Automatisk orddeling i Pages 09
Fra : Per

Dato : 18-03-10 17:41

Jeg sider her og skriver en tysk tekst i et Pages layout som afhænger
væsentligt af at ordrene bliver delt ordentligt. Men det gør de altså
ikke. Ordrene bliver overhovedet ikke delt.
Er der nogen her der hved hvordan jeg overtaler Pages til det?
På forhånd tak for hjælpen!! : )
Per

Fra : Michael Jack

Dato : 18-03-10 18:12

On 2010-03-18 17:40:59 +0100, Per said:

> Er der nogen her der hved hvordan jeg overtaler Pages til det?

Har du valgt tysk i Inspector -> Text -> More -> Language?

Mvh. Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-10 22:41

Michael Jack <michjack@gmail.com> wrote:

> Har du valgt tysk i Inspector -> Text -> More -> Language?

Som jeg skrev for nylig i en anden tråd, så vil min heller ikke dele
ord. Jeg skriver på dansk, og teksten er sat til dansk iflg.
ovenstående. Jeg ved ikke, om det kan tænkes, at der ikke er orddeling
på dansk. Jeg er i hvert fald spændt på at høre, om det virker på tysk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-10 00:34

Henrik Münster wrote:

> [...]
> ovenstående. Jeg ved ikke, om det kan tænkes, at der ikke er orddeling
> på dansk. Jeg er i hvert fald spændt på at høre, om det virker på tysk.

Det kan jeg så oplyse, at den ikke gør. Jeg slog ganske enkelt alle
sprog fra undtagen tysk og ville forsøge at tvinge Pages til at bruge
Ge-DE.dict fra AppleTrans, det ville den ikke. - Jeg véd så ikke, hvad
den vil gøre, hvis brugersproget også er tysk, men jeg mener ikke,
systemets ordbog findes på tysk, så det vil nok heller ikke hjælpe.

Og så er der mig bekendt kun NeoOffice og OpenOffice, der har tyske
ordbøger direkte til rådighed - og som vel at mærke virker...

mvh. Erik Richard

Fra : Per

Dato : 19-03-10 16:16

> [...]
>
> Og så er der mig bekendt kun NeoOffice og OpenOffice, der har tyske
> ordbøger direkte til rådighed - og som vel at mærke virker...

Jeg har nu googlet en del og for det første fundet ud af at rigtig mange
har problemer med orddelingen i Pages! Men jeg fandt faktisk også en
løsning som fungere hos mig:
I >Inspector< vinduet under >tekst > mere< skal man jo vælge sprog, men
det er ikke nok! I >Inspector< vinduet under >dokument > dokument< aller
længst nede skal man også välge >orddeling< (jeg arbejder med en tysk
Mac så jeg er ikke sikker på at tingene hedder det samme på dansk).
Temmelig smart at placere de ting to forskellige steder!! : ((
Hos mig dele Pages nu mine tyske tekster helt ok!
Fungere det også på dansk?
mvh Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-10 16:45

Per wrote:

> [...]
> Temmelig smart at placere de ting to forskellige steder!! : ((
> Hos mig dele Pages nu mine tyske tekster helt ok!

Det ser ud til, nogle kan få det til at virke også på dansk, men jeg kan
ihvertfald ikke - hverken på dansk, tysk, fransk, svensk eller norsk. På
engelsk deler den, men den deler ordene, som vinden blæser... - nog-et i
retn-ing af den måd-e, jeg skriv-er på nu, når jeg sidder og oversætter
div. engelske brugervejledninger til dansk, så man hele tiden skal holde
øje med, om det nu deles korrekt. - Jeg har lige færdiggjort en sådan
brugerhåndbog med både tekst, grafik, tabeller og billeder og med
interne links, så det var vigtigt, jeg ikke fik flyttet disse links over
på næste/forrige side, for så forsvandt links ganske enkelt. Oftest var
der kun _1_ linie at gøre godt med på hver side, så oversættelsen skulle
være rimelig præcis - især også, da der var auto-indeksering, så disse
links blev overført til en indholdsfortegnelse... - Heldigvis er jeg
færdig med det nu.

Jeg bryder mig overhovedet ikke om at arbejde med Pages. Det er
ualmindelig bøvlet og non-intuitivt. Faktisk er det eneste virkeligt
positive, jeg har at sige om den, - at den har sidevisninger - ligesom
Acrobat - til venstre, når der er flere sider, så man hele tiden kan
følge med i hvor langt, man er nået i en oversættelse...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-10 19:38

Per <nussetroll@yahoo.de> wrote:

> [...]
> Mac så jeg er ikke sikker på at tingene hedder det samme på dansk).
> Temmelig smart at placere de ting to forskellige steder!! : ((

Det første gælder for hele dokumentet, det andet faneblad gælder kun for
den valgte tekst. Så kan man have afsnit i forskellige sprog i
dokumentet og afsnit med og uden orddeling.

> Hos mig dele Pages nu mine tyske tekster helt ok!
> Fungere det også på dansk?

Nej. Nu har jeg prøvet, som du har angivet. Når jeg vælger f.eks. tysk,
fransk eller engelsk, er der orddeling. Så snart jeg sætter sproget til
dansk, forsvinder alle bindestreger og orddelinger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per

Dato : 19-03-10 13:30

> Har du valgt tysk i Inspector -> Text -> More -> Language?

ja, det har jeg! Men det mærkes ikke på nogen måde!