Stenbiderrogn
Fra : Aksel

Dato : 19-03-10 09:44

Jeg har "fanget" en kvabso på 4,5 kg.
Der var over 1 kg rogn i den og jeg er den eneste her i huset, der er vild
med det.
Kan noget af rognen fryses uden, det går væsentligt ud over kvaliteten?
Mvh
Aksel

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-03-10 09:57

Aksel skrev:
> [...]
> med det.
> Kan noget af rognen fryses uden, det går væsentligt ud over kvaliteten?

Jep. Det er derfor du kan købe stenbiderrogn det meste af året...

Men det er nu bedst fersk - kan du ikke enten invitere på rognegilde
eller forære til taknemlige venner/kolleger?

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-10 11:02

> Men det er nu bedst fersk - kan du ikke enten invitere på rognegilde eller
> forære til taknemlige venner/kolleger?

Eller bare fortælle her, hvor vi skal hente den!

Mums - lidt misundelig!

Fra : Mogens

Dato : 19-03-10 11:39

Aksel wrote:
> [...]
> med det.
> Kan noget af rognen fryses uden, det går væsentligt ud over kvaliteten?

Sikken en familie du har! Prøv at røre det op med nogle ristede løg,
lidt remoulade og ketchup, og så vil din familie nok ælske det.

Fra : Aksel

Dato : 19-03-10 13:26

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Sikken en familie du har! Prøv at røre det op med nogle ristede løg, lidt
> remoulade og ketchup, og så vil din familie nok ælske det.

Ja, men så er det jo ligesom ikke den friske, vesterhavsduftende og sart
velsmagende, sublime stenbiderrogn længere. Tidligere er jeg blevet
anbefalet tilsætning af cognac, men det var ikke nogen succes.
Jeg spiser rognen på "Kvarnvinger" tyndt brød (kan fåes i Lidl) uden
fedtstof. Det er himmelsk. Et eller to glas tør hvidvin er gode
accompagnatører.
Mvh
Aksel

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-03-10 18:23

Aksel skrev:
> [...]
> Jeg spiser rognen på "Kvarnvinger" tyndt brød (kan fåes i Lidl) uden
> fedtstof. Det er himmelsk. Et eller to glas tør hvidvin er gode

Rørt med god olivenolie, finthakket rødløg, citronsaft og lidt havsalt
er det heller ikke decideret træls..

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-03-10 18:57

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har "fanget" en kvabso på 4,5 kg.
> Der var over 1 kg rogn i den og jeg er den eneste her i huset, der er
> vild med det.
> Kan noget af rognen fryses uden, det går væsentligt ud over kvaliteten?

Ja, men lad være at lade den ligge for længe. Den bliver mærkbart ringere -
men dog stadigvæk vildt meget bedre end den i skosværteglassene. En fidus:
Giv den lidt ekstra salt i forhold til hvad man ellers ville have gjort
efter at du har pisket den, lad den stå i et par timer eller tre og frys den
så ned. Når du så tør den op, så lad den stå lidt i rent koldt ferskvand
(smag på den når den er afsaltet nok) - det gør den mere frisk og spændstig.

vh
Jan, der lige har klargjort et par kg. stenbiderrogn til et mindre orgie

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Max

Dato : 19-03-10 18:57

Hej Aksel

> Kan noget af rognen fryses uden, det går væsentligt ud over
> kvaliteten?

Nej, fryseren ødelægger kvaliteten i alt der har med
fisk at gøre.

Max

Fra : Hauge

Dato : 19-03-10 18:58

Hej Max
Max skrev:
> Nej, fryseren ødelægger kvaliteten i alt der har med
> fisk at gøre.

Ærgeligt, så er sushi altså elendig kvailtet?

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 19-03-10 20:08

Hej Hauge

> Ærgeligt, så er sushi altså elendig kvailtet?

Voksede op i et fiskerhjem, så rå fisk høre
ikke til det jeg kalder mad.

Max

Fra : Hauge

Dato : 19-03-10 20:14

Hej Max
Max skrev:
> .. så rå fisk høre
> ikke til det jeg kalder mad.

Hehe, sådan har jeg det generelt med fisk, noget mere kedeligt findes
næsten ikke, lige udover kalkun.

Mvh Hauge