Forstyrrelser på GSM nettet
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 16-03-10 09:55

Hej

Hvordan vil en mobiltelefon reagere, hvis noget forstyrrer på den frekvens
mobilen benytter - eks. 914 Mhz.

Vil den automatisk flytte samtalen til en anden frekvens, eller hvordan er
systemet opbygget?

Mvh
Hans

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 16-03-10 10:26

Hej.

Hans Mouridsen skrev:
> [...]
> mobilen benytter - eks. 914 Mhz.
>
> Vil den automatisk flytte samtalen til en anden frekvens, eller hvordan er

Hvis forstyrrelsen kommer fra det ene til det andet sekund og er så
stor, kan samtalen sagtens afbryde.

Forbindelsen skulle flyttes til en anden kanal (eller frekvens), hvis
der er en alternative med ledige timeslots.

Som baggrund:
Mobilnettet opfordrer mobilen hvert ca. halvt sekund at måle
forbindelsens kvalitet (RxQual) samt nabocellernes signalstyrke (NCell
RxLev) og at give informationerne videre til mobilnettet. Det er her
hvor en afgørelse om et kanalskifte (også en anden kanal på den samme
celle er muligt) vil blive truffet. Mobilnettet opfordrer mobilen til at
skifte kanal (Handover Command).

Hvis forstyrrelsen kommer så hurtigt og så intensivt, at mobilen nå at
måle den, men ikke nå at sende informationerne eller modtage kommandoen,
kommer samtalen til at droppe. I de fleste tilfælde er uplinket (fra
mobilen til nettet) den retning, hvor problemerne opstår (pga. mobilens
ringe sendestyrke).

Mvh.

Rainer

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 16-03-10 14:53

Hej

"Rainer Schöbe" <news.rainer@schoebe.eu> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer samtalen til at droppe. I de fleste tilfælde er uplinket (fra
> mobilen til nettet) den retning, hvor problemerne opstår (pga. mobilens

Jeg siger tak for et meget fyldestgørende svar :)

Grunden til min forespørgsel, er fordi jeg har en nabo, der vil købe en
vejrstation fra USA, som benytter frekvensområdet 902-928 Mhz,. Det er vel
for det første ikke lovligt, og vil givetvis forstyrre mobilsamtaler i
nabolaget - korrekt?

Mvh
Hans

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 16-03-10 15:10

Hej.

Hans Mouridsen skrev:
> [...]
> vejrstation fra USA, som benytter frekvensområdet 902-928 Mhz,. Det er vel
> for det første ikke lovligt, og vil givetvis forstyrre mobilsamtaler i

Ja, det er vel muligt, men det er afhængig af vejrstations sendestyrke.
Din nabo vil helt sikkert få problemer med mindre det navnte
frekvensområde bruges tilfældeligt ikke i jeres område.

Ifølge http://www.ero.dk/A5255F91-52CE-4374-B215-2E059FA9ABA0?frames=no&
ville jeg gætte, at han ikke ville kunne bruge Telenor.

Mvh.

Rainer