Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
foto for lyse
Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-10 09:50

Hej

når jeg tager fotos af mine malerier, så bliver de alt for lyse, hvad skal
jeg gøre for at nuancerne bliver mere synlige?

Ole Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 10:27

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> når jeg tager fotos af mine malerier, så bliver de alt for lyse, hvad skal
> jeg gøre for at nuancerne bliver mere synlige?

Begynd med at beskrive under hvilke forhold du fotograferer dem og med
hvilket udstyr.

mvh Joachim

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-10 10:33

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i meddelelsen

> Begynd med at beskrive under hvilke forhold du fotograferer dem og med
> hvilket udstyr.

almindelig lys, dvs, min lejlighed har ikke hele solen til at lyse ind i
lejligheden, den er ret dæmpet syntes jeg, lysforholdene

jeg bruger et canon 350d

http://www.o-madsen.dk/kunst/galleri/2010/2009-portraet_mailng.php

du kan se resultatet her

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 11:01

> [...]

> almindelig lys, dvs, min lejlighed har ikke hele solen til at lyse ind i
> lejligheden, den er ret dæmpet syntes jeg, lysforholdene

Jeg kan godt se, at billedet bliver overbelyst. Jeg vil gætte på, at det
skyldes, at den mørke baggrund i portrættet får dit kamera til at trække
lysniveauet op. Du kan derfor forsøge at spotmåle i midten af billedet frem
for en gennemsnitlig lysmåling. Da jeg ikke ved, om dit kamera allerede
lysmåler på den måde, kan det også blive nødvendigt at stille på
eksponerings-kompensationen (jeg kan ikke huske den korrekte betegnelse,
desværre). På mit 400D angives det som Av +/-, hvor du kan trække nulpunktet
ned og bevidst "underbelyse" motivet. Hvis du arbejder i RAW, har du
mulighed for at kontrollere højlyset bedre end ved direkte JPG (også
skyggerne naturligvis).

Afdæmpet dagslys er klart det bedste at arbejde i. Et fotostativ og lang
lukkertid med lille blænde og høj dybdeskarphed er også en god vej til
succes. Dit billede virker lidt bevægelsessløret og tyder på for lidt lys
til at du kan håndholde det. Da jeg ikke ved om du kører på "auto" eller på
lukker- eller blændeprioritet er det svært at afgøre hvorfor.

-Joachim

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-10 11:11

> [...]
> til at du kan håndholde det. Da jeg ikke ved om du kører på "auto" eller
> på lukker- eller blændeprioritet er det svært at afgøre hvorfor.

tak for svaret, det vil jeg se om jeg kan ændre

Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-10 16:19

Ole Madsen skrev:

> [...]
>
> almindelig lys, dvs, min lejlighed har ikke hele solen til at lyse ind i
> lejligheden, den er ret dæmpet syntes jeg, lysforholdene

Har ikke gidet læse hele tråden, så måske en anden har været der.

Der er overeksponeret og så er der tydelige reflekser og ujævn
lysfordelig.

Det er svært at styre lys i et alm. beboelseslokale, så tag det udenfor
hvor der ikke er direkte lyspåfald - og fotografer i raw

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-03-10 16:26

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det er svært at styre lys i et alm. beboelseslokale, så tag det udenfor
> hvor der ikke er direkte lyspåfald - og fotografer i raw

mange tak

Ole

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-03-10 10:43

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> wrote in message
> Hej
>
> når jeg tager fotos af mine malerier, så bliver de alt for lyse, hvad skal
> jeg gøre for at nuancerne bliver mere synlige?

Du skal eksponere mindre.
Det kan f.eks. gøres ved at sætte eksponerings kompensationen til -1

Det at gengive malerier troværdigt med f.eks. farver er utroligt svært.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-10 11:12

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det kan f.eks. gøres ved at sætte eksponerings kompensationen til -1
>
> Det at gengive malerier troværdigt med f.eks. farver er utroligt svært.

tak for svaret

Ole

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-03-10 13:16

On 2010-03-16 10:42:39 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> Det kan f.eks. gøres ved at sætte eksponerings kompensationen til -1
>
> Det at gengive malerier troværdigt med f.eks. farver er utroligt svært.

Det er et udmærket råd, men id et her tilfælde vil jeg mene det bedste
man kan gøre er, at checke histogram og sørge for eksponering til højre
(altså justere eksponerings kompensation indtil histogrammets højre
kant rammer til højre uden overeksponering) og det er sådan set
ligelgyldigt hvilken lysmålingsmetode der bruges, hvis denne
fremgansmetode benyttes. I efterbehandlingen skal billedet så justeres
så lyset ser korrekt ud og tilsvarende kontrast. Bøde højre og venstre
ende af histogrammet skal formentlig tilpasses så hvidt og sort ser
rigtigt ud.

Jeg har prøvet et par gange at affotografere et maleri og jeg synes
ikke det blev helt vellykket pga. små reflektioner fra malingen.
Hvordan man helt undgår det ved jeg så ikke, men en meget diffus
lyskilde vil formentlig hjælpe.

