har bare ingen betydning i den store sammenhæng.

Det er altså ren Ekstrablads lovgivning at stramme op på loven om
transport af god på trailere og intet andet.

--
Kurt

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 01:57

Fra : Hekto

Dato : 23-03-10 16:52

On Mar 23, 4:48 pm, Katten i træet <not4childe...@yahoo.invalid>
wrote:

> [...]
> gods kommer fra ladvogne og lastbiler og en af de andre store syndere er
> landbrugs materialer tabt fra traktorer o.l.

Nu er det altså dig der bliver ved med at hænge dig i dødsfald. Kun et
fåtal af de uheld der forekommer har - heldigvis - dødelig udgang. Jeg
vil dogvære temmelig arrig over at tilbringe nogen tid eller resten
aflivet i en rullestol fordi kommoden faldt af traileren!

Jeg vil også vove den påstand at det meste gods; men ikke det største,
tabes fra private trailere. Hvis du kan få politiet til at påtage sig
opgaven med at håndhæve landets love (Hø! Hø!) så vil jeg da være
taknemmelig.

--

/Hekto

Fra : Katten i træet

Dato : 24-03-10 01:57

Hekto skrev:

> [...]
> tabes fra private trailere. Hvis du kan få politiet til at påtage sig
> opgaven med at håndhæve landets love (Hø! Hø!) så vil jeg da være

Og hvad får dig til at tro at de vil håndhæve en ny lov bedre? Eller
tror du virkelig i fuldt alvor at trailerfolket bare sætter bur på fordi
der kommer en lov om det? De overlæsser, undlader at binde gods, kører
uden lygter, kører uden bremser o.s.v.

Du kan blive lige så forbandet over det du vil, men en ny lov gør ingen
forskel og så er vi tilbage til mit udgangspunkt fra den 21-3-2010 om at
lovgivning ikke kan stå alene og skal støttes af kontrol eller mærkbar
omkostning når man har ansvaret for en ulykke.

PS jeg hænger mig ikke specielt i dødsulykker, men argumentationen er
den samme for de 4 andre typer ulykker jeg nævnte med reference og jeg
så ingen ide i at føre den samme argumentation for hver af de enkelte
ulykkes typer. Jeg må indrømme at jeg forventede at det var indlysende
at det forholdt sig sådan.

Det vil give væsentligt mere mening at se på hvad man kan gøre for at
folk ikke kører over for rødt, da tallene for alle nævnte typer er mere
end 4-6 gange højre i forhold til ulykker med tabt gods og potentialet
for en reduktion dermed også større.

--
Kurt

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 10:11

Fra : Hekto

Dato : 24-03-10 02:22

On 24 Mar., 01:57, Katten i træet <not4childe...@yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> lovgivning ikke kan stå alene og skal støttes af kontrol eller mærkbar
> omkostning når man har ansvaret for en ulykke.

Med den argumentation behøver vi jo ikke yderligere lovgivning og kan
iøvrigt afskaffe meget af den eksisterende lovgivning som er
overflødig fordi den ikke håndhæves?

Cykeltyveri, EURO2 og -3 normen, mange færdselsforseelser (hastighed
undtaget), støjende motorcykler og mange andre mindre forseelser
bliver jo ikke rigtigt fulgt op af den udøvende magt. Det åbner jo
helt nye muligheder. Før var det kun det der blev opdaget der blev
straffet - nu er det kun det vi gider at lovgive om og det vi gider
at opdage der ER starfbart.

--

/Hekto

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 10:11

Nu er det jo sådan at statistikken fortæller at der kommer til at ryge
én om ugen - Så skulle vi ikke lige lukke denne tråd inden at den næste
starter?

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 11:57

Fra : Hekto

Dato : 24-03-10 03:36

On 24 Mar., 10:11, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Nu er det jo sådan at statistikken fortæller at der kommer til at ryge
> én om ugen - Så skulle vi ikke lige lukke denne tråd inden at den næste
> [...]

Pessimist! ... det kunne jo være ... med lidt held ... at det blev en
god sæson i den retning.

--

/Hekto

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 11:57

Hekto skrev:

> Pessimist! ... det kunne jo være ... med lidt held ... at det blev en
> god sæson i den retning.

Tjah :-/
I grunden frygter jeg at den lange vinter, der ikke har gjort 1.marts
til markant skel, vil gøre den snarligt forekommende påske til dér hvor
der (som chock for bilist-standen) med ét er et væld af motorcykler på
gaden - Og dét kommer sikkert til at koste dyrt

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 11:57