/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Start med startkabler fra bil efter vinter~
Fra : Begbie


Dato : 17-03-10 14:39

Et par års erfaring siger mig at det ikke altid er lige nemt at starte
en mc efter 4 måneders vinterhi, selv med et fuldt ladet batteri.
Sidste år måtte jeg ha’ hjælp af en til at løbe min Hornet 600 i gang…

Hvordan er det nu med brug af startkabler fra en bil? Nogen siger at
det intet problem er, andre mener det modsatte.

I min lille verden tænker jeg 12v bilbatteri + 12v mc batteri = ingen
problem. Min er det teknisk set korrekt?

 
 
Knud Dam (17-03-2010)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 17-03-10 22:06


"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:18597b04-6fb5-43f9-ade3-5573e63ab81f@o30g2000yqb.googlegroups.com...

> I min lille verden tænker jeg 12v bilbatteri + 12v mc batteri = ingen
> problem. Min er det teknisk set korrekt?

Ja, det er korrekt.

Mvh.

KD



Anders Majland (17-03-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 17-03-10 22:14

>> I min lille verden tænker jeg 12v bilbatteri + 12v mc batteri = ingen
>> problem. Min er det teknisk set korrekt?
>
> Ja, det er korrekt.

Dog skal man lige tænke på startmotoren. Et mc batteri vil oftest være løbet
tørt iden starteren for varmeafledningsproblemer. Men med et bilbatteri og
måske endda en kørende bilmotor/generator kan man masser af kraft. Og så kan
man godt overophede en mc starter hvis ikke mc'en frivilligt lader sig
starte ...


Knud Dam (17-03-2010)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 17-03-10 22:26


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4ba1463d$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

> Dog skal man lige tænke på startmotoren. Et mc batteri vil oftest være
> løbet tørt iden starteren for varmeafledningsproblemer. Men med et
> bilbatteri og måske endda en kørende bilmotor/generator kan man masser af
> kraft. Og så kan man godt overophede en mc starter hvis ikke mc'en
> frivilligt lader sig starte ...

Hej Anders.

Ikke enig. Man skal aldrig køre med starteren længe af gangen, ej heller med
det originale mc batteri.

Mvh.

KD




Anders Majland (17-03-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 17-03-10 23:09

>> Dog skal man lige tænke på startmotoren.
....
> Ikke enig. Man skal aldrig køre med starteren længe af gangen, ej heller
> med det originale mc batteri.

Vi er da vist mere enige end unige.

Spændingen over starteren på en mc dykker ganske voldsomt pga batteriets
relativt lille evne til give strøm. Men en bil kan man måske holde tæt på
nominel spænding og derved afsætte en meget større effekt i starteren.




Jim Andersen (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 18-03-10 09:31

Anders Majland wrote:
> Dog skal man lige tænke på startmotoren. Et mc batteri vil oftest
> være løbet tørt iden starteren for varmeafledningsproblemer.

Men ikke altid.

> et bilbatteri og måske endda en kørende bilmotor/generator kan man
> masser af kraft. Og så kan man godt overophede en mc starter hvis
> ikke mc'en frivilligt lader sig starte ...

Jeg har oplevet en VF1000 der brændte startermotoren af med sit eget
mc-batteri, (bl.a.) fordi benzinpumpen var stået af.

Jeg mener altså også at kunne huske der står i manualen til min ER-5 (eller
var det til GN250'eren) at starteren kun må aktiveres i 3 sekunder, og der
så skal holdes pause i X sekunder inden næste startforsøg.

/jim



Armand (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-10 15:03

Jim Andersen skrev:
>
>
> Jeg mener altså også at kunne huske der står i manualen til min ER-5 (eller
> var det til GN250'eren) at starteren kun må aktiveres i 3 sekunder, og der
> så skal holdes pause i X sekunder inden næste startforsøg.
>

Starteren så hårdt på det temmeligt lille motorcykel-batteri at der
opstår et spændingsfald, som kan genere tændingen. Derfor vil der være
langt bedre gnist på tændrørene idet man slipper starter-kontakten.
Ergo: Netop i situationer hvor det kniber at få slået geden igang, er
det en fejl at lade starteren snurre i længere tid :-|

--
Armand.

Armand (17-03-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-10 22:59

Begbie skrev:
> Et par års erfaring siger mig at det ikke altid er lige nemt at starte
> en mc efter 4 måneders vinterhi, selv med et fuldt ladet batteri.
> Sidste år måtte jeg ha’ hjælp af en til at løbe min Hornet 600 i gang…
>
> Hvordan er det nu med brug af startkabler fra en bil? Nogen siger at
> det intet problem er, andre mener det modsatte.
>
> I min lille verden tænker jeg 12v bilbatteri + 12v mc batteri = ingen
> problem. Min er det teknisk set korrekt?
>
Helt rigtigt! Der kan dog blive bøvl med at finde plads til startkablets
klemmer: Ved startrelæet plejer der at være bedst tilgængelighed, og den
kraftige ledning der løber til startrelæet kommer alligevel direkte fra
akkumulatorens pluspol.

Men prøv lige et andet trick dette forår:
Tøm alle svømmerhuse helt for (dovent) bensin og få dem fyldt helt efter
igen inden at du forsøger dig v.h.a. Hornet'ens eget batteri - Dét
plejer at kunne gøre det

--
Armand.