Mht. dybdeskarphed så vil jeg anbefale at bruge f/8 som er det
skarpeste normalt og sørge for at sensorplanet er helt parallelt med
lærredsplanet for at sikre at alt er i fokus. Desuden ville jeg
fokusere og checke fokus og så slå autofokus fra. Her ville det helt
rigtige være et kamera med live view så fokus kan checkes minutiøst.
Hvidbalance vil være vigtig og derfor vil et farvekort eller et gråkort
til indstilling af hvidbalance være nyttigt samt at tage billederne i
RAW format. Lyskilden skal selvfølgelig være af god kvalitet.

Der er sikkert andre ting at bemærke, men det er hvad jeg umiddelbart
kan tænke mig ville være relevant.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Mogens

Dato : 16-03-10 11:38

Ole Madsen wrote:
> Hej
>
> når jeg tager fotos af mine malerier, så bliver de alt for lyse, hvad
> skal jeg gøre for at nuancerne bliver mere synlige?

Du bruger vel ikke blitz? Synes det ser ud som om du har smidt en
direkte blitz i "hovedet" på ham. Slå den fra, eller prøv med in-direkte
blitz.

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-03-10 14:07

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Du bruger vel ikke blitz? Synes det ser ud som om du har smidt en direkte
> blitz i "hovedet" på ham. Slå den fra, eller prøv med in-direkte blitz.

jeg bruger ikke blitz

Ole

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 16-03-10 07:39

On Mar 16, 2:07 pm, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> jeg bruger ikke blitz
>
> Ole

Eh, kender problemet og de forskellige råd er de helt rigtige. Min
erfaring handler om at bruge så lidt lys som muligt, stativ og
indirekte lys f.eks. at du retter lyskilden mod loftet og ikke mod
maleriet. --- Hvordan vil et polariserings filter fungere, vil jeg så
spørge om, kunne det tage nogle af reflekserne ?

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 16-03-10 07:50

On Mar 16, 2:38 pm, "per.cor...@privat.dk" <per.cor...@privat.dk>
wrote:

> [...]
> maleriet. --- Hvordan vil et polariserings filter fungere, vil jeg så
> spørge om, kunne det tage nogle af reflekserne ?

Jeg har problemet fordi jeg ofte bruger sølv som bagrund, og så bliver
hvert eneste foto forskelligt, -- måske skal du fokucere lige så meget
på fotoet som på maleriet, altså afprøve alle de muligheder der er,
prøve forskellige lyskilder, afskærme dem eller måske undgå bestemte
typer lys. Halogen lamper giver f.eks. et meget hårdt og direkte lys
som er perfekt til mine sølv bagrunde, men det laver samme difuse
reflektioner fra store sorte flader. Du kan kigge i mit galleri, --
der er ikke et af de malerier, som er fotograferet under samme
lysforhold.;

www.ArtWanted.com/PC

P.C.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 17-03-10 07:19

Ole Madsen skrev:
> Hej
>
> når jeg tager fotos af mine malerier, så bliver de alt for lyse, hvad
> skal jeg gøre for at nuancerne bliver mere synlige?

Det er vist ikke nævnt i tråden hidtil at EXIF-info fra billedet viser
at kameraet er indstillet med +1 i eksponeringskompensation (exposure
bias). Derfot bliver billedet overbelyst:

Camera Maker: Canon
Camera Model: Canon EOS 350D DIGITAL
Image Date: 2010:03:16 09:34:21
Focal Length: 34.0mm
Aperture: f/4.5
Exposure Time: 0.500 s (1/2)
ISO equiv: 100
*Exposure Bias: +1.00*

--
Vh Kurt

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-03-10 08:02

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i meddelelsen

> Camera Maker: Canon
> Camera Model: Canon EOS 350D DIGITAL
> Image Date: 2010:03:16 09:34:21
> Focal Length: 34.0mm
> Aperture: f/4.5
> Exposure Time: 0.500 s (1/2)
> ISO equiv: 100
> *Exposure Bias: +1.00*

skal den stå på 0?

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 10:43

> skal den stå på 0?
>
> Ole

Nej, lige som Mogens skriver, skal du bruge -1 eller måske mere, så du
"underbelyser". Skru også gerne op for ISO, da det giver hurtigere
lukkerhastighed (1/2 sekund ER langsomt med risiko for rystelser).

mvh
Joachim

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-10 11:14

On 2010-03-17 08:02:06 +0100, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> said:

> "Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i meddelelsen

> skal den stå på 0?

Jeg ved ikke om du har læst mit svar, men det er ellers en udførsel
anvisning på hvad du kan gøre. Det er ikke bare et spørgsmål om at
sætte den på 0 eller -1!

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-03-10 13:34

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Jeg ved ikke om du har læst mit svar, men det er ellers en udførsel
> anvisning på hvad du kan gøre. Det er ikke bare et spørgsmål om at sætte

sorry, lidt forklaring hvorfor jeg måske ikke får læst alt igennem. Jeg har
en psykisk sygdom, så jeg kan ikke altid overkomme at læse så meget, men tak
til jer begge

Ole

Fra : KsK FUT

Dato : 18-03-10 23:52

> [...]
> har
> en psykisk sygdom, så jeg kan ikke altid overkomme at læse så meget, men

Jamen så har du ramt det helt rigtigt Gruppe .!!!! Velkomme til , du er
blandt lige sindet

KsK