MS Windows
briani 27239
Vista vil formattere USB-lagerenheder.
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 15-03-10 22:43

En Samsung Laptop med Core-duo processor, 4GB RAM, Nvidia
skærm-interface og Intel-chipset.

Maskinen har Vista som OS og har nu fået den skøre ide kortlæsere med
Flashkort, USB-diske og deslige skal formatteres når de sluttes til og
data forsøges læst. De læses fint en maskine med Win-XP.

Lidt googlen har ikke bragt noget særligt for dagen. Kombinationen af
Nvidia og/eller 4GB RAM kan være årsagen.
Nogle skriver om at afinstallere drivere ud eller deaktivere enhederne.
Jeg prøvede noget af det i aftes unde større held.

Men gør jeg for at få USB-lagerenheder til at virke igen på maskinen? -
Et skifte af OS til enten Win-XP eller Windows-7 er ikke en oplagt
mulighed endnu, ifald nogen mender det er løsningen.

/Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-03-10 00:13

Lars Peter Larsen <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
> Flashkort, USB-diske og deslige skal formatteres når de sluttes til og
> data forsøges læst. De læses fint en maskine med Win-XP.

<snip>

> Men gør jeg for at få USB-lagerenheder til at virke igen på maskinen? -
> Et skifte af OS til enten Win-XP eller Windows-7 er ikke en oplagt
> mulighed endnu, ifald nogen mender det er løsningen.

Kan det mon være noget med kryptering af USB disken eller deslige, som
ikke er sat rigtigt op i Vista?

--
13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation

Fra : Pico

Dato : 16-03-10 00:28

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:4b9ea9dc$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> skifte af OS til enten Win-XP eller Windows-7 er ikke en oplagt mulighed
> endnu, ifald nogen mender det er løsningen.

Jeg har bemærket at når jeg sætter en af mine 4 USB pinde i Vista maskiner
foreslår de næsten altid at formatere dem, jeg vælger så bare nej. sætter
jeg dem i XP eller Win 7 er der ikke noget med at spørge om formatering, så
mon ikke det er en lille Vista særhed
--
MVH
Pico

Fra : Lars

Dato : 16-03-10 06:41

Je gtror det er en vista-særhed. Giv vista lov til at kontrollere
usb-nøglen - den finder ingen fejl, men accepterer den derefter uden
problemer - ihvertfald på min maskine.
Lars

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 16-03-10 08:29

Pico wrote:

> [...]
> jeg dem i XP eller Win 7 er der ikke noget med at spørge om formatering, så

Læs for oven: "et skifte til" som " en OPGRADERING fra Vista til Win-XP
eller Windows-7".....

Joh, det er en Vista-særhed og den har højst sandsynligt noget med en
driver at gøre og den gør det umuligt for min kone at tage billeder ud
af cameraet og maile dem til nogle af vores venner.

- og vi har stadig ikke fundet en løsning på problemet så hendes maskine
kan tilgå USB-lagerenheder..

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-10 15:36

Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> af cameraet og maile dem til nogle af vores venner.
>
> - og vi har stadig ikke fundet en løsning på problemet så hendes maskine

Jeg tror ikke det er en Vista særhed, har 2*Vista og 1*Win7 og alle
læser USB nøgler/harddiske og SDkort på kryds og tværs, måske en driver
på den pågældende maskine?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 16-03-10 22:50

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Jeg tror ikke det er en Vista særhed, har 2*Vista og 1*Win7 og alle
> læser USB nøgler/harddiske og SDkort på kryds og tværs, måske en driver
> på den pågældende maskine?

Det har du ret i og jeg havde håbet at finde noget konkret viden hos
folk her, men nu kan så selv bidrage i stedet.

Jeg fik problemet løst ved først at afinstallere et Ahead InCD
brænder-program der lå resident i maskinen. Dernæst tage alle
USB-kanaler - navnlig dem der var i brug - under Hardware og deaktivere
driverne og genstarte maskinen.

På et tidspunkt bootede jeg med en USB-disk tilsluttet med resultatet at
nu kunne jeg pludselig læse den men kunne så ikke få lov til at fjerne
den uden at lukke maskinen.

Det tog lidt tid og der skulle prøves et par gange men der kom hul
igennem. Jeg tror heller ikke at InCD var en del af problemet - Den
gjorde det bare besværligt at reboote.

Problemet affødte nemlig et andet problem: Ligesom vi ikke kunne tage
billeder ud af et camera, så kunne vi heller ikke tage backup til en
ekstern USB-disk af filer der skulle bevares inden en ominstallering. -
Derfor skulle det løses.

Jeg håber på at ovenstående kan hjælpe andre med samme problem.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-10 10:57

Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> Derfor skulle det løses.
>
> Jeg håber på at ovenstående kan hjælpe andre med samme problem.

Jeg synes, ja nu bliver det lidt følende, at jeg har stødt på nogle
problemer med Nero/InCD hvor programmet gerne ville styre alt der sker
af kopiering og saving på den maskine hvor det var installeret.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-03-10 10:01

> [...]
> problemer med Nero/InCD hvor programmet gerne ville styre alt der sker
> af kopiering og saving på den maskine hvor det var installeret.

Jeps - Tankevækkende.. - Jeg skriver mig den detalje bag øret.

Fra anden side har jeg så lige fået at vide at når man installerer det
pågældende program er der et setuppunkt hvor man skal sætte flueben for
at det netop ikke skal overtage al I/O til lagermedier.

Tipset er hermed givet videre til den samlede danke MS-Windows hjernetrust.

/Lars

Fra : Pico

Dato : 17-03-10 16:05

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:4b9f3347$0$276$14726298@news.sunsite.dk...

> Læs for oven: "et skifte til" som " en OPGRADERING fra Vista til Win-XP
> eller Windows-7".....

Det har jeg da heller ikke foreslået, jeg skriver bare hvad jeg har oplevet
med de Vista maskiner jeg har hjulpet til med, det sker ikke for nogle af
mine USB enheder på mine XP, Win 7 eller for den sags skyld på min iMac, så
for mig ser det ud som et Vista problem, men jeg har da altid bare kunne
sige nej og så bruge dem normalt.
--
MVH
Pico

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 17-03-10 22:21

Pico wrote:
> [...]
> for mig ser det ud som et Vista problem, men jeg har da altid bare kunne

Sorry - det er ikke rettet imod dig personligt på nogen måde, idet jeg
korrigerer noget jeg skrev i det oprindelige spørgsmål, men med alt det
jeg efterhånden har samlet sammen om Vista her og der vil næsten ethvert
skifte til noget andet være en opgradering.

/Lars