Bærbar brugt til VPN - kan ikke se harddis~
Fra : Morten

Dato : 15-03-10 12:33

Hey

Jeg har arvet en notebook der har været brugt i et størrer nerværk - bl.a.
er den brugt til at logge på med VPN udefra.

PC'en kan godt boote i windows og køre offline, uden problemer - men når jeg
booter fra en Windows XP cd for at installere nyt styresystem på den, siger
den at den ikke kan se nogen harddisk i maskinen .. disken der sidder i er
en Hitachi 160GB Sata disk.

Jeg tænker selv om der skal rettes noget i BIOS eller lignende, men kan ikke
selv finde noget ..

Nogen ideer?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-03-10 12:40

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> på den, siger den at den ikke kan se nogen harddisk i maskinen ..
> disken der sidder i er en Hitachi 160GB Sata disk.

Manglende SATA drivere på dit installationsmedie. Disse kan fødes med
diskette bare når du husker at trykke F6 når XP installationen fortæller
det (lige i starten).

Alternativt slipstreame SATA driverne ind i en ny installations CD.

> Jeg tænker selv om der skal rettes noget i BIOS eller lignende, men
> kan ikke selv finde noget ..

Hvis BIOS understøtter det, så skift SATA controller til Native mode eller
IDE mode. Det kan hedde noget forskelligt fra producent til producent.

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten

Dato : 15-03-10 12:59

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis BIOS understøtter det, så skift SATA controller til Native mode eller
> IDE mode. Det kan hedde noget forskelligt fra producent til producent.

Hvor er det dog en fornøjelse, at man kan skrive et problem, og 7 minutter
senere er der hjælp!

Jeg gik i BIOS og disabled SATA Native mode - og den er nu i gang med at
formaterer disken i installationsprogrammet ...

Mange tak !!

Fra : Henning

Dato : 15-03-10 19:03

On Mon, 15 Mar 2010 12:58:56 +0100, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg gik i BIOS og disabled SATA Native mode - og den er nu i gang med at
>formaterer disken i installationsprogrammet ...

Efterfølgende kan du installere den manglende SATA-driver, ændre
tilbage i bios og opnå øget performance.

Fra : Sune

Dato : 15-03-10 12:40

On Mon, 15 Mar 2010 12:33:22 +0100, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Jeg tænker selv om der skal rettes noget i BIOS eller lignende, men kan ikke
>selv finde noget ..

Det er fordi der ingen SATA drivere er på XP CDen.
http://www.google.dk/search?q=xp+sata+drivers

I nogle BIOS kan du sætte disken til 'et-eller-andet' og så kan du
installere derudaf.

Alternativt kan du slip-streame en CD.

Mvh
Sune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-10 18:35

Morten skrev:

> [...]
> den at den ikke kan se nogen harddisk i maskinen .. disken der sidder i er

Din Windows XP CD indeholder ikke de nødvendige SATA drivere.