Rexman (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Rexman


Dato : 18-03-10 17:19

Jeg har det billigste blybatteri jeg kunne finde
(http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=951209)
12V 12A stående i skuret. Når jeg skal jumpstarte en scooter, en MC eller
andet 12V (ikke bil), har jeg ladet det op med en lader så det er fuldt op,
så kobler jeg det på med hjemmelavede ledninger (egentligt 2 ledere fra et
220V 16A installationskabel) påloddet et par næb fra en gammel lader. Det
kombineret med et fuldt opladet batteri på cyklen har været nok til at vække
alt indtil nu. Og så er jeg ikke bange for at brænde noget af.

En lidt Storm P agtig løsning, men det virker, og jeg har faktisk hjulpet en
Suzuki Alto i gang med det 12A batteri. - Nu var der heller ingen problemer
med Altoen, andet end at dens batteri var fladt pga en fejl 40 fra ejers
side .

Rexman

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4ba150a9$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Begbie skrev:
>> Et par års erfaring siger mig at det ikke altid er lige nemt at starte
>> en mc efter 4 måneders vinterhi, selv med et fuldt ladet batteri.
>> Sidste år måtte jeg ha’ hjælp af en til at løbe min Hornet 600 i gang…
>>
>> Hvordan er det nu med brug af startkabler fra en bil? Nogen siger at
>> det intet problem er, andre mener det modsatte.
>>
>> I min lille verden tænker jeg 12v bilbatteri + 12v mc batteri = ingen
>> problem. Min er det teknisk set korrekt?
>>
> Helt rigtigt! Der kan dog blive bøvl med at finde plads til startkablets
> klemmer: Ved startrelæet plejer der at være bedst tilgængelighed, og den
> kraftige ledning der løber til startrelæet kommer alligevel direkte fra
> akkumulatorens pluspol.
>
> Men prøv lige et andet trick dette forår:
> Tøm alle svømmerhuse helt for (dovent) bensin og få dem fyldt helt efter
> igen inden at du forsøger dig v.h.a. Hornet'ens eget batteri - Dét plejer
> at kunne gøre det
>
> --
> Armand.


Hekto (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-03-10 04:46

On 18 Mar., 09:30, "Jim Andersen" <j...@officeconsult.invalid> wrote:
> Anders Majland wrote:
> > Dog skal man lige tænke på startmotoren. Et mc batteri vil oftest
> > være løbet tørt iden starteren for varmeafledningsproblemer.
>
> Men ikke altid.
>
> > et bilbatteri og måske endda en kørende bilmotor/generator kan man
> > masser af kraft. Og så kan man godt overophede en mc starter hvis
> > ikke mc'en frivilligt lader sig starte ...
>
> Jeg har oplevet en VF1000 der brændte startermotoren af med sit eget
> mc-batteri, (bl.a.) fordi benzinpumpen var stået af.
>
> Jeg mener altså også at kunne huske der står i manualen til min ER-5 (eller
> var det til GN250'eren) at starteren kun må aktiveres i 3 sekunder, og der
> så skal holdes pause i X sekunder inden næste startforsøg.
>
> /jim

Hvis spændingen er 12 Volt og ikke dropper væsentligt når starteren
tørner motoren, skal der jo kun et enkelt kort tryk til. OK - nogle
systemer har diverse vacuum-anordninger der først skal åbne/pumpe for
at der kommer benzin frem, så der går et par sekunder mere.

Har man lavet de indledende dansetrin med at sikre at
stikforbindelserne er rene, de 12 Volt er tilstede og karburatorerne
er tømt for snavs og vand, kan et pust dieselstart være en hjælp til
lige at få den igang. Et kort pust i luftfilterboxen, et tryk på
starteren, og så kommer der liv. Hvis ikke - kan der være grund til
lige at se efter om der både er gnist og benzin.

--

/Hekto

Jim Andersen (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 18-03-10 12:56

Hekto wrote:
> Har man lavet de indledende dansetrin med at sikre at
> stikforbindelserne er rene, de 12 Volt er tilstede og karburatorerne
> er tømt for snavs og vand, kan et pust dieselstart være en hjælp til
> lige at få den igang. Et kort pust i luftfilterboxen, et tryk på
> starteren, og så kommer der liv. Hvis ikke - kan der være grund til
> lige at se efter om der både er gnist og benzin.

Når jeg tager svinet frem efter vinterdvalen, giver jeg fuld choker, nul gas
og startmotor i 2-3 sekunder.

Så går jeg i gang med at vaske WD-40'en (konserveringen) af, og hvert minut
stopper jeg og giver den et par sekunder på startmotoren igen.
Inden MCen er vasket, tørret og pudset har den hostet, harket og er til
sidst startet.

/jim



Begbie (18-03-2010)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 18-03-10 14:13

> Men prøv lige et andet trick dette forår:
> Tøm alle svømmerhuse helt for (dovent) bensin og få dem fyldt helt efter
> igen inden at du forsøger dig v.h.a. Hornet'ens eget batteri - Dét
> plejer at kunne gøre det
>
> --
> Armand.

Ja, tømning af alle svømmehuse står som en fast del af proceduren

Men jeg er ellers enig om at startknappen ikke skal overanstrenges, og
at startkabler fra bilen er en mulig udvej, hvis det går så vidt...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408173
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste