Hvornår putter i saltet i vandet?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 15-03-10 21:52

Hej med jer

Sidst stødte jeg (igen) på en anvisning for kogning af pasta var det vist.
Der stor, at det var vigtigt, først at komme saltet i vandet når det koger.
Det har jeg sgu aldrig praktiseret før, men min kæreste kommer også først
saltet i kartoffelvandet, når det koger.

Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap, men måske er der en finte jeg
ikke har opdaget?

Hvad gør i - og hvorfor?

--
Hilsen Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-03-10 22:01

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> saltet i kartoffelvandet, når det koger.
>
> Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap, men måske er der en finte

Jeg har altid kommet salt i bunden af gryden, derefter vand og til pasta en
smule rapsolie. Hvorfor????? Aner det ikke, sådan har jeg altid gjort i hele
min 50-årige karriere som husmor.

Jeg har hørt noget om, at til kartoffelmos skal man først tilsætte salt når
vandet er hældt fra, og lige inden man moser, men sådan har jeg aldrig gjort
det, jeg gør det samme som når jeg bare koger kartofler der ikke skal moses.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jakob Griffel

Dato : 15-03-10 22:07

> Jeg har hørt noget om, at til kartoffelmos skal man først tilsætte salt
> når vandet er hældt fra, og lige inden man moser, [...]

Det er jo en helt anden diskussion, Tove
Men jeg fatter ikke, hvorfor folk skriver i en anvisning, at der er pinlig
vigtigt først at tilsætte salt i pastavand når det har nået kogepunktet (og
selvfølgelig inden pastaen kommer i vandet).

--
Hilsen Jakob

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-03-10 22:16

Jakob Griffel <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote:

> [...]
> Det har jeg sgu aldrig praktiseret før, men min kæreste kommer også først
> saltet i kartoffelvandet, når det koger.

Det kan være for at minimere korrosion på stålgryder (pitting).

> Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap, men måske er der en finte jeg
> ikke har opdaget?
>
> Hvad gør i - og hvorfor?

Jeg genbruger some regel kogevandet, så det vil være salt.

Fra : Max

Dato : 15-03-10 22:23

Hej Niels

> Det kan være for at minimere korrosion på stålgryder (pitting).

Ja, det synes at være den eneste grund der faktisk virker
sansynlig, salt og aluminiumsgryder er heller ikke optimal.
Men med stål gælder det nok kun støbejernsgryder uden
emaljering.

Max

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-03-10 22:37

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> sansynlig, salt og aluminiumsgryder er heller ikke optimal.
> Men med stål gælder det nok kun støbejernsgryder uden

Der kommer også små gruber i rustfrit stål, hvis du ser nøje efter.

Fra : Ivar

Dato : 15-03-10 22:54

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Der kommer også små gruber i rustfrit stål, hvis du ser nøje efter.

Er det kalkpletterne i bunden, du tænker på?

Jeg har mange gange hørt om, at der kommer mærker i bunden af
gryderne, hvis man drysser salt i før vandet koger. Jeg tror
ikke på det. Kalkpletter i bunden kommer ligemeget om man drysser
salt i eller ej. Hvis der er nogen, der kan komme med en saglig
forklaring, lytter jeg gerne.

Ivar Magnusson

Fra : dufur

Dato : 15-03-10 23:36

On 15/03/10 22.53, Ivar wrote:

> [...]
> ikke på det. Kalkpletter i bunden kommer ligemeget om man drysser
> salt i eller ej. Hvis der er nogen, der kan komme med en saglig

salt indeholder chlor, og det er rustfrit stål ikke specielt glad for..
så når saltet ligger på gryden mens det opløses, bliver stålet udsat for
en meget højere koncentration end hvis der bare er saltvand i gryden.
Det sagt, har jeg aldrig set en pasta gryde blive gennemtæret.....

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-10 00:06

dufur <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse
4b9eb633$0$283$14726298@news.sunsite.dk

> salt indeholder chlor,

Kogsalt er natriumklorid. Med "chlor" mener du nok "klor"?

> og det er rustfrit stål ikke specielt glad
> for..

Nej? Rustfrit stål er legeret jern (Fe). Kan du forklare, hvorfor rustfrit
stål skulle være særligt lidt glad for klor?

> så når saltet ligger på gryden mens det opløses, bliver stålet
> udsat for en meget højere koncentration end hvis der bare er saltvand
> i gryden.

Øh?

> Det sagt, har jeg aldrig set en pasta gryde blive
> gennemtæret.....

Og din pointe er?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-03-10 07:04

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Nej? Rustfrit stål er legeret jern (Fe). Kan du forklare, hvorfor rustfrit
> stål skulle være særligt lidt glad for klor?

<http://www.cip.ukcentre.com/rust2.htm>

Google er din ven - før du udstiller din uvidenhed

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-10 09:19

"Niels Jørgen Kruse" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i en meddelelse
1jffq7y.1wcu0surxaxigN%nospam@ab-katrinedal.dk

> <http://www.cip.ukcentre.com/rust2.htm>
>
> Google er din ven - før du udstiller din uvidenhed

Jeg har ikke noget problem med at Google, men nu spurgte jeg dufur, om
han/hun kunne forklare, hvorfor klor skulle være særligt lidt glad for klor.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 16-03-10 09:21

Jens Bruun skrev:
> Jeg har ikke noget problem med at Google, men nu spurgte jeg dufur, om
> han/hun kunne forklare, hvorfor klor skulle være særligt lidt glad for klor.

Gætter på at det ene klor, skulle have været stål.

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-10 09:25

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
808tbpFt9vU1@mid.individual.net

> Gætter på at det ene klor, skulle have været stål.

Gætter på, du har ret. Og ikke bare stål, men rustfrit stål.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 16-03-10 13:11

´Hej Jens

> Gætter på, du har ret. Og ikke bare stål, men rustfrit stål.

Gætter på at de to ting er det samme.

Max

Fra : dufur

Dato : 16-03-10 10:31

On 16/03/10 09.19, Jens Bruun wrote:
> [...]
> han/hun kunne forklare, hvorfor klor skulle være særligt lidt glad for klor.

Det står da ganske godt beskrevet i det link.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-10 10:39

dufur <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse
4b9f4fd8$0$281$14726298@news.sunsite.dk

> Det står da ganske godt beskrevet i det link.

Egentlig ikke. Men måske DU kan forklare, hvorfor vand med natriumklorid,
der bringes til kogning ved opvarmning i en gryde på et komfur, skulle være
særligt hårdt ved rustfrit stål?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 16-03-10 16:19

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Egentlig ikke. Men måske DU kan forklare, hvorfor vand med natriumklorid,
> der bringes til kogning ved opvarmning i en gryde på et komfur, skulle

Hvis man starter med temperaturen, så vil de 80 graders forskel mellem
saltvand ved stuetemperatur, og saltvand i kog, egentlig kun betyde, at
molekylerne bevæger sig hurtigere. Det vil have en accelererende effekt på
reaktionerne, men rent kemisk er det det samme, der sker.

Rustfrit stål er en legering af jern med andre metaller. Disse andre
metaller er tilsat for at beskytte jernet mod at korrodere, som
"offermetaller". De korroderes altså før jernet, og efterlader sig en
beskyttende hinde af oxid ovenpå jernet. Dette fænomen skyldes atomernes
tilbøjelighed til at afgive og optage elektroner, kaldet elektronegativitet.
Offermetallerne er mere tilbøjelige til at reagere end jern, derfor virker
de som beskyttelse. Vi kender det jo fra vandvarmere og skibe, hvor der
sidder klodser eller stænger af offermetal.

Problemet med salt er så, at det besidder to meget reaktionsdygtige ioner,
Na+ og Cl-. Na+ er et metalion, og det vil derfor reagere med andre metaller
i legeringen, for eksempel aluminium og magnesium. Derfor kommer der det
"hvide støv" i bunden, det er oxid fra disse reaktioner. Men denne
beskyttende hinde angribes og fortrænges af Cl-, der reagerer med oxiderne.
På den måde skabes der plads i overfladen til dybere oxidation, og så videre
og så videre. I stål kaldes denne korrosion for "pitting", da det giver små
huller i stålet.

I øvrigt må hele diskussionen vel være af hypotetisk karakter, for selvom
salt hæver kogepunktet, er det så lidt, at det ingen praktisk betydning har
for tilberedningen...der var et af de tidligere nævnte link, der skrev at 58
gram salt i en liter vand ville hæve kogepunktet med ½ grad C, såeh...okay,
nogle mennesker kan godt lide deres pasta salt, meeen...

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 16-03-10 16:28

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> at 58 gram salt i en liter vand ville hæve kogepunktet med ½ grad C,
> såeh...okay, nogle mennesker kan godt lide deres pasta salt, meeen...

Og så forstod jeg endelig, hvad diskussionen gik ud på...og i den ånd mener
jeg så, at saltet skal i når vandet koger. For at mindske førnævnte
korrosion, når der ikke ligger en hel bunke salt ovenpå stålet i længere
tid.

Mvh
Linde

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-03-10 15:36

Linde har bragt dette til os:
> [...]
> jeg så, at saltet skal i når vandet koger. For at mindske førnævnte
> korrosion, når der ikke ligger en hel bunke salt ovenpå stålet i længere tid.

Præcis!
Kai

Fra : Max

Dato : 16-03-10 00:05

Hej Niels

> Der kommer også små gruber i rustfrit stål, hvis du ser nøje efter.

Ikke i de gryder jeg har brugt i de sidste 30 år, det tåler
fint salt, selv i store mængder.

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-10 00:13

Jakob Griffel <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
4b9e9dc2$0$280$14726298@news.sunsite.dk

> Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap, men måske er der en
> finte jeg ikke har opdaget?

Beats me. For at spare en lille-bitte smule tid måske? Vands kogepunktet
stiger, når der tilsættes kogsalt. Altså bliver vandet varmere, inden det
koger samtidig med, at det tager længere tid/kræver mere varme at få vandet
bragt til kogning. Omvendt må man gå ud fra, at pastaens kogetid nedsættes
tilsvarende, når temperaturen er højere i vandet.

> Hvad gør i - og hvorfor?

Smider salt i fra start af. Selvom nogle husmødre - uden at vide hvorfor -
har gjort det anderledes i 50 år.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-03-10 12:53

Jakob Griffel wrote:

> Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap, men måske er der en finte jeg
> ikke har opdaget?

Jeg google lige og fandt dette:
http://www.lecreuset.dk/Brugsanvisninger/3-ply-rustfrit-stal/

Der står:

Kom aldrig salt direkte på overflader af rustfrit stål, da det kan
resultere i varig misfarvning.

Hvis vandet hældes i koldt vand, vil det jo lægge sig på bunden. Men
altså i praksis....

> Hvad gør i - og hvorfor?

Jeg bruger altid kogende vand fra elkedlen, men ellers ville jeg nok
komme det i inden vandet kogte. Så er der lissom overstået.

Martin

Fra : Max

Dato : 16-03-10 13:14

Hej Martin

> Kom aldrig salt direkte på overflader af rustfrit stål, da det kan
> resultere i varig misfarvning.

Og hvem bruger dog en legering der ikke tåler salt
til køkkengrej, det er ikke smart.

Max

Fra : Michael 'silver'

Dato : 02-04-10 12:29

> Hvis vandet hældes i koldt vand, vil det jo lægge sig på bunden. Men
> altså i praksis....

hehe...that's a new one.....

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-03-10 13:13

Jakob Griffel wrote:

> Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap, men måske er der en finte jeg
> ikke har opdaget?

Jeg fandt nogle halvidenskabelige udredninger om saltets påvirkning af
kogepunktet i forbindelse med madlavning på denne side:

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen01/gen01021.htm

Her står bl.a. at det er en fordel at komme salt i først fordi det
forhøjer kogepunktet og derved til en vis grad kompenserer for det
varmetab der sker når fx pastaen kommes i.

Korrosionsspørgsmålet ser dog ikke ud til at være behandlet.

Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-10 16:24

Jakob Griffel skrev:
> [...]
> saltet i kartoffelvandet, når det koger.
>
> Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap, men måske er der en finte jeg

hvor må det være dejligt ikke at have større problemer end at man kan
gøre dette til et...

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Jakob Griffel

Dato : 17-03-10 17:57

> hvor må det være dejligt ikke at have større problemer end at man kan gøre
> dette til et...

Ja, det er dejligt Men det er sørme ikke et problem! Nærmere en
nysgerrighed...
Jeg har hørt om begge metoder og ville bare vide, om der måske var en god
grund til at gøre det ene eller det andet.
Det lader ikke til at være tilfældet, hvis jeg læser alle de fine indlæg
hér, og jeg har da heller ikke selv oplevet nogen forskel - hverken på smag,
kogetid eller grydernes overlevelse uden mén

--
Hilsen Jakob

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-03-10 19:17

Den 15-03-2010 21:51, Jakob Griffel skrev:

> Jeg vil da mene, at det kan være hip som hap

Min italienske mamma (en dygtig madlaverske på et par og firs år) lærte
mig også at putte salt i efter kogepunktet var nået. Som mange i gruppen
er inde på, var hendes formaning, at det gjorde gryderne grimme før tid,
hvis man puttede saltet i først.

Jeg har ikke forstand på kemi, men jeg gør altid, som hun lærte mig, om
ikke andet, så for hyggens skyld. Hun brugte i øvrigt en pentola
(særligt høj gryde, som er velegnet til pastakogning) af aluminium, som
så *meget* bedaget og bulet ud.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang